Kde udělali soudruzi ze Sony chybu?
Speciály PlayStation Vita Článek Kde udělali soudruzi ze Sony chybu?

Kde udělali soudruzi ze Sony chybu?

Rosťa Viktorin

Rosťa Viktorin

291

<strong>KOMENTÁŘ</strong>. Když je to nejlepší na celé vaší konferenci oznámení zlevnění rok a půl starého handheldu, je nejvyšší čas vyhodit scénáristy.

Reklama

Asi všichni se shodneme, že čistě po herní stránce byly E3 výstupy Microsoftu i Sony docela slabota. Pro jednoho byla horší ta firma, pro jiného druhá; to už je věc názoru. O to víc byly nicméně vyhlíženy konference naplánované na Gamescom, kde to měly obě společnosti napravit. Nestalo se tak. Normálně bychom v této chvíli začali spílat oběma provinilcům, což ve své podstatě děláme, avšak jak název článku napovídá, pro rozbor jsme tentokrát dali přednost firmě ze země vycházejícího slunce. A to z jednoho prostého důvodu. Na rozdíl od Microsoftu, začali zodpovědní lidé ze Sony de facto hned po skončení E3 s vydatnou mediální masáží slibující „velká“ odhalení právě na GC. Za uši by samozřejmě ale zasloužily oba giganti, takže to rozhodně neberte tak, že Microsoft dostal tentokrát propustku.

Dalo by se samozřejmě spekulovat… respektive, ona to vlastně není ani tak spekulace jako fakt, že toho Sony oznámilo mnohem víc než Microsoft. Problém je, že to ani v nejmenším nepřipomínalo „next-gen“ konferenci. Ba právě naopak! Když japonská firma před pár týdny prozradila, že si na GC schovává hned několik překvapení, málokdo tušil, že tím myslí hříčky pro Vitu. Celou první hodinu z necelé hodinu a půl dlouhé konference představoval slet členů vedení, kteří si jako kolovrátek pořád dokola mleli tu svou. O tom, jak je pro ně nezávislá scéna důležitá. Jak jsou pyšní na vývojáře, překypující originálními nápady. A hlavně, jak jsou rádi, že se tyto objevují na Playstationu.

Během pár desítek minut se jim tak úspěšně podařilo zabít „drive“, který snad mohlo vyvolat zlevnění handheldu na pouhých 199 euro. Je to jako hodit lano tonoucímu, ale zapomenout ho na druhém konci přivázat. Sony si očividně odmítá připustit, že problémem PSV nebyla vysoká cena, nýbrž fakt, že na něj jednoduše není dostatek zajímavých her, které by stály za tu, nyní dvou set eurovou cenu. Borderlands 2 je samozřejmě fajn, ale je to jen port rok staré hry. S posloucháním komunity to u firmy zdá se nebude tak horké, protože víceméně od vydání příruční konzole se nenadává na nic jiného, než na zoufalý nedostatek áčkových projektů. Tituly jako Murasaki Baby, nebo Big Fest, byť docela zajímavě vypadající, prostě masy k nákupu nepřesvědčí.

Právě tohle je ten důvod, proč se o PSV říká, že je to téměř mrtvá platforma. Bude-li takhle Sony pokračovat, skutečně se jí stane. Druhým, velkým trumfem, který by ji měl zachránit, je totiž neustále dokola omílaný RemotePlay, jenž má své neoddiskutovatelné výhody. Obzvlášť po kolínské konferenci je nicméně jasné, že celý koncept je v podstatě jenom obšlehnuté Wii U. Slib ničím nerušeného hraní, i když se vaše maminka prostřednictvím nablblé reality show pídí po novém tatínkovi, to už jednou bylo. A znamenalo to totální propadák s prodeji tak mizernými, že kdyby se na to v Nintendu vykašlali a začali místo toho nabízet dům od domu předplatné Strážné věže, nejspíš by si vydělali víc.

RemotePlay je nicméně úsměvný ještě z jednoho hlediska. Až doposud totiž, minimálně mezi komunitou na Zingu, převládal názor, že Microsoft v případě Xbox One nedělá nic jiného, než že kopíruje nápady Sony, které ale, jak se zdá, nejsou zas tak originální v první řadě. To ostatně potvrdila i samotná konference, kde si v jejím závěru vzal slovo Andrew House a doslova řekl, že si jsou moc dobře vědomí toho, jak důležitou roli konzole hrají v otázce multimediálních funkcí (filmy, televizní pořady a hudba), a že chtějí hráčům v tomto směru poskytnout maximum. To je, jen pro připomenutí, přesně tatáž věc, kterou už na E3 proklamoval Microsoft a sklidil za to pouze výsměch. Spousta lidí tehdy tvrdila, že nechtějí předražený set-top box a raději dají přednost Playstationu 4, který zůstává věrný v prvé řadě hrám.

Tohle zajímavé prolnutí realit pak v samotném finiši lidé ze Sony korunovali, když si naprosto neskrývaně rýpnuli do konkurence s tím, že oni nemají potřebu pořád něco měnit. Bez ohledu na to, jak pravdivé to může být, vyznělo to extrémně uboze, navzdory aplausu fanoušků. Skoro jako by si japonský gigant byl vědomí mizerného výkonu, který na konferenci předvedl, což se proto pokusil maskovat populistickým prohlášením. Společně s Microsoftem je GC konference Sony bezkonkurenčně jednou z nejzbytečnějších, protože o nových hrách, o které jde v první řadě, jsme se skutečně nic moc nedozvěděli. Ke konci totiž došlo jen na rychlý průlet stálicemi – Killzone, Infamous, Assassin’s Creed 4 – které poprvé za hodinu a půl trvající vystoupení připomněly, že je tohle všechno vlastně kvůli údajně nejvýkonnější dosud vyrobené konzoli.

Shadow of the Beast, Rime, Everybody’s Gone to the Rapture, Helldiver, Resogun, Minecraft, War Thunder… všechno relativně nadějně se tvářící tituly, kvůli kterým byste si ale, ruku na srdce, Playstation 4 asi nekoupili. Tohle může fungovat jen jako zpestření mezi velkými áčkovými produkcemi a ne jako hlavní tahák. Dvojnásob na umírající platformě, která nutně potřebuje pořádnou injekci, když už byla propagovaná jako nejnadupanější handheld své doby. Jenže místo toho zodpovědní lidé ohlásí, že se majitelé PSV dočkají „pecky“ zvané Rouge Legacy a zmateně pokukují po publiku, které nepochopilo, že očekávanou reakcí na tohle prohlášení byl bouřlivý aplaus ve stoje.

Ve výsledku proto celé představení působilo krapet rozpačitě a místy dokázalo pěkně nakrknout. Třeba, když bylo potvrzeno, že se na novinkách pracuje taky v Media Molecule, Santa Monice a Naughty Dog, ale nic bližšího už na toto téma řečeno nebylo. To zklamání v sále se dalo krájet a servírovat v dárkových taškách při odchodu. Mě osobně konference ukázala jediné. V Sony ve skutečnosti sedí úplně stejní mantáci jako v Microsoftu a dosavadní boom kolem Playstationu 4 kompletně stál na neúspěchu Xbox One na E3. Ve chvíli, kdy přijela společnost Sony jako nezpochybnitelný leader a nemohla stavět na trestuhodné neschopnosti konkurence, došel jí dech.

Záznam z konference

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama