Mass Effect 3 Citadel DLC - Každá cesta jednou končí
Blogy čtenářů Recenze Mass Effect 3 Citadel DLC - Každá cesta jednou končí

Mass Effect 3 Citadel DLC - Každá cesta jednou končí

Je tomu již 8 let co kanadské studio Bioware poprvé oznámilo RPG jenž se mělo mixovat s akčními prvky.  A dva roky poté oficiálně vyšlo akční RPG…

Reklama

Je tomu již 8 let co kanadské studio Bioware poprvé oznámilo RPG jenž se mělo mixovat s akčními prvky.  A dva roky poté oficiálně vyšlo akční RPG exkluzivně pro xbox 360 (jednalo se také o první hru od Bioware která byla vydaná na konzoli). O rok později vyšla na svět i verze pro PC a galaxie mezi RPG fanoušky a kritiky slavila obrovský úspěch. Dnes v roce 2013 je tato série známá po celém virtuálním světě a obecně je považována za nejlepší herní trilogii všech dob. Toto označení samozřejmě dostane jen opravdu pár vyvolených a nikdy to není jednoduchá cesta. 6.3.2012 vyšel na svět třetí a poslední díl trilogie (slovo trilogie si asi vyvodí každý) a očekávání od něj byla veliká. Pro někoho to bylo důstojné zakončení pro někoho ne. Celkově hra vyvolala u fanoušků kontroverzi snad do té doby v herní branži nevídanou. Proto také později vyšlo DLC zvané Extended Cut,který měl věci urovnat a hlavně měl uklidnit hromadu běsnících fanoušků lačnících po střevech jednotlivých kanadských zaměstnanců. Bohužel moc věcí neurovnal a příliš fanoušků neuklidnil. Je tedy oficiálně poslední DLC jenž nese název Citadela dostatečně uspokojující na to, aby nám dalo zapomenout na lehce hořkou příchuť onoho neslavného konce?

 

 

"ALL HANDS ON DECK"

To je fráze, jenž vyneslo Bioware a jenž perfektně vystihuje podstatu DLC. Na něm totiž pracoval takřka celý tým včetně Caseyho Hudsona (exclusive producer a Director) a všech osmi scénáristů, Maca Watterse (hlavní scénárista) nevyjímaje. Můžu vám s klidným svědomím říci, že je to na celém DLC poznat. Od běžných DLC (s 1-2 scénáristy) se Citadela velice liší tím, že všechny postavy z celé trilogie jsou nejenom přítomny ale i plně nadabovány. A jsou nadabovány skvěle. Scénář je zcela geniální a hudební doprovod pod vedením stálice Sama Hulicka je jako již tradičně výborný. Vezměme to ale popořádku a nastiňme si trochu děj Citadely.

Toto bude velmi krátký odstavec. V podstatě vše, co bych o zápletce Citadely řekl, by byl spoiler. Takže to vezmu stručně. DLC je dostupné téměř ke konci hry poté co Cerberus napadne Citadelu. Příběh se točí kolem zvláštní a pochopitelně nelegální vojenské organizace, která jde Shepardovi po krku, už zase. Na vás je zjistit jejich pravou totožnost a přijít na to, o co jim doopravdy jde. To je v podstatě vše. Ano v základu je to opět nudná klišovitá zápletka téměř až s "béčkovým" zaměřením. Ale to by to nebylo Bioware, aby z této napohled nudné schránky nedokázali udělat zábavnou, zajímavou a především vtipnou jízdu. Bioware totiž opět ukázalo v čem je ve světě gamepadů, myší, klávesnic a blikátek nejlepší. A jak jsem již napsal, jedná se zejména o dialogy. Za ně by si někdo zasloužil cenu, protože si zkrátka nevybavuji, kdy jsem se naposledy ve hře takto pobavil. Jak tomu bylo zvykem v předešlých dílech Mass Effectu, i zde sžití s postavami a vyprávění příběhu vítězí nad akcí, která je ale velice solidní. Bioware nejen zvládlo perfektně vystihnout charakteristiku postav, ale podařilo se z vážného a temného podtextu hry přejít téměř zcela na komediální žánr. Ano všechny tři hry se sice nebáli sáhnout v té záplavě emocí a epičnosti pro nějaký ten vtípek či narážku, ale až Citadela opravdu celé to vážné téma zcela pokrývá. Možná se ptáte a není to trochu divné či trapné? Jednoduchá odpověď - není. Naopak tolik narážek, easter eggů a gagů v jiné ani cíleně zaměřené komediální hře neuvidíte. Hromada parodických videí z YouTube, fanouškovské artworky vše v tomto DLC ožívá. Vynikající příklad se týká známé a možná až legendární Shepardovi hlášky "I should go" nebo super odkaz na jednu epizodu Mass Deffectu od YT uživatele ACAVYOS. Hromada narážek na multiplayer (zejména jeho chyby) a hromada dalších. Každá postava má alespoň jednu vtipnou či úsměvnou připomínku ať už o hromadné party nebo při misi, jenž se zúčastní celá vaše posádka včetně Wrexe nebo holografického robota Glypha. Myslíte si, že Wesleymu z Portal 2 se žádný kulatý robot nemůže rovnat? To jsem si také myslel. A pletl jsem se. Největší síla Mass Effectu zkrátka vždy spočívala v důvěryhodnosti postav a tady je to zvládnuté na jedničku obzvláště když jsou všichni spolu. Jediný kdo z posádky chybí je Dr.Chakwas, což je poměrně škoda. Jinak poznáme i pár nových postav a setkáme se záporákem, s nímž podstoupíme závěrečný souboj. Ten je velice zajímavý a na těžší obtížnost překvapivě obtížný.

 

 

ANEB KDYŽ JE BIOWARE V RÁŽI

Na celém tomto kousku se naprosto zřejmé že si Bioware jeho výrobu zkrátka užívali. Je to vidět na všem. Zejména na nové části Citadely, která je oproti šedivé, nudné a pusté části z původní hry pravým opakem. Světla a barvy na každém kroku, v pozadí klubová hudba ze zdejšího kasina či Arcade klubu, v němž najdeme několik zajímavých miniher, které jsou stylem hraní, hudbou a grafickým stylem podobné z těch z 80 a 90 let.  Je tu např. robotický box, Invaders ve stylu Mass Effectu a stroj odměn, jenž prověří vaše reflexy. V kasinu najdeme vedle klasické rulety obdobu koňských dostihů a pár dalších. Největším lákadlem je však tvz. Armax Arena, jenž je takovou offline obdobou multiplayeru. V této aréně je okolo deseti map,  5ti nepřátel jako: Cerberus, Gethové, Kolektoři, Reapeři a neskutečně těžký mirror mód (odvodte si z názvu sami), jenž nebudu prozrazovat nechte se překvapit. Do toho si připočtěte možnost bojovat se všemi členy vaší posádky z předešlých dílů, hromadu výzev a máte na pár hodin o zábavu postaráno. Když už jsme u toho mohl bych možná prozradit, jak je na tom Citadela s herní dobou. Nuže mise vám zabere okolo 3h ale jak jste již možná pochopili největší síla tohoto DLC je jeho "vedlejší" obsah. Prozkoumávání, audio logy Andersona, hromada cutscén s jednotlivými členy posádky a především párty jenž má překvapivě velkou míru, hmm, „znovu paření?". Protože nejen že párty ovlivňuje tím, koho pozvete, ale i jakým směrem se párty bude ubírat. Chcete klidný čajový dýchánek s klidnou konverzací, nebo divokou oslavu plnou tance, pití a sexu? Nebo je libo tyto možnosti kombinovat? Opravdu je tu vidět zejména po oné scenáristické stránce hromada práce a celková herní doba pohybující se okolo 8h tomu jen odpovídá. Jen pro úvahu Crysis 3 má sotva 6 hodin. Ano 8h skvělé zábavy za necelých 250 Kč. Další věc, jenž bych chtěl zmínit jsou nepřátelé. Ty se totiž mohou z počátku jevit jako Cerberus v jiném více cool skinu. To je z části pravda z té druhé části už ne. Tito nepřátelé mají totiž velmi tuhý kořínek a na insanity obtížnost dokáží pekelně zavařit. Jako by Bioware znalo naše slabiny a snažili se udělat nepřítele. Jenž vychytá každý druh taktiky. Dále tu je pár nových zbraní. Namátkou mohu zmínit záhadnou super silnou a zároveň tichou pistoli, jenž i ty nejsilnější živé nepřátele složí pár ranami do vzácného mozkového moku. Poslední téma této recenze je hudba. Ta se ve standardu Bioware povedla opět na jedničku. Máme tu mnoho skladeb od rytmických typu Omega až po krásné a uklidňující skladby a samozřejmě i ty, jenž vám vaše bulvy zaplaví slzami.

 

BIOWARE NENÍ MRTVÉ

Stále žije a co je nejdůležitější, jasně dali vědět, že to jsou pořád ti lidé, kterým záleží na spokojenosti svých věrných fanoušků. Jen škoda, že "kopou" za tak špatný tým. EA není dobrá firma a v posledních několika letech už dokázala několik výborných značek pokazit. Má ale toto DLC nějaké chyby? Ano má, ale to záleží vyloženě na preferencích daného jednotlivce. Někdo Bioware prostě neodpustí, protože Citadela nemění konec hry. Ale pokud jde o mě, já jsem při konci Citadely na ten konec původní zapomněl. Proč? Protože zakončení Citadely je perfektní a donutí vás smutnit. Kdo ví, jak to mělo celé skončit? Může za to opravdu EA? Na tom už nezáleží. Jednu věc ale mohu s klidným svědomím napsat. Bioware neumí dělat špatné hry, dokonce ani průměrné. EA by si mělo Bioware začít vážit. Jednoduše proto, že již několik let lepší studio prostě nemá. Takže si to shrňme: 8h herní doba a přijatelná cena, zábavnost a geniální scénář, nepřátelé a zábavná mise plná více či méně nečekaných zvratů. Toto je nejlepší DLC v ME trilogii bez výhrad. Já nelitoval ani minutu a ani jedné koruny. A vy fanoušci Mass Effectu také nebudete.

 

Autor článku:Pajmič                                                                          Korektura textu:Ria Kon

Mass Effect 3 Citadel DLC - Každá cesta jednou končí

Verdikt

Poslední DLC ukončuje trilogii víc než důstojně,neměl by ho minout žádný fanoušek série,smál jsem se,bavil se a uronil jsem slzu co víc si přát? Teď už jen zbývá položit si otázku tam se bude svět Mass Effectu dále ubírat?

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Humorné pojetí a geniální scénář
Dlouhá herní doba,spousta obsahu
Znovuhratelnost
Dojemné zakončení
DLC nemění konec původní hry
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama