KYN – krví nasáklí Vikingové
Recenze KYN – krví nasáklí Vikingové

KYN – krví nasáklí Vikingové

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

Zaujme vás nové vikingské RPG?

Reklama

V průběhu roku vyjde vždy pár kvalitních RPG. Po většinu času ale spatřují světlo světa na jaře, či ke sklonku roku. Léto je časem sucha, kdy o kvalitní hru, která by vás dokázala schladit, jen tak nezavadíte. Možná právě toho se rozhodli využít vývojáři ze studia Tangrin. Jejich RPG KYN totiž nejen že vychází uprostřed léta, ale dokonce sebou přináší i mrazivou atmosféru severských končin, které jsou u většiny hráčů velmi oblíbené, díky atmosféře, kterou dokáží nabídnout. Tvůrci dostali pro začátek celkem slušný potenciál. To, jestli se jim podařilo plně využít severskou mytologii k prospěchu, se dozvíte již po pár řádcích.

Mrazivé dobrodružství

Svět, do kterého při hraní KYN vstoupíte, je založen převážně na vikingské kultuře a mytologii. Pod svá vůdcovská křídla dostanete dva odvážné mladíky, kteří se vrací z neobvyklé výpravy, kterou neměli prakticky ani přežít. Naštěstí jim osud přál a jejich životy zůstaly zachovány. Alkir a Bram se tedy vypraví za svým mentorem Torim, aby mu oznámili novinu o svém úspěchu. Když ale dorazí do pevnosti, v které by měl sídlit, něco není, jak má být. Opevnění je totiž zmasakrováno a jejich drahý učitel není k nalezení. Musí se tedy vypravit na cestu, najít svého učitele a stát se hrdiny, o kterých se jednou budou zpívat oslavné písně.

Jen s hlavní dějovou linií by asi řada map byla značně nevyplněna, takže tu máme stejně jako v řadě jiných RPG rozsáhlou paletu vedlejších úkolů. Ty mají v 99 procentech případů stejný průběh. Většinou jdete na dané místo, to vymlátíte a následně dostanete odměnu. Hodně dobrým prvkem jsou mise, při kterých se rozdělí vaše parta na dvě až tři menší skupinky a ty operují samostatně, přesto ale ostatní podporují otevřením některých bodů. Ty mají totiž ostatní uzavřeny a bez pomoci druhé party nemají možnost se přes daná místa dostat.

„Na jejich dobrodružné výpravě však nebudou jen sami dva. Postupem času se k nim přidají další odvážní reci, kteří stejně jako dva mladíci touží po nehynoucí cti a slávě.“

Občas se stane, že před vás KYN postaví i rádoby logickou hádanku, ale takový moment nastává skutečně jen výjimečně a na velkou část hlavolamů by v mnoha případech stačil i žák první třídy. Když to srovnám třeba s Divinity: Original Sin, je na tom tento titul dost bídně. Některé hry na tento aspekt jednoduše nemají a tvůrci by je do nich neměli za každou cenu tlačit.

KYN má hodně atmosférický svět. Mrazivý sever je sám o sobě krásný a dokáže nabídnout řadu zajímavých výjevů. Čekají na vás gigantické chrámy, rozsáhlé pláně, lidnatá města, zatuchlé kobky a temné jeskyně. Každá z lokací má určité kouzlo, které se vám v průběhu hraní KYN vlije do žil.

Ostrá parta

Na jejich dobrodružné výpravě však nebudou jen sami dva. Postupem času se k nim přidají další odvážní reci, kteří stejně jako dva mladíci touží po nehynoucí cti a slávě. Některé charaktery s vámi zůstanou jen permanentně, jiné naopak setrvají hodně dlouho. Systém vylepšování statistik je možné aplikovat jen na ty, kteří neopustí partu.

Vývoj postav je v KYN velmi vydařeným prvkem. Statistiky jako takové totiž oproti jiným RPG můžete neustále měnit, takže podle situace jim navolíte roli, která je v dané chvíli zrovna potřebná. Dovednostní body získáváte vždy až po dokončení mise, nejsou tu tím pádem zkušenosti a úrovně. Bodíky se dají investovat do těla, myšlení a kontroly. Každá z dovedností má svůj vlastní strom schopností. Dokonce i předměty vyžadují vždy určitý počet bodíků v daném odvětví. Jedním z nejpoužívanějších skillů bude rozhodně oživování mrtvých. To se dá použít jak na vaše odvážné reky, tak i na nebohé oběti krvelačných monster. Ty vám za oživení vždy pěkně poděkují a popřípadě pomohou v některé z nastalých situací.

„Investice a následovná možnost nevrácení a nového rozprostření bodů je hodně dobrý krok. Minimálně pro začátečníky, kteří nemají s RPG žánrem rozsáhlé zkušenosti a chtějí otestovat více tříd bez penalizace.“

A jaké vlastně herní třídy si můžete vytvořit? Fanoušky krve, střev a kontaktního boje očekává tělo, které je jasnou volbou pro každého berserka či tanka. Kontrola je tu naopak uzpůsobená pro boj na dálku či údery do zad. Ty využijí jak lovci s luky, tak i zloději s pořádně nabroušenou kudlou. Když vám nesedne luk ani meč, je tu ještě cesta myšlení. Na čaroděje a mágy tu čeká při plné investici řada kouzel, která dokáži zástupy nepřátel likvidovat stejně dobře, jako jejich společníci s jedním ze dvou uvedených povolání.

Investice a následovná možnost nevrácení a nového rozprostření bodů mi přijde jako hodně dobrý krok. Minimálně pro začátečníky, kteří nemají s RPG žánrem rozsáhlé zkušenosti a chtějí otestovat více tříd bez penalizace.

Výrobní linka

Dalším povedeným aspektem je výrobní systém, který vám umožňuje z šestnácti různých složek tvořit zbraně, brnění a štíty. Každý z předmětů má své specifické statistiky, které je možné získat jen za pomoci kombinace určitých surovin. Menší zádrhel je jen v nemožnosti si tvořit své výrobky na cestách. Mimo to ani nemůžete rozkládat získané zbraně na jejich základ. Tím pádem se musíte spolehnout jen na drop.

„Autorům KYN se povedlo vytvořit zajímavé RPG, které ale není pro každého. Jeho atmosféra, náročnost a hlavně vydařený RPG systém mu jistě pomohou zaujmout širší skupinu hráčů daného žánru.“

A jelikož je k výrobě vždy potřeba slušná dávka surovin, musíte je z něčeho získat. Vhodným zdrojem předmětů jsou truhly. Ty vám dají jak potřebné věci, tak i hotové zbroje a zbraně. Dalším zřídlem objektů, které můžete využít, jsou monstra. Ta mají v KYN střední zastoupení. Potenciál severské mytologie je tu značně promarněn. Přesto je tu ale jeden prvek, který mě na mých nepřátelích zaujal. Mají strach. Po zabití určitého počtu protivníků popřípadě jednoho významnějšího se v jejich útrobách rozhostí obavy z toho, že by mohli též skonat a tak se rozběhnou s křikem do polí. Zvláštní je, že tuto vlastnost mají i kostlivci, u kterých to působí celkem humorně. Mrtvý se přeci jen ničeho nebojí.

Nepěkný škraloup

Poté, co jsem KYN pochválil, přichází čas na menší pokárání. Hra jako taková totiž trpí řadou menších i větších chyb, které značně kazí celkový prožitek. Pro začátek tu máme mizející protivníky, kteří v určitých místech jen tak zmizí. Jejich podivná neviditelnost jim dá značnou výhodu, díky které je hrdinové nemohou zaměřit a tím pádem jim pořádně nasekají. Občas se k netvorům štěstěna obrátí zády a sami se zaseknou, tím pádem se stanou ideálním terčem pro vaše střelce. Určité herní scénáře občas také fungují pofiderně. Pro příklad uvedu moment, kdy máte bránit jednu z postav po určitou dobu. Když ale odejdete z místa, nepřátelé se tam kupí a prakticky vás neobtěžují. Tak to rozhodně být nemá. KYN je prakticky hotový, jen některé bugy stále ve hře ještě zavání.

Po skřípající technické stránce tu máme ještě nesamostatnou AI. Ovládání mi oproti jiným RPG hrám přijde mírně nedotažené. A možná vám chvíli potrvá, než do něj vklouznete. AI vaší party je na tom o poznání hůř.

Větší samostatnost by hrdinům ve vaší partě rozhodně prospěla, podobně jako jsem si na tento prvek stěžoval v Pillars of Eternity i zde při velení větší skupině postav očekáváte určitou formu AI, na kterou se budete mít možnost spolehnout alespoň v základních otázkách vedení skupiny. Na začátku se to ještě dá zvládnout, ale v pozdějších fázích už KYN není tak příjemný, jako by mohl být, kdyby měli jednotlivé charaktery trošku lepší AI. Přeci jen neustále kontrolovat šest mírně svéhlavých charakterů není žádný ideál.

Osobně mě asi nejvíce iritovala absence auto-ukládání. Při hraní KYN máte totiž po ruce jen dva typy pozic. Své a pak herní. Herní se ale zapisují jen na začátku, na konci a ve městě. Jelikož mapy nejsou zrovna malé, bude vás tento prvek možná též strašit. Jestli neumíte často ukládat, tak byste se to měli rychle naučit, protože jinak vám postup mapou zabere klidně i pár hodin. Stačí jen opomenout jednu či dvě úložky a čeká vás nemilé překvapení v podobě návratu na začátek.

Vývoj jak má být

Jelikož jsem měl příležitost vidět KYN jak v beta stádiu, tak i ve finální verzi, mohu říct, že se autorům podařilo z něčeho průměrného vytvořit dílo, které stojí za vyzkoušení. Příběh sice není ničím výrazný, perfektně ho ale podpírá atmosféra spolu se zajímavým systémem dovedností, který dokáže upoutat nejednoho hráče RPG. Silné konkurenci se ale KYN přes řadu kladů rovnat nemůže. Což je škoda, přesto se ale jedná o velmi povedenou a hlavně náročnou hru, která dokáže hráči nabídnout řadu hodin kvalitní zábavy.

KYN – krví nasáklí Vikingové

Verdikt

Autorům KYN se povedlo vytvořit zajímavé RPG, které ale není pro každého. Jeho atmosféra, náročnost a hlavně vydařený RPG systém mu jistě pomohou zaujmout širší skupinu hráčů daného žánru.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

vývoj hrdinů
systém craftingu
severská atmosféra
skupinové mise
náročnost
toporná AI
zbytečné hádanky
nedodělky
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama