Poslední DLC provede Jindru temnými zákoutími sedleckého kláštera.
Český hit Kingdom Come: Deliverance 2 se dočkal třetího a posledního plnohodnotného rozšíření. Tentokrát se Jindřich vydává do sedleckého kláštera, kde se, jak už název DLC napovídá, ponoří do hlubin nejednoho tajemství a možná i samotného opatství. Mnozí budou dozajista považovat finální přídavek za nejpovedenější, ale nepřekypujte zbytečným nadšením – nemusí být přesně tím, co čekáte.
- Platforma: PC, PS5, Xbox Series S a X (recenzovaná verze)
- Datum vydání: 11. listopadu 2025
- Vývojář: Warhorse Studios
- Vydavatel: Deep Silver
- Žánr: akční adventura
- Česká lokalizace: ano
- Multiplayer: ne
- Herní doba: 7 hodin
- Cena: 14 eur
Temná evropská detektivka
Začneme-li srovnáním s předchozími dvěma DLC – Barvy smrti a Odkaz kovárny – jednoznačně se Mysteria Ecclesiae podobá více prvnímu jmenovanému. V centru dění stojí řádně mysteriózní, dobře vystavěný a dost vážný příběh, až v druhé řadě pak hratelnost. Jde tedy o přesný opak prostředního rozšíření, které dokázalo protáhnout herní dobu klidně o desítky hodin. Tady strávíte nanejvýš šest v hlavní příběhové lince a něco málo navíc v dění okolo.
Rovnou ale mohu prozradit, že nejnovější mise Jindřicha ze Skalice dokáže vtáhnout přece jen o něco lépe než dobrodružství zvláštního malíře, kterým vývojáři z Warhorse trojici DLC odstartovali. Nejvýraznějším rozdílem je razantní odříznutí rozšíření od zbytku hry. Zatímco Barvy smrti se mohly rozpustit do čtyřiceti hodin, klášterní dobrodružství vás uzamkne do oddělené lokace, kterou nelze po dobu hraní opustit. Nehledě na to, že je situace opodstatněna děním ve hře, to považuju za správnou volbu. Prospívá to tempu vyprávění i naléhavé atmosféře.
Právě atmosféra pak zážitku dominuje. Tatam jsou humorné situace z kutnohorské kovárny. Tady se hraje o životy. Velmi brzy se začne rozplétat zašmodrchané klubko vztahů, nekalostí a dlouho pohřbených tajemství klášterní půdy a Jindřicha čeká bez nadsázky detektivní, ale také trochu strašidelná práce. Není divu, že nálada jako by z oka vypadla Jménu růže nebo třeba videohernímu Pentimentu.
Atmosféru pak skvěle podtrhuje hudba Jana Valty. Ta sice není pro Kingdom Come žádnou novinkou, ale v temných kobkách i rozlehlých sálech kláštera působí ještě tísnivěji a monumentálněji než běžně.
Já budu chodit po špičkách
Pokud je Mysteria Ecclesiae nejsilnějším DLC z hlediska příběhu, hratelnostně nabízí asi nejméně. Ještě před příjezdem do kláštera se musíte zbavit zbroje, ta tady není ani žádaná, ani nutná. Aspoň se tak zprvu zdá, nakonec přece jen na nějakou tu potyčku s meči v rukou dojde. Primární herní náplní je ale (vedle tradičně obsáhlých dialogů) plížení. V uličkách kláštera totiž operujete tak trochu za hranou pravidel, a často je proto nutné nevylézat ze stínů.
Na stealth jsem si lehce postěžoval už v recenzi původní hry a jakkoli se tentokrát nejedná o bůhvíjak frustrující pasáže, pořád ho považuju za jednu ze slabších částí hratelnosti Kingdom Come. Časté vyžadování tichého postupu mě proto trochu mrzí. Samozřejmě vás neminou další tradiční aktivity, které z KCD znáte, nic nového ale nečekejte.
Konec?
Jen těžko se na rozšíření dívat bez kontextu celku. Funguje totiž (podobně jako Barvy smrti) jako dobrý samostatný úkol, ale skoro by se dalo říct, že na DLC pro hru typu KCD 2 je to málo. To vývojáři samozřejmě kompenzují relativně příznivou cenovkou.
Nicméně zapomenout nejde ani na skutečnost, že jde o poslední přídavek do Kingdom Come: Deliverance 2. A pokud byste čekali uzavření Jindřichova příběhu, tady ho nenajdete. Tohle není epilog, tomu měl mnohem – mnohem – blíže předchozí Odkaz kovárny. Tohle je „jen“ výborný side quest.
Padla mi do oka hlavně atmosféra a temná detektivní zápletka.
Po dohrání poslední sedmihodinovky pak nezbývá než se ohlédnout za obsahem, který vývojáři do hry po jejím vydání přidali a bez přehnaných výčitek nenápadně zahořekovat, že jsme nedostali v jistém ohledu o něco víc. Standard pro DLC do velkých RPG se v nedávné době posunul výrazně výš, ať už jde o rozsah, obohacování hratelnosti nebo třeba prolínání s hlavním příběhem, kterému se vývojáři z Warhorse vyhýbají zcela.
Toto hořekování, jakkoli pádné, nic nemění na tom, že Mysteria Ecclesiae si vede ve výsledku velmi dobře. Z trojice DLC jsem si to poslední užil nejvíc, padla mi do oka hlavně atmosféra a temná, napínavá, detektivní zápletka. Stejně jako v případě Barev smrti nejde o nic, co by si musel odškrtnout každý hráč základní hry, ale stejně tak platí, že bavil-li vás vedlejší obsah KCD 2, ani tentokrát nešlápnete vedle.
Verdikt
Poslední DLC pro KCD 2 sází na mysteriózní atmosféru s detektivní zápletkou, která díky prostředí kláštera připomene třeba Jméno růže. Příběh skutečně dominuje, od hratelnosti nečekejte příliš, většinou se zužuje na plížení a jemu přidružené aktivity. Podobně jako Barvy smrti funguje i Mysteria Ecclesiae jako rozsáhlý vedlejší úkol, díky samostatné lokaci a tísnivé náladě si ale ve finálním zhodnocení vede přece jen o něco lépe.