Jak vypadá a běží Stellar Blade na PS5
Speciály Stellar Blade Článek Jak vypadá a běží Stellar Blade na PS5

Jak vypadá a běží Stellar Blade na PS5

Jan Urbančík

Jan Urbančík

1
Platformy PlayStation PlayStation 5

Vyzkoušeli jsme všechny tři výkonnostní režimy. Který je nejlepší?

Reklama

V pátek vyšla demoverze očekávané akce Stellar Blade pro konzoli PlayStation 5. Martin si ji mohl vyzkoušet už před pár dny a přinesl vám podrobnější dojmy, já se v tomto článku zaměřím na technickou stránku. Hra od korejského studia Shift Up nabízí hned tři grafické režimy, všechny si zde tak porovnáváme, jak z hlediska grafiky a kvality obrazu, tak frame ratu.

Celkový vizuál

Nejprve bych si ale dovolil komentář k celkové grafické stránce, která mě ve výsledku mile potěšila. Stellar Blade sází na působivé vizuální efekty, velmi plynulé animace v soubojích či detailní modely postav. Nejde o nijak převratnou hru z hlediska vizuálu, ale to, co dělá, dělá opravdu dobře, napomáhá tomu ostatně i zvolená estetika. Hra se navíc může pyšnit docela překvapivými detaily, osobně bych vypíchnul sice ne úplně dokonalou, ale velmi působivou fyziku vlasů hlavní postavy, které se dokážou vlnit, různě se jí zamotávat kolem těla a podobně.

Na určité problémy jsem narazil, ale nešlo o nic vážného. Všiml jsem si jen několika low-res textur, ale většinou to bylo mimo hlavní cestu či na místech, kde si toho člověk tolik nevšimne. Na jednom místě jsem pak zaregistroval poměrně nepříjemný pop-in. Zatímco vegetace se objevuje plynule, některé objekty doskočily viditelně nárazově. Byla to ale opravdu jedna lokace, takže zatím těžko soudit, jak to bude v plné hře. Z vizuální stránky u mě rozhodně přetrvávají pozitivní dojmy.

Performance režim

U akční hry jako Stellar Blade byste možná automaticky sáhli po režimu výkonu, ale myslím, že pro mnohé by to mohla být chyba, protože se ochudíte o poměrně velkou ztrátu detailů. Output rozlišení se přepne do 1440p, což tak (pokud máte 4K monitor či televizi) poznáte i v uživatelském rozhraní.

Samotný obraz oproti zbylým režimům trpí na výraznější aliasing, shimmering a další artefakty (obrázky to nedokážou tak dobře ukázat, v pohybu je to viditelnější), ale hlavně zkrátka působí poněkud rozmazaně a detaily objektů v pozadí jsou oproti zbylým režimům nižší. Pokud máte Full HD či 1440p obrazovku a nemáte podporu VRR či zkrátka toužíte po naprosto stabilním frame ratu (skutečně jsem nezaznamenal žádný propad), tak určitě můžete po tomto režimu sáhnout a pravděpodobně nebudete zklamáni, ale dle mého názoru je tu lepší řešení.

Balanced režim

A tím řešením je Balanced režim, něco, co ve hrách úplně často nevídáme, ale když už ano, často jde o režim se 40 FPS. To není případ Stellar Blade, hra totiž i v tomto módu míří na 60 FPS. Míří říkám záměrně, protože úplně uzamčených 60 to není (jinak by ostatně Performance režim ztratil jakýkoli smysl), ale výkon je mnohem lepší, než byste od takového režimu čekali.

V klidnějších pasážích se skutečně drží na 60, v soubojích se pohybuje mezi 50 a 60, většinou se ale drží spíš na vyšších padesátkových hodnotách. Hlavní každopádně je, že to je v rámci okna VRR (minimum 48 Hz), takže pokud vaše zobrazovací zařízení tuto technologii podporuje a máte HDMI 2.1, tak je v podstatě vyhráno. Osobně jsem takhle odehrál drtivou většinu dema a zmíněné propady jsem díky VRR prakticky ani nezaznamenal.

Frame rate je tak jen nepatrně horší než u Performance režimu, ale kvalita obrazu je výrazně lepší. Cílové rozlišení už je zde 4K, a byť se obraz upscaluje z nižšího rozlišení, pořád je to velký pokrok oproti režimu výkonu. Uživatelské rozhraní je krásně ostré a přímo ve hře narazíte na mnohem méně aliasingu, shimmeringu a dalších artefaktů.

Resolution režim

Pokud chcete tu úplně nejvyšší vizuální kvalitu, je tu Resolution režim, kde ale musíte frame rate obětovat značně, neboť je uzamčený na 30 FPS. Snímková frekvence je, alespoň z mého testování, velmi stabilní s korektním frame pacingem, nicméně pořád je to 30, což způsobí nejenom ztrátu plynulosti (na což si přece jenom jde po nějakém čase zvyknout), ale hlavně zvýšení latence, jež je u akční hry jako Stellar Blade poměrně klíčová.

Vizuální rozdíl oproti Balanced režimu navíc není velký, byť jde o nativní 4K. Upřímně si vzhledem k oběma dalším režimům neumím představit Resolution mode doporučit, ale samozřejmě pokud vám jde o kvalitu obrazu nejvíc, můžete po tomto režimu sáhnout a je jenom dobře, že i taková možnost vůbec ve hře je.

Zhodnocení

Celkově vzato má Stellar Blade rozhodně co nabídnout. Nejde sice o technologicky nejpokročilejší hru, ale o to se vývojáři ani nesnažili. Místo toho vsadili na pěknou estetiku, skvělé vizuální efekty či parádní animace, které samozřejmě vyniknou především v soubojích. Až na pár menších nedostatků jde o příjemný vizuální zážitek.

Jak vypadá a běží Stellar Blade na PS5

Snímková frekvence je pak, po několika letošních hrách, které mají nestabilní frame rate, velmi milým překvapením. Tři režimy jsou přesně tak akorát, že si vybere opravdu každý, přičemž hlavní dilema bude asi mezi Performance a Balanced režimem. Pokud chcete skutečně stabilních 60 FPS se vším všudy a nevadí vám nižší rozlišení, určitě můžete sáhnout po výkonnostním režimu. Pro všechny ostatní (pokud ale máte VRR, jinak se váš zážitek může značně lišit) však doporučuji Balanced režim s minimální ztrátou frame ratu, ale mnohem lepší kvalitou obrazu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama