Svérázné fantasy RPG s moderními tématy.
Kalifornské herní studio Obsidian Entertainment během své dvacetileté historie nabídlo celou řadu zajímavých her, včetně několika skvělých RPG, jako třeba Fallout: New Vegas nebo Pillars of Eternity. Právě do světa jménem Eora z druhé jmenované hry se nyní vracíme v samostatném titulu, který byl dle dosavadních ukázek přirovnáván ke Skyrimu nebo “fantasy verzi” Outer Worlds. Obě tato přirovnání dávají smysl, ačkoliv je hra poněkud “koncentrovanější” než Skyrim a hraje se mechanicky lépe, než Outer Worlds.
- Platforma: XSX (recenzováno), XSS, PC
- Datum vydání: 18. 2. 2025 (13. 2. prémiová edice)
- Výrobce: Obsidian Entertainment (USA)
- Žánr: FPS RPG
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 75 GB
- Herní doba: 30 hodin
- Cena: 2 099 Kč (Alza)
Moderní témata ve fantasy hávu
Aedyrské impérium se snaží kolonizovat nový kontinent za oceánem, pojmenovaný příhodně “Living Lands” neboli “živoucí země”, díky až nepřirozeně divoké flóře i fauně tohoto regionu. Kromě nepoddajné přírody kolonisté čelí také radikálním bojovníkům domorodých kmenů a nyní se navíc vynořila tajemná smrtící epidemie, pojmenovaná “Dreamscourge”. Jako zvláštní zmocněnec impéria jste tedy vyslán/a na místo za účelem vyšetření a pokud možno vyřešení této nejnovější hrozby. Doslova celá země ale bude proti vám a zoufalé situace budou od vás vyžadovat zoufalá rozhodnutí či řešení.
Avowed se netají tím, že do zdánlivě tradičního fantasy hávu zabalil řadu současných témat, ať už jde o problematiku kolonizace a přistěhovalců, nebo o téma nebezpečné epidemie, kterou mnozí navzdory očividným důkazům tvrdohlavě bagatelizují. Tento přístup vede k zajímavým situacím, kdy musíte jako vyslanec impéria s unikátními pravomocemi i schopnostmi rozhodovat o osudu mnoha bytostí nebo celých vesnic či regionů. Ačkoliv ne všechny dialogy jsou napsané stejně dobře, často se mi stalo, že jsem se u nějaké té volby zamyslel na dlouhé minuty nebo že jsem pak byl docela šokován jejími následky.
Nebezpečná epidemie, kterou mnozí tvrdohlavě bagatelizují.
Bohužel je dobrý dojem z příběhu poněkud narušen nerovnoměrnou kvalitou psaní, kdy některé dialogy nebo třeba nalezené záznamy působí lépe a jiné hůře, zkrátka jako práce několika spisovatelů různé úrovně. Podobně rozporuplný dojem ve mě zanechala také čtveřice společníků, které postupně naverbujete do vaší družiny a kteří vás následně doprovázejí při průzkumu i bojích. Někteří z nich jsou sympatičtí a skvěle nadabovaní milovanými herci, jiné jsem měl chuť vlastnoručně zabít, kdykoliv se ozvali. S žádným/žádnou z nich nicméně nemůžete mít romanci, byť s vámi flirtují a sami se romantickým vztahům různé orientace oddávají.
Koncentrované hřiště
Na první pohled hra může skutečně připomenout Skyrim nebo sérii Elder Scrolls obecně, protože se jedná o fantasy hru z vlastního pohledu, s relativně velkým důrazem na boje. Po mechanické stránce jsem byl příjemně překvapen, jak dobře se hra ovládá, včetně parkour prvků. Ačkoliv kouzla vypadají skvěle, z trojice povolání bojovník/mág/střelec jsem si vybral toho posledního. Můžete používat pistole či pušky, ale já jsem celou dobu hrál jako plížící se zabiják s lukem: výstřel není slyšet a vylepšováním schopností se naučíte při míření zpomalovat čas, takže můžete rozdat z křoví headshoty nepřátelům v jejich táboře dřív, než si vůbec uvědomí, že tam jste. Musím se přiznat, že mne tenhle styl hraní tichého snipera hodně bavil a hra po této stránce mechanicky funguje lépe než kdejaká FPS. Jak moc hra sklouzne od RPG k akci záleží také na vašem nastavení obtížnosti.
Co ale hře proti Skyrimu chybí, to jsou rozsáhlé exteriéry a možnost se po nich zasněně toulat. Zdejší prostředí je řešeno jako oddělené oblasti, které jsou relativně malé a hlavně velmi zahuštěné obsahem, ať už se jedná o nějaké skupinky nepřátel, ruiny staveb k prozkoumání nebo další “hotspoty”. Přišlo mi to docela líto, protože toulání působivou krajinou by si zasloužilo trochu “dýchat”, místo abyste nonstop bojovali nebo lootovali. Určitý dojem koncentrovanosti hry je týká i jejího rozsahu: tvůrci sami zmínili, že hlavní příběh jde zřejmě dohrát za nějakých deset hodin, ale pokud budete plnit i některé ty vedlejší úkoly, přiblížíte se spíše ke třiceti hodinám. Nejen rozsahem tedy hra připomíná hru Outer Worlds.
Hra mechanicky funguje lépe než kdejaká FPS.
Tvůrci na konto hry oficiálně i neoficiálně vypustili celou řadu více či méně šťastných prohlášení, mezi nimiž bylo třeba i “romance by bylo příliš práce udělat dobře” nebo “hra pro jednoho nepotřebuje více než 30 fps”. Naštěstí po bouřlivé negativní odezvě hráčů tvůrci nakonec na optimalizaci přeci jen zapracovali a hra na konzoli Xbox Series X běží v režimu výkonu v relativně stabilních 60 snímcích, byť za cenu citelného snížení kvality obrazu (viz. screenshoty výše). Unreal Engine 5 opět nabízí působivé efekty a obzvláště pozdější lokace ve hře zaujmou i nápaditou estetikou, včetně hudby. V nejlepším momentě hry jsem si třeba vzpomněl na Caelid z Elden Ringu. Hra dorazí od prvního dne také do předplatného Game Pass, takže ji budete moci vyzkoušet i bez nákupu.
Verdikt
Příběh Avowed se opírá o zajímavá témata a díky tomu vás bude opakovaně stavět před řadu nesnadných rozhodnutí. Hratelnost zabaví především díky mechanicky příjemně uhlazené akci. Ačkoliv je hra relativně kratší a její kvality místy kolísají, dokáže vás tento svět i příběh účinně vtáhnout a udržet po celou dobu.