Fallout 76 o rok později
Speciály Fallout 76 Článek Fallout 76 o rok později

Fallout 76 o rok později

Jakub Marušák

Jakub Marušák

13
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Ohlédnutí za jednou z nejkontroverznějších her roku 2018.

Reklama

Fallout 76 rozděluje hráče na dvě části – ty, kteří hru nenávidí, a ty, kteří hru nenávidí ještě více. Od svého spuštění v listopadu 2018 vyvolala tato survival multiplayerová odbočka oblíbené série mnoho pozdvižení a spoustu kauz. Od velikášských prohlášení o šestnáctinásobném vylepšení grafiky, přes absolutní absenci lidských NPC a dialogů, až po aféru s materiálem tašky obsažené ve sběratelské edici. Mnoho lidí a youtuberů předpovídalo hře rychlou smrt a upadnutí v zapomnění.

Po roce od vydání však hra stále přežívá, dostává zásadní updaty a rozšíření a Bethesda nepřestává pracovat na její stabilitě. Fallout 76 si také našel spoustu fanoušků, kteří jsou schopni vytvářet, na poměry multiplayerových her, velmi pozitivní herní kulturu. V dnešním speciálu se ohlédneme za rokem změn ve Fallout 76 a to pohledem člověka, který na různých platformách strávil v Appalachii několik stovek hodin.

Válka. Válka je vždycky stejná.

Pro shrnutí připomeňme, co je Fallout 76 zač. Jedná se o první multiplayerový titul v sérii, který opouští tradiční příběhovou strukturu předchozích her a dává přednost sandboxové hratelnosti, ve které si hráči jsou sami sebou NPC postavami a obchodníky. Z předchozího Fallout 4 zůstává možnost stavět si obydlí a některé survival prvky (tento aspekt však není nikterak drastický, hráč musí v podstatě pouze sledovat nasycenost, dostatečně pít kvalitní vodu, občas vyléčit nemoc a kontrolovat míru radiace v těle). Příběh hry, přesunutý na druhou kolej za hratelnost, zůstává i přesto poměrně zajímavý.

Hráč se zhostí role obyvatele Vaultu 76. Tento honosný bunkr byl na rozdíl od mnoha jiných experimentů společnosti Vault-Tec stvořen a využíván ke svému skutečnému důvodu – vybraní obyvatelé ze všech řad společenského života zde nalezli útočiště a po uplynutí stanovené doby se vydávají opět vybudovat Spojené státy.

Příběh hry, přesunutý na druhou kolej za hratelnost, zůstává i přesto poměrně zajímavý.

Po opuštění Vaultu však jeho obyvatelé začínají zjišťovat, že veškeré obyvatelstvo Západní Virginie za záhadných okolností zmizelo. Je tedy na nich zjistit, co se stalo, a zabránit masovému vyhynutí lidstva i v ostatních částech Ameriky. Bethesdě se zajímavým způsobem podařilo vysvětlit absolutní absenci lidských postav a zároveň předložila i důvody jejich nahrazení automatizovanými roboty. Cesta za rozluštěním této hádanky provede hráče spoustou různorodých oblastí, od poměrně nedotčeného lesa v okolí Vaultu, přes doutnající horu, v níž neustále hoří nukleární válkou zasažené uhelné doly, až po bažiny, které si znovudobyla radioaktivní příroda.

Fallout 76 měl takřka katastrofický start. Nezkušenost vývojářského týmu s multiplayerovými tituly v kombinaci se zastaralostí Creation Engine, na kterém hra běží, vedly k neuvěřitelně velkému množství technickým a příběh blokujícím bugům. Tým Bethesda Austin musel značně poupravit plány na vydávání přídavků do hry a téměř půl roku od vydání tak hráči dostávali pouze záplaty a opravy stability hry. I nyní, skoro rok po vydání, se jedná o hru s poměrně kolísavým technickým stavem.

Wild Appalachia, robot v nálevu a bobřík radiační ochrany

První herní rozšíření – Wild Appalachia – dorazilo na jaře roku 2019 a s ním i několik nových herních aspektů a questů, které se Bethesda rozhodla vydávat v několika vlnách. Jako první přišla na řadu příběhová linka Wasted on Nukashine, která hráčům představila Bifa, robota, jehož mozek je v alkoholovém nálevu a jeho jediným úkolem je vytvářet stále šílenější typy drinků. Hráči tak získali možnost postavit si ve svém kempu vlastní palírnu a experimentovat s účinky alkoholu. Společně s touto dějovou linkou se ve hře objevil také první sezónní event – Fasnacht. Po omezenou dobu měli obyvatelé Vaultu možnost pomáhat robotům obývajícím městečko Helvetia v jejich přípravě tohoto švýcarského svátku, jež má za úkol zapudit zimu (ve Fallout světě zosobněnou Feral Ghouly).

Tento event spojil různé skupiny hráčů, kteří společně s osamělými vlky spolupracovali na úspěchu přehlídky robotů. Téma spolupráce se poprvé začalo prodírat na povrch. První vlna také přinesla do hry nový herní mód – Survival. Tato verze hry umožňovala obyvatelům Vaultu pustit se do ještě nelítostnějšího světa, v němž byly prvky přežití posunuty na maximum. Souboje hráčů byly zákeřnější a v sázce byla mnohem větší část inventáře (po smrti v klasickém Adventure módu příjdete o své nashromážděné harampádí, v Survival znamenala smrt navíc i ztrátu peněz a léčivých předmětů), hráčské postavy nebyly vidět na mapě a rychlé cestování bylo možné pouze mezi železničními stanicemi a několika vybranými místy. Odměnou za hraní bylo získání zkušeností a několika speciálních zbraní. Tato verze hry si však mnoho fanoušků nenašla a po zavedení nového PvP módu, který probereme níže, se Bethesda rozhodla k 1. říjnu 2019 jej nadále nepodporovat.

Souboje hráčů byly zákeřnější a v sázce byla mnohem větší část inventáře.

Druhá vlna přídavku dorazila o necelý měsíc později a hráči se tak začátkem dubna mohli vydat po stopách záhadného Sheepsquatche. Tento update pomocí plakátu „Sheepsquatch Ate My Brother“ vyslal obyvatele Vaultu na detektivní vyšetřování úmrtí jednoho z předních taxadermistů v regionu a přinesl také nový endgame event v němž hráči spojili síly proti děsivé hrozbě. V tomto updatu jsme se také podívali do prvního (a prozatím i posledního) dungeonu. V misi „The Burrows“ jsme pátrali po osudu jednotky Brotherhood of Steel vyslané prozkoumat kanalizační systém města Harper’s Ferry. Poměr čas/odměny však pro tuto jeskyni nedopadl vůbec dobře a hráči jej v současnosti spíše ignorují.

Konec dubna pak byl ve znamení fotografie. Photomode byl už od počátku jednou z oblíbených funkcí hráčů Fallout 76. Vyfocené fotky lze všemožně upravovat, stavět postavy do různých póz a takto pořízené snímky poté dokonce nahrazují grafiku při nahrávání hry. Bethesda se proto rozhodla tento aspekt přenést přímo do herního světa a po splnění jednoduchého úkolu „Bucket List“ tak herní postavy získaly možnost vyrobit si svůj vlastní fotoaparát a fotografický film a vydat se pořizovat co nejhezčí obrázky. Byla to jedna z drobností, která pouze doplnila už existující systém, ale přidala hloubku všem hráčům, které baví roleplaying.

Dubnový update však také přinesl první nepříjemný precedens. Bethesda před vydáním hry prohlašovala, že veškeré přídavky a herní mechaniky budou zdarma a mikrotransakce v herním Atomic Store se budou týkat pouze kosmetických změn. Náhle se však v obchodě objevily předměty Repair Kit – tyto jednorázové balíčky umožňovaly instantní opravu poškozené zbraně či kusu brnění kdekoliv a kdykoliv i bez potřebných materiálů na opravu. I když se vzhledem k dostupnosti opravářských stanic v herním světě a jednoduchosti údržby výstroje jedná o prakticky nepotřebný předmět s velmi úzkou potřebou využití, komunita tuto zprávu nesla velmi nelibě.

Bethesda před vydáním hry prohlašovala, že mikrotransakce se budou týkat pouze kosmetických změn.

Třetí vlna updatu Wild Appalachia přinesla asi nejvíce změn v tomto cyklu. Hráči se díky příběhové lince „Ever Upwards“ mohli stát skauty a plnit různé bobříky, za což dostávali odměny ve formě obleků, předmětů do kempů a hlavně modů do nově přidaných batohů. Tyto umožnovaly značně zvýšit nosnost postavy a zároveň poskytnout spoustu dalších bonusů (jako například delší čerstvost jídla či zvýšenou ochranu proti různým typům zbraní). Druhou novinkou bylo přidání obchodnice pro prodej a nákup legendárních zbraní. Hráči tak poprvé měli možnost za novou měnu prodat své nepotřebné legendární vybavení a koupit si nové jedno až tříhvězdičkové zbraně a brnění.

Nově také hráči získali možnost ve svých kempech postavit stanice pro prodej svého zboží za jimi určené ceny ostatním obyvatelům Vaultu. Tato změna zásadním způsobem změnila ekonomiku herního světa a zároveň umožnila všem hráčům jednodušeji navštěvovat cizí kempy. Posledním přídavkem byla nová endgame aktivita pro nejpřipravenější obyvatele Vaultu na serveru. V eventu „Project Paradise“ se odvážlivci vydali do útrob farmaceutické firmy Arktos Pharma, aby se zde utkali s několika vlnami velmi silných nepřátel s vidinou lootu nových předmětů a velkou sumou zkušeností.

Nuclear Winter, zima v pekle a grilovačka s mutantem

Začátek léta byl ve Fallout 76 ve znamení jaderné zimy. Ve druhé vlně velkých přídavků – Nuclear Winter – se Bethesda zaměřila na nový battle royale mód, raid odehrávající se v jednom z doposud zavřených Vaultů a nové sezónní eventy. První na paškál přišel v červnu herní battle royale mód Nuclear Winter. Za zvuků cover verze písničky Ring of Fire (což lze v neustále se zmenšující aréně ohraničené ohnivou zdí brát velmi doslovně) se až 52 hráčů v týmech či sólo vrhlo do zběsilého boje o titul šéfa Vaultu 51. Odměnou za účast v těchto bojích byl separátní systém levelů odměňujících účastníky novými předměty do klasického Adventure módu. Při oznámení battle royale do Fallout 76 se na tento přídavek dívala značná část komunity (včetně autora článku) velmi negativně. Systém bojů hráč proti hráči nebyl příliš oblíbený a komunita spíš tíhla ke spolupráci. Po vydání se však tento sentiment začal měnit a spoustě hráčům nakonec přirostl tento mód k srdci.

Bethesda je za to odměnila vydáním druhé mapy a úpravou perk systému na mírů battle royale. Konec července se pak už opět nesl v duchu přátelského grilování v novém sezónním přídavku s názvem „Meat Week“. Během něj měli obyvatelé Vaultu za úkol připravit společně s cestujícím obchodníkem mutantem Grahamem a jeho brahmínou Chally the moo-moo tu nejlepší párty od dopadu nukleárních hlavic. Hráči museli nejprve společně ulovit maso na gril (samozřejmě pouze z nejlepších kusů) a následně se starat o hladký průběh oslavy – sbíráním dodatečné oblohy na talíř ve formě salátu a menších zvířat, otáčením masa na grilu a bubnováním na popelnice. Odměnou jim byly opět exkluzivní předměty do kempů, různé obleky a také měna pro obchodnici s legendárními předměty.

Obyvatelé Vaultu měli za úkol připravit tu nejlepší párty od dopadu nukleárních hlavic.

Koncem srpna došlo k otevření dalšího bunkru – Vaultu 94. Zjistit tajemství jeho zániku se v tomto novém raidu vydali ti nejpřipravenější hráči. Technická stránka hry však opět ukázala svou ošklivou tvář a hráči tak byli nuceni potýkat se s celou řadou nových bugů, pádů serverů a nefunkčních mechanik (které obzvlášť zabolely v časově omezených vyšších obtížnostech). Bohužel ani nejzajímavější odměny ve formě nových Power Armorů nestály komunitě za opakování této aktivity, a tak je momentálně množství hráčů procházejících raid velmi malé. Poslední vlna Nuclear Winter pak přinesla spoustu quality of life updatů, novou mapu do battle royale módu, možnost vystavit si bobbleheady a zbraně na policích v kempu. Pozornost komunity je však už upřena k podzimnímu přídavku – Wastelanders.

Wastelanders, úklid a pohled do budoucna

Na E3 konferenci Bethesda oznámila svůj plán na vydání zatím nejambicióznějšího přídavku s názvem Wastelanders. Jak už název napovídá, tématem bude návrat osadníků do Appalachie. Dočkáme se tak lidských NPC, dialogových stromů (čerpajících spíše z Fallout 3 a New Vegas než Fallout 4), nových typů zbraní a spousty dalšího. Tento přídavek by se měl objevit už v listopadu, a Bethesda tento návrat zakomponovala do právě probíhajícího community challenge s názvem „Clean Appalachia“. V rámci tohoto časově omezeného eventu hráči společně pracují na „uklízení“ zbytků nákazy Scorched. Během prvních dvou týdnů se obyvatelům Vaultu podařilo zabít přes 670 tisíc Scorchbeastů (jedněch z nejtěžších nepřátel ve hře) a v druhé právě probíhající části má komunita na svém kontě už přes 5 miliónů mrtvých Scorched ghůlů. Hráčům se tedy zatím daří plnit kvóty včetně stretch goalů a odměnou je jim mnoho nových předmětů, návrat Meat Week aktivity a slevy u legendární obchodnice.

Příběhy překvapených hráčů, kteří narazili na milou komunitu (a nějakého toho kanibala).

V úvodu jsem zmínil jako pozitivum hraní Fallout 76 její úžasnou komunitu. Hráči spolupracují při plnění eventů, děkují si za provedené obchody a chválí kreativní kempy ostatních. Tato spolupráce se naplno projevuje i během občasných víkendů, kdy je možné Fallout 76 hrát zdarma – noví hráči bývají uvítáni množstvím léků, brnění, nábojů a zbraní. Ostřílení obyvatelé Vaultů pomáhají nováčkům při průchodu hrou. Reddit hry je často zaplaven příběhy překvapených hráčů, kteří od této hry čekali jenom to nejhorší - a narazili přitom na velmi milou a ochotnou komunitu (a sem tam nějakého kanibala). I toto je důvod, proč hru i po roce od vydání téměř denně hraju, a pokud budete mít možnost, měli byste ji vyzkoušet i vy. Není to klasický RPG Fallout, hra není ani zdaleka v dokonalém technickém stavu, ale určitě stojí za to tento Vault-Tec experiment vyzkoušet.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama