Kolik musel výrobce konzolí Xbox zaplatit Square Enix a Crystal Dynamics za to, že nové dobrodružství s Larou Croft vyjde s časovou exkluzivitou na Xbox One a Xbox 360?
V úterý se šéf studia Crystal Dynamics rozpovídal o tom, proč se rozhodli přijmout nabídku Microsoftu a vydat Rise of the Tomb Raider s časovou exkluzivitou na konzole Xbox One a Xbox 360. Darrell Gallagher se dušoval, že spolupráce s Microsoftem jim umožňuje nejen se soustředit výhradně na vývoj a neřešit reklamu a další důležité věci, ale rovněž má Microsoft s vývojem přímo pomáhat a v neposlední řadě poskytnout své experty, kteří dopomohou tvůrčímu celku dosáhnout co nejlepších výsledků na konzolích, zejména na Xbox One.
Každému je ale jasné, že to není pouze o tom, ale také o penězích, které inkasuje od Microsoftu studio Crystal Dynamics a Square Enix. Microsoft má totiž nejen časovou exkluzivitu - její délku zatím neznáme - ale také výhradní právo Rise of the Tomb Raider vydat a řídit marketing.
Kolik musel Microsoft zaplatit za exkluzivitu Rise of the Tomb Raider? Známý analytik Michael Pachter z firmy Wedbush Securities odhaduje, že jde o miliony dolarů.
„Pravděpodobně se nejedná o stovky miliony dolarů, ale spíše o nějakých deset milionů dolarů, možná víc,“ odhaduje Pachter v rozhovoru pro magazín GamingBolt.
Podle Pachtera bude Microsoft v časových exkluzivitách pokračovat a snažit se přesvědčit další firmy, aby zajímavá a hlavně očekávaná hra vyšla nejprve na Xbox One. Je to jeden ze způsobů, jak se Microsoft může pokusit dohnat s Xbox One prodeje konkurenční PlayStation 4 od Sony.
„Microsoft tento přístup volí hodně často a nemá v úmyslu v tom přestat.“
„V letech 2007 a 2009, kdy se Rob Dyer staral o vztahy s třetími stranami v Sony, mi řekl, že Microsoft platí vydavatelům za to, aby hra vyšla o měsíc dříve na Xbox. Nejznámějším příkladem jsou dodatečné balíčky map do Call of Duty, které vycházejí o 30 dnů dříve na konzole Xbox. Rob mi sdělil, že částky, které Microsoft platí, byly směšné. Sony nechtěla jít stejnou cestou a nebyla schopna zajistit, aby hry/DLC vyšly ve stejný den i pro jejich konzole. Sony by musela přeplatit nabídku Microsoftu, aby získala obsah o 30 dnů dříve. Za ty peníze to ale nestálo,“ svěřil se Pachter.
Rise of the Tomb Raider vyjde koncem letošního roku exkluzivně na Xbox One a Xbox 360. Crystal Dynamics se netají tím, že časem vyjde hra i na další platformy, zatím o nich ale nechtějí (čti nemohou) mluvit.
Otázkou stále zůstává, za jak dlouho časová exkluzivita vyprší. U Ryse: Son of Rome od Cryteku a Dead Rising 3 od Capcomu to byl jeden rok. Obě hry nejprve vyšly na Xbox One a po roce na PC. PlayStation 4 verze dosud nebyly oznámeny. Postaral se snad Microsoft o to, aby nikdy nevyšly i na další platformy? Může to samé udělat i u Rise of the Tomb Raider? Hráči se toho obávají. Na zodpovězeních těchto otázek a mnoha dalších si musíme ještě počkat.
V případě Rise of the Tomb Raider jsou zde indicie, že se nového dobrodružství nebojácné archeoložky Lary Croft dočkají po čase nejen majitelé PC s operačními systémy Windows, ale také příznivci konzolí PlayStation, minimálně PS4.
Z mého pohledu v rozhodnutí o časové exkluzivitě a s ní pramenící finanční injekci od Microsoftu sehrála svou roli i finanční situace Square Enix. Ta se sice za poslední rok zlepšila a Square Enix razí cestu přes mobily a tablety, navíc prošla několika změnami, ale v minulých letech to byla jiná pohádka. V roce 2013 totiž japonská společnost skončila ve ztrátě 13,7 miliard jenů - přičítalo se to slabým prodejům Tomb Raider, Hitman: Absolution a Sleeping Dogs. Prodalo se totiž jen několik milionů kusů, přitom Square Enix od svých třech her očekávala mnohem víc a podle toho to také dopadlo. Je tak dost možné, že Square Enix značce Tomb Raider zase tolik nevěří a raději si vezme miliony dolarů od Microsoftu, přetrpí časovou exkluzivitu a nejspíš i skutečnost, že z prodejů hry na Xbox One a Xbox 360 nebude mít takové provize, jako kdyby si Rise of the Tomb Raider vydala sama.
Rebootu Tomb Raider z roku 2013 se prodalo 7,5 milionů kusů. Hra vyšla na PC, PS3 a Xbox 360. Později následovaly vylepšené verze pro PlayStation 4 a Xbox One.