Forza Motorsport 4 - šampión mezi závodníky
Forza Motorsport 4 Recenze Forza Motorsport 4 - šampión mezi závodníky

Forza Motorsport 4 - šampión mezi závodníky

Jakub Hladík

Jakub Hladík

22

Studio Turn 10 se opět snaží vydat tu nejlepší závodní hru. Jejich dvouleté období přináší mnohem větší úspěchy, než uspěchaný styl jiných sérií. I přesto byl třetí díl „tak trochu pozadu“. Forza 4 ale slibuje něco úplně jiného!

Reklama

Co se ještě může změnit u hry, kterou autoři označovali za tu nejlepší? Samotní vývojáři zjistili, že je toho ještě hodně a začali téměř od začátku. I přes hromadu nasbíraných dat si studio pronajalo každou jednotlivou trať na několik dní. Skenování probíhalo do nejmenšího detailu, což je ve hře znát pocitem, který lze přirovnat snad jen k návštěvě opravdového okruhu. Práce probíhaly od rána do noci a vedle testování přilnavosti povrchu se dával pozor i na takové maličkosti, jako jsou odrazy slunce v různých denních dobách či šíření zvukových vln.

Kdo dokáže poznat projíždějící vozidlo dle zvuku motoru, ten jej pozná i ve Forze 4!

Tím se dostáváme i k druhé důležité proměně – nově nahrány byly zvuky každého vozu. Jejich implementace do hry se povedla na jedničku. Poznat je to především při přehrávání záznamu, když se zvuk vozidla přibližuje a oddaluje reálně s tím, jak projíždí kolem kamery. Jako hráč všech špičkových závodních her a pravidelný návštěvník závodů musím prohlásit, že jsem takhle reálný zvukový projev ještě neslyšel. S trochou nadsázky by se dal označit větou: „Kdo dokáže poznat projíždějící vozidlo dle zvuku motoru, ten jej pozná i ve Forze 4!“

Golfa nebo Bavoráka?

Rozdíl mezi auty s předním a zadním náhonem je opravdu markantní. Tím nechci hanit jiné hry, ale dokud není předokolka nedotáčivá a zadokolka přetáčivá, tak to prostě není ono. Jeremy Clarkson kdysi v pořadu Top Gear označil za nemožné vyrobit dobrou předokolku s výkonem větším než 300 koní. Měl pravdu a počítá s tím i samotná hra. Vylepšení FWD vozu nad tuto hranici se projeví zhoršenou ovladatelností v zatáčkách. Zadokolky oplývající vysokým výkonem trpí řádnou přetáčivostí, ale to se dá ukočírovat, kdežto nedotáčivý smyk nažene vůz leda mimo trať po vnějšku projížděné zatáčky. Stejně jako v reálu patří auta se zadním náhonem mezi to nejzábavnější náčiní. Méně zkušení hráči by naopak měli zvolit čtyřkolky, které leccos prominou a ze zatáčky vyjedou jakoby nic.

Oproti předchozímu dílu prošel fyzikální model proměnou znamenající výrazné zlepšení a další přiblížení k reálné simulaci. Důležitým faktorem se stalo i podepsání spolupráce s firmou Pirelli. Společné výzkumy a testování přineslo důležité poznatky. Díky tomu se chování závodních, ale i naprosto sériových vozů přiblížilo ještě více ke skutečnosti. Vývojáři s výrobcem pneumatik vytvořili celkem reálnou simulaci chování pneumatik za různých podmínek, které počítají s rozdílným počasím, povrchem a váhou samotného automobilu. Pořádný pařan to jistě ocení, začátečník naopak nic nepozná. Obě dvě party si však užijí své porce zábavy a přitom nemusí vybírat odlišné hry. Stačí jen rychle přepnout nastavení a najednou zvítězí i malé dítě. Nevěřte tedy nikomu, kdo bude fanouškovi série Need for Speed tvrdit, že si Forzu neužije.

Nevěřte nikomu, kdo vám bude jako fanouškovi série Need for Speed tvrdit, že si Forzu neužijete.

Zatáčení Kinectem

Po příchodu bezovladačového hraní to byla jen otázka času. Forza je svým způsobem průkopníkem, protože je to jeden z prvních klasických titulů, jenž se ovládá buď gamepadem nebo pomocí Kinectu. Vedle povedeného prohlížení vozů v garáži lze kamerku využít i během samotného závodu. V tomto případě uchopí jezdec virtuální volant a vyrazí na trať. Zatáčení je na hráči, plyn a brzda na samotném Xboxu. Ten se jednoduše přizpůsobuje danému jízdnímu stylu a pomáhá dosáhnout vítězství. Samozřejmostí je automatické snížení obtížnosti, jelikož s tímto stylem ovládání by neudržel svojí rychlost ani samotný mistr světa.

Druhá možnost využití Kinectu v závodech je spojená s hraním na gamepadu. Kamerka v tomto případě zastává pouze možnost simulace nahlížení do zatáček. Jen mírným nakloněním hlavy se natočí pohled do daného směru stejně, jako to jde udělat na ovladači. Bohužel se při takto změněném úhlu pohledu jen těžko odhaduje směr jízdy. Když ztratíte orientaci během samotné zatáčky, tak to ve výsledku nebývá nic hezkého. Funkce dobrá, využitelnost nízká. Raději si na to ani nezvykejte, nemá to smysl. Naštěstí je využití Kinectu naprosto nenucené a vlastně jen doplňuje už tak skvělou škálu možností.

Populární TopGear poprvé ve hře!

Kdo nemá rád TopGear, jakoby neměl rád auta. Pokud znáte pouze verzi s českým dabingem, tak vám hlas, ozývající se z reproduktorů ihned po prvním spuštění hry, asi moc neřekne. Forze 4 totiž propůjčil svůj hlas samotný Jeremy Clarkson. Služebně nejstarší moderátor pořadu k vám bude v každém případě promlouvat v anglickém jazyce a občas přidá některý ze svých oblíbených vtípků. Namluvením části audio komentářů však spojení hry s TopGearem nekončí. K dispozici je samotný hangár, závodní okruh na letišti i dva speciální módy. Na trati se nejen během kariéry setkáte s hraním kuželek, kdy je vaším úkolem zisk co největšího počtu bodů za… srážení kuželek.

Při zvolení klasické konfigurace okruhu a Kii C’eed si můžete zkusit, jestli dokážete zajet lepší čas, než Rowan Atkinson alias Mr. Been. Ten totiž aktuálně vévodí skutečnému žebříčku hvězd ve voze za přijatelnou cenu. Když si navíc pustíte záznam, dočkáte se umístění kamer se stejnými úhly, jako vídáte v televizi. Nejzajímavější bonus z dílny tohoto pořadu je dostupný pouze s DLC balíčkem. Jmenuje se TopGear Football a slibuje starý známý fotbálek s až 16 vozy, velkým fotbalovým míčem a dvěma bránami. Dostupný je pouze v multiplayeru a to je trochu škoda. V předloze se hrálo s vozy VW Fox a Toyota Aygo, ve hře si lze vybrat cokoli z virtuální garáže. Takový fotbal s Bugatti Veyron je opravdu mazec.

Kariéra šitá na míru

Už vás také nebaví jednotvárné příběhové linie? Forza má řešení využívající individuální rýsování kariéry podle využívaných vozů. Už výběrem úplně prvního vozu kategorie F začíná příběh, který nemůže nikdo jiný zažít. Jednotlivé závodní divize mají sice předem dané tratě, využívané vozy se ovšem liší dle preferencí každého hráče. Během celé World Tour jen těžko vystřídáte celou škálu ve hře obsažených aut, přesto je všechny dostanete na výběr. Je jen na vás, jestli si pro další závody zvolíte VW Golf nebo Ford Focus. Tento systém dokonale zaručuje vyzkoušení několika desítek různých vozítek. V konkurenčních hrách je asi tolik závoďáků, kolik vás Forza 4 donutí použít během jediného odehrání kariéry.

Divize představují jednotlivé sezóny, ve kterých se vždy nachází dané množství závodních víkendu na různých okruzích celého světa. Každá trať nabízí tři různé možnosti závodů v několika kategoriích. Vždy mají přiřazenou výkonnostní kategorii a jsou určeny buď pro všechny vozy, nebo mají přísné omezení dle značky, náhonu, počtu válců či přesné specifikace. Právě poslední zmiňované závody bývají velikou výzvou, jelikož na startu stojí několik naprosto stejných modelů. To vám je pak honička, když máte BMW M3 dohnat v identické „emtrojce“. Pocit, že ten křáp vůbec nejede, není na místě. Ve Škoda Octavia Cupu se cítí jezdci naprosto stejně.

Milióny v garáži

Během kariéry i volné jízdy lze využít přes 500 různorodých automobilů. Všechny vozidla, ať už nové nebo historické, jsou propracovány do posledního detailu. Prohlédnout si je můžete v kariérní garáži, více informací se ovšem dozvíte v Autovistě. Ke každému z nich navíc patří komentář Jeremyho Clarksona. Ničím nerušený pohled na kterýkoli model provází možnost otevření dveří, kufru i víka motoru. Nejzajímavější je prohlídka pomocí Kinectu, kdy přijdete k okýnku a pouhým přikrčením nahlédnete do interiéru přesně tak, jak to občas děláte na ulici. Ale to by stačilo málokomu, takže se do vozů můžete posadit a po řádné prohlídce jej nastartovat. Nádherný běh motoru vyvolá chuť po jízdě, proto je nabídka k závodu zcela na místě. Samozřejmě, že vám nikdo nedá všechny vozy zadarmo. Pár jich přístupných je, další se odemknou až po odjetí výzvy v podobě srážení kuželek či klasického závodu.

Chybující soupeři

Dokonalá umělá inteligence byla jasným neduhem předchozího dílu. Jezdci se drželi ideální jízdní stopy jako přilepení a proto leckdy nabourali do hráče, který se ocitl v jejich předem dané trase. O jakékoli větší jezdecké chybě ani nemluvě. Nyní se vše změnilo k lepšímu a věřte nebo ne, najednou se UI dopouští různých chyb. Stává se tak dokonce i v poslední zatáčce závodu, kdy vedoucí jezdec probrzdí a skončí v kačírku. Vývojáři dosáhli výjimečného vyváženého stavu, tudíž se virtuální závodníci dopouštějí přiměřeného množství chyb.

Tuning za jedna!

Vylaďování všech aut po vizuální i výkonnostní stránce je dotáhnuto téměř k dokonalosti. Konkurence se dlouhá léta snaží o to, co se ve Forze daří již dlouho, aniž by na to byl kladen důraz. Vizuální úpravy nejsou nijak přehnané a nabízí jen základní věci jako ráfky, přední nárazník, přítlačné křídlo, barvy, obtisky a polepy. Ovládání umísťování obtisků je celkem přesné a stačí trocha cviku. Vytvořené polepy resp. rovnou celé sady vizuálního vzhledu vozu lze prodat přes internet. Za obdržený výdělek v podobě dalších bodů zkušenosti si hráč může pořídit polepy od jiných uživatelů a další nová vylepšení.

Výkonnostní tuning nabízí celou řadu úprav, které si můžete a nemusíte všímat. Pokud zrovna nemáte k dispozici dostatečně výkonné auto, tak stačí X a hra jej sama vyladí. Chcete se v tom hrabat sami? Jak je libo! Vyberte si jednotlivá vylepšení absolutně čehokoli, co se v takovém autě nachází. Nezapomeňte však na pravidlo rovnoměrného vylepšování, jelikož vůz s dvojnásobným výkonem a sériovým podvozkem prostě nezatáčí. Ať se o tuning postaráte vy nebo to nakonec necháte na hře, v každém případě jednou narazíte na strop. Tak se říká momentu, kdy lze závoďák i nadále upravovat, ale už je z něj stejně jen neovladatelný křáp. Nahánění Fordu Ka z kategorie F až do A nemá prostě smysl. Vedle špatné ovladatelnosti ztrácí taková kára na původně áčkové vozy také v rychlosti. I tady hra jen zdařile kopíruje realitu.

Bez internetu ani ránu

Ne, že by se Forza bez připojení k internetu nedala hrát, ale s ním je všechno zajímavější. Jezdec se může přihlásit do autoklubu a nasdílet své nejlepší vozy do společné garáže. Dále lze nakupovat a prodávat designy a v aukci dokonce samotné automobily. S dostatkem bodů zkušeností si můžete dovolit cokoli. Vedle všech těch nákupů se dá online samozřejmě i závodit. Klasické závody v různých kategoriích doplňuje dříve zmiňovaný fotbálek, honěná nebo třeba hra na kočku a myš. Několik hodin zábavy zaručí „rivalové“, tedy druh závodů, při kterých se jezdí proti výsledku jiného hráče. Třešničkou na dortu je typ rivalů „komunita měsíčně“ obsahující výzvy vytvořené studiem Turn 10. Co měsíc vznikne několik turnajů a po 30 dnech budou vyhlášeni ti nejlepší. Za umístění na prvních místech čeká hráče zatím blíže nespecifikovaná odměna.

Jednička s hvězdičkou

Až v samotném závěru přichází čas na zhodnocení grafiky a slibuji, že už to bude krátké! Grafika je totiž opravdu nádherná a fotorealistická, tudíž není o čem dále hovořit. To, co uvidíte na svých televizorech, se téměř rovná skutečnosti. Pokud neoplýváte možností hrát Forzu v HD, tak přicházíte opravdu o hodně. Konec žvástů – Forza 4 spadá mezi herní špičku a to ve všech faktorech. Zvuk, grafika, tratě, automobily a vše ostatní si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Tou nejnepovedenější částí hry jsou české titulky. Ani to však nedokáže zkazit pocit z takové výborné hry, kterou Forza Motorsport 4 bez pochyby je!

Forza Motorsport 4 vychází v České a Slovenské republice s českými titulky 14. října 2011 exkluzivně na konzole Xbox 360. Na Xbox Live si můžete stáhnout demoverzi.

Forza Motorsport 4

Verdikt

Forza Motorsport 4 rozbuší srdce nejen hráčům, ale i skutečným závodníkům. Z očekávané nastavované kaše se právem stal jeden z nejlepších závodních simulátorů. Turn 10 se bálo kritiky, já nabízím velkou pochvalu!

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

špičkový zvukový projev
fotorealistická grafika
Jeremy Clarkson, TopGear a fotbálek
využití širokého výběru automobilů
kvalita českých titulků
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama