Nvidia chybu přiznala, může se vyskytnout u všech tří vydaných modelů.
Vydání grafických karet RTX 50 rozhodně nebylo bezproblémové. Od neuspokojivého posunu na škále cena/výkon, přes návrat roztavených konektorů či absenci podpory 32bitového PhysX, problémy se neustále kupí a v poslední dnech se ukazuje další. Někteří majitelé nových karet totiž přišli na to, že čipu chybí 8 jednotek ROP, tzv. Render Output Unit, jež se stará o finální zpracování pixelů, včetně anti-aliasingu. To samozřejmě není vůbec příjemné zjištění, protože absence několika ROP vede ke snížení výkonu.
Jako první s informací před pár dny přišel magazín Techpowerup, jehož redaktoři si všimli, že na jedné z jejich RTX 5090, konkrétně variantě od firmy Zotac, chybí již zmíněných 8 ROP jednotek, z celkových 176 jich je tak aktivních pouze 168. Brzy se začali přidávat další uživatelé s hlášením stejného problému, a to nejenom na RTX 5090 (a jak se brzy ukázalo, nezávisle na výrobci konkrétního provedení), ale také na RTX 5070 Ti a podle nejnovějších zpráv i RTX 5080.
Nvidia chybu poměrně rychle přiznala, přičemž mluvčí společnosti ve vyjádření pro technologické magazíny uvedl, že postiženo má být přibližně jen půl procenta celkových uživatelů, ale všichni tito zákazníci mají zažádat u výrobce karty o náhradu. U nově vyrobených karet už měla být chyba napravena.
Firma zároveň uvádí, že postih v grafickém výkonu má být zhruba 4 %. Není ale úplně jasné, jak k číslu přišli, neboť procentuálně závisí na daném modelu. Zatímco RTX 5090 vypnutím 8 jednotek ROP ztratí právě jen něco málo přes 4 % z celkového počtu, u RTX 5070 Ti je to přes 8 %.
A proč jde právě o 8 jednotek? Celé kauze věnoval podrobné video Gamers Nexus, v němž Steve Burke vysvětluje, že to souvisí se strukturou čipu. Ten, který používá RTX 5090, nese označení GB202 a má celkem 12 GPC (Graphics Processing Cluster), přičemž každý z nich má v sobě 8 TPC (Texture Processing Cluster) a každé TPC má v sobě 16 ROP jednotek (ve dvou blocích po 8) a dvě SM (Streaming Multiprocessor), přičemž každá SM obsahuje 128 CUDA jader.
Plný čip GB202 má 96 TPC, model RTX 5090 má ale pouze 85, alespoň tedy aktivních. Nejde o nic netradičního, výrobci čipů se takto chrání proti defektům, které by při nasazení plného čipu znamenaly nemožnost takový produkt použít. Standardní postup tedy je, že pokud má čip množství defektů v rámci mezí, může být použit jako daný model, stejně tak ale může být použit naprosto funkční čip, jen mu bude onen určený počet TPC vypnut. Zdá se ale, že při výrobě karet řady RTX 50 někde udělala Nvidia chybu.
Burke spekuluje, že pokud firma deaktivovala celou jednu GPC (8 TPC + 16 ROP jednotek) a následně další 3 TPC z jiného GPC, může nastat situace, že 3 deaktivované TPC vedle sebe napojené na jeden blok 8 ROP jednotek mohou zároveň zablokovat přístup k oněm ROP jednotkám. Je to však opravdu pouze odhad toho, co se mohlo ve výrobě stát, také je dost dobře možné, že Nvidia jednoduše prodávala čipy, které měly víc defektů, než bylo povoleno dle specifikací.
Kdybyste se chtěli ujistit, zda vaší kartě také nechybí jeden blok ROP jednotek, můžete tak učinit například v programu GPU-Z, který vám vypíše podrobné informace o dané kartě. Správný počet ROP jednotek by měl být 176 pro RTX 5090, 112 pro RTX 5080 a 96 pro RTX 5070 Ti.