S pokročilou fyzikou si ve starších titulech v podstatě nezahrajete.
Přestože jsme zvyklí, že nová generace grafických karet většinou přináší samá vylepšení, Nvidia u řady RTX 50 s kódovým označením Blackwell jednu funkci nenápadně odstranila, hráči na to ale poměrně rychle přišli. Zjistilo se totiž, že novým kartám chybí podpora pro fyzikální engine PhysX, který používaly desítky starších her, jež díky tomu přidaly například simulaci tekutin, věrnější destrukci prostředí či částicové efekty.
Než se ale dostaneme k následkům, je nutné si ujasnit, jak to s tím vším tedy vlastně je. Předně, jedná se pouze o 32bitový PhysX, nikoli 64bitovou verzi, kterou naleznete například v Batham: Arkham Knight. Většina her ale používá právě 32bitovou verzi. A důvod odstranění podpory? V podstatě je celkem jednoduchý, Nvidia totiž u nové řady karet ukončila podporu pro 32bitovou CUDA akceleraci, kterou PhysX využívá.
Důsledky jsou poměrně značné, protože na kartě z řady RTX 50 si s technologií PhysX prakticky nezahrajete. Funkce sice stále zapnout lze, ale běží přes procesor, a ani dnešní CPU nejsou dost silná na to, aby PhysX zvládla. Ve hře Mirror's Edge tak na RTX 5090 při rozbití skel padá frame rate k 10 FPS, v Borderlands 2 se pravidelně propadá pod 60 a při explozích spadne pod 20 FPS.
Mezi další tituly, které PhysX používaly, patří například Assassin's Creed IV: Black Flag a série Metro či Batman Arkham. Celkově jsou tímto ovlivněny desítky her, seznam najdete napříkald v tomto příspěvku na fóru ResetEra.
Majitelům nové karty z řady RTX 50 tak nezbývá v podstatě nic jiného, než PhysX vypnout a smířit se s tím, že si s pokročilou fyzikou ve starších titulech nezahrají. Pro majitele starších řad se nemění nic, neboť na RTX 40 a nižších 32bitový PhysX stále funguje.