Jen další recenze GT5? Tentokrát opravdu ne
Blogy čtenářů Recenze Jen další recenze GT5? Tentokrát opravdu ne

Michal Drtina

Michal Drtina

Gran Turismo 5 je zcela určitě nejdiskutovanější hrou této generace. Dlouhých pět let vývoje stálo mnoho úsilí jak vývojářů, tak hráčů. I po tak…

Gran Turismo 5 je zcela určitě nejdiskutovanější hrou této generace. Dlouhých pět let vývoje stálo mnoho úsilí jak vývojářů, tak hráčů. I po tak dlouhé době vývoje se k nám nakonec dostala hra, která úplně nenaplnila očekávání. Když nebudeme brát zřetel na první recenze v oficiálních Playstation magazínech, hra dostávala známky v průměru mezi osmičkou a devítkou. Ano, na závodní hru jsou to známky skvělé, ale asi každý fanoušek této série si musel říct: „No čekal sem víc“.

Nejprve si ale pojďme říci něco o recenzích. Ty totiž způsobili doslova nepokoje ve videoherním světě. Většina (nejen českých) webů se totiž snažila přinést veleočekávanou recenzi na veleočekávanou hru co nejdříve, což šlo velmi znát na kvalitě samotných recenzí. Mnohdy šlo z recenzí vyčíst, že většina webů jen opsala klady a zápory od první recenze a roznášela je dál. Nedostatek informací o hře, nezřetelně pronesené názory, nebo řeč stále o tom samém. Je tak jasné, že podle prvních recenzí se moc nedalo řídit. Korunu tomu všemu nasadil sám Kazunori Yamauchi, který vymyslel lišácký postup v kariéře. Většina prvních recenzí si totiž stěžovala na velmi špatné poškození vozidel. Prý se ani náhodou nepodobá tomu, které bylo možno vidět na obrázcích před vydáním. Poté přišel update Twitteru Kazunori Yamauchiho, který poprosil recenzenty, aby zkusili hru dohrát do konce. Plné zničení vozidel včetně odpadávání plechů se totiž zpřístupní až po dosažení 40. Levelu. Kaz to vše vysvětlil tak, že se snaží motivovat hráče k neustálému postupu v kariéře, a zároveň aby neodradil nováčky, kteří hrají sérii poprvé. Chytrá zkouška recenzentů a webů po celém světě. Ukázalo se, že zhruba 20% ze všech recenzí bylo pravdivých. Na druhou stranu, otevřít možnost zničení až po 40. Levelu? Není to trochu pozdě? Je… Mnoho hráčů se do této úrovně ani nikdy nedostane. Nutno také říci, že Gran Turismo nikdy nebylo o ničení vozidel. Poškození je zde jen jako bonus. Dalším údajně obrovským záporem hry je špatná AI ostatních jezdců. Na to se na internetu objevila videa, kde se srovnává chování jezdců s chováním v konkurenční Forze. Samozřejmě z tohoto „souboje“ vyšla lépe Forza. Bohužel autoři těchto recenzí a videí zřejmě chtěli ukázat GT5 ve špatném světle. Abych tu nemluvil jen tak do větru našel jsem video, které ukazuje AI GT5 a Forzy takové jaké ve skutečnosti je.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/r_HJSJLL8_I?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/r_HJSJLL8_I?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Tak je to dobrá hra nebo ne???

Gran Turismo 5 je skvělá hra. Jen není pro každého. Gran Turismo 5 není pro závodní nadšence, kteří touží po akčních závodech tělo na tělo plných kolizí, létajících částí vozů atd. Takovíto hráči tu mají GRID nebo nově Need for Speed: Shift. Gran Turismo je přesně ta hra pro nadšence aut, kteří hltají každý nový díl Top Gearu, neustále pátrají po tom, kdo že je skutečně ten Stig, jakýže čas zajel Michael Schumacher v nejnovějším Nissanu GT-R na severní smyčce Nurburgringu. Věřte mi, v Gran Turismu vás bude bavit zajíždění nejrychlejších časů na různých tratích více nežli samotné závodění. Někteří si teď asi říkají: „Vždyť jsem hrál GRID, DIRT, Need For Speed a F1 2010 a nikde mě Time Trial nebavil.“ To na čem vývojáři dělali dlouhých pět let, je neskutečná fyzika a jízdní model. Rozdíl mezi Gran Turismem a jinými „závodními simulátory“ je obrovský. V této kategorii nemá Gran Turismo konkurenci. Toto je důvod, proč vás bude bavit obyčejný Time Trial. Samozřejmostí je kvalitní volant, který k vám ze hry přenese každičký detail jízdního modelu. Gran Turismo 5 si opět jde svou vlastní cestou. Zatímco většina nově vycházejících her se snaží zpřístupnit masám, Gran Turismo si opět jede tu svou ideální trasu. To platí jak v neskutečné obtížnosti některých závodů, tak v mnoha různých detailech.

5 let a stále nehotová

I když bylo Gran Turismo ve vývoji takovou dobu, jde na něm vidět, že by si ještě pár měsíců vývoje zasloužilo. Teď nemluvím o fantastickém jízdním modelu ani modely prémiových aut. Mluvím o řadě prkotin v menu, v replayích, ve photo módu, v online. Takové a podobné mušky jsou skutečně všude. Rovněž se mi nelíbí ztvárnění online multiplayeru. Samotný systém lobby a závodů je parádní, stejně tak jako možnost sledování závodů a bohaté možnosti nastavení. Bohužel většina normálních hráčů, která se nezúčastňuje různých turnajů nebo závodů o ceny, nebude mít moc motivaci k online závodům. Za vyhraný závod totiž nedostanete ani peníze, ani zkušenostní body, prostě nic.

Takže za 3 měsíce 10/10?

Dost možná ano. Autor série Kazunori krátce po vydání prohlásil, že se jedná o začátek nové éry Gran Turisma. Nyní už víme, co tím myslel. Minulý týden slíbil, že bude vydávat každý měsíc jeden velký patch, který do hry přidá nové možnosti, nebo opraví staré neduhy. Hra je na trhu měsíc a už jsme se dočkali velké novinky, a sice mechanického poškození, které je velmi dobře zpracováno. Další update je v plánu na vánoční období. A čeho bychom se mohli dočkat? Upload videí na youtube, plné ovládání replayů včetně zpomalování a přetáčení, možnost sdílení vytvořených tratí nebo třeba update některých vozů na premium. Pokud se skutečně podaří vývojářům každý měsíc připravit něco nového, můžeme se skutečně za půl roku dočkat perfektních závodů. Proč bychom se nemohli dočkat kariérního postupu v online režimu nebo opravy některých textur?

Vývoj pátého Gran Turisma trval tak dlouho, protože se vše dělalo od nuly. Od modelů vozů přes tratě atd. Alespoň to tak tvrdí otec této série. Pokud Gran Turismo 6 vyjde ještě na PS3, pravděpodobně se dočkáme toho nejdokonalejšího závodního titulu pod sluncem. Jelikož se nebude od nuly pracovat na fyzice, zbude mnoho času na převod standardních vozů na premium a doladění grafické stránky prostředí, tratí a všeho ostatního.

Původně jsem chtěl psát úvahu. Zhruba v polovině jsem si vlastně uvědomil, že píšu tak trochu jinou recenzi. I když jsem z tohoto článku recenzi mít nechtěl, neodpustím si nakonec ono číslo, podle kterého většina lidí posuzuje kvalitu hry. I když se na konci třpytí ono významné číslo, nepokládejte tento článek jako recenzi. Proč se držet zaběhnutých nudných pravidel že?

Dnes 9 za 3 měsíce 10. Bude to chtít ale ještě hodně práce...

Fyzika
Modely prémiových vozů