Recenze Children of Morta
Recenze Recenze Children of Morta

Recenze Children of Morta

Michal Jonáš

Michal Jonáš

Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One Apple Mac

Nádherné dobrodružství bojovné rodiny, v němž je smrt radostná.

Bergsonovic famílie není jen tak lecjakou rodinkou, protože již po generace slouží ve vzdálených krajích Rea pod horou Morta jako předsunutá hlídka a ochrana těchto krásných koutů civilizací nedotčené přírody. Všichni členové této domácnosti spolu krásně vychází a v klidu si bydlí v rozlehlém a útulném stavení daleko od lidí na kraji soutěsky přímo pod posvátnou horou. Postupně tak v příběhu dětí z Morty odkryjete osudy všech 13 členů rodu Bergsonů, nicméně nikoli všechny postavy jsou hratelné.

Jenže desetiletí klidu a míru je ten tam, protože se v hoře probouzí dávné zlo, jež je známé jako Korupce. Slizká nákaza zabíjí hlavně zvířata pod horou, z nichž temní mágové při hrůzostrašlivých rituálech morfují zmutované netvory, kteří zamořují lesy v okolí rodinného sídla. Když se pak nejobratnější bojovník rodu, táta rodiny John Bergson na vlastní oči přesvědčí, že zlo dokonce porazilo starý a posvátný strom říše Rea, je na čase s tím něco udělat!

• Platforma: PC (recenzováno), MC, PS4, SW, X1
  • Datum vydání: 3. září 2019
  • Výrobce: Dead Mage (USA)
  • Žánr: akční RPG
  • Multiplayer: ano (lokální pro 2)
  • Dat ke stažení: 1,1 GB
  • Herní doba: 15-20 hodin
  • Přístupnost: 12+
  • Cena: od 400,- (PC)

Children of Morta tak není jen příběhem o zničení temnoty a navrácení klidu do zdejšího světa krásné přírody, nýbrž také příběhem o přátelství a soudržnosti jedné rodiny, která ví a cítí, že jí ani nic jiného nezbývá, protože na tu hrůzu kolem zůstala zcela sama. Children of Morta je akční a dobrodružné fantasy RPG žánru rogue-like v přenádherné pixelartové grafice, v němž se postupně seznámíte s půltuctem hratelných charakterů z Bergsonovy rodiny, mezi nimiž si pak před každým novým dobrodružstvím můžete volně vybírat.

Všude havěť, doma nejlíp

S Korupcí se vydáváte bojovat pěkně z pohodlí a tepla vašeho domu, který zde slouží jako takový rozcestník pro nové výpravy do okolí země Rea a podhůří Morty. Postupně si odemykáte další a další postavy z rodiny, jež si žijí svým vlastním životem v domě a jeho okolí, pokud s nimi zrovna neobrážíte nová dobrodružství v nebezpečných, ale působivých krajinách vůkol.

Po každé výpravě do jedné z celkových 15 pozemních i podzemních lokací, umístěných do kvarteta unikátních světů, se do svého příbytku tak rádi vracíte a je přitom jedno, jestli byla expedice úspěšná, nebo jste při ní přišli k úhoně. Stačí být chvíli venku, pak se vrátit a hned se buď od příjemného pohádkového hlasu vypravěče, jenž tu je jediným nadabovaným charakterem, nebo od domáckých členů rodiny dozvíte něco nového a posunete tím příběh dopředu. I proto vám zdejší smrtky nebudou takřka vůbec vadit.

Podle pravidel žánru rogue-like je totiž smrt v úrovni permanentní, ale zde to skoro ani nezaregistrujete, protože krajiny, jež prozkoumáváte a jimiž se vydáte vstříc Korupci, nejsou až tak rozsáhlé a vždy vidíte, jak daleko jste se dostali. Navíc všechny nasbírané lektvary a poklady vám zůstanou i pro další pokusy, přičemž pro další rundy si můžete změnit postavu nebo ji vylepšit různými dovednostmi v dílně vašeho domku.

Po skonu se totiž díky kouzelnému krystalu ve vašem suterénu znovu zhmotníte přímo u sebe doma, takže jediným menším problémem může být snad jen očekávaná nemožnost průběžného ukládání v každé úrovni či někteří zvláště vypečení bossové, které budete oloupávat fest dlouho. Vždy ve výpravě musíte dojít až na konec, nebo začít od začátku, přičemž některé dáte do 5 minut, jiné zaberou i přes půl hodiny.

Každý chvilku tahá pilku

Schopnosti jednotlivých členů rodiny jsou samozřejmě odlišné, takže jeden útočí chladnými zbraněmi na blízko, zatímco se kryje masivním štítem, a druhý střílí z kuše či obratně kouzlí. Díky těmto rozmanitým postavičkám a stejně rozličným nepřátelským potvorám (32 druhů + 10 bossů) je průchod hrou i přes nutná opakování stále zábavný a velmi pestrý.

I každý chrám, les, jeskyně či louka je v tom samém levelu při novém pokusu vždy drobně odlišná (a cestička zase jinak zakroucená), což hraní, jež vám může klidně zabrat i 20 hodin, opět parádně občerstvuje. Rogue-like hry nemám kvůli obavám o stereotypní opakování moc v lásce, ale tady musím smeknout, protože i s působivou grafikou v izometrickém pohledu, jež pixelart vskutku povyšuje na umění, sem toto pojetí opravdu přesně pasuje a vůbec ničemu nevadí. Ostatně zkoušení vícero postaviček si o takové zaměření přímo říkalo.

Přitom vizuální stránka musela dát obrovské množství práce, protože kombinuje pěkně od ruky digitálně kreslená pozadí, do nich vložené pohyblivé objekty a poctivou animaci snímek po snímku, jež je velmi časově náročná. Když si hra přiblíží pohled v častých střihových scénách, které v takových hrách vůbec nejsou pravidlem, kostičky jsou již rušivé, ale jinak je pixelový obrázek díky působivé barevné paletě naprosto překrásný.

Vpravdě božské RPG možnosti

Jako chrabří a stateční bojovníci se rodina Bergsonů těší přízni hodných bohů země Rea, která se projevuje tzv. božskými gráciemi a božskými relikviemi, kterými se postupně vybavujete. Božské grácie jsou dočasná vylepšení vašich charakteristik, jichž hra dohromady obsahuje 23 druhů. Jsou to pasivní jednorázové schopnosti, které ztratíte při své smrti nebo po úspěšném dokončení výpravy. Můžete s nimi při klasickém útoku navíc zapálit nepřátele, omračovat je, zvyšovat si sílu vašich obyčejných úderů, automaticky si léčit zranění nebo sesílat astrální duchy, kteří budou bojovat s vámi.

Vedle toho jsou božské relikvie zase aktivními schopnostmi, jež nacházíte při svém putování, ale vybavenu můžete mít vždy pouze jednu z celkových 17. Takto si vykouzlíte velkou obrannou clonu, kouzlo, jež zpomaluje postup netvorů (někteří jsou velmi hbití), stanete se neviditelným nebo zhmotníte totem, jenž na jedno místo láká všechny potvory v okolí. A pak je třeba sesmažíte vaším speciálním silnějším útokem, jaký mají všechny charaktery unikátní.

Children of Morta je po stránce RPG funkcí velmi dobře vybavená hra, protože k tomu všemu navíc ještě přidává 19 různých kouzel, která vám např. zrychlí pohyb, zvýší dosah útoků či naopak oslabí výpady a způsobená zranění od nepřátel. Hra vám vůbec pomáhá všemi možnými způsoby, abyste v ní neumírali tak často, protože častokrát narazíte na jeden z osmi kouzelných obelisků, jenž vás vyléčí, zvýší šanci na kritický zásah či vyšle paprsky, které silně zhmoždí nepřátele v okolí.

Proč znovu do jámy lvové?

Do úrovní se ale budete chtít sami vracet pro 100% dokončení hry, protože občas ukrývají nějaký cenný suvenýr, jenž si pak přinesete a vystavíte doma. Každá z hlavních postav disponuje desítkou shodných statistik, od zdraví přes sílu útoků až po rychlost pohybu a nabírání zkušenostních bodů. Za ně si totiž nakupujete nové schopnosti a rysy. Z obrovského množství 90 schopností si ale v pohodě vyberete, protože jsou rozmístěné do stromu, jehož větve jsou zpočátku ještě krátké a nové vlastnosti si odemykáte průběžně.

Bez všech těch kouzel, rysů a dovedností postavičky samy umí rozdávat lehké i silné útoky, rychle odskakovat od hrozících nepřátel či se krýt před jejich výpady. Všechno se to hodí, protože souboje na blízko i na dálku tu kromě vyprávění příběhu a prozkoumávání nových zákoutí hrají první housle. Children of Morta se vlastně hraje stejně jako takové Diablo, jen těch kostiček tu najdete daleko více.

Hra Children of Morta na mě zapůsobila jako zjevení. Pixelové grafiky je poslední roky tolik, že jí mám normálně plné zuby, ale tady je naprosto lahodící a nádherná. Ani rogue-like tituly zrovna nemusím, ale zde mi to vůbec nevadilo, ba naopak jsem si každou svoji smrt užíval, protože jsem za ni vždy něco dobrého dostal. Třeba nové zkušenosti či další střípek do příběhu.

Je snad jen škoda, že tvůrci nedodali také online kooperaci (přitom kvůli ní se hra zpozdila o 4 roky a stejně ji nakonec nedokončili), kritiku si jistě zaslouží zbytečně používaný zoom ve střihových scénách, jenž z obrazu udělá kostky velké jak LEGO Duplo, a to kvarteto světů se přeci jen časem omrzí. Jinak je ale Children of Morta fantastickým akčním RPG, které mnoho nestojí a v němž se s jeho rodinkou ztotožníte jako v málokteré jiné hře.

Children of Morta koupíte v digitální verzi pro PC na Xzone.cz za cenu 400,-, jež o je něco levnější, než při přímém nákupu na distribučních službách GOG a Steam:

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2019.

Recenze Children of Morta
Apple Mac

Nádherné a dlouhé akční RPG, jež dělá čest technice pixelartu a žánru rogue-like, který tu ničemu nepřekáží. Díky podrobným RPG mechanikám, zajímavému příběhu a rozmanitým charakterům se budete do světa Rea pod tajemnou horou Morta vždy rádi vracet.

nízká cena
krásná grafika
dlouhá životnost