Odpovědi na vaše dotazy ohledně Days Gone
Speciály Days Gone Článek Odpovědi na vaše dotazy ohledně Days Gone

Odpovědi na vaše dotazy ohledně Days Gone

Jan Kalný

Jan Kalný

9
Platformy PlayStation PlayStation 4

Plus zhodnocení technického stavu hry na standardní PS4.

Reklama

V případě snad každé očekávanější hry je u nás v redakci Zingu zvykem, že ji společně hrajou alespoň dva lidi. Days Gone není výjimkou, a zatímco se kolega Jiří Šmerda potuloval po Oregonu s cílem vám přinést samotnou recenzi, kterou si můžete přečíst zde, já si vzal na starost vaše dotazy, jež jste mohli pokládat v našem Ptejte se nás. Podívali jsme se na to, jak dokáže standardní PS4 přežít tento post-apokalyptický svět.

Laddys se ptá:

1) Budeme se pohybovat jen v přírodě, nebo je tam i nějaké větší město?

2) Bude tankování benzínu na okrasu, nebo bude motorka žrát 100 na 100?

3) Možnost spánku a přetočit tak čas jako např. v Red Dead Redemption 2?

4) Reálný denní/noční cyklus? Jak cca dlouho trvá 24 hodin ve hře v reálu?

5) Budování/crafting základny bude? Nebo jen já a motorka?

Odpověď:

1) Herní mapu tvoří převážně příroda a menší městečka nebo osady, velká města ve hře nejsou.

2) Motorka s palivem rozhodně nešetří a po chvíli ježdění bude potřeba natankovat. Doplnění benzínu není tak těžké a všude je ho dostatek, ale nádrž se zkrátka musí pravidelně hlídat. Alespoň jednou za cestu.

3) Ano, možnost spánku ve hře je, v klasické podobě z noci na den, nebo ze dne na noc. Obě denní doby s sebou samozřejmě přináší různé plusy i mínusy.

4) Ano, hra má denní/noční cyklus. Jak dlouho ale trvá se nám zjistit nepodařilo. Člověk se tak zažere do hraní, že na to zapomene… Nicméně se nám ale jako zajímavost zdála, že noc trvá déle než den.

5) Jen hráč a motorka.

OneShot se ptá:

Jako vždy přehršel dotazů:

– jsou postavy nesympatické jen vzhledově, nebo i svým chováním (je těžké si k nim vybudovat vztah)?

– jak často a pečlivě se člověk musí starat o motorku, případně jiné vybavení, třeba zbraně?

– na kolik druhů zombií a zombijí zvířeny narazíme během běžného hraní a v jaké míře (je-li bestiář co do pestrosti vyvážený, nebo uvidíme jen několik základních druhů a zbytek bude k vidění jen vzácně)?

– jaký je ve hře podíl cutscén a QTE, a je-li to dobře, či špatně?

– jaké jsou ve hře typy vedlejších misí a jak moc jsou rozsáhlé a zábavné?

Odpověď:

A jako vždy dlouhé odpovědi :)

- Postavy jsou sympatické jak vzhledově, tak chováním. Nebo spíše řekněme „realistické”, sympatičnost je věc vkusu a ne každý je holt nesobecký hrdina. Vytvořit si k nim vztah - pozitivní i v pozitivním slova smyslu negativní - ale obzvlášť těžké není.

- Začnu zbraněmi, protože u těch je odpověď jednodušší. A to konkrétně: skoro nijak. Zbraně si nelze nijak vylepšovat s výjimkou tlumiče, který se dá buď najít pod kapotou aut nebo koupit v táborech. Udržovat se musí akorát zbraně na blízko (s výjimkou nože), jež se s každým úderem poškozují a je potřeba je opravit šrotem. V pozdější fázi dostanete ještě další drobnou možnost úpravy zbraní, to už ale necháme na hře aby vám svá tajemství odhalila. Tím vlastně začíná a končí jakékoliv starání se o zbraně.

S motorkou už je ale situace o dost jiná. Pro to, aby byla co nejefektivnější, je samozřejmě potřeba si ji upravovat a vylepšovat u mechaniků v táborech. Při jakýchkoliv nárazech, pádech z výšky nebo střelbou se navíc může poškozovat a je třeba jí opravit buď opět v táborech za poplatek nebo na cestách pomocí šrotu. Občas se ale mohou najít situace, kdy může být opravování trochu otravné. Jiří Šmerda například ve své recenzi a při naší debatě o těchto otázkách správně podotkl, že nepřátelský odstřelovač je schopný celou motorku zdemolovat a její plná oprava - bez dovedností, ke kterým se dostanete až po delší době - stojí přibližně 7 kusů šrotu (najednou můžete mít jenom 10). Pokud si tak třeba motorku opravíte a o chvíli později se stane něco podobně nepříjemného, tak si ji dost možná budete muset opravit znovu a dlouze tak hledat další šrot, hlavně protože ho Deacon více nepobere. Mně osobně ale opravování motorky zase tak nevadilo, často jsem se vracel do táborů a podnikal spíše kratší a jednorázové cesty.

Nicméně je tu druhá věc spojená s údržbou motorky, která už bohužel na obtíž bude. A to konkrétně spotřeba benzínu. Deaconova motorka neskutečně žere a malá cesta jen pár set metrů může znamenat prázdnou půlku nádrže. Najít benzín, například v kanystrech nebo u pump, není tak těžké a všude je ho dostatek. Navíc se dá doplnit i v táborech. Doplňováním nádrže ale budete trávit vcelku velkou spoustu hraní a čeká vás to minimálně jednou v případě každé výpravy, kterou podniknete. Zprvu může časté doplňování benzínu sice otravovat, ale je to problém, který se dá snadno vyřešit, takže to nějak přežijete. V pozdějších fázích hry, po desítkách hodin hraní, už je to ale problém, který je prostě jenom zbytečný, na obtíž, po takové době spíše frustruje a může od samotného hraní jen rozptylovat.

- Druhů zase tolik není, což ale moc nevadí. Těch několik, co tam je, nabízí dostatečnou pestrost. A to hlavně z toho důvodu, že freakeři (tedy samotné zombie) tvoří spíše takové neustále nebezpečí v rámci samotného prostředí, nikoliv jako nepřátelé. Jednotlivci ve skupinkách se na vás mohou svalit a vytvořit nervydrásající momenty, takže se spíše vyplatí hrát pomalejším a tišším způsobem, a když se na vás sune vyloženě celá horda čítající desítky, ne-li stovky (ano, stovky) freakerů, pak už je jedno, jestli je to jeden druh nebo je tam těch druhů víc. Jste prostě v pr... tak jako tak. V běžném hraní je to tedy hlavně základní typ freakerů a třeba vlci, později se objeví i pár dalších druhů, ale ty se objevují spíše vzácněji.

- Days Gone je rozhodně příběhovější hra, než se může na první pohled zdát, ale (interaktivní) film to určitě není. Momenty, kdy prostě hráč hraje a je někde v přírodě, rozhodně tvoří drtivou většinu zážitku a kvantita cut-scén je dostačující. Pokud jde o QTE momenty, těch je pramálo, většinou se objevují jen v rámci nějaké odemykatelné schopnosti, jako je například protiútok, když vás chytne freaker ap.

- Kromě hlavních misí se mohou čistit nepřátelské tábory, vypalovat hnízda freakerů, lovit lidi, na něž je vypsaná odměna, obnovovat mobilní stanoviště organizace NERO nebo vyhlazovat hordy freakerů. Samozřejmě nechybí ani sběratelské předměty (u nichž se s Jiřím shodujeme, že moc zajímavé nejsou). Co do pestrosti může Days Gone působit trochu chudě, ale je to zábava po celou dobu hraní.

Odpovědi na vaše dotazy ohledně Days Gone

Laquica se ptá:

1) Vidíte ve hře podobnost s např. The Last of Us (příběhově/či jakkoliv jinak)

2) Jak moc dokáže hlavní postava zaujmout/vtáhnout do příběhu?

3) Jedná se dle Vás (prozatímně) o kandidáta na hru roku?

Odpověď:

1) Podobnost s The Last of Us tam určitě je. Hlavně v rámci atmosféry a třeba té nutnosti spíše tiššího postupu než neustálého střílení.

2) Podle nás určitě dobře. Kolem a kolem jde prostě o chlapa, který dělá, co dělá, ne protože by nutně chtěl, ale protože musí. Většinou má hodně podobné pocity jako samotný hráč, a protože řadu věcí nějak okecává a má k nim nějaké poznámky, tak určitě vtáhnout dokáže. Občas se může zdát trochu zbytečně agresivní a ve výjimečných případech až lehce iracionální, ale takových momentů je opravdu málo.

3) Určitě, byť ne o toho úplně nejsilnějšího. Jde ale určitě o velmi výrazný titul.

Ugard se ptá:

Ahoj, spousta her, ať PS exkluzivity nebo hry, které vycházejí i na ostatní platformy, jsou posledních pár let primárně zaměřené na hraní v otevřeném světě. Takže mě zajímá, jestli je tato open world hra něčím výjimečná a jestli je svět pohlcujicí a přináší tu správnou post-apokalyptickou zombie atmosféru?

Odpověď:

Days Gone svůj otevřený svět využívá především k vyprávění hlavního příběhu. Není zde veliké množství vedlejších aktivit a úkolů, na jaké můžete být zvyklí z jiných open world her, o to víc se však budete věnovat tomu, co je pro hlavní postup důležité. Čím hra opravdu vyniká je tebou zmíněná atmosféra. Svět šel prostě do kytek a hra to dává jasně najevo. Prázdné poničené silnice, domy pomalu zarůstající porostem a všudypřítomné nebezpečí jak ze strany divoké zvěře, tak od nakažených freakerů.

Skiller_sk se ptá:

Zdravim

1. Ako to je s variáciou zbraní, aký veľký arzenál má Deacon k dispozícii?

2. Čo sa týka skillov, je možné si odomknúť všetky schopnosti?

3. Je možné si vylepšovať okrem motorky aj napr. [tábor]?

4. Ako hodnotíte side misie, respektíve [zberateľské predmety], oplatí sa ich zbierať? Či je to čisto záležitosť len získanie trofeji?

5. Je možné zmeniť Deaconov vzhľad?

6. Aká výplň je v endgame okrem tých infikovaných hord?

Odpověď:

1. K dispozici jsou pistole, brokovnice, samopaly, pušky a několik speciálních zbraní jako je lehký kulomet, odstřelovací puška nebo kuše. Zbraní je dostatek, aby se hráč mohl pořád posouvat někam kupředu, ale počtem jich není kdo ví jaké množství. Z hlavy bychom odhadovali tak 25.

2. Ano

3. Ne. Plněním misí a aktivit pro jednotlivé tábory/v oblastech jednotlivých táborů můžete zlepšit jejich důvěru vůči vám a odemknout tak třeba nové zbraně nebo věci pro motorku, ale tím jakékoliv „vylepšování” končí.

4. Plnění vedlejších misí určitě doporučujeme, pokud jde o sběratelské předměty, tak je to prostě klasika. Přidává to nějaké zajímavosti k samotnému světu, ale není to nic světoborného ani důležitého.

5. Ne

6. Hordy jsou jedinou vyloženě end game záležitostí. K jejich likvidaci dostanete totiž přístup nedlouho před koncem samotného příběhu. Mimo to je zde však spoustu lokací, táborů banditů a dalších aktivit, které se vám třeba nepodaří dokončit v průběhu hlavní příběhové linky. Pro sběratelé trofejí pak může být další výzvou i hledání různých památek a historických předmětů.

Odpovědi na vaše dotazy ohledně Days Gone

Michal se ptá:

Je možné nastaviť obtiažnosť?

Odpověď:

Ano, na výběry jsou tři - lehká, střední a těžká. Obtížnost je dle nás přesná a jednotlivá nastavení odpovídají tomu, co by člověk čekal. Střední je přesně ten krásný střed, ve kterém musí hráč trochu přemýšlet a taktizovat, prozkoumávat a zbytečně neplýtvat municí nebo předměty. Těžká to pak vezme o krok výš. Nicméně se nejedná o nijak zvlášť náročnou hru. Jde stále především o akční adventuru v otevřeném světě, ne hororovu survival hru.

djtibor se ptá:

Jak je tam udělaný stealth? Trapně jako v [Assassin's Creed], nebo napínavě jako v The Last of Us?

Odpověď:

Když nám řekneš, co je „trapnýho” na stealthu v Assassin's Creed, tak snad odpovíme adekvátně. Stejně jako je stealth v Assassin's Creed udělaný tak, aby odpovídal hře a čeho se snaží dosáhnout, tak stejně je tomu i u The Last of Us. Stealth v Days Gone se každopádně blíží spíše The Last of Us.

Alfa 29 se ptá:

Jak bude velká lokace hry?

Odpověď:

O herní lokaci bychom se raději nechtěli bavit příliš detailně, jelikož pro vás skrývá i nějaká tajemství, každopádně ti dám alespoň nějaké čísla. Vyzkoušel jsem si pro tvoji otázku projet úhlopříčně celou lokaci. Na mapě se mi ukázala vzdálenost 5 km. Těch 5 km jsem ujel asi za 8 minut a to jsem se navíc musel ubránit jednomu přepadení. Navíc mě tato cesta stála 3/4 benzínu z největší palivové nádrže.

Tom se ptá:

Je hra vhodná na večerní hodinové seance, při kterých chci maximum času trávit hraním (akcí) a ne sledováním videí (cut-scén)? Těch má být dle všeho ve hře značné množství – dají se přeskakovat?

Odpověď:

Ve hře je spousta nepříběhových aktivit, ve kterých se prostě jenom hraje. Cut-scény se každopádně přeskakovat dají, ačkoli nevidíme jediný důvod, proč by se k tomu někdo chtěl odhodlat.

Marlonne se ptá:

Dá se ve hře rybařit? Případně je tam jiná podobná hobby?

Odpověď:

Rybaření ve hře není, ale dá se lovit zvěř. I když jde spíše o velmi boční záležitost, která tolik bonusů nepřináší. S něčím jako Red Dead Redemption 2 se to opravdu srovnávat nedá.

Seffi se ptá:

Dá se ve hře pohladit pes?

Odpověď:

Psi ve hře nejsou. Můžeš zkusit pohladit divoké vlky nebo šílené psy (nakažené vlky), ale to může dopadnout všelijak.

Odpovědi na vaše dotazy ohledně Days Gone

avatarak se ptá:

Jsou tam nějaké easter eggy na The Walking Dead?

Odpověď:

Easter egg na The Walking Dead se nám najít nepodařil - případně jsme si ho neuvědomili. Ale skoro určitě tam nějaký bude. Nicméně se nám například povedl najít easter egg na Dark Souls. Protože samozřejmě, že tam je easter egg na Dark Souls…

Turokman87 se ptá:

Dá se ve hře potápět pod vodu? Můžeme mít nějakého mazlíčka, například psa?

Odpověď:

Pod vodu se potápět nedá, vlastně se nedá ani plavat. Jakmile Deacon vstoupí do hlubší vody, tak sice trochu plave, ale máte jenom chvíli na to se vrátit na břeh, jinak skončíte pod vodou s obrazovkou smrti. Upřímně to vypadá a působí docela blbě. Pokud jde o mazlíčky, tak žádní nejsou.

Andypuf se ptá:

Jak dlouho vám trvalo dohraní a na kolik procent jste hru dohráli?

Odpověď:

Jiří Šmerda, který hru dohrál, strávil ve hře zhruba 50 hodin (z čehož se zhruba 35 až 40 týkalo příběhu) a dohráno má přibližně 70 % hry - chybí mu už jen vedlejší aktivity.

Odpovědi na vaše dotazy ohledně Days Gone

Alfajk se ptá:

Je hra více jako Zaklínač (smysluplné side questy), nebo jako Far Cry (milion nesmyslnejch ikonek po mapě)?

Odpověď:

Spíše jakási kombinace obojího. Většina vedlejších questů funguje víceméně na stejný způsob typu „dojdi tam, vyčisti tohle/zabij tamtoho, gratulujeme”. Nicméně se hra snaží existenci těchto questů nějak odůvodnit třeba právě jako Zaklínač.

Wortex_S se ptá:

Respawnuje se loot?

Odpověď:

Ano

CzechNeverEnd se ptá:

To asi není úplně otázka na vás, ale nenapadá tu kohokoliv, proč freakery přeložili jako „hmyzáky“? Proč to vůbec překládali? Kdyby nechali prostě freakeři, nic by podle mě nepokazili.

Odpověď:

Freakeři jsou obecně všechny ty „zombie”. Hmyzáci jsou jen jeden konkrétní druh Freakerů. stejně jako jsou tam pak například Pulci, Lamači nebo Sirény.

djtibor se ptá podruhé:

Jde projít hrou bez jediného zabití? Nebo hra nutí do bojů a zabíjení… Mám rád kvalitní stealth!

Odpověď:

Ne. Skoro každý úkol nutí hráče někoho nebo něco zabití; ať už je to zničení hnízda freakerů, vyčištění táboru banditů, lov odměn, zničení hordy ap.

Zhodnocení technického stavu na standardní PS4

Na závěr se dostáváme ke zhodnocení technického stavu na standardní PS4, což je jedna z věcí, o níž se mluvilo nejvíce. Jednoduše řečeno je trochu horší než na PS4 Pro, ale v zásadě velmi podobný. Stejně jako na výkonnější verzi PlayStation 4, i na té standardní se můžeme setkat především s častým sekáním za jízdy motorkou. To vypadá, že je způsobeno převážně skrytým načítáním, protože se většinou objevuje na konkrétních místech. Například během momentů, kdy na vás vypadne obrovská horda freakerů čítající nejen desítky, ale rovnou stovky jednotlivců, totiž hra běží naprosto v pořádku. Naopak se občas stane, že v menších přestřelkách dojde k sekání. Všímal jsem si toho například v táborech, kde je okolo spousta efektů například ohně. To se ale objevuje spíše zřídka než pravidelně a, jak už jsem zmiňoval, spíše během přestřelek. Při tichém postupu jsem si toho nevšiml, případně to nevnímal.

Také se nám v redakci zdálo - v případě obou konzolí - že hra trpí memory leakem. Po čase se začnou špatně načítat některé textury, dokonce mohou úplně vypadnout a stalo se nám také, že zmizely nebo se velmi pozdě načetly některé modely a objekty. Restart hry každopádně vždy pomůže.

V neposlední řadě také nesmím opomenout jeden nepříjemný a bohužel konstantní grafický nedostatek v podobě takzvaného ghostingu, o kterém se Jiří Šmerda zmiňoval ve své recenzi. Jde o efekt, jenž způsobuje takové zdvojení, ztrojení a obecně násobení obrazu nebo různých částí objektů. Zatímco na PS4 Pro není tato nepříjemnost nijak zvlášť znatelná (ačkoli tam v malé míře je), na standardní PS4 si jí budete všímat velmi často. Především při pomalejší jízdě na motorce, kdy se například kola klidně i zpětinásobní. Odkázat vás mohu například na jedno z mých videí, v němž je vidět nejen ghosting (u zadního kola motorky nebo nohou Deacona), ale i předtím zmíněné horší načítání objektů, viz například hromada dřeva nebo sud s ohněm po levé straně nebo samotný strážný, kvůli němuž jsem málem vyskočil z kůže, když se mi to stalo.

Kolem a kolem se dá říct, že optimalizace není o nic jiná od toho, co bychom mohli čekat od ostatních PS4 her. Většinu času to jede v pořádku, ale najdou se momenty, kdy zkrátka budete muset přežít nějaké propady snímků, horší načítání textur a objektů po delším hraní (čemuž naštěstí pomůže restart) nebo ghosting. Všechny problémy se ale, buď ve stejné nebo menší míře, objevují i na o dost silnější PS4 Pro.

Days Gone koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama