Flame in the Flood – dobrodružství na vlnách
The Flame in the Flood Recenze Flame in the Flood – dobrodružství na vlnách

Flame in the Flood – dobrodružství na vlnách

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

1

Doplujete se svým plavidlem až do cíle?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Za posledních pár let vznikla díky Kickstarteru řada zajímavých a hlavně osobitých titulů. Financování vysněných projektů nebylo nikdy předtím tak snadné. Hráčská komunita byla v jistém období ochotná vložit své peníze prakticky do čehokoliv. Stačilo slavné jméno, neobvyklý nápad a už to jelo jako na drátkách. Pozitivně laděných nálad využilo i studio The Molasses Flood, jenž přišlo s originálně vypadajícím rouge-like survivalem Flame in the Flood.

Vývoj této hry započal již před dvěma lety úspěšným absolvováním Kickstarterové kampaně. V jejím průběhu se bývalým tvůrcům BioShocku a Halo podařilo získat 250 tisíc dolarů, komunita jasně ukázala svůj zájem. Práce na projektu se mohla rozběhnout naplno. Po pár měsících usilovné dřiny a odříkání byl Flame in the Flood vypuštěn do bouřlivých vod Early Accessu, v nichž zůstal až do dnešních dnů. Díky předběžnému přístupu měli vývojáři dostatek času a prostoru k vyšperkování jejich díla. Nyní se podíváme na to, co se jim podařilo vytvořit.

Něco scházelo

Flame in the Flood byl již ve fázi Early Accessu velmi nadějným titulem, jeho obsah dokázal většinu zarytých milovníků přežívání udržet na hodně dlouhou dobu. Celku ale scházelo něco, co by mu dalo větší hloubku. Hra měla jen nekonečný režim, v jehož útrobách byl příběh nastíněn jen velmi lehce přítomností dívky a jejího čtyřnohého společníka.

Mladá modrooká dívenka Scout je už nespočet dní osamocena v nehostinné divočině. Jídlo a pitná voda jí pomalu dochází. Kontakt s okolním světem je prakticky nulový. Vše se zdá být na první pohled ztraceno. Špetku naděje do této bezvýchodně vypadající situace přináší malý psík Aesop, jenž nedávno přišel o pána. Zbyla mu po něm jen díra v srdci a batoh obsahující rádio vysílající nadějně vypadající zprávu o bezpečném místě na konci řeky. Dívka se dlouho nerozmýšlela. Sbalila si svých pět švestek a spolu se psem se vypravila na podomácku vyrobeném raftu vstříc lepším zítřkům.

„Scout potřebuje k životu kvalitní jídlo, čistou vodu, teplo a občasný odpočinek.“

Vodácky laděný příběh se snaží kráčet po stopách legendárních literárních děl zaměřených na tématiku burácejícího toku. Prakticky dává dohromady řadu různých knižních a filmových titulů do jednoho celku. Osobně jsem si při hraní díky zajímavým vedlejším postavám vzpomněl na román Marka Twaina, který se podobně jako Flame in the Flood zaměřoval na dva protagonisty putující na voru po proudu nezdolné řeky.

Děj Flame in the Flood není vůbec špatný, primárně ho podpírá hlavně audiovizuální stránka. Hra disponuje okouzlující originální stylistikou a perfektním soundtrackem. Na cestách po rozbouřeném toku jsem se nejednou zaposlouchal do tonů v pozadí. Chuck Ragan odvedl rozhodně kus práce.

Divoká řeka

Příběh podivné dvojice se odehrává v post-apokalyptické Severní Americe. Přesouvat se budete jen po proudu nesmlouvavé řeky, která vám nedá nic zadarmo. Na začátku plavby se tok jeví velmi přístupně, raft je ležérně unášen k ústí řeky. Výskyt rychlejších či nebezpečnějších úseků je minimální. Čím dál ale budete, tím náročnější dobrodružství bude. Pozdější fáze hry před vás postaví smrtící peřeje plné nástrah a překážek. Cestování po veletoku má v Flame in the Flood mírně dilematický nádech. Často si budete muset vybrat mezi rychlostí a bezpečím. Moje Scout se většinou snažila brázdit klidnější vody, bouřlivým tokům s kameny se snažila vyhýbat. Za svou opatrnost byla odměněna nepoškozenou lodí a relativně klidným průběhem celé výpravy.

Řeka vám, krom svých vod, nabídne také řadu procedurálně generovaných ostrůvků, na nichž si můžete odpočinout, doplnit zásoby a opravit raft. Na vaší cestě projdete skrz rozpadlá města, vyrabované vesničky, zatopené benzínky a bohem zapomenuté samoty. Každá z lokací vám nabídne trošku jinou paletu předmětů, služeb a obyvatel. Opuštěný kemp vám kupříkladu vždy zajistí ohniště a dostatek dříví, farma naopak disponuje jídlem a pitnou vodou, oheň si v ní ale budete muset vytvořit sami. Specializace jednotlivých bodů před vás staví řadu nových nelehkých voleb. Ty mohou rozhodnout o tom, jestli celé dobrodružství vůbec přežijete.

Aspekt přežívání je v Flame in the Flood skutečně propracovaný. Scout potřebuje k životu kvalitní jídlo, čistou vodu, teplo a občasný odpočinek. Pokud se jí jedné ze složek blahobytu nedostává, začne podléhat různým nákazám a nemocem. Zranění a neduhy vyžadují okamžité ošetření, jinak se mohou rozvinout do daleko vážnější formy. K léčení se dají použít bylinné čaje, obvazy, dlahy a antibiotika. Při překonávání nebezpečné choroby spotřebovává vaše postava větší množství energie, potravin a tekutin. Sílu potřebnou k pokračování vaší cesty získáváte spánkem. Žaludek utišíte masem, bobulemi a kořínky. Hydratace je trošku problém, přestože je vodní masa v tomto titulu prakticky všude, nemůžete pít přímo z řeky. Tím pádem musíte buď čekat na déšť anebo najít studnu.

„Zvířata mají jasně daný potravní řetězec.“

Post-apokalyptická Severní Amerika vám, krom kvalitního systému přežívání, nabídne také propracovanou výrobu předmětů. Celkem máte k dispozici 69 receptů, které budete v průběhu hraní postupně otevírat za pomoci vyžadovaných surovin. Postavit si můžete různé typy pastí, zbraní a oblečení. Každý nově získaný kus výstroje vás určitým způsobem posune k cíli vaší cesty. Nejvíce je tento fakt viditelný při vylepšování vašeho raftu. Plavidlo, které máte na začátku, je neohrabané a pomalé. Po pár úpravách se z něj ale stane rychlý a hlavně ovladatelný koráb, s jehož pomocí doplujete až do konce příběhu bez větších obtíží.

Králičí vábnička

Ve hrách obdivuji vyladěný životem pulzující svět. Popravdě jsem vůbec nečekal, že v brzké době uvidím podobně propracovaný ekosystém. Flame in the Flood mi v tomto směru připravil příjemné překvapení. Zvířata tu mají jasně daný potravní řetězec. Na jeho vrcholu stojí huňatý medvěd, který dokáže svou tlapou složit prakticky cokoliv. Druhým nejsilnějším tvorem je agresivní divoké prase, jež se s ničím nepáře. Hned jak vás spatří, jde tvrdě po vás. Zastavit ho může buď nastražená past, nebo vlk, který se s ním bez většího rozmýšlení pustí do křížku. Lovnou zvěří a návnadou pro všechny masožravce jsou králíci. Osobně jsem byl nejvíce zaujat neutrálně laděnými hady, na rozdíl od ostatních druhů automaticky neútočí. Vždy objekt své nelibosti nejprve varují. Když neuposlechne, vyjedou po něm jako namydlený blesk.

Zvířata reagují jen na dívku a ostatní divoce žijící živočichy. Dívčina chlupatého společníka plně ignorují. Pes Aesop zastává na rozdíl od Scout spíše roli pasivního oznamovače a nosiče předmětů. Jeho potenciál mi přijde nevyužitý. Rozhodně by mohl mít při hraní aktivnější úlohu. Podobně promarněnou příležitost pociťuji i u vedlejších úkolů, které se většinou zabývají jen výrobou předmětů a likvidaci nepřátel. Jejich paleta by mohla být pestřejší.

Přijatelná alternativa

Finální verzi Flame in the Flood trápí řada bugů. Zvířata se zasekávají o textury, nereagují na hlavní hrdinku a občas dokonce mizí za podivných okolností ze scény. Od hotového titulu bych čekal trošku větší vyladěnost, současný stav by se hodil spíše ke hře umístěné v předběžném přístupu. Optimalizace se naštěstí povedla na jedničku, jinak by šlo celkové hodnocení rychle dolu.

Přes řadu menších nedostatků a bugů není Flame in the Flood vůbec špatnou hrou. Pokud se vám její chyby podaří překousnout, dostanete do rukou povedený rogue-like projekt, který dokáže oslnit jak svou hratelností, tak i stylistikou. Jestli hledáte náhradu za oblíbený rogue-like survival Don't Starve, je toto dílko přijatelnou alternativou.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

The Flame in the Flood

Verdikt

Flame in the Flood je rogue-like survival, který má čím zaujmout. Jeho stylistika, soundtrack a hratelnost jsou na hodně vysoké úrovni. Pokud se vám podaří přenést přes řadu otravných bugů a nedodělků, zajistí vám tento titul řadu hodin kvalitní zábavy.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

náročné přežívání
stylistika
hudební doprovod
originální dvojice
fungující ekosystém
vysoká znovuhratelnost
nevyužitý potenciál psa
nevýrazné vedlejší úkoly
bugy a pády hry
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama