Mafiánské dojmy z třetí Mafie
Preview Článek Mafiánské dojmy z třetí Mafie

Mafiánské dojmy z třetí Mafie

Marek Tvrdý

Marek Tvrdý

48

Soukromý detektiv pověřený naší redakcí se podrobně podíval na poslední díl české mafiánské ságy a zjistil vskutku závažné věci.

Reklama

V temné uličce se vznášel jemný kouř, jenž přinášel zápach krve. Vysoká lampa se marně snažila osvětlit každý kout. Z jednoho z těch tmavých se ozývalo sípání. Řezavý hlas rezonoval uličkou. "Tak ještě jednou, jak že to bylo s tou třetí Mafií?" "Nic ti neřeknu, ty špinavej čmuchale" odsekl hlas z posledních sil. Odpověď ve formě několika ran na sebe nenechala dlouho čekat. Třískot poklice popelnice kutálející se od místa střetu se nesl v dáli. Pach krve přebíjel smrad cigaret. Na zemi ležel pohozený klobouk…

Mafia 3 je titul, o kterém se vědělo dlouho, ale nesmělo se o něm mluvit. Hra, na kterou s napjatým dechem čekala polovina republiky. Zklamání mnoha celebrit, které měly možnost zhlédnout první ukázky. Jak už to u mnoha představení her bývá, videa a prezentace jsou stavěny na efekt a mnoho detailů vám vývojáři neprozradí. Přesto se podařilo nashromáždit poměrně hodně faktů i dojmů, které si podrobně probereme.

Vývoj trilogie

První díl se odehrával ve třicátých letech. Tommy Angelo dostal nabídku, která se neodmítá, v roce 1930 a poslední mise se odehrává v roce 1938, samotný epilog pak v roce 1951. Druhý díl pak nám představí osmnáctiletého Vita Scalettu, který je v roce 1943 po zranění na Sicílii poslán na měsíc domů. Jeho kamarád Joe mu sežene propouštěcí papíry a zároveň namočí do průseru, takže si pak Vito posedí 6 let. Po jeho propuštění se hra pak odehrává na začátku padesátých let. Ve třetím díle se opět posuneme v čase na konec let šedesátých, kdy probíhá válka ve Vietnamu.

Životní cesta hlavního hrdiny třetí Mafie Lincolna Claye trochu připomíná začátek dvojky. Účast ve válce, návrat domů, pletky s mafií, násilí a pomsta. Oproti dvojce je hlavní hrdina sirotek, který se celý život snaží najít "rodinu", jak nám bylo názorně vysvětleno v prvním traileru. Nejprve rodinu nalezne mezi bratry bojovníky ve Vietnamu, posléze v černošském gangu, který pak zradí italská mafie a náš anti-hrdina se vydává mstít. Zde poprvé narážíme na podobnost se hrami od Ubisoftu, konkrétně Assassin's Creed: Rogue. Jenže zatímco Tommy Angelo se ve dvojce jen mihnul (nebudu spoilovat), tak Vito je ve trojce aktivním účastníkem. Je jedním ze tří poručíků, se kterými bude Lincoln spolupracovat. Slovo spolupráce je zde velice důležité, neboť každý z oněch poručíků má svůj vlastní cíl a velké ambice k jeho prosazení. Proto Lincoln musí opatrně volit, s kým a jak moc bude spolupracovat.

Město zločinu

Místem násilnické smršti Lincolna Claye je New Orleans, město plné černochů a násilí. Podle wikipedie je dodnes městem s největším počtem vražd v USA se 49 zabitými ročně. 97% pachatelů byli černoši a 95 % muži. Jak tedy vidíte, příběh masového vraha, či mstitele, jak se romanticky chce hra ospravedlnit násilí konané hlavní postavou, je tedy v rámci toho, co se ve městě skutečně děje. Bohužel na rozdíl od konkurence nebude toto město odrazem skutečného města, ale spíše se bude inspirovat skutečným městem. Tudíž mapu New Orleans zase můžeme schovat a na stěnu pověsit třeba mapu Londýna.

Sám hlavní hrdina není zrovna svatý. Naopak je to nepříjemný, sadistický a násilnický zabiják, který jde přes mrtvoly, do kterých rád bodá nožem. Nicméně být v dané době černochem (politicky korektní by asi mělo být afro-američanem, ale jsme v 60. letech, tak mi to snad prominete) či dokonce mulatem určitě nebylo jednoduché a proto se budeme ve hře muset hodně ohánět. A k tomu mu poslouží celá plejáda zbraní, u kterých je docela příjemné, že ve hře způsobují poměrně realistické zranění. Výstřel brokovnice do nohou srazí nepřítele na zem, ale nezabije ho. Naopak dobře mířená střela z pistole zabije i fyzicky hodně zdatného nepřítele (a ne jako ve Falloutu 4, kde nějaký mutant přežil dokonce zásah malou atomovkou).

Násilí v přímém přenosu

V ukázce na Gamescomu byla vidět infiltrace hašišového doupěte, kde tvůrci zmínili tři různé cesty, jak se dostat dovnitř. Násilím přes hlavní vchod v nějaké hospodě, trochu tišším způsobem přes zadní vchod a třetí cestou je pak možnost doplout lodí do skrytého přístavu. V samotném hašišovém doupěti pak v rámci předváděčky vystříleli vše, co mělo zbraň v ruce, načež došlo k zabrání oblasti. Následoval telefonát jednomu ze tří poručíků a zvolen byl Vito. Poručíci pak za přidělené oblasti budou Lincolnovi přinášet různé výhody (odvolání policie, posláni posil, možnost něco rychle nakoupit, atd.) poskytované pomocí telefonu, ať těch v budovách či v budkách na ulici. Telefon v autě měl tehdy pouze James Bond (Srdečné pozdravy z Ruska [From Russia with Love], 1963).

V tu chvíli jsem si pomyslel, že podobnost se hrami Ubisoftu (Watch Dogs či Far Cry 3) asi nebude zcela neúmyslná a čistě náhodná. Jak se pak vyjádřili tvůrci hry, mise ve hře bude možné řešit různými způsoby. Naznačují tak volnější sandboxový přístup k řešení situace, což prý dá každému hráči unikátní příběh. Což je doslova definice sandboxové hry typu GTA.

Vozidla vrací úder

Hodně podivnou částí ukázky byla následná odveta mafiánské rodiny vlastnící ono hašišové doupě. Jízda autem, kdy Clay dvěma výstřely otočí nepřátelské auto a donutí ho vybuchnout, působilo značně "hollywoodsky" a značně nepatřičně. Z náznaků v odpovědích tvůrců a faktu, že předtím se auta chovala "normálněji", pak trochu vyznívá, že takováto arkádovitost řízení bude snad jen právě v předem daných sekvencích. Z ukázky nebylo jasné, zda v tu chvíli auto jezdí samo a hráč pouze míří na nepřátelská auta, či zda musí u toho ještě i řídit.

Fyzika vozidel dle tvůrců používá vylepšený model z druhého dílu, kde byla možnost výběru mezi arkádovým a trochu realističtějším modelem. Bohužel nevím, zda taková volba bude i ve trojce, ale tvůrci přiznávají, že ve hře chtějí "hollywoodské pojetí řízení aut" a že se inspirovali Bullitovým případem. Což je trochu paradox, protože při natáčení toho filmu si vše poctivě odjezdili kaskadéři a dokonce i sám Steve McQueen, tudíž se auta chovají opravdu realisticky. Doufejme tedy, že se ve hře bude minimum Hollywoodu a možnost přepnout fyziku vozidla.

Písek a pilíře

Hodně často opakovanou mantrou při rozhovorech bylo, že úspěch prvních dvou dílů Mafie ležel na dvou pilířích: Propracované město plné dech beroucích detailů a strhující příběh. Přičemž by tvůrci chtěli na to navázat, ale zároveň chtějí jít vlastní cestou a přinést do hry novinky. To si můžeme vyložit, že si autoři chtějí udělat hru po svém. Což znamená hru přizpůsobit tomu, co mají masy hráčů rády - GTA či Ubisoftí sandboxy. Potvrzením toho pak budiž přiznání šéfa týmu Hangar 13 Hadena Blackmana, který předchozí díly poprvé zahrál až poté, co ho oslovili kvůli možnosti práce na trojce. Podle kuloárních informací se na třetí Mafii pracovalo v 2K Czech již při dokončování dvojky a prakticky nic z toho v aktuální verzi trojky není.

Poslechněte si náš videoblog věnovaný Mafii 3.

Vývoj po českém studiu Illusion Softworks, později přejmenovaném na 2K Czech, převzalo studio Hangar 13, ve kterém pracuje několik českých vývojářů původně patřících do 2K Czech. Samotné 2K Czech, respektivě lidé z něj pocházející, spolupracovalo na animacích a cutscénách pro trojku. Dle informací od šéfa designu hry Matthiase Worcha budou všechny příběhové animace prací českých rukou. Třetí díl Mafie používá upravený engine dvojky, který si tehdy vývojáři postavili na míru dle svých potřeb po zrušení vývoje dvojky na enginu Renderware, způsobeném mimo jiné vydáním konzolí PS3 a Xbox 360. Další detaily z vývoje druhé mafie naleznete v tomto videu.

Jukebox

Ve všech prezentovaných ukázkách hraje dobová hudba. Bohužel se jedná až o tituly, kde již několik tónů vám okamžitě řekne, že „tohle je období Vietnamu“, jak jste ostatně již mohli slyšet v prvním traileru. Jedná se o posun od soundtracku prvních dvou dílů, ale vzhledem k prostředí je to změna očekávaná. Přesto doufám, že dojde k výběru zajímavých a méně známých skladeb, protože v ukázkách hrály ty nejznámější, již mnohokrát ohrané šlágry.

Bohužel tvůrci zatím neoznámili datum vydání. Nicméně po mnoha odkladech vydání dvojky je docela pochopitelné, že si chtějí nechat případnou rezervu. Hru lze již předobjednat v obchodě GameExpress, sponzora naší výpravy na Gamescom.

Z temné uličky naplněné kouřem se vynořila postava v klobouku. Sípot pomalu utichal. V dáli zaštěkal pes. Muž v klobouku si spravil klopy na saku a srovnal kravatu. Ohlédl se do uličky a zkrze zuby procedil: "Pan Salieri posílá svý pozdravy."

Výpravu na Gamescom sponzoruje náš obchod GameExpres.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama