PC verze Gears of War 4 si zaslouží velkou pochvalu
Speciály Gears of War 4 Článek PC verze Gears of War 4 si zaslouží velkou pochvalu

PC verze Gears of War 4 si zaslouží velkou pochvalu

Jan Kalný

Jan Kalný

26

Po skoro ve všech směrech hrozné a odbyté PC verzi třetí Forzy Horizon tu máme na milost další díl Gears of War. A jak už jste asi z nadpisu poznali, chválou se tentokrát šetřit nebude.

Reklama

PC verze her, které vyšly pod Microsoftem, si užily svoje. Quantum Break nedopadl nijak zvlášť úžasně a o Gears of War: Ultimate Edition a Forze Horizon 3 se dá říct to samé. Jediným opravdu povedeným kouskem, i přes to, že se setkal se svou dávkou problémů, byly relativně poloprázdné závody Forza Motorsport 6: Apex. Začínám si ovšem opravdu myslet, že Gears of War 4 by mohlo být novou etapou, novým začátkem pro PC porty od Microsoftu.

Válka z pohledu konzole

U PC verze Gears of War 4, nebo přesněji řečeno u Gears of War 4 obecně, si je třeba pamatovat jednu zásadní věc; tohle je prostě konzolová hra. A nejvíc je to vidět samozřejmě v samotném ovládání, které působí sice robustně, ale v případě hraní na klávesnici a myši existují případy, kdy bude hra zkrátka nekompromisní a budete se muset podřídit tomu, jak byla navržená, což znamená na gamepad. Něco takového ucítíte především v případě běhání (Roadie Run) a občas i při míření, kdy se mi zdá, že hra občas zapne velmi slabý mouse smoothing. Ačkoli může jít jen o můj pocit, který naštěstí není tak častý.

Druhá výtka by byla k polovičnímu využití číselných kláves nad písmeny. Ty jsou sice nastaveny k vybírání zbraní (alternativou je kolečko myši), ale vůbec nereagují. Jako by je hra neuměla zaregistrovat. Snad jde pouze o chybu review verze hry.

Mimo to jsem ale s ovládáním neměl žádné větší problémy a všechno bylo akorát o zvyku, ačkoli bych opravdu ocenil, kdyby zatáčení při běhu bylo trochu ostřejší. V případě nastavení ovládání mě ovšem potěšily dvě separatní položky pro celkem čtyři akce, které děláte pomocí mezerníku. Jde konkrétně o Roadie Run, Evade (úskok), Take Cover a Mantle.

Právě tyto akce jsou rozdělené na dvě položky, takže si můžete běh a úskok dát na jinou klávesu než cover a mantle, což je v případě hraní na klávesnici velmi vítaným bonusem. V nastavení také máte pár položek pro myš. Tam najdete klasiku v podobě inverze obou os a citlivost zvlášť pro rozhlížení, míření a zoom.

A teď válka z pohledu počítače

Ale ruku na srdce – nastavení ovládání zajímá snad jen málokoho. Pokud jde o nastavení jako takové, všechny oči se budou upínat především směrem k nastavení grafiky. Rozhodně se ale nemusíte bát, že byste byli zklamaní.

Nastavení grafiky totiž nabízí zhruba všechno, co byste potřebovali. Nechybí kvalita textur jednotlivých složek (postavy, svět, světla), uzamknutí snímků za sekundu (žádné, 30, 60, 90, 120 i 144), podpora 4K rozlišení, scalování rozlišení. K dispozici jsou i další jednotlivé části jako kvalita motion bluru, dohlednost pro vegetaci, kvalita stínů, ambientní okluze (a úroveň její intenzita), sharpening, motion blur a další věci.

Většina položek jde navíc od Off/Low až po Ultra, výjimečně do Insane, takže o detailní nastavení není nouze. A pokud tomu všemu moc nerozumíte, tak se můžete poměrně snadno spolehnout na automatickou detekci, která nastaví všechno ideálně tak, abyste hru rozjeli v pohodě. A pokud se vrhnete do vlastního nastavování, tak vás hra sama upozorní, která nastavení a které položky mohou na vašem počítači způsobovat problémy.

Plusem navíc je i ukazatel snímků za sekundu a/nebo vytížení GPU a VRAM. Ještě větší plusem je nastavení zorného pole (FOV), které jde až do stovky. A aby toho nebylo málo, u každé položky máte kromě popisu i docela jednoduchý, ale spolehlivý ukazatel, nakolik je daná položka náročná pro grafickou kartu (GPU), procesor (CPU) a grafickou paměť (VRAM).

Nastavení grafiky je zkrátka dobře udělané, takže se v něm vyznají nejen znalí hráči, ale i začátečníci. Stačí jen zhruba vědět, kde máte rezervu a podle toho všechno donastavit, nebo se zkrátka spolehnout na automatickou detekci.

Se samotným nastavením grafiky jsem neměl žádný problém. V menu také naleznete Video – Advanced, kde si můžete zapnout streamování textur do VRAM (což je automaticky zapnuté) a dynamické scalování rozlišení, a to v případě, že budete mít problém udržet si snímky za sekundu na standardních hodnotách. Hra tak automaticky sníží rozlišení obrazu v momentech, kdy všechno nejde na 60fps.

Také doporučuji prostudovat oficiální a detailní návod od Nvidie.

Vaše nastavení si navíc můžete vyzkoušet v relativně krátkém, ale důkladném benchmarku, během kterého můžete pozorovat, jak si váš počítač vede a navíc v průběhu benchmarku můžete dodatečně měnit nastavení grafiky, a tak velmi snadno a hned najít zlatý střed ještě před startem samotné hry.

Mimo grafiky ale jinak v nastavení najdete docela standardní nastavení – titulky, jednotlivé položky zvuku (dabing, hudba a ostatní zvuky), režimy pro barvoslepce, voice-chat, tutoriály, násilí (krev) a tak podobně.

Nadstandard nekončí

Asi největší otázkou ohledně PC verze Gears of War 4 je optimalizace. Stejně jako v případě jakýchkoliv jiných portů. A pokud jste v průběhu čtení tohoto článku dávali alespoň trochu pozor, pak víte, že tohle není žádný obyčejný prachsprostý port, který by se nějak „pokoušel” zkazit to nejhlavnější. Takže na rovinu a bez zbytečného okecávání a přehánění – optimalizace je úžasná, skvělá, téměř perfektní.

Pokud jde o samotnou optimalizaci, tak mě osobně velmi překvapila. Po ne zrovna dobrých dojmech z hraní Forzy Horizon 3 jsem čekal, že Gears of War 4 dopadne podobně – bude se sekat, budu mít problémy udržet třeba alespoň 40-50fps i na nejmenší detaily a vlastně bude problém hru i spustit. Nic takového mě nečekalo. Hru jsem spustil, ihned běžel do nastavení grafiky, něco málo poladil, hru nechal vesměs na high-ultra nastavení, pustil benchmark a na obrazovce svítilo krásných 59 a více smínků během střílení a bouře, kolem kterých se benchmark točí.

S nadšením jsem tedy pustil kampaň, kde mě čekaly ještě náročnější momenty a scény. Ale hra si pořád dokázala udržet zhruba 58-60fps. Jenom výjimečně jsem si všiml většího propadu, ale ten byl většinou jen sotva postřehnutelný a během nejdůležitějších momentů, jako třeba během akce, si hra dokázala udržet snímky vysoko.

Za celou hru jsem zaznamenal jenom jediný případ, kdy snímky klesly trochu níž i v důležitějším momentu, a to během poměrně dost náročné bouře s blesky a létajícím harampádím všude kolem. Ale vzhledem k tomu, jaký standard si hra jinak udržuje, lze nad tímhle jenom mávnout rukou.

Tohle všechno je bráno s rozlišením 1856×1160 (10% upscaling z mého nativního 1680×1050) na GTX 970 a i5-6400 (2,7GHz) a zapnutým v-syncem. Bez něho hra jede klidně i na 70 nebo více fps, ale všiml jsem si častého a divného stutteringu, takže hraju se zapnutou vertikální synchronizací.

Pokud máte doma monitor s g-sync, není si s čím dělat hlavu. V takovém případě je docela dost možné, že máte doma třeba i GTX 980Ti, 1070 nebo dokonce 1080 a podobné grafické karty. V takovém případě asi nebudete mít vůbec problém hru rozjet i ve větším rozlišení než Full HD na 60 nebo více snímků za sekundu. Já zkusil pro srandu rozlišení upscalovat až na 3710×2160, při němž mi hra běžela (na stejné grafické nastavení) kolem 25-30fps. Což je poměrně zarážející. V tom dobrém slova smyslu.

Na druhé straně spektra jsou samozřejmě hráči s horší grafickou kartu a případně procesorem. Troufám si ale říct, že rozjet tuhle hru nebude mít problém snad nikdo, kdo má doma alespoň něco, co se zdánlivě dá nazvat počítačem. A samozřejmě má Windows 10.

„Na rovinu a bez žádného zbytečného okecávání a přehánění – optimalizace je úžasná, skvělá, téměř perfektní…”

Každý dělá chyby

Optimalizaci Gears of War 4 na PC si opravdu dovolím nazvat téměř perfektní. Některá nastavení grafiky dokážou poměrně dost zamávat s výkonem, takže jestli nemusíte mít všechno zuby nehty na nejvyšší nastavení, nebudete mít problém. Ovládání je také bezproblémové a nastavení je detailní a přehledné. Všechno funguje jak má, loadingy jsou rychlé a hra vypadá krásně, a to i přesto, že může z obrázků a videí vypadat jako pár let stará hra.

Ve vzduchu tak samozřejmě visí otázka, jestli je něco špatně. A je. Jde ale o malé detaily a to nejdůležitější hra zvládá levou zadní. Osobně mě třeba zamrzela nemožnost nastavit si sekundární klávesy u ovládání, což by se v některých věcech hodilo. Například motorová pila u Lancera jde zapnout podržením klávesy F, což mi znemožní (resp. ztíží) pohyb doprava. Takže jsem si dal klávesu na jedno z bočních tlačítek myši. Ovšem existují případy, kdy budete muset ono tlačítko freneticky mačkat, abyste například přeprali soupeře, a něco takového se dělá lépe zase na klávesnici levým ukazováčkem než pravým palcem.

Uvítal bych také ostřejší zatáčení při běhu, což už jsem krátce zmiňoval na začátku. Takhle hráč zkrátka běží dopředu jako buldozer s velmi malou kontrolou. Abyste například zatočili v úzkém koridoru, musíte běžet, zastavit se, otočit se a pak zase běžet.

Další dvě výtky by pak směřovaly k uživatelskému rozhraní. Větší výtkou je ukazatel zranění. Tím je totiž červené masivní ozubené kolo uprostřed obrazovky, které vás akorát začne plést s tím, kam střílíte a trochu vás dezorientuje. Sice vás donutí se skrýt a počkat, ale dokáže to prostě naštvat a překážet. Menší výtkou je pak ukazatel nabíjení. Ten se hodí k aktivnímu nabíjení. Když se trefíte do určité fáze, nabijete zbraň rychleji a případně získáte i bonus k rychlosti střelby nebo poškození. Problém ale spočívá v tom, že celý ukazatel je vpravo nahoře ve formě relativně tenké čáry, takže uprostřed bitvy musíte odlepit oči od středu a koukat do rohu, což je v případě hraní na monitoru opět trochu na obtíž. Určitě by neuškodila možnost změny velikosti rozhraní, nebo možnost tuhle věc vidět někde víc u středu obrazovky.

V neposlední řadě jsem si všiml malého problému se zvukem. Ten v některých případech funguje trochu zvláštně. Občas totiž na vás někdo třeba z „rohu” mluví a místo toho, aby jedna strana hrála méně než ta druhá, tak nehraje vůbec. Takže se zvuk jakoby přepínal z levé na pravou, podle toho, kde byl zdroj zvuku. Nedělá to vždycky a všude, ale občas jsem si toho zkrátka všiml.

Mimo to je ale pro mě opravdu obtížné najít na PC verzi Gears of War 4 něco, na co bych si mohl z plna hrdla zanadávat. Naopak nabízí i něco, co se v dnešní době už tak nevidí. Kromě možnosti hrát kampaň ve split-screenu si můžete zahrát multiplayer po místní síti. Samozřejmě jsem ještě nezmiňoval možnost tzv. cross-playe, kdy hráči na Xboxu mohou hrát s hráči na PC. A to buď kampaň, režim Horde nebo privátní Versus a Versus proti AI. Klasický Versus, tzn. hráč proti hráči, by údajně cross-play nabízet neměl, aby nebyli hráči na Xboxu znevýhodněni. Akorát mě jen mrzí, že hráči na Xboxu nevidí chat, i kdyby do něho nemohli nijak psát. V takovém případě je hlasová komunikace absolutní nutností.

Takže… Zatímco PC port Forzy Horizon 3 byl jeden z nejhorších, s jakým jsem se minimálně v posledních několika letech setkal, PC verze Gears of War 4 je naopak zase jednou z těch (nej)lepších. Až na naprosté detaily, jejichž jmenování a rozebírání spíše zacházelo do hnidopišství, nejde na PC verzi nových Gears of War najít jedinou vadu, která by se nedala snadno přežít nebo by jí nemohl opravit patch. A pokud nějakou vadu najdete, je dost pravděpodobné, že jde o problém samotné hry, nikoliv portu. V takovém případě si samozřejmě není od věci přečíst naší recenzi, ve které jsme hře udělili 7/10.

Gears of War 4 si určitě drží svůj standard i na počítačích. Mně osobně třeba hra bavila tak moc, že jsem kampaň dohrál jednou a hned na to začal na nejtěžší obtížnost a začal sbírat co nejvíce sběratelských předmětů. S takovou nelze jinak, než dát Gears of War 4 na PC velký palec nahoru. Já si prostě nemohu pomoct…

Rozdíl mezi high-ultra (vlevo) a minimálním (vpravo) nastavením grafiky
Rozdíl mezi ultra-insane (vlevo) a high-ultra (vpravo) nastavením grafiky
Rozdíl mezi ultra-insane (vlevo) a minimálním (vpravo) nastavením grafiky

Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama