Kingdom Come: Deliverance - dojmy z technologické alfa verze
Speciály KC: Deliverance Článek Kingdom Come: Deliverance - dojmy z technologické alfa verze

Kingdom Come: Deliverance - dojmy z technologické alfa verze

Martin Cvrček

Martin Cvrček

28

V čerstvé technologické alfa verzi Kingdom Come od Warhorse Studios jsme navštívili vesnici Samopše, abychom se podívali na základy slibného projektu z českých luhů a hájů.

Reklama

Nadějné RPG Kingdom Come: Deliverance od českého studia Warhorse patří bezesporu mezi nejsledovanější projekty současnosti, a to minimálně u nás. Jen málokterá hra pravidelně vyvolává množství dohadů a reakcí, čemuž se ale nelze divit. Realistické RPG zasazené do českého prostředí v dobách středověku nebo osobnost Dana Vávry, autora legendární Mafie, jsou pro řadu lidí pádné argumenty, proč Kingdom Come bedlivě sledovat. Nejen z těchto důvodů hru ostře sleduji i já sám, přičemž jsem se nezdráhal podpořit Warhorse Studios v kampani na Kickstarteru. Díky tomu jsem dostal možnost vyzkoušet technologickou alfa verzi, z níž jsem si odnesl řadu dojmů.

Idylická vesnice

Jak možná víte z dřívějších zpráv, alfa v tuto chvíli není nijak zvlášť bohatá. Zatím v ní nenajdete ani možnost soubojů, ani crafting a herní mapa se omezuje na jedinou vesnici a její těsné okolí. To ale ještě neznamená, že v ní není co dělat, víska jménem Samopše toho skrývá o trochu víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Při pouhém poflakování mezi domy můžete sledovat zajímavé a do značné míry autentické chování vesničanů, kteří dělají přesně to, co by asi takoví vesničané dělat měli. Farmáři ráno vyrážejí s motykami na jejich pole, mistr lučištník zevluje na návsi, aby se následně usadil u menší střelnice, pasák ovcí dohlíží na své stádo, ženské vaří a zametají v domech, mladý jinoch se modlí na rozcestí u kříže a i kovář, mimochodem pěkně nerudný hajzlík, dělá svou práci. Vesničané tak nepůsobí jako nějaké ovce, které bezcílně bloumají po mapě. Ačkoliv, ve vesnici lze narazit i na skutečné ovce.

S ohledem na status rané alfa verze samozřejmě nevypadá všechno úplně autenticky. Lučištník překročí určitou hranici a najednou se mu na zádech objeví toulec a luk, místní obchodník se opírá o svůj stánek, který ale stojí o kus dál a třeba ženám při zametání úplně chybí košťata v rukou. Některé činnosti ale vypadají už teď dost přesvědčivě, což platí hlavně o kováři, v jehož případě lze sledovat kompletní proces kování nějakého předmětu. Skutečně vidíte, jak vytáhne kus železa ze sudu, jak ho za pomoci funkčního měchu a výhně rozžhaví doběla a následně ho zpracovává kladivem na kovadlině. Tohle na mě udělalo skutečně dobrý dojem a já doufám, že podobně kompletní a autentické budou ve finále všechny činnosti. Zatím se zdá, že to není nesplnitelná vize, ačkoliv je samozřejmě vidět, že je v tomto ohledu třeba provést ještě spoustu práce. Mimochodem, dobrý dojem dokáže udělat i taková maličkost jako fakt, že NPC za sebou zavírají dveře.

Trocha střelby

Sledování chování obyvatel ale naštěstí není jediná činnost, kterou lze v současné alfa verzi provozovat. S většinou vesničanů si také můžete popovídat díky systému dialogů. Nyní zcela chybí jakýkoliv dabing, vesničané mají v zásobě jen několik opakujících se vět a zaostření kamery při rozhovorech není v tuto chvíli zrovna ideální, ale základ systému dialogů zjevně funguje. Hlavní ale je, že výše zmíněná střelnice není jen kulisa, ale váže se k ní jednoduchý úkol spočívající v zapůjčení luku. Mistr je přirozeně typ Skrblík, a tak vám luk zadarmo nepůjčí, musíte si nejdřív obstarat 10 grošů. Čehož se dá docílit nejlépe tím, že se zakecáte s tím nerudným kovářem a následně si popovídáte s jedním z farmářů, díky čemuž lze spustit quest spočívající v ukradení kovářovy flétny, která farmáři pije krev.

Je na vás, jestli flétnu po úspěšné, i když nijak náročné krádeži předáte farmáři nebo jí prostě vezmete a kováři namluvíte, že jste jí našli a teď jí vracíte. Prozradím ale, že nejsnadnější cesta vede přes pouhé lhaní, ne přes krádež, protože farmář vám dá jen 8 grošů, zatímco kovář rovných 10, což potřebujete. Následně už není problém znovu promluvit s mistrem a vyzkoušet si luk na jednom z terčů, v tuto chvíli totiž musíte zapomenout na střelbu do lidí. Lukostřelba pak probíhá přesně tak, jak byste asi čekali, s tím rozdílem, že jsem při střelbě neměl k dispozici žádný kurzor a bylo třeba mířit spíše od oka, tedy přesně jako ve skutečnosti. Ale světe div se, trefit střed terče nebylo po několika pokusech až tak těžké.

Krása české krajiny

Jestli mě ale něco skutečně uchvátilo, je to rozhodně zpracování prostředí. Každá píď přístupné mapy vypadá opravdu skvěle a velmi přirozeně, ať už jde o pole, zarostlé louky, domy a jejich interiéry, kompost za jednou chalupou nebo kus lesa v severozápadní části mapy. Obzvlášť pohled na útroby lesa je skutečně přesvědčivý. Kingdom Come se tak očividně zařadí mezi těch pár titulů, které z CryEnginu těží co nejvíc, a podle toho to také tak vypadá. Je přitom zajímavé sledovat prostředí v různých částech dne. Alfa verze obsahuje vcelku rychlý přechod od rána do večera a v noci se samozřejmě skvělá atmosféra mění, už jenom díky světluškám nebo lucernám, které vytáhne většina vesničanů.

V tuto chvíli hra dokonce není ani nijak náročná. Optimalizace řádně omezené alfy s největší pravděpodobností nevypovídá nic o optimalizaci plné verze, ale na mé stárnoucí sestavě s procesorem Intel Core i5 o frekvenci 3.10 GHz, grafickou kartou Nvidia GeForce GTX 660 a 8 GB RAM běží alfa v rozlišení 1680x1050 a na vysoké nastavení na slušných 38 až 45 snímků za sekundu. Což je upřímně řečeno mnohem lepší výsledek, než jaký jsem čekal. Při pokusu o nastavení velmi vysokých detailů sice ovladač grafické karty vypověděl službu a podruhé už jsem se o to raději nepokoušel, ale na vysoké nastavení nebyl s technickou stránkou žádný problém, zvlášť když i s tímto nastavením vypadá Kingdom Come jednoduše skvěle a jediná méně líbivá věc může být snad jen doskakování některých objektů a vlasy a vousy několika postav. Oproti tomu po stránce audia zatím nelze mnoho říci, ozvučení celé alfy je zatím relativně střídmé, ale rozhodně nemám nic ani proti melodii, která hraje v hlavním menu a kterou jste mohli slyšet v teaser videu, ani proti klidné skladbě doprovázející samotné hraní.

Začátek cesty

Návštěvu vesnice Samopše jsem si nakonec užil. V mnoha směrech se nicméně zdá, že Warhorse Studios čeká ještě spousta práce, což je samozřejmě logické, když se finální hry dříve jak za rok a pár měsíců nejspíš nedočkáme. V současné technologické alfa verzi je zkrátka snadné hledat a nacházet chyby, ale koneckonců, od toho alfa verze je a jako vždy není nikde psáno, že reprezentuje finální produkt. Zatím zkrátka nemá cenu cokoliv reálně hodnotit.

Základ je ale určitě slibný a já už se nemůžu dočkat aktualizací přinášejících nové herní prvky, které lze očekávat každé dva až tři měsíce. Už nyní jsem ale nadšený přinejmenším ze zpracování prostředí, které by se dalo popsat mnoha líbivými slůvky a superlativy od "autentický" až po "úchvatný". Nyní je třeba doufat, že vývojáři dodrží plán na aktualizace a že ve vývoji nebudou nijak polevovat a celý projekt bude před našimi zraky úspěšně růst.

PS: Pane Vávra, kdepak jsou ty kadibudky?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama