Recenze Assetto Corsa Competizione
Assetto Corsa Competizione Recenze Recenze Assetto Corsa Competizione

Recenze Assetto Corsa Competizione

Michal Jonáš

Michal Jonáš

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Nové konzolové verze jsou oproti PC originálu zcela jiné kvality.

Reklama

Zatímco prvnímu Assetto Corsa trvalo více než půldruhého roku, než z PC dojelo i na konzole, u aktuálního následovníka Assetto Corsa Competizione to bylo lehce přes rok. Nezávislé italské studio KUNOS Simulazioni je totiž oproti své konkurenci (Polyphony Digital, Slightly Mad Studios, Turn 10 a další) stále spíše malým týmem jen o třech desítkách vývojářů, kteří mají svůj hlavní stánek přímo na menším italském okruhu Piera Taruffiho Vallelunga poblíž Říma.

Studio bylo založeno v roce 2005 partičkou nadšených amatérských jezdců virtuálních i skutečných závodů a jeho prvními zákazníky byly různé závodní stáje, jež na Vallelunze testovaly, pro které KUNOS připravoval telemetrické a časoměrné aplikace. A ty byly velmi pokročilé a levné, takže se brzy jejich programy prodávaly i velkým profi týmům z italského šampionátu cestovních, otevřených a sportovních vozů, pročež systémy KUNOSu využívá i okruh samotný.

 


  • Platforma: PC, PS4 (recenzováno), X1
  • Datum vydání: 29. 5. 2019 (PC), 23. 6. 2020 (PS4/X1)
  • Výrobce: KUNOS Simulazioni (Itálie)
  • Vydavatel: 505 Games (Itálie)
  • Žánr: automobilový simulátor
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano (online až 20 hráčů)
  • Dat ke stažení: 17,8 GB (PS4)
  • Herní doba: 20+ hodin
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: digitální / krabicová (jen konzole)
  • Cena: 999,- (Xzone PS4/X1) / 1070,- (Steam PC)

 

S jejich úvodním netKar Pro z roku 2006 počínaje a čtvrtou hrou Ferrari Virtual Academy o pět let později konče se bavíme ještě o malých a jednoduchých titulech, protože do vyšších pater automobilových simulátorů vystoupali až se svým pátým pokusem Assetto Corsa z roku 2014. Pro něho šikovně využili laskavosti majitelů různých automobilů, kteří se po okruhu jen tak projížděli, a když už se motali kolem boxů, prozíraví pracovníci KUNOSu je hnedle otestovali a naměřili, takže měli rychle a zadarmo solidní základ pro fyzický model Assetta.

Ostatně na Vallelunze jsem se v půjčeném šestiválcovém roadsteru BMW Z4 první generace E85 sám kdysi projel, na Monzu mě vpustili dokonce bez jakékoliv propustky (pěšky i na klopenku!), pouze na Mugello jsem se nedostal. Dnes půlhodinová „projížďka” s vaším vozidlem na Vallelunze vyjde na 70 EUR. Assetto Corsa Competizione ovšem využívá již zcela jiný koncept, protože se pro tuto hru tvůrci domluvili s britským promotérem SRO Motorsports Group, vedeným bývalým francouzským závodníkem Stéphanem Ratelem, který spolu s FIA pořádá po celém světě obrovské množství různých závodů a turnajů sportovních vozidel třídy GT.

 

 

Pouze jedna z mnoha

Mezi ty největší koně SRO Motorsports patří např. 24 hodin Spa, světový pohár FIA GT či Intercontinental GT Challenge, jež kombinuje náročné dvanácti a čtyřiadvacetihodinovky do jednoho seriálu. Soutěže sportovních vozů třídy GT (např. Audi R8, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracán, Porsche 911 apod.) totiž patří v diváckém zájmu až za silnou trojku závodů monopostů (F1/F2/Indycar), sportovních prototypů (Le Mans/WEC) a cestovních vozů (DTM/WTCR), takže videohra by celé odvětví výborně zpropagovala. Proto byla domluva mezi SRO Motorsports a KUNOSem velmi rychlá a vše se podepsalo prakticky během jednoho závodního víkendu gétéček v italském Misanu.

Tak malý tým si ovšem nemohl dovolit vytvořit hru, která by obsáhla alespoň všechny hlavní velké série pod hlavičkou SRO Motorsports, takže v základním Assetto Corsa Competizione najdete pouze jedinou. A to evropský pohár sportovních automobilů ze série GT World Challenge, jenž se dělí na dva typy závodů Sprint a Endurance. Skutečný Sprint zahrnuje za víkend dva hodinové závody, zatímco Endurance minimálně tříhodinovky a vrcholem jsou závody na 1000 km či čtyřiadvacetihodinovky.

Ve hře najdete všechna vozidla, týmy a jezdce z ročníků 2018/2019 a stejně jako v minulém Assetto Corsa na PS4 dostanete také kompletní obsah z PC verze. Kvarteto atraktivních tratí (Bathurst, Kyalami, Laguna Seca, Suzuka) + vozy, týmy a jezdce z mezikontinentálního Intercontinental GT Challenge z jinak placeného DLC za 14,99 EUR máte na PS4 až do 6. 7. v ceně, ovšem v naší PS4 digitálce chybělo a na X1 si ho stejně jako na PC musíte dokoupit. Intercontinental GT Challenge sdružuje vytrvalostní závody na výše zmíněné čtyřce tratí ze čtyř kontinentů.

S tímto přídavkem hra obsahuje 15 tratí, které si tvůrci sami laserově oskenovali speciálními kamerami umístěnými v upravené dodávce, přičemž každý okruh zabral asi půlden práce a kroužení po vozovce. Pouze pro holandský Zandwoort se použily starší data z původního Assetto Corsa, jinak je vše nové. Jelikož je hra svázána mantinely menší licence, tak v boxech najdete jen 16 unikátních automobilů od 14 značek. Obsah je to hodně střídmý, ale to je zkrátka úděl her zasvěcených pouze jediné závodní disciplíně.

 

 

Jezdí se tu od minuty

Režimy jízdy a typy závodů jsou beze změn převzaty z PC originálu, takže zmíním trénink, tři typy časovek, rychlý závod na 5-60 minut (ta hodina je limit pro reálné závody GT) a celý závodní víkend kratších Sprint či vytrvalostních Endurance závodů. Sprint víkend tvoří vždy dvojice ostrých závodů (nastavit lze 10-60 minut) + volitelné tréninky a kvaldy, zatímco Endurance víkendy tvoří dlouhé jízdy na minimálně 30 minut a maximálně 24 hodin. Případně si můžete vše naprosto precizně přizpůsobit ve vlastním závodním víkendu.

Pro Speciální události musíte mít konzoli připojenou k internetu, přičemž tato kolonka prozatím obsahuje jen kvarteto online časovek. Multiplayer je stejně jako u PC verze pouze internetový pro maximum 20 hráčů, ovšem nehostují ho dedikované servery výrobce jako na PC, ale pouze online platforma vydavatele 505 Games, takže si vlastní závody nemůžete zatím zakládat. Stejně to kdysi mělo i první konzolové Assetto. Prvním ze dvou největších režimů je šampionát složený z víkendů formátu až dvou tréninků (2 x 5-60 minut), dvou kvalifikací (2 x 5-20 minut) a dvou ostrých závodů (2 x 5-60 minut). Délka všech jízd se vždy nastavuje na čas a nikoli na kola, jak jste zvyklí z jiných her.

Ani kariéra zde nechybí, ale ta se záhy po úvodním testu stane obyčejnými závodními sezónami, oproti šampionátu jen vyšperkovanými tím, že v nich závodíte za svůj vlastní tým. Jenže si ani nemůžete navolit vzhledy vozů a testování mezi závodními víkendy je sice malým zpestřením, ale bez většího užitku, protože nějaký vývoj nebo vylepšování jezdce a stroje tu stejně jako manažerskou část ve stylu aktuálních sérií F1 či WRC nenajdete.

Bohužel si musíte ještě před spuštěním dobře rozmyslet, jestli chcete kratší či kompletní sestavu závodního víkendu, protože přeskakovat jízdy sice lze, ale jen když jste na trati, takže zrychlení celé rozjeté soutěže je krapet zdlouhavé. Tudíž je lepší si nezajímavé jízdy (např. zakážu tréninky či zkrátím kvaldu) zakázat ještě před startem závodního víkendu či jednoho závodu.

 

 

Tužka se musí pořádně ořezat!

Jestli se něčím konzolovky od PC verze citelně odlišují, je to jejich masivní ořezání. Na PC se závodu teoreticky může zúčastnit až 50 jezdců, tady je to kvůli omezenému výkonu sníženo na 20, takže na delších tratích (např. Spa) se vláček záhy roztáhne a závodění přijde o dobrou půlku adrenalinu původní PC verze. Ostatně i první Assetto Corsa je na konzolích jen stínem solidního počítačového originálu, přičemž tady je to ještě daleko horší.

KUNOS to prostě s konzolemi dlouhodobě neumí, neumí se přizpůsobit jejich nižšímu výkonu a neumí své hry na konzole dostatečně vyladit, takže staré i toto nové Assetto vedle počítačové verze vypadají jak hry o mnoho let starší či z minulé generace konzolí. Jenže konzolový trh není tak náročný jako klaka hráčů PC simulátorů a stále tam leží solidní peníze. Už původní Assetto disponuje slušnou fyzikou a díky přístupu ke kompletním datům ze skutečných GT šampionátů SRO Motorsportu za poslední dva roky má Competizione jeden z nejlepších a nejpokročilejších fyzických enginů na trhu.

Tvůrci si již desátým rokem stále vylepšují a doplňují fyzický model, který si sami prvně vytvořili pro netKar Pro, nicméně otcem fyziky v současném Competizione je jádro z prvního Assetto Corsa, z něhož ta aktuální vychází. Autoři se přesnými čísly samozřejmě raději nechlubí, ale na první dobrou mi bylo hned jasné, že se na konzolích muselo do fyziky určitě zasahovat a ani s evidentně výrazně nižší frekvencí počítání jízdních veličin se testovaná verze na standardní PS4 nedokáže PC originálce vyrovnat. A mnoho nepomohli ani v britském studiu d3t, kde KUNOSu radili s portováním na konzole.

V Competizione si počítání fyziky v reálném čase totiž obecně alokuje daleko více prostředků, než si zabírají jiné podobné hry. Když pak pro co nejrealističtější simulaci chování vozů zvýšíte frekvenci, zase se výkonu nemusí dostávat pro vykreslování obrazu, což je přesně zdejší případ. Tvůrci za každou cenu chtěli zachovat pokročilou simulaci pneumatik, povrchu vozovky, teplot a počasí (zkuste si přejet obrubník s měkkou či tvrdou gumou, nebo se studenou a se zahřátou, rozdíly jsou opravdu znát), načež kvůli tomu museli zase někde dost ubrat.

 

 

Na počítače machři, na konzole fušéři

Konzolím sice zůstalo extrémně podrobné nastavení zvuku i ovládání (včetně podpory volantů), ale takřka fotorealistickou a znamenitou grafiku i naprosto plynulý chod PC originálu se nepovedlo napodobit ani v nejmenším. Přitom KUNOS je snad jediné studio, které dokázalo, že na rychlé hry ne zcela vhodný Unreal Engine 4 se dá v pohodě ovládnout. Ale ty konzole, ty ani s externí výpomocí prostě neumí… Na PS4 by hra měla běžet v 1080p, na X1 dokonce jen v 900p. Ale podle hrubozrnné až ošklivé grafiky odhadem staré tak 5 let bych to na nativní FHD u PS4 netipoval ani omylem.

Navíc je hra opravdu ošklivá. A to nemyslím jen proti PC verzi, ale i proti konzolové konkurenci z řad Forzy Motorsport, Gran Turisma Sport či Project CARS. I proti nim nové Assetto působí jak hra pro PS3/X360. Že budou potíže, se dalo očekávat po oznámení, že ani silnější edice konzolí nedosáhnou na 60 FPS. Na mé obyčejné PS4 ale je i poloviční počet snímků vesměs nedosažitelnou metou, protože hlavně po startu se hra škube, no opravdu jak o závod. K tomu si přičtěte asi dvojnásobný lag ovladače oproti PC, takže pokyny k zatáčení dojdou do auta skoro, až když je v další zatáčce, a vyjde vám, že technicky zbastlenější autíčka ve své době nebyly ani The Crew. Volant k PS4 bohužel nemám k dispozici, s ním bude ovládání asi trochu lepší.

Kvůli tomu zpoždění řízení se i na malé výchylky páčky auta lehce splaší, smyk se dá jen velmi těžce předvídat a zvládnout, a tak často budete bojovat spíše sami se sebou než se soupeři okolo vás. Protivníky si ale můžete velmi široce a plynule přizpůsobovat, jak jejich obtížností mezi 80-100 %, tak i agresivitou mezi 0-100 %. Schválně jsem si vybral Porsche 911 GT3, protože jsem s podobným cupovým modelem jezdil po Highlands Motorsport Parku na Novém Zélandu, a tak si jeho projev ještě trochu pamatuju. Okamžitě jsem si díky nazvučení hry vybavil jeho brutální zvuk, protože všechny motory a další zvuky při jízdě má Competizione naprosto reálné a v současnosti asi i nejlepší.

Abyste si jízdu s ovladačem alespoň trochu užili, určitě si v menu zapněte nenápadnou volbu Steer Assist. Pak se auto zklidní, lépe udrží stopu a nebude tak splašeně reagovat na každičké zatočení – čímž se mimoděk více přiblíží realitě, jak si jí z novozélandských výšin vybavuji. Jak je ovládání v konzolovém Assettu podivné, ilustruje už jen pohled na ruce jezdce při kameře z kabiny (náhledů je tu celkem 7), kde si je pilot i při menším zatočení div nevykloubí a zběsile s nimi komíhá jak ve zrychleném filmu. Pak přelezete do toho samého auta v Gran Turismu Sport a uvidíte diametrálně uklidňující pohled, kdy se volant jemně a plynule natáčí přesně jak má podle použitého převodového poměru řízení.

 

 

A ještě další kompromisy

Když už jsem zmínil ty kamery, tak již minulé Assetto nemělo dnes již naprosto běžné volné natáčení kolem vozu a v nové hře je to stejné. Kromě pohledu vzad můžete využít jen pevné boční kamery, které ani nelze namapovat na pravou páčku. Obraz v zrcátkách sice je skutečný, ale v dosti kostičkovém rozlišení, takže toho v nich moc neuvidíte. Hra na konzolích dále přišla o podporu virtuální reality a ještě minule šlo nastavit FOV, což nyní již také není možné.

Opakovačky se trhají ještě daleko více než při jízdě samotné, kde to také občas vypadá jak v dřevních dobách motorismu, protože hlavně po startu v užších pasážích tratí ještě před zeleným signálem (starty tu jsou letmé) se auta soupeřů doslova třesou a poskakují, aby mohla vyrazit, načež se celý vláček klidně celý zastaví. A v pit lane se zase umělá auta naprosto volně prolínají jako duchové. Konzole totiž s větším počtem vozidel ve výhledu absolutně nestíhá (také mi začala hučet jako nikdy předtím) a grafický engine přeskakuje celé jednotlivé snímky, aby dokázal s rychlostí vozů udržet krok. To je dneska již naprosto nevídaný artefakt, o němž jsem se doposud domníval, že byl zcela vymýcen jako spalničky.

Při výletech z vozovky neuvidíte za sebou skoro žádné stopy, kouřové efekty jsou dosti úsporné, ale na druhou stranu potěší opravdu pracující animovaní maršálkové s vlajkami nebo alespoň jedna grafická věc, která se povedla: krásné světelné efekty sluníčka a zadních světel v noci. V reálu i zde se totiž jezdí za každého počasí a ve dne i v noci, takže parádní dynamickou změnu denní doby i počasí si můžete také velmi široce přizpůsobit.

Na znamenitých jízdních vlastnostech PC originálu má lví podíl oficiální poradce a ambasador hry, italský závodník Mirko Bortolotti, mistr Evropy F2 2011 či vítěz Blancpain GT Series Endurance Cupu 2017. Ovšem takřka nic z toho nové konzolové verze nemohly plně využít, protože tvůrci museli udělat jinde obrovské kompromisy, aby na slabším hardware svoji hru alespoň nějak rozběhali. Bohužel, takřka všechna konkurence na PS4 je úplně jinde: jak proti Assettu přenádherné a až uklidňující a krásně plynulé Gran Turismo Sport, tak třeba i starší Project CARS. I takový zatracovaný titul, jako je The Crew 2, jede daleko plynuleji než Competizione.

 

 

Již minule KUNOS dokázal, že to s konzolemi prostě neumí. A letos svoji formu jen potvrdil, i když distributor alespoň nahodil drobně nižší cenu 39,99 EUR a u nás je hra ještě levnější za 999,-. Jenže i přes tuto nižší cenovou hladinu dostanete všude jinde nesrovnatelně lepší závodní zážitek. Competizione je na PC stále klenot, ale na současných konzolích? Na těch si vydání měl raději odpustit.

 


Assetto Corsa Competizione pro PS4 a X1 zakoupíte na Xzone.cz v krabičkových verzích od 999,-:

 


 

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2020.

Assetto Corsa Competizione
PlayStation PlayStation 4
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Z původní naprosto špičkové počítačové závodní simulace na vrcholku žánru se na konzolích díky výkonovým kompromisům a nezkušenosti autorů se slabším hardwarem PS4 a X1 stal výrazně horší titul. Hra sice v několika funkcích i nadále vyniká, ale celkově na zavedenou konzolovou konkurenci absolutně nestačí.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

výtečná fyzika pneu a povrchu
oficiální licencované šampionáty
podrobné nastavení všeho možného
bezkonkurenční zvuky motorů a jízdy
zastaralá a hrubá grafika
střídmá nabídka vozů i tratí
brutální propady snímkování
velké kompromisy oproti PC originálu
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama