Recenze Astro's Playroom
Recenze Recenze Astro's Playroom

Recenze Astro's Playroom

9
Platformy PlayStation PlayStation 5

Nejlepší způsob, jak strávit první okamžiky s PS5.

V diskuzích pod našimi články nebo na sociálních sítích jsem v posledních dnech viděl hráče probírat, jakou hru spustí na svojí nové konzoli PlayStation 5 jako úplně první. Hra Astro´s Playroom je přitom "přibalená" zdarma ke každé konzoli a to tím způsobem, že ji rovnou najdete už nainstalovanou na jejím SSD. Nechte si poradit a začněte svoje první okamžiky s PS5 a hlavně s DualSense ovladačem v rukou právě tímto titulem. Jelikož jsem měl možnost v uplynulých dnech vyzkoušet celou plejádu PS5 her, mohu vám jednoznačně potvrdit, že žádná jiná hra vám nepředvede revoluční zážitek z DualSense tak působivě, jako Astro. Je to zcela určitě ta nejlepší brána do světa PS5, haptické zpětné vazby a adaptivních spouští. Zároveň je to ale skvělá hra a také překvapivě emotivní výlet do historie značky PlayStation.

• Platforma: PS5
  • Datum vydání: 12. 11. 2020
  • Výrobce: ASOBI Team (Japonsko)
  • Žánr: plošinovka
  • Česká lokalizace: ano (texty)
  • Dat ke stažení: 2,38 GB
  • Herní doba: 2 - 10 hodin
  • Přístupnost: 7+
  • Prodejní verze: digitální
  • Cena: zdarma (PS Store)

Haptická nirvána

"Haptika je kontakt hmatem", praví Wikipedie. A zabudovaná haptická odezva v ovladači DualSense, nahrazující klasické vibrace z minulé generace, je právě tím největším pokrokem pro zážitek z tohoto ovladače a potažmo těch her, které jej na PS5 náležitě podporují. Pokud patříte mezi uživatele mobilních telefonů, které haptickou odezvu využívají (například novější iOS mobily), nejspíš máte o celém systému dobrou představu - když se na těchto telefonech snažíte např. přetočit ciferník hodin, jemná haptická odezva dá bříškům vašich prstů pocit, že otáčíte ozubeným kolečkem (součástí zážitku je také zvuk). Stejně tak ovladač DualSense napodobuje jednotlivé efekty, se kterými se setkáte ve hře.

V případě Astro´s Playroom tak například ucítíte, když proti vám zafouká vítr. Nebo když na vás začne pršet, přičemž je citelný rozdíl mezi prvními pár kapkami a postupně se rozjíždějícím "slejvákem". Ucítíte, jak vaší postavičce zabředávají nohy do bahna. A celou řadu dalších vjemů, podpořených zároveň citelně lepším (ve srovnání s PS4 ovladačem) zvukem ze zabudovaného reproduktoru přímo v ovladači, který krásně souzní se zvukem z vaší televize nebo audio sestavy. Součástí celého zážitku jsou pak také adaptivní spouště na ovladači, které vám budou různě tlačit a vibrovat proti prstům, podle toho, jak moc třeba napnete tětivu luku.

"Haptika je kontakt hmatem."

Je celkem zřejmé, že důkladné využití těchto mechanik vyžaduje extra péči ze strany vývojářů a zatím jsem tedy nejlepší implementaci našel pouze ve vlajkových titulech přímo od Sony (např. způsob, jakým se vám v rukou začne chvět meč, když jeho čepel polijete olejem a zapálíte v Demon´s Souls), kde je ale také relativně střídmá a neužijete si ji nonstop. Oproti tomu Astro využívá tyto funkce DualSense ovladače prakticky nonstop pro téměř každou vaši akci nebo krok/skok/sklouznutí herním prostředím. Je to opravdový útok na vaše smysly a v tomto kontextu je mimořádně obdivuhodné, že nejde o žádné "demo", ale naprosto plnohodnotnou hru, která snese (snad kromě délky) srovnání s nejlepšími plošinovkami kalibru Mario Galaxy.

Srdce PlayStationu

Každá minuta hry je propracovaná a promyšlená jak po té funkční a herní stránce, tak po té dramaturgické a "příběhové". Od prvních vteřin, kdy se na obrazovce objeví DualSense ovladač, ležící v tajemné potemnělé místnosti, přes vstup do hlavní místnosti celé hry (kde vás pozdraví mrkající procesor konzole) až po vygradované finále každého herního světa, kterému zvukovou i obrazovou kulisu tvoří znělky zapínání jednotlivých konzolí PlayStation, od PS1 po PS4. Pokud jste fanouškem PlayStation konzolí a obzvláště pokud jste hráli na všech čtyřech předchozích, hra vás bude neustále bombardovat dojemnými odkazy na původní hardware, ale hlavně také na jednotlivé hry, kdy postavy v herním světě kolem vás napodobují slavné scény z titulů jako je třeba Ico nebo Death Stranding.

Strukturu hry představuje hlavní místnost, ze které vyrážíte v libovolném pořadí do jednoho ze čtyř herních světů (věnovaných čtveřici minulých generací PlayStation). Každý svět má pak čtyři navazující úrovně, z nich dvě jsou pokaždé tradiční "hopsačky", ale dvě v každém světě vás oblečou do speciálních kombinéz, které vám poskytnou nové "tělo" a schopnosti pohybu. Celou hru můžete proběhnout zhruba za dvě hodiny. Vřele doporučuji tak udělat, než půjdete hrát jiné tituly na vaší konzoli - nemyslete si, že pokud jste viděli/zkusili jeden svět, máte představu o těch ostatních: každý z nich představuje nové působivé mechaniky a využití ovladače. A pokud se do hry zamilujete tak jako já, můžete se následně vracet do speciální místnosti s trofejemi, kde lze zkoumat všechny posbírané collectibles ze hry nebo do místnosti online žebříčků, kde se můžete snažit zlomit rekordy průchodu jednotlivými světy v porovnání s vašimi online přáteli.

Recenze Astro's Playroom

Neexistuje lepší způsob, jak strávit vaše první okamžiky po zapnutí konzole PlayStation 5. Tahle hra byla precizně vystavěna tak, aby vám dala ochutnat revoluční funkce nového DualSense ovladače tím nejlepším způsobem. Zároveň ale funguje jako "interaktivní muzeum značky PlayStation", které leckterého fanouška dojme natolik, že si k našemu hodnocení může bod přidat. Její hraní působí vyloženě slavnostním dojmem a jen tak na něj nezapomenete.

Revoluční využití DualSense ovladače
Kvalitní a velmi nápaditá hratelnost
Záplava odkazů na historii PlayStation konzolí a her