Jak si vede upscaling FSR 4 na starších grafikách od AMD?
i Zdroj: PlayStation
Novinka Jak si vede upscaling FSR 4 na starších grafikách od AMD?

Jak si vede upscaling FSR 4 na starších grafikách od AMD?

Jan Urbančík

Jan Urbančík

10
Platformy Windows PC

Vysoká kvalita obrazu, ale výkonnostně se vyplatit nemusí.

Reklama

AMD letos na jaře vydalo novou verzi své upscalovací technologie FSR a byl to obrovský krok vpřed. Technické rozbory novinku velmi chválili, AMD se totiž dostalo na úroveň mezi starší CNN model DLSS a novější Transformer, přestože předchozí verze FSR byla v kvalitě daleko za CNN modelem. Mělo to však jeden háček, FSR 4 je oficiálně k dispozici pouze na nejnovějších AMD grafikách s architekturou RDNA 4, tedy řada Radeon RX 9000, a to proto, že podporují instrukce FP8, které technologie pro výpočty využívá. Jak se ale ukázalo, není to jediná verze FSR 4, jež existuje.

Už dříve se mluvilo o tom, že druhá verze PSSR, upscalingu pro konzoli PS5 Pro, bude vycházet z FSR 4, jenže ani toto zařízení FP8 nepodporuje, bude tedy potřebovat o něco horší INT8 verzi. A jak jsme se nedávno dozvěděli, taková verze skutečně existuje. Když totiž AMD aktualizovalo SDK celého balíku FidelityFX na Githubu, omylem nahrálo také soubory týkající se FSR 4, a to právě také INT8 verzi, která by potenciálně mohla běžet i na grafikách s architekturou RDNA 3 a 2. Jak už to tak bývá, odborníci z Digital Foundry se dali do práce a šéfredaktor Richard Leadbetter nyní přinesl podrobný test této alternativní verze FSR 4.

Nejprve došlo na kvalitu obrazu, která rozhodně není totožná, závisí nejenom na architektuře, ale také konkrétních driverech. Artefaktů je tedy více už na RDNA 3 a u grafik s RDNA 2 je to ještě trochu horší. Přesto ale INT8 verze FSR 4 dokáže být poměrně blízko FP8 verzi a zároveň je o dost lepší než FSR 3.

Co se týče výkonu, test v Horizon Forbidden West na RX 7700 XT (RDNA 3) ukázal, že ve 1440p běží tato verze FSR 4 (Balanced režim) podobně jako DP4a verze XeSS (Quality režim, stejné vstupní rozlišení jako Balanced u jiných upscalingů, viz náš starší článek) od Intelu a o 17 % lépe než nativní 1440p s TAA, zatímco FSR 3 nabídlo o 14 % vyšší výkon než FSR 4. Ve 4K jsou rozdíly větší, při použití FSR 4 Performance nabídne tato technologie o 39 % vyšší výkon než nativní 4K, o trochu víc XeSS Balanced, ale FSR 3 hned 69 %, což už je dost značný rozdíl.

Na RDNA 2 je situace o něco horší. Leadbetter testoval RX 6700 a ve 4K nabídlo FSR 4 v Performance režimu „jenom“ o 28 % výkonu navíc oproti nativnímu 4K. Oproti FSR 4 je XeSS Balanced o 15 % rychlejší, zatímco FSR 3 rovnou o 29 %. Ve 1440p je FSR 4 Balanced jen o 11 % výkonnější než nativní QHD, XeSS Quality o 20 % a FSR 3 Balanced o 39 %.

Tolik tedy k situaci na poli desktopových karet. Jak se ukázalo FSR 4 může mít svůj význam a určitě stojí za vyzkoušení, ale vzhledem k značnému poklesu výkonu oproti FSR 3 nemusí být tou nejlepší variantou. Využití se ale rozhodně najdou, Leadbetter například otestoval náročný survival horor Alan Wake 2, kde i přes nižší vstupní rozlišení nabízelo FSR 4 Performance lepší kvalitu obrazu než FSR 2 Balanced, a dokonce i o jednotky FPS navíc.

Co se ale týče handheldů, kde by se technologie teoreticky dala využít, nejsou čísla příliš příznivá. Abyste dosáhli solidního nárůstu výkonu, musíte sáhnout po poměrně agresivním upscalingu, který už je při tak nízkém výstupním rozlišení jako 720p dost znát. I tam se však najdou výjimky, jakou je třeba další hra od Remedy, a to Control. Ten na Steam Decku díky FSR 4 nabídne výrazně vyšší výkon než nativní rozlišení a umožní vám si titul užít dokonce i s ray tracingem.

Zajímavostí mimochodem je, že FSR 4 v INT8 verzi můžete používat také na RTX grafikách od Nvidie. Obecně k tomu ale asi nebudete mít moc důvod, protože všechny RTX karty podporují CNN i Transformer model DLSS. Leadbetter nicméně ze zvědavosti FSR 4 otestoval na RTX 5060 Ti a výsledek nebyl příliš dobrý, upscaling tam byl pomalejší než na ekvivalentní kartě od AMD.

Uvidíme, kdy se dočkáme plné, oficiální verze FSR 4 v INT8 podobě, protože je dost možné, že se od této uniklé může poměrně dost lišit. Zajímavé také bude reálné využití, protože nejde jenom o PC, ale také konzole. Jak už tady padlo, PlayStation 5 Pro by měl příští rok dostat nové PSSR založené právě na INT8 FSR 4, ale potenciálně by podobnou technologii mohl podporovat třeba i Xbox Series X a S, hardware na to má. Naopak základní PS5 má v tomhle smůlu, protože instrukce INT8 nepodporuje a zůstane tedy zřejmě pouze u FSR 3.


Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama