Komentář: Kauza Enigma aneb jak se šíří misinformace
Resident Evil: Revelations Novinka Komentář: Kauza Enigma aneb jak se šíří misinformace

Komentář: Kauza Enigma aneb jak se šíří misinformace

Jan Urbančík

Jan Urbančík

5
Platformy Windows PC

Jak to je s DRM ve hrách od Capcomu?

Reklama

Před pár dny se na internetu rozjela poměrně velká kauza okolo anti-tamper produktu Enigma. Vše odstartoval patch pro Resident Evil: Revelations, víc než 10 let starý spin-off slavné survival hororové série, jenž vyšel původně na Nintendo 3DS, ale později také na další platformy, včetně PC. Patch se týkal verze na Steamu, měl především opravit určité chyby, ale zároveň sám některé způsobil. Hráči začali hlásit nižší frame rate či stuttering a Capcom patch poměrně rychle stáhl s tím, že obsahoval chybu a bude vydán znova v neupřesněný termín.

Tady to nicméně ani zdaleka neskončilo, protože hráči brzy přišli na to, že patch do hry přidal již zmíněnou Enigmu. A začala davová panika. Twitteru účet PC_Focus sdílel screenshot s tím, že Enigma je malware, což se dosud nepodařilo potvrdit a je velice pravděpodobné, že šlo o "falešně pozitivní" výsledek testu.

Hlavně ale podle všeho vůbec nešlo o screenshot testu souboru ze hry od Capcomu. Jak poukázal threat intelligence researcher Azaka Sekai ve svém videu, testovaný soubor není Capcomem podepsaný a nemá s ním vůbec nic společného. Test byl proveden už v srpnu 2022 a soubor obsahuje pouze demo licenci Enigmy.

K tomu se začala objevovat hlášení hráčů, že Capcom Enigmu přidal i do dalších her (a že nyní nefungují na Steam Decku), a samozřejmě se to neobešlo ani bez review bombingu Revelations i dalších titulů. Jak se to všechno vůbec událo?

Je třeba si říct, že Enigma by měla být softwarem ovlivňující tvorbu modifikací. Že se Capcom vůči nim nestaví úplně pozitivně není zrovna novinkou, před pár měsíci se o tomhle tématu mluvilo na jedné z konferencí věnované RE Enginu. Přednášející vývojář v ní mimo jiné mluvil o tom, že zatímco některé mody mohou být prospěšné, jiné jsou urážlivé či mohou hře jinak uškodit.

Proto v zásadě řekl, že by se kromě ochrany proti pirátství a cheatům měla řešit také ochrana proti modům. Jako důvod se často uvádí loňský incident z turnaje bojovky Street Fighter 6, kde jeden z hráčů zapomněl vypnout nude mód. Nicméně historie sahá mnohem dál.

A tady je ten problém. Ačkoli byste na mnoha místech našli, že je Enigma novinka, kterou se nyní Capcom snaží protlačit do nových i starších her, ve skutečnosti už tu s námi nějakou dobu je, jen to nikdo neřešil. Capcom ji používá minimálně od března 2023 a Enigma už přibyla do her jako Resident Evil 5 a 6, Capcom Arcade Stadium či třeba Ghost Trick: Phantom Detective.

Opravdu zdůrazňuji, že tam Enigma nepřibyla nyní, ale už dříve. Je to důležité z toho důvodu, že nyní řada lidí na internetu tvrdí (například v tomto příspěvku na subredditu Steam Deck s více než 6 tisíci upvoty), že zmíněné (a další) tituly najednou nefungují na Steam Decku či minimálně běží hůř. Pravda je taková, že tato informace není podložená absolutně ničím. Osobně jsem pro tyto účely na svůj Steam Deck OLED nainstaloval Ghost Trick a hra funguje úplně bez problémů.

Ke kauze se vyjádřil také známý moder her od Capcomu s přezdívkou FluffyQuack. Podle něj Enigma ani není v prevenci modifikací úplně efektivní. Nezabraňuje totiž přístupu k souborům (a vizuální modifikace by tak měly fungovat stejně jako bez Enigmy), ale pouze je kvůli ní těžší použít debugger, případně může být pro modera těžší udělat určité změny v kódu. Azaka Sekai pak tvrdí, že Enigma ani není DRM, jak se všude píše, ale pouze anti-tamper řešení využívající virtualizaci, podobně jako třeba poměrně populární VMProtect, který hojně využívá například Ubisoft. I u něj mimochodem platí, že pochází z Ruska (to byl jeden z dalších argumentů proti softwaru Enigma).

Obecně se dá podle FluffyQuacka říct, že Capcom u nových her plánuje nejdřív implementovat Denuvo a následně ho vymění za Enigmu, stalo se tak například u již zmíněného Ghost Tricku. U remaku RE4 to ale bylo naopak. Zatímco plná verze měla Denuvo, demo obsahovalo Enigmu. A přes to pro něj modifikace vycházely. Před pár hodinami mimochodem FluffyQuack dokonce našel způsob, jak se dostat k verzi Resident Evil: Revelations s Enigmou a sám se přesvědčil, že stejně modifikace bez problémů fungují.

Co se týče údajných problémů s výkonem, zatím je na soudy brzy, ale rozhodně se nedá říct, že by byla Enigma jasným viníkem. Jak už tady padlo, loni byla přidána do několika her od Capcomu a žádné podobné problémy nikdo nehlásil. Proto bych si troufal tvrdit, že případné potíže u Revelations mohly souviset s něčím úplně jiným, ale samozřejmě nelze úplně vyloučit, že byla příčinou Enigma.

Závěr tohoto článku bych každopádně chtěl věnovat tomu, jak jednoduché je šířit misinformace (a záměrně používám předponu mis, protože rozhodně nemám žádný důkaz, že by šlo o záměr). Názor na DRM či anti-tamper produkty už nechám na každém, protože je mi jasné, že jde o kontroverzní téma. Není to každopádně důvod, proč si kvůli tomu vymýšlet úplně neexistující problémy, jako že hry od Capcomu nejdou pustit na Steam Decku, které vyústily až k názorům některých hráčů, že si tituly od Capcomu už nikdy nekoupí. Na základě nepravdivé informace...

Je pro mě až neuvěřitelné, jak rychle se z Enigmy stala tak obrovská kauza přes to minimum informací, které ve skutečnosti máme. Je škoda, že psaní o nějaké senzaci vždycky přinese větší pozornost, ať už je založená na čemkoli, zatímco k případnému debunku se dostane jen minimum lidí. Proto bych všechny čtenáře rád vyzval, abyste si zkrátka informace ověřovali a nevěřili něčemu jen proto, že to souhlasí s vaším názorem, v tomhle případě na DRM. Já doufám, že si z téhle kauzy vezmeme ponaučení a příště už se to opakovat nebude. Je to lekce pro nás všechny.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama