Navštívili jsme největší herní veletrh na světě.
Daniel Jarocký
Herní výstava Gamescom se po konci dlouholetého hegemona v podobě americké E3 stala největší herní výstavou na světě, se kterou se může v některých oblastech poměřovat pouze japonská Tokyo Game Show a v posledních letech rostoucí čínské akce. Pro nás jako české novináře a hráče to díky blízkosti samotného veletrhu, který už tradičně hostí německý Kolín nad Rýnem, představuje nejlepší možnou příležitost, jak si vyzkoušet očekávané tituly a posléze vám z nich i samotné akce předat naše dojmy.
Invaze asijských titulů
Přestože se jedná o evropský veletrh, na kterém byste primárně očekávali zástupce evropských či amerických studií, letošní ročník si podmanily především společnosti z Asie. Z pohledu zájmu široké veřejnosti dominoval japonský Capcom, který na Gamescom přivezl rovnou trojlístek očekávaných titulů v podobě her Resident Evil Requiem, Pragmata a Onimusha: Way of the Sword.
Zejména hratelná ukázka z nového Residen Evilu představovala pro řadu hráčů vůbec největší lákadlo celého veletrhu a zároveň dostatečný důvod k tomu, strávit ve frontě u stánku Capcomu několikahodinovou frontu. Samotný Capcom investoval nemalé prostředky také do designu svého stánku na showflooru kolínského výstaviště. Výsledkem byl v mých očích jeden z vůbec nejpůsobivějších stánků, které jsem od roku 2018, kdy se Gamescomu pravidelně účastním, viděl.
Z hlediska asijských studií se ale rozhodně všechno netočilo pouze kolem Capcomu. Mezi už tradiční zástupce se zařadila Sega, která ukazovala arkádové závody Sonic Racing: CrossWorld či Bandai Namco, jež hráče lákalo na hry jako Reanimal či The Blood of Dawnwalker. Po několikaleté pauze se ukázalo také Konami, které přivezlo Silent Hill f a blížící se remake třetího Metal Gear Solidu.
Samostatnou kapitolou jsou poté vydavatelé z Číny a Jižní Koreje, které byste ještě před několika málo lety na Gamescomu hledali spíše v indie zóně či v rámci malých stánků zastrčených někde v rohu výstaviště. Zejména letos byla jejich expanze viditelná na každém kroku. Stánky vydavatelů převážně z Číny se mohly svou velikostí a počtem stanic rovnat a v některých případech i překonat tradiční západní či japonské vydavatele. Je proto více než pravděpodobné, že na hry jako Black Myth Wukong, Lies of P, Inzoi či PUBG: Battlegrounds navážou v následujících letech další podobně ambiciózní tituly od dosud nepříliš známých vývojářů.
Kromě již zmíněného Capcomu a expanze vydavatelů z Číny a Jižní Koreje se na silném zastoupení asijských společností podepsal také návrat Nintenda, které na Gamescomu v posledních letech chybělo. Prim v tomto směru hrála především propagace nového Nintenda Switch 2 a několika first i third party titulů v čele s hrami Hollow Knight: Silksong, Kirby Air Riders či Borderlands 4. Koho byste naopak na showflooru výstaviště hledali marně, je společnost Sony, která se Gamescomu naposledy plnohodnotně zúčastnila v roce 2019.
Absence Sony a EA i tradičně silný Xbox
Právě absence několika velkých vydavatelů pro mě nadále představuje jednu ze slabších stránek Gamescomu. Druhým předním vydavatelem, který na Gamescomu v posledních letech chybí, je Electronic Arts. Americký vydavatel se naposledy veletrhu naplno zúčastnil ještě před pauzou způsobenou koronavirovou pandemií. Letos EA prostřednictvím své lokální pobočky přivezlo pouze nový díl fotbalové série EA Sports FC. Například očekávaný nový Battlefield byste ale hledali marně.
Na poměrně úzké zaměření vsadil trochu překvapivě také další přední vydavatel v podobě Ubisoftu. Hlavní prostor dostal na showflooru nový díl série Anno, který doplnilo pokračování značky Heroes of Might and Magic. Pokud se tedy zrovna neřadíte k fanouškům strategií, tak toho pro vás Ubisoft příliš neměl. Kdo naopak v posledních letech na Gamescomu rozhodně finančními prostředky nešetří, je Microsoft.
Americká společnost se letos primárně zaměřila na propagaci handheldu ROG Xbox Ally, který vzniká v kooperaci s Asusem. Co se týče jednotlivých titulů, hráči si mohli na stánku Xboxu vyzkoušet především počiny od vývojářů třetích stran jako Borderlands 4, Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, Onimusha: Way of the Sword nebo Hollow Knight: Silksong. K dispozici ale bylo také pokračování série Ninja Gaiden, příběhové rozšíření pro hru Indiana Jones and the Great Circle či horor Cronos: The New Dawn, který byl v hratelné podobě dostupný rovněž na samostatném stánku polského Bloober Teamu.
Z dalších známých vydavatelů a studií si zaslouží zmínku 2K, na jehož stánku bylo k vyzkoušení Borderlands 4 nebo polský Techland, který dle očekávaní vsadil na blížící se Dying Light: The Beast. Gamescom si po vzoru předchozích let nenechalo ujít ani THQ Nordic, jež si pro hráče připravilo hratelné ukázky z hororové adventury Reanimal a remaku prvního Gothicu.
Už tradičním specifikem Gamescomu jsou převážně němečtí vydavatelé simulátorů, kteří na showflooru prezentují hned několik připravovaných her z tohoto žánru, jenž se právě v Německu těší největší oblibě. Nechyběla například švýcarská společnost Giants Software, která ukazovala rozšíření pro Farming Simulator 25 a závodní simulátor Project Motor Racing. Celou řadu rozlišných simulátorů na svých stáncích ale ukazovaly rovněž německé společnosti Astragon Entertainment a Aerosoft.
Rostoucí počet vydavatelů a jedna hala navíc
Navzdory absenci několika známých vydavatelů byl letošní Gamescom v oblasti celkového počtu vystavovatelů vůbec největším ročníkem. Organizátoři ostatně museli oproti minulým letům zpřístupnit o jednu halu navíc. Návštěvníci mohli díky tomu v součtu navštívit celkem pět velkých hal, kde byly k dispozici stánky jednotlivých vydavatelů z herními ukázkami.
Tuto část výstavy doplnil už tradiční dvoupatrový pavilon určený pro prodejce herního oblečení a sběratelských předmětů. Z pohledu her méně nabité první patro haly číslo deset se i tento rok primárně zaměřovalo na prodejce hardwaru a herního příslušenství. Stejný prostor o patro výš se pro změnu nesl ve znamení indie zóny, kde své tituly ukazovali nezávislí vývojáři.
Pro novináře, obchodníky a zástupce vydavatelů byla po vzoru předchozích let připravena business zóna, která byla složena z celkem tří dvoupatrových hal. Kromě prostoru určeném pro uzavřené prezentace tradičních velkých vydavatelů byly součástí této části také národní stánky, kde své projekty mohli prezentovat vývojáři z celého světa. V této sekci měl svůj prostor český i slovenský stánek. Velká česká studia jako Bohemia Interactive či Madfinger Games měly navíc v business části své vlastní stánky.
Gamescom pokračuje v postupném růstu co do velikosti, počtu vystavovatelů i zásahu v rámci celosvětového herního průmyslu. Letošní ročník se nesl především ve znamení invaze čínských i korejských vydavatelů a výrazném zastoupení očekávaných her od japonských studií v čele s Capcomem, Nintendem a Konami. Vybrané tituly do Německa přivezlo také 2K, Ubisoft, THQ Nordic, či známá polská studia jako Techland a Bloober Team.
Stejně jako v minulých letech nechyběl ani Microsoft, který se však tentokrát zaměřil převážně na propagaci handheldu ROG Ally a tituly od third party vývojářů. Kdo naopak i letos chyběl, byly společnosti Sony a Electronic Arts, na jejichž případný plnohodnotný návrat si po několikaleté absenci stále musíme počkat. Tak příští rok třeba už i s PlayStationem a EA opět na viděnou.
Gamescom novinky přinášíme spolu s partnerem Českou spořitelnou. Získejte nové unikátní svítící karty s motivem Mafia: The Old Country. Informace jak je získat najdete na webu Level Up Your Life.
Jan Urbančík
Konec srpna už tradičně znamená konání největšího herního veletrhu na světě – Gamescom v Kolíně nad Rýnem. Do Německa letos opět zavítala hned celá řada společností ze všech koutů světa a my jsme byli u toho, pro mě konkrétně to byl už čtvrtý ročník, který jsem mohl osobně navštívit. A jaké byly moje dojmy? Tentokrát poněkud smíšené, ale nedá se upřít ani určité vylepšení oproti loňsku.
Větší než kdy dřív?
Z Gamescomu se stala akce naprosto obrovských rozměrů, jak letošní ročník opět ukázal. Jak business část, tak veřejný showfloor byly naplněné k prasknutí, nechyběla ani zóna s merchem a samozřejmě spousta stánků s občerstvením či vedlejšími aktivitami. Jakkoli ale oficiálně počet vystavovatelů opět dosáhl nového rekordu, na počet těch opravdu nezajímavějších her toho bylo snad nejmíň za všechny roky, co jsem veletrh navštívil.
Letos akci podle mě hodně táhl nahoru Capcom, který přivezl hned tři velmi očekávané tituly: Resident Evil Requiem, Onimusha: Way of the Sword a Pragmata, všechny tři dorazí na trh až příští rok. Japonská společnost měla navíc stánky mimořádně propracované, stylově naaranžované a dokonce i s pár cosplayery.
Druhým velkým hráčem pak bylo Nintendo, které si zabralo značnou část haly 9. Ačkoli přivezlo poměrně hodně vydaných her, nechyběly ani velmi očekávané tituly jako Metroid Prime 4 Beyond, Kirby Air Riders či Pokémon Legends: Z-A a samozřejmě také Hollow Knight: Silksong. K dispozici navíc byly také připravované porty Elden Ringu či remaku FF7, takže japonská společnost rozhodně měla co nabídnout.
Tím to ale bohužel u velkých společností prakticky končí. Xbox měl sice tradičně velký stánek, ale nepředvedl prakticky žádné 1st party tituly, takže těžil spíš z několika zajímavých 3rd party her. Ubisoft připravil pouze demo strategie Anno 117, zatímco takové THQ Nordic přivezlo téměř totožný lineup co loni, takže moc nebyl důvod se u tohoto stánku stavovat.
Jakkoli tedy do počtu vystavovatelů možná byl veletrh rekordní, ve výsledku nešlo o příliš silný ročník. Bylo to podle mě kombinací toho, že spousta firem zde ani pořádně neprezentuje hry, případně ukazuje jen tituly, o které na západě není příliš zájem, ale také již zmíněného nedostatku zajímavých her velkých firem a (už tradiční) absence PlayStationu a některých dalších společností.
Čekání, čekání a zase čekání
Zvláštní proto je, že i přes menší počet titulů jsem letos zažil suverénně největší fronty, a to prakticky na cokoli. Z předchozích let jsem byl zvyklý, že jsem během dopoledne a brzkých odpoledních hodin stihl vyzkoušet velkou spoustu her a k večeru už jsem se mohl uchýlit do press centra na psaní dojmů. Letos to bylo prakticky nemyslitelné, na showflooru jsem strávil úplně celý den (s krátkou přestávkou na oběd), který jsem měl k dispozici, a i tak jsem stihl vyzkoušet pouhé čtyři hry + krátkou kino ukázku ze Silent Hill f.
Fronty totiž letos byly opravdu šílené. Přestože u Silksongu jsem byl ještě před oficiální otevírací dobou (pouštělo se tentokrát už dřív, což jsme úplně netušili), vytvořila se u něj poměrně značná fronta. Nakonec jsem musel čekat dlouhé dvě hodiny, protože v malém stánku bylo snad jen 8 herních stanic. Nintendo podle mě zájem výrazně podcenilo.
Ani u jiných her však situace nebyla o moc lepší. Nejmenší fronta byla u Kirby Air Riders, kde jsem i tak čekal více než půl hodiny, na Onimushu jsem čekal přibližně hodinu a půl a na RE9 pak naprosto šílené tři hodiny. Nevím, jestli se nějak navyšoval počet vstupenek, ale minimálně to tak působilo. Už od 9 hodin ráno, kdy je výstaviště dostupné pouze pro novináře, obchodníky a vystavovatele bylo lidí opravdu hodně. Od 13 hodin, kdy se pouští i veřejnost, to pak byly vyloženě davy.
Tady podle mě leží ten hlavní problém, protože času pro novináře je zkrátka příliš málo. K dispozici máme pouhé čtyři hodiny, než do hal začne proudit veřejnost, a to ani zdaleka nestačí. A je mi jasné, že by mohl někdo v komentářích namítat, jak se chtějí novináři povyšovat nad ostatní či chtějí nějaká privilegia, ale na Gamescom jezdíme proto, abychom následně psali dojmy a předali je všem těm, kteří do Kolína nad Rýnem zamířit nemohou. Vzhledem ke zvětšujícím se frontám je to ale čím dál těžší. Samozřejmě máme i příležitost prezentací za zavřenými dveřmi, zdaleka ne vždy to však i přes veškeré naše snahy vyjde, takže stejně nakonec musíme spoléhat na showfloor jako všichni ostatní.
Návštěva stále stojí za to
Ne všechno je samozřejmě špatné, hodně mě potěšila lokalizace. Loni jsem si stěžoval, že některé hry byly v němčině a nešly nijak přepnout, takže jsem prakticky ničemu nerozuměl, letos ale, zdá se, žádné takové problémy nebyly. Všechny herní stanice měly nastaveny buď čistě angličtinu, nebo šlo mezi jazyky přepínat. Takže tady velký palec nahoru a doufám, že to tak vydrží i do příštích let.
Stejně tak jsem letos neměl problém ani s náramky pro kontrolu věku. Loni jsem musel pobíhat po výstavišti, abych si ho sehnal pro vyzkoušení Reanimal, letos jsem si ho radši zařídil hned při vstupu, nakonec jsem ho však vůbec nepotřeboval. Ani u Resident Evil Requiem, který určitě bude mít vysoký rating, jsem si nevšiml, že by ho někdo kontroloval.
A i přes všechna zmíněná negativa platí, že jsem si Gamescom jako vždy užil. Je skvělé mít možnost vyzkoušet hry, které vyjdou za několik měsíců nebo třeba i za rok, a načerpat dojmy přímo z místa, kde si spolu s vámi hru zkouší také další fanoušci. Ta atmosféra je jedinečná a každý rok se do Kolína těším. Zároveň ale doufám, že trend v nárůstu návštěvníků a dlouhých front nebude dál pokračovat, jinak se totiž obávám, že s takovou bude veletrh za pár let prakticky nepřístupný.