Recenze Call of Duty: Modern Warfare 3
Recenze Recenze Call of Duty: Modern Warfare 3

Recenze Call of Duty: Modern Warfare 3

16

Letošní ročník veleúspěšné akční série.

Letošní ročník veleúspěšné akční série Call of Duty obestírá poněkud kontroverzní aura, jelikož podle průzkumu zdrojových souborů loňského dílu se mělo zřejmě jednat o rozšíření (DLC) pro Modern Warfare 2. Podle všeho se ale během vývoje "na poslední chvíli" Activision rozhodl vydat hru jako plnohodnotný nový titul za plnou cenu. Ačkoliv dle vyjádření vydavatele se má jednat o "prémiový produkt nabitý obsahem", některé aspekty hry tomu příliš nenasvědčují - kromě jiného třeba velmi krátká (i na poměry COD série) příběhová kampaň nebo absence platinové trofeje.

• Platforma: PS5 (recenzováno), PS4, PC, X1, XSX/S
  • Datum vydání: 10. 11. 2023
  • Výrobce: Sledgehammer Games (USA)
  • Žánr: FPS
  • Multiplayer: ano, až 18 hráčů
  • Dat ke stažení: 150+ GB
  • Herní doba: 3+ hodiny
  • Cena: 2099 Kč (PS Store)

Kampaň vypůjčená z Warzone

Pokud jste si hru předobjednali digitálně, jako jednu z odměn jste mohli získat předběžný přístup do příběhové kampaně o týden dříve. Možná vás trochu zaskočily okolnosti instalace (na PS5 potřebujete 100 GB na "hlavní menu COD série", do kterého si pak ještě musíte stáhnout 50 GB souborů pro samotnou kampaň). Nicméně po spuštění kampaně samotné se dočkáte relativně příjemného prvního dojmu: úvodní mise je klasickým "filmově" vystavěným koridorem, který vás s působivou výpravou a atmosférou vede pečlivě vystavěnými kulisami plnými dobře dávkovaných událostí. Problém ovšem je, že tento tradiční model kampaň hned ve druhé misi opustí ve prospěch něčeho citelně odlišného.

Říkají tomuto novému formátu "Open Combat Mission" a jedná se o mise v "otevřeném prostředí", kde musíte oběhnout a splnit několik úkolů typu "najdi tři stanice" nebo "zabij velitele a vezmi mu klíč". Problém je, že tyto mise prakticky postrádají onu "filmovou" dramaturgii, která je zdrojem skvělého spádu příběhových misí většiny COD série. Navíc je jejich prostředí "vypůjčeno" z Warzone mapy, takže jednotlivé lokace ani nejsou nijak originální nebo zajímavé (a jsou dokonce posety Warzone pickupy typu brnění nebo krabice s puškami). Tím nejhorším na nich ale je skutečnost, že pokud vás zpozoruje některý z rozmístěných nepřátel, spustí se poplach a nepřátelé se začnou spawnovat neomezeně, což citelně rozbíjí design a strukturu mise. Tyto mise tvoří zhruba polovinu tříhodinové kampaně a bohužel postrádají nejen styl, ale hlavně kvalitu a výpravu toho, na co jsme byli u COD kampaní zvyklí.

Říkají tomuto novému formátu "Open Combat Mission".

Nicméně jednotlivé mise jsou tradičně pospojované filmovými sekvencemi, které vyprávějí finále trilogie s oblíbenými postavami, takže alespoň příběh by mohl stát za to, řeknete si... bohužel ani na této frontě ale kampaň nezafungovala, částečně díky uspěchanosti příběhu, ale hlavně proto, že končí otevřeně - není zatím zřejmé, zda příběh bude pokračovat jen v sezónním obsahu či v celé další hře. Přesto nelze říct, že by kampaň byla celá úplně špatná. Některé tradiční mise jsou ve skutečnosti povedené, výprava je místy také dobrá (viz. screenshoty), gunplay a celková hratelnost je u této série již celkem spolehlivě zábavná a také to, jako obvykle, skvěle běží (na PS5 si můžete zapnout i 120Hz režim). Celkově je ale velmi těžké se ubránit pocitu, že se jedná o polovičatou záležitost, kompromitovanou uspěchaným vydáním za plnou cenu.

Multiplayer pro pamětníky

Kompetitivní multiplayer představuje údajně nejoblíbenější část balení každého COD dílu a právě v něm miliony fanoušků tráví celý rok, než vyjde nový díl. Letošní nadílka v tomto směru je také poněkud hořkosladká, protože na jednu stranu přináší příjemná dílčí vylepšení hratelnosti a mechanik, ale na druhou stranu si je užijete (alespoň zatím) pouze na MP mapách, recyklovaných z původní MW2 z roku 2009. Pro někoho to může být příjemná dávka nostalgie, ale jako člověk, který tehdy skutečně strávil stovky hodin na těchto mapách, se mi při hraní úplně vytratila radost z objevování a učení se nových map či strategií - docela přesně jsem si pamatoval, kam si mám stoupnout, kde jsou nebezpečné zóny atd. Alespoň vizuálně to vypadá o něco lépe, byť snaha nabídnout lepší přehlednost map (odstraněním mlhy a pestřejší barevnou paletou) poněkud ubrala na atmosféře původní podoby těchto map.

Paradoxně bych tedy řekl, že letošní startovní nabídku MP map si nejvíce užijí noví hráči, kteří tyto pocity "tohle už jsem hrál a znám nazpaměť" mít nebudou. Mírně kontroverzní je přenesení zbraní a skinů z loňské hry do té letošní - na jednu stranu potěší, pokud jste za skiny utráceli a máte mezi nimi svoje oblíbené, ale zároveň se během startu hry citelně rozbila rovnováha na bojišti díky srážce plně odemčených a vylepšených loňských zbraní s letošními, které tomu pro změnu čelí citelným power-creepem. Co snad všichni přijali s radostí, to je odstranění tuningu zbraní, nyní opět záleží jen na nasazených přídavcích. Pokud jde o nabídku herních režimů, nečekají vás žádná velká překvapení, ačkoliv je pravda, že některé z moderních režimů nebyly v roce 2009 k dispozici a tak přináší alespoň nějakou novost do starých známých map. Zajímavý je režim "War", kde dva týmy plní kaskádu úkolů s dobýváním a obranou - bohužel je ale k dispozici pro tento režim zatím jen jedna mapa, která se docela rychle okouká.

Pro někoho to může být příjemná dávka nostalgie.

Pokud jde o ta vylepšení hratelnosti, naprostou hvězdou je dle očekávání ovládání a pohyb hráče, který je zase o něco rychlejší a plynulejší, než v loňském dílu série. K celkové rychlosti a plynulosti přispívá návrat funkcí jako relaod cancel nebo slide cancel, nechybí samozřejmě oblíbený tac režim střelby a tak dále. Zatímco v betě před vydáním hry byl citelně vyšší TTK (time to kill, aneb jak rychle lze zabít protivníka), v plné verzi hry se vrátil víceméně na instantní rychlost, takže přestřelky jsou také bleskové. Co je naopak bolestivě pomalé a složité, to je odemykání některých zbraní, nástrojů či killstreaků. Zatímco v minulosti stačilo prostě dosáhnout na maximální úroveň vaší postavy, nyní mnoho věcí odemykáte plněním denních výzev, což je zdlouhavý a místy frustrující proces. Navíc chybí možnost "prestige" postupu, takže vaše postava bude "zaseklá" na 55. úrovni, zatímco budete trávit dlouhé dny nebo týdny odemykáním obsahu. Samostatnou kapitolou je brutální SBMM a EBMM, neboli skill-based a engagement-based matchmaking. Jejich kombinace způsobuje, že ať jsou vaše herní schopnosti jakékoliv, první zápas dne nejspíš vyhrajete a ve všech ostatních se pak budete urputně bít o každičký bod.

Zombie v otevřeném světě

Zcela určitě to nebude platit pro každého hráče, ale řadím se mezi ty z nich, které letošní zpracování Zombie režimu (nazvané MWZ neboli Modern Warfare Zombies) velmi příjemně překvapilo. Odehrává se na nové gigantické mapě Urzikstan, která bude samozřejmě sloužit také letošní Warzone. Na tuto mapu můžete být vysazeni sami nebo v týmech až po třech hráčích, přičemž celkově může být na mapě osm takových týmů zároveň a po výsadku se dva trojčlenné týmy mohou spojit do šestičlenného se vším všudy (včetně společného plnění misí a chatu). Po výsadku máte 45 minut, než ze středu mapy vyrazí bouře, která během 15 minut mapu zaplaví. Evakuační vrtulník si ale můžete přivolat také kdykoliv dříve. Funguje to celé velmi podobně DMZ módu z minulého dílu.

Pro Zombie režim je ale tohle řádění a plnění kontraktů na obří otevřené mapě velmi svěží zážitek, citelně zpříjemněný tím, že se nemusíte bát žádného útoku nepřátelských hráčů. Setkání s dalšími online lidmi je spíše příjemné, obzvláště pokud zamíříte do jedné z obtížnějších částí mapy, kde se pohybují masivní bossové. Kromě generovaných kontraktů plníte během výsadu také "příběhové" úkoly, což jsou sice často jednoduché úkoly typu "zabij 20 zombií zápalnou municí", ale odměnou za splnění setu těchto úkolů je vám odemknutí speciální skriptované příběhové mise, včetně parádního filmečku na závěr. Napětí hře samozřejmě dodává, že pokud zemřete nebo nestihnete z mapy odletět včas, přijdete o zbraně a předměty, které jste nasbírali. Všechno jsou to věci, které jsme již dříve viděli jinde, ale pro COD Zombie jde o svěží novou kombinaci, která mne nakonec z celého balení hry baví nejvíce.

Recenze Call of Duty: Modern Warfare 3

Celkové reputaci letošního dílu série by prospělo, kdyby vyšel coby levnější přídavek k loňské hře, jak byl původně plánován. Přesto mu ale nelze upřít, že hratelnost multiplayeru je povedená a podle vašeho vztahu k nostalgii si užijete i návrat oblíbených map. Příběhová kampaň je citelně slabá, ale zato Zombie se letos povedly.

Vyladěné ovládání postavy
Zombie v otevřeném světě
Odstranění tuningu zbraní