Magicka 2 - jak čaroděj ke své holi přišel
Magicka 2 Recenze Magicka 2 - jak čaroděj ke své holi přišel

Magicka 2 - jak čaroděj ke své holi přišel

ElementGamer

ElementGamer

3

Máme tady další díl povedené kouzelné co-op série. Jak se povedl a je lepší, než jeho předchůdce?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Od prvního dílu uběhla již pěkná řádka let, ale to neznamená, že Pieces Interactive celou tu dobu pilně nepracovali na pokračování. Poslední Magicky jsme se totiž dočkali před rokem - a to free-to-play titulu Wizard Wars - zaměřeného především na PVP aspekt hry, který mnohým alespoň zčásti nahradil plnohodnotný díl.

Duha, kam se podívám

Tato série má jedno důležité poznávací znamení - a to barevnost, kterou oplývá. Nejen, že se k ní dokonale hodí a podkresluje tím pohádkovou atmosféru, ale zároveň tím vytváří i paradox. Spoustu lidí při pohledu na stylizaci titulu napadne, že bude nejspíš pro mladší ročníky, a tudíž se tam nedočkáme žádného násilí. V tom případě se mýlí - krve stříká všude dost, brutalita je skoro na každém rohu a vesměs si užijeme spoustu pálení, ničení, drancování, elektrizování a topení.

Jednoduše pokračování přineslo něco, co měl už první díl, trošku to okořenilo a ještě více zmalovalo. Žádné extra vylepšení se nekoná a až na pár detailů a větší vyhlazenost nikdo rozdíl nepozná. Ne, že by grafická stránka hry vypadala špatně, právě naopak. Od toho se odvíjí i HW nároky a celková (ne)náročnost. Hru spustíte i na starších sestavách a nastavení menší, než vysoké nepřipadá v úvahu. Jediné, co se stává v průběhu hry frustrujícím, je neustálé měnění rozlišení při startu hry. Nejednou se mi stalo, že mi to místo původních 1440x900 px nastavilo 1280x800 px a podobně. Ale to není nic, co se nedá překousnout.

A ostatní chyby a bugy? Těch je tu minimum. Za několik hodin hraní jsem kromě zmíněného problému, jenž opravil day-one patch, nenarazil na nic, co by nějak ovlivňovalo průběh hry. Přece jen měli vývojáři dost času vše pořádně vyladit, vyšperkovat a přinést nám důstojného nástupce po všech stránkách.

Vážná legrace? Tady jde všechno

Ocitáme se opět v magické zemi Midgard, v kůži starých dobrých magičů, za dob kouzel, čár a epických bitev. Vlastně… ne tak docela. Svět se od prvního dílu trošku změnil. Začala “občanská” válka mezi lidmi obdarovanými mocí kouzlit a časem se zlo dostalo i do magických škol. Přežilo jen pár dobrodruhů a je tedy jen na vás, jak jinak, zachránit svět, nechat řád opět prosperovat a zavést do všech koutů země mír. Proto se vydáváte na dlouhou výpravu - respektive vy a až tři vaši kamarádi - za znovunalezením klidu a svobody pro všechny členy společenství.

Stejně jako v prvním díle je vyprávění podáno vtipně, ale zároveň ukazuje vážnost situace. Stane se vám tedy, že vypravěč Vlad bude zrovna o něčem básnit a vtipkovat a před vámi se zčistajasna objeví pár pobodaných vesničanů volajících o pomoc. Samozřejmě se zde opět mluví “vymyšleným” jazykem, nečekaně podobným angličtině a ruštině, takže pokud by se našel nějaký velký fanoušek a dobře zvládá zmíněné jazyky, s komunikováním v Midgardu nebude mít problém. Jen doporučuji důsledně poslouchat Vlada, jelikož byste mohli mít později v příběhu guláš. Ač se to nezdá, příběhová linka je v téhle hře docela pěkně zpracovaná (hlavně na to, že jde především o kooperační hru) a stojí za to se jí věnovat. Také animované filmečky, odehrávající se většinou po dokončení kapitoly, toho hodně napoví.

Pořád to samé dokola?

Abych pravdu řekl, hratelnost je naprosto stejná jako u předchozího dílu. Opět se dočkáme izometrického pohledu a rychlého, chaotického gameplaye. A že toho chaosu je ve hře občas až příliš. Někdy se může stát, že ve změti schopností postav vašich kamarádů a vás samotných vlastně ani nenajdete, které postava vám vlastně patří. Tomu nenahrává ani fakt, že si žádného otevřenějšího světa neužijeme a jediné, co budeme moci prozkoumat, jsou úzké, lineární chodby a cestičky. Na druhou stranu - kdo chtěl inovaci, bude zklamán, ale komu vyhovoval styl předchozího dílu, bude se zde cítit jako doma. Co musím vyzdvihnout, jsou modely NPC charakterů a hratelných postav. Studio se zaměřilo na detaily a uvěřitelnost, takže na první pohled stejní nepřátelé jsou ve skutečnosti každý alespoň trochu rozličný a to samé platí pro prostředí, které se rozhodně neopakuje ani po několika kapitolách.

Kromě samotného Adventure módu tu je samozřejmě i několik dalších, jako například Výzvy, kdy vám hra zadá úkol bránit nějaký určitý objekt, třeba vesnici, jezero, festival a další. Na podobný způsob fungují i Trialy, kdy máte za časový úsek zabít bosse, vyčistit oblast nebo otestovat své schopnosti.

Další podstatnou součástí hry je kombinace spellů. Samy o sobě totiž nepůsobí až tak velké poškození, takže je třeba někdy zkusit promíchat například léčící paprsek s tím smrtícím (naprosto protikladné věci) a uvidíte divy. Zkrátka je nutné experimentovat, a pokud máte i parťáka na hraní, není nad to spojit nespojitelné. K tomu se váže, jak jsem již zmínil, neustálá potřeba týmového hraní. Hra je totiž pekelně těžká a není to tak, že si nakráčíte do místnosti s bossem, párkrát máchnete holí a máte vyhráno - přesně naopak. Nepřátelé mají také své vlastní taktiky, a i když jste čtyři a jeden spoluhráč se přestane snažit, můžete to rovnou vzdát. Zde naštěstí pomáhá kouzlo oživení, které jednoho z padlých spoluhráčů povolá zpět do říše živých. Jen bych vytknul respawn, který většinou nedopadne moc dobře a váš oživený parťák se tedy ve většině případů objeví přímo v tom největším houfu nestvůr. Avšak to se ještě dá odpustit. Horší je, když selže hitbox a vy, jediný přeživší a potencionální zachránce, zemřete krutou smrtí a musíte opět zmáčknout to proklaté, mnou nenáviděné tlačítko Retry.

Když už jsme u těch experimentů, v průběhu hry se vám dostane i možnosti vylepšit si vybavení - róbu, meč, magickou hůl a dokonce i skiny postav. Většinou předměty najdete buď volně ležet na zemi, nebo vám padnou z ostatních, většinou mrtvých společníků. Také mě překvapila možnost lootu z těch nejnepravděpodobnějších míst. Stačí tedy pootočit pouťovým kolotočem a najednou před vámi leží ukrytý kus výbavy. To je ovšem pouze dočasně a po vaší smrti a následném zmrtvýchvstání budete mít opět základní výstroj. Pokud se vám ale poštěstí a z bosse, případně jiného protivníka, vám opravdu něco vypadne, v menu si můžete věci vyměnit za lepší a při příští hře už budete moci mlátit ostatním novým, neopotřebovaným mečem. Docela zamrzí nemožnost měnit si vybavení během hry, kterou bych uvítal.

Stejně unikátní je i hudební stránka hry, jež dokáže překvapit. Nejednou jsem se zastavil a naslouchal. Soundtrack totiž nádherně podtrhuje hravou a vyzývavou atmosféru. Jednou je hudba veselá a příjemná, například když jdete hustě zalidněnou osadou, ale někdy - například během boje či v temném hvozdu - se tempo změní a vy jen přemýšlíte, co vás zase čeká. V tomto ohledu se tedy druhý díl rozhodně vyrovnal tomu prvnímu, ne-li ho překonal. Celkově je audiovizuál opravdu povedený a přímo nabádá k průzkumu okolí, kterého si bohužel moc neužijete.

Zpátky do reality

Pokud bych měl můj dočasný výlet do té kouzelné země shrnout, nezbývá říct víc než to, že je o co stát. I když se samotná hratelnost téměř neliší od minulého dílu, přijde mi o něco plynulejší a rychlejší, na což mají vliv rozsáhlejší kombinace spellů a více nových protivníků. A obtížnost? Přes počáteční frustraci si jde v průběhu hraní zvyknout, přizpůsobit se tempu hry, a pokud se vám povede daného nepřítele skolit, nejednou vás hra bohatě odmění. Jen bych vytknul již zmíněný nepříliš povedený respawn. Modely postav jsou propracované, liší se a na to, jak je hra nenáročná, vypadají graficky velmi dobře. Herního prostředí se týká totéž, jen by neuškodila větší svoboda, které se dočkáme maximálně tak ve městech, či na náměstí ve vsi.

Příběh je poutavý a motivuje k pokračování. Pokud jde o hudební doprovod, tam zajisté není co řešit. Je povedený, líbivý a neobyčejný. Soundtrack bych přirovnal k populární sérii Trine, která si u hráčů získala oblibu právě kvůli pohádkovému tématu a vynikajícím skladbám.

Popravdě si myslím, že v mnoha ohledech překonává Magicka 2 první díl, nastavuje vyšší laťku a i přes tvrzení, že poslední přírůstek - Wizard Wars - byl mnohem kvalitnější, se nemohu zbavit dojmu, že druhý plnohodnotný díl této série přece jen má něco do sebe a i když se vesměs jedná jen o přepracovanou a vylepšenou jedničku, za cenovku 14,99€ za mnoho hodin zábavy určitě není o čem pochybovat. Té si užijete do sytosti, a pokud máte po ruce další tři spoluhráče, můžete se vrhnout do temných zákoutí Midgardu spolu a k hodnocení si přičíst klidně bod navíc.

Hru Magicka 2 koupíte v našem obchodě GameExpres za 499 Kč (18,99€) v Deluxe edici obsahující plakát, soundtrack a bonusová DLC.

Magicka 2

Verdikt

Pokud zrovna neholdujete podobnému hernímu stylu nebo požadujete po hře inovace a zbrusu nové herní prvky, tomuto titulu se raději vyhněte. Jestliže ale patříte mezi fanoušky nebo se vám prostě jen líbí pohádkový ráz, není nad čím váhat. Tahle hra za to jednoznačně stojí a za málo peněz vám nabídne hodně muziky.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

povedené modely postav
kooperace a nutnost spolupráce
originální pojetí příběhu
nádherná audiovizualizace
hudební doprovod a atmosféra
kombinace spellů a experimentování
až přehnaná linearita
nepovedený respawn
některé stejné herní prvky
přílišná obtížnost pro jednoho hráče
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama