Plnohodnotný závodní simulátor bez kompromisů.
Chystaná hra Project Motor Racing se řadí mezi vůbec nejočekávanější závodní hry pro zbytek letošního roku. Když proto vývojáři oznámili, že budou svůj titul v hratelné podobě ukazovat na letošním Gamescomu, nemohl jsem si tuto příležitost nechat ujít.
Závody od týmu veteránů
Hned v ranních hodinách proto mé kroky na kolínském výstavišti směřovaly ke stánku švýcarské společnosti Giants Software, která se proslavila zejména sérií Farming Simulator. Kromě nového rozšíření pro poslední díl svého farmářského simulátoru ale společnost na svém showflooru nabídla k vyzkoušení právě chystaný Project Motor Racing.
K dispozici byla trojice okruhů, ze kterých jsem si vybral GP verzi slavného Nürburgringu.
Hra vzniká v relativně nově zformovaném studiu Straight4, které z pozice zakladatele a šéfa vede veterán závodních her Ian Bell. Ten se v minulosti podepsal pod dvoudílnou sérií GTR, závody GT Legends a Need for Speed: Shift či pod značkou Project CARS. Po neslavném konci studia Slightly Mad, které doplatilo na odkoupení ze strany Codemasters a jeho následný prodej do rukou společnosti Electronic Arts, se však Ian Bell rozhodl založit nové studio Straight4.
Bell následně do svého týmu přetáhl některé zkušené vývojáře ze Slightly Mad a Codemasters. Ti se společně rozhodli vytvořit plnohodnotný závodní simulátor, který se pokusí navázat na zmíněnou sérii GTR a první dva díly značky Project CARS. Finanční prostředky pro uskutečnění této vize poskytla z pozice vydavatele právě společnost Giants Software.
Nefalšovaný simulátor
Přímo na showflooru byla hratelná PC verze hry prezentována na několika závodních playseatech doplněných kvalitními širokoúhlými monitory a volanty i pedály od Logitechu. K dispozici byla trojice okruhů, ze kterých jsem si vybral GP verzi slavného Nürburgringu. Z pohledu vozového parku autoři nabídli relativně pestrou skladbu vozidel, která obsahuje moderní speciály jako Lamborghini SC63 (Hypercar) a Aston Martin Vantage GT3. Ty doplnily starší Le Mans a GT vozy jako Porsche 911 GT1-98 a Audi R8 (LMP900). Originál zmíněného speciálu Audi z počátku tisíciletí byl pro zajímavost vystaven přímo vedle herních stanic.
Autoři jednoznačně cílí naa pravověrné fanoušky závodních simulátorů.
Pro první seznámení se hrou jsem zvolil co do rychlosti a ovládání relativně přátelský Aston Martin Vantage GT3. Po pár zatáčkách jsem si však okamžitě uvědomil, že když autoři ve svých materiálech hovořili o plnohodnotném simulátoru, tak rozhodně nepřeháněli. Zatímco u Project CARS či série GTR se tým okolo Iana Bella snažil nabídnout realistický zážitek a zároveň oslovit širší skupinu hráčů, tak u Project Motor Racing autoři jednoznačně cílí na pravověrné fanoušky závodních simulátorů, kteří v současnosti tráví čas u her jako iRacing nebo Assetto Corsa.
Maximální důraz na realismus, fyziku a věrohodně zpracovaný jízdní model znamená, že pro hraní budete rozhodně potřebovat volant a určitou dávku zkušeností s hrami tohoto žánru. Je však nutné dodat, že jsem v průběhu hraní nemohl měnit herní nastavení na poli obtížnosti a jízdních asistentů.
Je proto možné, že plná verze v tomto směru nabídne nastavení i pro méně zkušené hráče. Verze prezentovaná na Gamescomu ale vyžadovala naprostou preciznost při ovládání, řazení, brzdění i přidávání plynu, na kterou jsem si musel chvíli zvykat. Jakákoli menší chyba přitom okamžitě znamenala roztočení či probrzdění. Tady vás zkrátka žádné asistenty nezachrání.
Bohatý obsah a rozporuplný vizuál
Další důležité vlastnosti v čele s herními režimy a umělou inteligencí jsem bohužel posoudit nemohl. Testovaná verze totiž nabídla pouze režim tréninku, kdy jsem se po trati kroužil osamocen. Vývojáři každopádně slibují nabídnout tradiční režim kariéry i online multiplayer. Zajímavě působí také vozový park, který má pbsahovat více než 70 vozů z různých etap historie. Hlavní důraz přitom autoři kladou na speciály z vytrvalostních závodů. Počet licencovaných tratí by měl překročit dvě desítky, což je rovněž nadstandardní hodnota.
Okolí tratí i modely aut působí značně stroze.
Pokud mě však v testované verzi něco zklamalo, je to grafika, která má k tomu, co autoři prezentují v různých trailerech ve skutečnosti relativně daleko. Pokud se situace do vydání plné verze výrazně nezmění, tak rozhodně nelze očekávat nějaké vizuální hody. Zejména okolí jednotlivých tratí i modely aut působí značně stroze, což naznačuje, že velkou část výkonu potřebného pro hladký chod hry zabírá propracovaná fyzika a jízdní model. Na spíše rozporuplnou grafiku navazuje také nevýrazná prezentace.
Hratelná ukázka hry Project Motor Racing mě utvrdila v dojmu, že jde o plnohodnotný závodní simulátor, který se svým obsahem a hratelností snaží jednoznačně oslovit fanoušky simracingu. Tuto skupinu hráčů může novinka od studia Straight4 rozhodně oslovit a rozvířit relativně poklidné vody tohoto žánru. Příznivci arkádovějších titulů, kteří místo volantu a pedálu preferují spíše gamepad, se však zřejmě budou muset poohlédnout někde jinde.
Project Motor Racing vychází 25. listopadu na PC (Steam) i konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X/S.