Přehled HW novinek z 25. týdne
Novinka Přehled HW novinek z 25. týdne

Přehled HW novinek z 25. týdne

Jan Urbančík

Jan Urbančík

6
Platformy Windows PC

Důležitý update pro DX12, blokuje AMD DLSS?

Reklama

Revoluce shaderů v DirectX 12

Microsoft před pár dny vydal tiskovou zprávu k nové verzi development kitu Agility pro API DirectX 12. Přidává například podporu pro enkódování pomocí AV1 či zrychlení AI výpočtů. Zdaleka nejzajímavější novinkou jsou ale tzv. "Work graphs", díky kterým bude mít grafická karta větší autonomii. Místo toho, aby musela neustále komunikovat s procesorem, mohou běžící shadery požádat o další shadery.

Novinka by měla podle GPUOpen umožnit přímočařejší metody pro řešení komplexních problémů, zredukovat omezení paměti a zlepšit využití cache a rozprostření mezi GPU vlákna. Zatím je nová verze pouze v preview verzi a samozřejmě potrvá dlouho, než uvidíme využití v prvních hrách.

Blokuje AMD implementaci DLSS?

V poslední době si čím dál víc hráčů začíná všímat toho, že hry, které sponzoruje AMD, obsahují pouze upscalovací technologii FSR a nikoli konkurenční DLSS od Nvidie či XeSS od Intelu. Na tohle téma se před pár dny zaměřil magazín Wccftech a zmapoval nejnovější tituly, které AMD či Nvidia nabízely v bundlu s grafickou kartou. Zjistil, že pokud šlo o bundle Nvidie, pouze v jednom případě se stalo, že by hra neměla podporu FSR. Konkrétně šlo o Battlefield 2042, který ale vyšel teprve pár měsíců po představení FSR 1.0.

U AMD je situace výrazně horší, hned 10 z 13 titulů DLSS úplně vynechalo a přišlo pouze s FSR. Nabízí se tedy otázka: Blokuje AMD implementaci této technologie do her, které sponzoruje? Přesně na to se magazín Wccftech zeptal, odpověď je ale velmi vyhýbavá.

Mluvčí AMD v zásadě zopakoval, že FSR je open-source technologie dostupná na celé řadě GPU architektur od různých výrobců. "AMD je zavázáno dělat to nejlepší pro herní vývojáře a hráče, dáváme vývojářům flexibilitu implementovat FSR do jakýchkoli her chtějí." Tím ale na otázku neodpověděl. Otevřenost FSR nikdo nezpochybňuje, hráči, kteří mají grafickou kartu od Nvidie, by ale chtěli využít DLSS, jež stále nabízí lepší vizuální kvalitu.

Naopak Nvidia přišla s poměrně přímočarou odpovědí: "Nvidia žádným způsobem neblokuje, neomezuje, neodrazuje a nebrání vývojářům v implementaci konkurenční technologie, ani to dělat nebude," říká Keita Iida z Nvidie. Dodává, že společnost vývojáře naopak podporuje v implementaci různých technologií pomocí nástroje Streamline.

Jestli tedy AMD výslovně DLSS blokuje, jsme se nedozvěděli. Je ale rozhodně podezřelé, že v titulech jako Star Wars Jedi: Survivor, Dead Island 2 či Resident Evil 4 se nachází pouze FSR. Hráči si tak museli pomoct vlastními modifikacemi (viz výše). Uvidíme, zda se taktika AMD do budoucna změní.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama