Mass Effect Andromeda: Vzpoura na Nexu - knižní návrat
Speciály Článek Mass Effect Andromeda: Vzpoura na Nexu - knižní návrat

Mass Effect Andromeda: Vzpoura na Nexu - knižní návrat

Martin Cvrček

Martin Cvrček

12

Po několika letech se na pultech českých obchodů znovu objevil knižní Mass Effect. Má co nabídnout?

Reklama

Mass Effect: Andromeda, kterého jsme se dočkali v březnu, nakonec neuspěl tak, jak mnozí čekali, a některé fanoušky spíše zklamal. Po trojici povětšinou kladně přijímaných her jsme se zkrátka dočkali rozporuplného titulu, který se do paměti hráčů určitě nezapíše tak jako jeho předchůdci. V oblasti knih, které herní Mass Effect doprovází už od jeho zrození, jsme se ale s tendencí sestupné kvality setkali již dříve. Tři solidní romány od Drewa Karpyshyna následovala nepříliš povedená kniha s podtitulem Klam, která si to u fanoušků nejvíc zavařila především faktickými chybami, s nimiž se naštěstí čeští překladatelé do značné míry vypořádali. A nyní, po pěti letech od vydání Klamu, tu máme další knihu, která slouží jako prequel Mass Effectu: Andromeda. Jedná se o návrat ke hvězdám, nebo může jít o další zklamání?

Nová galaxie, nové problémy

Vzpoura na Nexu se zaměřuje jen a pouze na stanici Nexus, klíčový prvek ve snaze o kolonizaci galaxie Andromeda. I přes sebelepší plány se stanice po příletu do Andromedy setká se značnými potížemi, přičemž řešení jejich následků kniha sleduje očima několika postav, z nichž většinu můžete znát z herní předlohy. Nejvýraznější je nepochybně ředitelka bezpečnosti Sloane Kellyová, která se s ničím nepáře, často disponuje dost nevybíravým slovníkem a trpí závislostí na kávě srovnatelnou s Tondou Blaníkem. Pak tu máme salarianského ředitele stanice Tanna, kroganku Kesh, turianského šéfa inženýrů Calixe nebo lidskou ředitelku koloniální správy Foster „má tvář je moc unavená“ Addisonovou. Tu proslavily kontroverzní animace tváří v Mass Effectu: Andromeda.

Všichni se musí naučit spolu vycházet a hlavně musí spolupracovat, aby mohl být Nexus opraven a aby jeho obyvatelé, kteří spali stovky let ve stázi, přežili a mohli pomoci s kolonizací nové galaxie. Nemluvě o snaze vypořádat se s vesmírným jevem známým jako Zkáza, který pustoší celý Nexus i okolní planety. Jak ale napovídá název knihy, ne všechno se tak úplně podaří splnit a jeden problém rázem střídá další.

Nehodlám tu příliš zacházet do příběhových detailů. Řeknu jen tolik, že Vzpoura na Nexu se žánrově odchýlila od ostatních projektů, které využívají značku Mass Effect. Tohle vážně není dobrodružný sci-fi román, je to spíše komorní drama, jehož účastníci prakticky neopustí Nexus. To s sebou přináší značné zaměření na postavy. Doménou knihy je tak možnost poznat hrdiny, s nimiž jste se mohli setkat ve hře, v jiném světle. Při hraní potkáte většinu z nich v jasně dané roli, ale kniha popisuje, jak se vlastně do těch rolí dostali a co předcházelo jejich konečnému výstupu. Vzpoura na Nexu je zkrátka v první řadě sondou do duše některých výraznějších charakterů, které hrají v příběhu Mass Effectu: Andromeda nemalou roli. Je však třeba podotknout, že s těmi nejvýraznějšími se tu nesetkáte. V příběhu figuruje jen Alec Ryder a kroganský společník Drack, ale oba se dočkali přinejlepším epizodické roličky. Sourozenci Ryderové ani ostatní společníci a členové posádky lodi Tempest tu nevystupují.

„Doménou knihy je možnost poznat postavy, s nimiž jste se mohli setkat ve hře, v jiném světle.“

Staří známí v lepším světle

Zaměření na známé charaktery, které jsou tentokrát o poznání lépe napsané, přináší i jistá negativa. Jestli jste Mass Effect: Andromeda hráli, většinou není těžké odhadnout, co se asi stane dál. Když hrdinové řeší zmizení jedné z důležitých figur programu Andromeda Initiative a vy jste se ve hře věnovali úkolu, který se toho zmizení výrazně dotýkal, tak vás kniha nemůže překvapit. A když prostě víte, co se stane s Nexem a většinou hlavních knižních postav, tak máte hned jasno, jakým směrem se bude děj dříve či později ubírat. Vzpoura na Nexu je prequel, takže s něčím takovým je třeba počítat, problém ale je, že kniha dokáže jen málokdy nabídnout něco navíc. Snaha o navození napětí a nějakého dramatického efektu se tak mnohdy míjí účinkem. Až v poslední třetině knihy nabírá příběh na obrátkách a skutečně mě dokázal zaujmout a nabídnout dostatečně poutavý vývoj událostí na to, abych mohl přestat myslet na to, že mi toho čtení možná příliš nepřináší.

Na druhou stranu musím přiznat, že mě kniha jen vzácně vyloženě nudila. Snad i proto, že některé obavy zůstaly nenaplněny. Až na výjimečné případy kupříkladu není poznat, že mají knihu na svědomí dva autoři, protože působí dostatečně celistvým dojmem. Navíc je zjevné, že jde o příběh ušitý na míru knižnímu podání, což je příjemná změna oproti jiným herním románům, které se mnohdy snaží převyprávět děj způsobem, který by byl použitelný i ve hře. Což ale mnohdy dost dobře nejde.

Stěžovat si nemohu ani na brožovanou vazbu, rozměry knihy (která je o poznání větší než předešlé romány) nebo na český překlad. Nejsem takový expert na Mass Effect, abych mohl se stoprocentní jistotou říct, že došlo k řádnému překladu všech odborných termínů, ale žádný z nich mě nikdy netrknul do očí a všechny mi zkrátka vyhovovaly. A to i díky přítomnosti poznámek pod čarou, které uvádí originální verzi daného slova. Jen škoda občasných překlepů. Napříč celou knihou, která se rozprostírá přes 319 stran (což je poměrně ideální rozsah, díky němuž vám kniha docela dlouho vydrží), jsem zaznamenal přibližně 10 případů drobných chybek, obvykle spojených s chybějícími nebo zaměněnými písmeny. Není jich ale tolik, aby opravdu rušily nebo dělaly dojem uspěchaného překladu, který je jinak na víc než uspokojivé úrovni.

Zarazil mě i drobný text na obálce, který mluví o oficiálním prequelu napjatě očekávané videohry od BioWare. Více než tři měsíce po jejím vydání mi připadá celkem zbytečný. Na druhou stranu chápu, že jde jednoduše o překlad věty z originální obálky. A že kdyby na ní byl text, který by měl reflektovat výsledné přijetí hry, nejspíš by to nepůsobilo moc dobře. Informace o komerčním, kritickém a fanouškovském přijetí, které následovalo po tom napjatém očekávání, se zkrátka tak různí, že je nejspíš nemožné vystihnout ho za všech okolností pravdivým vyjádřením.

„Nejsem takový expert na Mass Effect, abych mohl se stoprocentní jistotou říct, že došlo k řádnému překladu všech odborných termínů, ale žádný z nich mě nikdy netrknul do očí a všechny mi vyhovovaly.“

Z Nexu ani na krok

Ze Vzpoury na Nexu se nakonec vyklubala vhodná kniha pro největší fanoušky světa Mass Effectu a pro ty, kteří se teprve chystají na hraní Mass Effectu: Andromeda. První skupinu čeká dostatečně kvalitní přiblížení několika výraznějších postav, jejich motivů, pohnutek a minulosti. Ta druhá zase nemusí řešit, že díky zkušenostem se hrou ihned ví, co se s postavami z knihy asi stane a jak to všechno dopadne. Jestli jste jedním z nich, měli byste mít na paměti, že na absolutní nováčky kniha příliš nebere ohled. Autoři se neobtěžovali třeba s podrobným popisem jednotlivých ras nebo některých prvků a zákonitostí světa Mass Effectu, takže je vhodné mít za sebou alespoň některý z dílů původní trilogie, jinak se můžete při čtení ztrácet.

Neznalým nebo nepříliš zainteresovaným čtenářům zkrátka Vzpoura na Nexu nedokáže mnoho nabídnout, zčásti proto, že leckterá dějová témata zůstanou nevyřešena nebo nevyužita. Buď na ně dojde ve hře, což je ten lepší případ, nebo prostě vyšumí do ztracena a vyvolají mnoho otázek bez odpovědí. Já sám se považuji za průměrného fanouška Mass Effectu, který se při hraní Andromedy většinou slušně bavil, a nakonec jsem dostal do rukou knihu, která je určitě kvalitnější než Klam, na druhou stranu ale není ani zdaleka tak dobrá jako kterýkoliv román od Drewa Karpyshyna. Vzpomínám, že první z nich jsem kdysi hravě četl i bez sebemenší znalosti herní předlohy, což tentokrát vážně nepovažuji za možné.

Rozhodně oceňuji další šanci nahlédnout do oblíbeného sci-fi světa, která ale není tak zásadní, aby bylo čtení knihy povinností, bez které vám při hraní Mass Effectu: Andromeda něco unikne. Na druhou stranu jsem čekal něco víc než jen knižní přívěsek a nepříliš strhující sondu do minulosti postav, které se v herní předloze většinou úplně nepředvedly. Nakonec mě kniha nezklamala, ale pro příště bych uvítal spíše příběh, který stojí více na vlastních nohou.

Za poskytnutí knihy pro potřeby článku děkuji nakladatelství Fantom Print.

*Obrázky v textu jsou pouze ilustrační a pochází z Mass Effectu: Andromeda.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama