Valve cílí na konzolový zážitek, cena má však odpovídat počítačům.
Ve středu oznámené zařízení Steam Machine zaujalo řadu hráčů. Společnost Valve se po deseti letech znovu pokouší prodat zákazníkům PC ve stylu konzole a tentokrát by se to, i díky masivním vylepšením SteamOS a zkušenostem ze Steam Decku, nejspíš mohlo povést. Vybraná média si za zavřenými dveřmi novou Steam Machine mohla vyzkoušet a podělila se o své dojmy.
V zásadě se nesou v pozitivním duchu. Chválí se především celková kompaktnost a možnosti úpravy či solidní procesor, jenž by měl být výkonnější než aktuální konzole. Naopak zdaleka největším terčem kritiky je už od oznámení zvolený grafický čip, kterým je v podstatě osekaná RX 7600. Ta jednak nabízí o něco nižší výkon než základní PS5 a hlavně má pouze 8 GB VRAM, což by v některých titulech mohl být velký problém. Obzvlášť, když Valve zařízení prezentuje jako ideální na hraní ve 4K a 60 FPS. Nedá se úplně předpokládat, že v nových AAA titulech takových hodnot dosáhnete, a to ani s pomocí velmi agresivního FSR upscalingu.
Právě u něj ostatně najdeme další nevýhodu Steam Machine, vzhledem k použité architektuře RDNA 3 zde není podpora upscalingu FSR 4, pouze FSR 3, neboť čip nepodporuje výpočty FP8. Je nicméně známo, že existuje také alternativní INT8 verze, která zatím jen nebyla oficiálně zveřejněna. Zástupce Valve ve vyjádření pro Digital Foundry uvedl, že o případné implementaci s AMD jednají a rádi by našli cestu, jak FSR 4 na Steam Machine dostat, zatím ale nic oznámit nemůže.
Co se týče výkonu, Oliver Mackenzie z DF si na místě mohl vyzkoušet Cyberpunk 2077 a uvedl, že se mu hru na zařízení podařilo rozjet ve 1440p na 60 FPS s upscalingem v čisté rasterizaci, s ray tracingem ale frame rate padal zhruba na polovinu.
Jde každopádně o zajímavé zařízení, které by mohlo mít své místo na trhu. Zástupce Valve v rozhovoru pro IGN uvedl, že se při vývoji dívali na pravidelný Steam Hardware Survey a chtěli navrhnout Steam Machine tak, aby šlo pro řadu lidí, kteří stále používají starší grafické karty, o upgrade.
Naprosto klíčová však bude cena a ta zatím není vůbec jistá, nejenom kvůli celkové ekonomické situaci, ale také kvůli zvyšování cen pamětí a SSD v důsledku bubliny okolo AI. Valve sice uvádí, že má jít o dostupné zařízení, cena ale nemá konkurovat konzolím, měla by odpovídat spíš klasickým počítačům. Ačkoli jde primárně o herní stroj, na rozdíl od konzolových výrobců Valve vůbec nemá jisté příjmy z prodejů her, protože Steam Machine půjde klidně používat jako klasické PC.