Quake Champions z pohledu BJ Blazkowicze a Doom Slayera
Speciály Quake Champions Článek Quake Champions z pohledu BJ Blazkowicze a Doom Slayera

Quake Champions z pohledu BJ Blazkowicze a Doom Slayera

Martin Cvrček

Martin Cvrček

Jak se v novém Quakovi hraje za hrdiny sérií Wolfenstein a Doom, jakými změnami hra za poslední dobu prošla a má smysl pořízení Champions Packu?

Reklama

Je to sotva několik měsíců, co jsme vám přinesli dojmy z uzavřené bety Quake Champions. Nedávno však došlo k přesunu z uzavřené bety do Early Access fáze. Herní principy se sice nezměnily, takže další dojmy nemají v tuto chvíli valný smysl, ale obsahu je nyní víc, a tak jsem si řekl, že se podívám na to, co je vlastně nového. Zvlášť když ten nový obsah zahrnuje dvě postavy, které nejsou tak úplně původem ze série Quake. Řeč je o BJ Blazkowiczovi z Wolfensteina a Doom Slayerovi, který byl v minulosti známý hlavně pod jménem Doom Guy. Zatímco Blazkowicz se dosud v Quakovi oficiální cestou neobjevil, Doom Guy je tradiční postava už od dob Quake 3 Areny. Co všechno tedy tito šampióni nabízí a co je doplňuje?

Kolik zatracených nácků je v tomhle vesmíru?

Nikdy jsem se příliš netajil tím, že Wolfenstein je mi o něco bližší než Doom, a tak začnu Blazkowiczem, který do hry zamířil během červnové výstavy E3. BJ má stejně jako ostatní postavy v Quake Champions aktivní a pasivní schopnost. Nejvýraznější je nepochybně ta aktivní, protože díky ní můžete na krátký čas třímat dvě zbraně naráz, přičemž je úplně jedno, jestli jde o samopal, raketomet nebo gauntlet pro boj zblízka. Tvůrci se zjevně inspirovali vynikající střílečkou Wolfenstein: The New Order, pro níž je možnost využívat dva kusy té samé zbraně charakteristická, a výsledkem je velmi efektivní a efektní schopnost zvaná Dual Wield, díky níž si můžete snadno připadat jako ten největší frajer pod sluncem. Se dvěma zbraněmi je přirozeně všechno účinnější a ničivější.

Vše má ale menší háček. Aktivní schopnost je sice velmi účinná, ale trvá dost krátce a následný cooldown je mnohdy celkem pomalý. Zapomeňte tedy na to, že byste se dvěma zbraněmi naráz běhali po většinu zápasu. S ohledem na krátké trvání se také musíte naučit, za jakých podmínek je vhodné Dual Wield využít a jak si načasovat jeho aktivaci. Ani s dvojicí sebevíc účinných hraček navíc nemůžete udílet poškození slepě všude kolem sebe. Pořádné míření je potřebné i v tomto případě, a když sami o sobě netrefíte ani vrata od bavorské stodoly, nepomůže vám ani deset zbraní naráz.

Pasivní schopností je pak Regeneration, jež poskytuje částečnou regeneraci zdraví. Jestli jste Quake Champions již hráli, možná jste si všimli, že základní zdraví je rozděleno do segmentů po 25hp. Blazkowiczovi tedy stačí, aby na chvíli nebojoval, a jeden ze segmentů se mu sám doplní. Když mu zbývá třeba 86hp, za chvilku se jeho zdraví obnoví do výchozí stovky, jestli ale sotva přežívá s 5hp, může se mu hodnota zdraví doplnit jen do výše 25hp. Ani v tomto případě tedy nejde o spásnou záležitost, díky níž byste byli takřka nesmrtelní.

Obě schopnosti vám za správných okolností mohou trochu pomoci, ale opravdu nejsou tím jediným rozdílem mezi vítězstvím a prohrou, mezi pořádným fragem a potupným respawnem. Já sám si musel na Blazkowicze trochu zvykat a rozhodně jsem s ním nepodával excelentní výkony od samého začátku. Celkově mám však pocit, že BJ mezi ostatní šampóny hravě zapadá a nepůsobí jako prvek, který by hraní nějak kazil, ať už nevyváženými schopnostmi nebo nepatřičným vzhledem. O něm se opravdu nedá mluvit. Blazkowiczova vizáž je opět převzatá z The New Order, takže v boji vypadá jako decentně oblečený blonďák, přičemž si nemohu stěžovat ani na dostatečně věrný dabing. Jestli si chcete zkrátit čekání na Wolfenstein 2: The New Colossus, hraní Quake Champions za Blazkowicze vám může dost pomoci.

„BJ mezi ostatní šampóny hravě zapadá a nepůsobí jako prvek, který by hraní nějak kazil, ať už nevyváženými schopnostmi nebo nepatřičným vzhledem.”

Zuřící démonobijec

Doom Slayer, který je momentálně nejnovějším šampionem, vám zase může pomoci v případě, že potřebujete ve svém Quakovi trochu víc tématiky spojené s Doomem a s jeho povedeným restartem z loňského roku. Právě z něj je Doom Slayer převzatý, přičemž nejde jen o jeho vzhled, tedy o tu skvěle vypadající zbroj, ale i o aktivní schopnost Berserk. Ta vám umožní na krátký okamžik mlátit kolem sebe holými pěstmi, a to při notně zvýšené rychlosti a s pozměněným viděním. Využití schopnosti navíc doprovází jeden z charakteristických hudebních motivů od Micka Gordona, takže jde o dobrý zážitek i po stránce ozvučení. Rychlost pohybu přitom zaručí, že se můžete ke své kořisti dostat včas a blízko, a pak obvykle stačí maximálně dvě rány a máte po problému.

Zní to dost jednoduše a jednoduché to v zásadě je, ale opět jsou tu jistá omezení, která zajistí, že vám pouhé mlácení pěstmi nezaručí automatickou výhru. I v tomto případě hraje roli výrazný cooldown a ne úplně dlouhé trvání schopnosti, omezené vidění navíc může zhoršit váš přehled o situaci a o pozici protivníka. Přidejte k tomu opravdu závratnou rychlost pohybu a výsledkem je zase schopnost, která chce trochu cviku, abyste ji ovládli. V Doom Slayerovi dříme nevídaná síla, ale je třeba ji zkrotit. Aby toho nebylo málo, při použití schopnosti není možné používat jiné zbraně, takže když nepřítele vyloženě nepřekvapíte a dáte mu určitý prostor, je tu určitá šance, že vás stihne zlikvidovat, než ho umlátíte.

Pasivní schopností je pak Double Jump, tedy dvojitý skok, díky čemuž se zkrátka snadněji dostanete na určitá místa a můžete trávit více času ve vzduchu. Určitě jde o šikovnou funkci, která trochu vyvažuje skutečnost, že bez použití aktivní schopnosti je Doom Slayer pomalejší než třeba Blazkowicz. Oproti němu a také oproti ostatním hrdinům má však jednu výhodu - mlčí. Doom Slayer se očividně drží hesla mlčeti zlato, vražditi stříbro, a tak ze sebe nevydá ani hlásku a nechává za sebe mluvit své pěsti. Jestli vám tedy vadí užvaněnost ostatních šampionů, Doom Slayer může být ideální volbou primárního hrdiny. Osobně mi tahle postava vážně sedla, naučil jsem se ji ovládat poměrně rychle a záhy jsem s ní podával solidní herní výkon, i když se našly chvíle, kdy mě schopnější nepřátelé i bez ohledu na jejich a mé schopnosti pěkně zmydlili. Ani v tomto případě každopádně nemám pocit, že Doom Slayer do Quake Champions v jakémkoliv směru nepatří, právě naopak. Takového šampiona ta hra vážně potřebovala.

„Doom Slayer mi vážně sednul, naučil jsem se ho ovládat poměrně rychle a záhy jsem s ním podával solidní herní výkon.”

V nových arénách

Blazkowicze i Doom Slayera můžete snadno využít třeba na dvou nových mapách, které nesou názvy Church of Azathoth a Tempest Shrine. Obě jsou k dispozici pro módy Deathmatch, Team Deathmatch a Sacrifice a na jejich kvalitu si vážně nemohu stěžovat. Nové arény jsou dobře navržené, disponují řádnou atmosférou, lze v nich využívat každého šampiona a také jsou poměrně snadné na naučení a zapamatování umístění zbraní.

Ve všech arénách, nejen v těch nových, si navíc můžete všimnout porůznu rozmístěných váz, které lze zničit. Jde o nový herní prvek, ve váze totiž můžete občas najít svitek. Ten následně v menu hry (které je stále dost ošklivé a nepřehledné) odkryje část spisu o minulosti některého šampiona. Když pak sesbíráte 10 svitků pro danou postavu, odemkne se vám pro ni speciální skin. V případě Doom Slayera jde třeba o skin, díky němuž vypadá stejně jako v Quake 3 Areně, takže se vyplatí občas se po svitcích poohlédnout a sem tam nějakou vázu rozbít. To, co vám svitek odemkne, je však podle všeho určeno náhodně. Já třeba v roli Blazkowicze našel hned několik svitků, které se však vztahovaly k Rangerovi. Dobrou zprávou nicméně je, že se vám něco odemkne i v případě, že svitek během zápasu najde někdo jiný.

Skinů postav a zbraní, které většinou získáváte ze tří typů krabic, jež si můžete pořídit v in-game obchodě za herní měnu nebo skutečné peníze, je nyní obecně mnohem víc. Ne všechny jsou ale vyloženě hezké. Z jedné krabice jsem například získal barevnou variaci výchozího Blazkowiczova oděvu, po jejíž aplikaci BJ vypadá jako levná prostitutka, a to z důvodu zvláštní volby barev a jejich odrazivosti. Později jsem naštěstí dostal skin, díky němuž BJův základní oblek vypadá, jako kdyby využíval zimní kamufláž, což už dělá o poznání lepší dojem.

Z krabic můžete získat také runy, které souvisí s další novinkou zvanou Rune Challenges. Runy se opět vážou na konkrétní šampiony a jednoduše zpřístupní výzvy, které s nimi lze plnit. Může jít třeba o několik zabití nepřátel určitým způsobem, daný počet sebrání power-upu, výhry v daném módu a další činnosti, za které následně získáváte různé odměny, například herní měnu či součástky pro výrobu nových kosmetických předmětů. Splnění všech výzev vám navíc zaručí speciální skiny, i když jde o běh na dlouhou trať, který opět závisí na prvku náhody. Osobně jsem neměl kdovíjakou chuť se Rune Challenges věnovat, bohatě mi stačilo tradiční plnění tří denních výzev. Podle mého názoru jde momentálně o celkem zbytečný a nepříliš dobře navržený prvek s minimálním přínosem.

Poslední významnou novinkou je výcviková aréna. V ní se naučíte základní pohybové možnosti, seznámíte se s určitými druhy environmentálního nebezpečí a také si na jednoduché střelnici vyzkoušíte všechny zbraně, které Quake Champions nabízí. Dokonce je tu k dispozici menší časová výzva, kdy musíte celou arénu projít co nejrychleji a přitom trefit kulaté terče správnými zbraněmi, což vás naučí přepínání zbraní pro každou příležitost. Jedná se spíše o jednohubku, která se zatím nedá srovnat třeba s tutoriály Quake Live, ale naprostým nováčkům by určitě mohla přijít vhod.

Champions Pack - ano nebo ne?

Když pominu Rune Challenges, všechny nové prvky, které do Quake Champions dorazily od doby, kdy jsem psal své dojmy z bety, se zkrátka povedly a celou hru adekvátně obohacují a rozšiřují. Jde hlavně o postavy, s nimiž souvisí otázka obchodního modelu. Jestli si chcete Quake Champions zahrát, v tuto chvíli máte dvě možnosti. Buď si za 29,99 euro koupíte Champions Pack, díky němuž máte na Steamu nebo přes Bethesda.net Launcher k dispozici všechen herní obsah a také všechny postavy, a to i ty, které do hry dorazí v budoucnu. Bonusem je pak povedený skin pro postavu Rangera a také tři krabice. Jde zkrátka o určitou alternativu koupě plné hry, po níž můžete investovat herní měnu či reálné peníze snad jen do krabic a dalších kosmetických předmětů, které jsou k dostání v in-game obchodě. Nabízí se tak srovnání s Overwatch od Blizzardu. V jeho případě si také koupíte hru, díky níž máte přístup ke všemu, co má nějaký dopad na hratelnost, a pak můžete případně investovat do beden s čistě kosmetickými položkami.

Alternativou je free-to-play model. Ten je zatím k dispozici jen přes Bethesda.net Launcher, a to pro ty, kteří se zúčastnili uzavřené bety. V takovém případě máte přístup ke všem mapám i herním módům, přičemž můžete hrát na stejných serverech jako majitelé Champions Packu, jen máte omezený přístup k postavám. Neomezeně můžete hrát jen za Rangera a další šampiony si musíte pronajímat za herní měnu či koupit jednotlivě za reálné peníze. Stále nicméně platí, že i s Rangerem se dá slušně hrát. Momentálně se navíc stačí jen trochu snažit a hra vám dá tolik herní měny, že není problém si pravidelně pronajímat oblíbené postavy. A když nemáte zájem o jiné šampiony, můžete si kupovat aspoň ty krabice, které získáváte i za postup po úrovních.

Mám pocit, že je aktuálně obchodní model Quake Champions poměrně dobře vyvážený. Ti, kteří chtějí jednou zaplatit a mít pokoj od případných free-to-play manýrů, mají tu možnost a nemusí se už prakticky o nic starat, protože mají přístup ke všemu, na čem by mohlo při hraní záležet. Ti, kteří nic platit nechtějí, můžou přesto celkem pohodlně hrát a často využívat i jiné postavy. Rozhodně si ale myslím, že se pořízení Champions Packu v případě, že máte o hru zájem a hodláte ji častěji hrát, vyplatí. Je opravdu fajn mít neomezený přístup ke všem šampionům a vybírat mezi nimi kdykoliv a podle chuti a nálady, ne podle toho, kolik zrovna máte nastřádáno herní měny.

Přečtěte si také naše dojmy z uzavřené bety.

Využívání různých postav s různými schopnostmi může navíc dost zpestřit a prodloužit celkové hraní, takže Champions Pack má rozhodně co nabídnout a ta investice se může už v Early Access období snadno vrátit. Jestli se vám ale nechce platit, doporučuji počkat, až bude na Steamu dostupná free-to-play verze, a Quake Champions přinejmenším zkusit. Pokud se do té doby nějak závratně nezmění obchodní model, pevně věřím, že vás i v takovém případě čeká slušná zábava, která může snadno a navzdory všem novinkám připomenout staré časy. I s novými mapami, postavami, schopnostmi a s dvojím obchodním modelem je to stále ten starý dobrý Quake. Tak snad to tak i zůstane.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama