Recenze Recenze Control: AWE

Recenze Control: AWE

Jan Urbančík

Jan Urbančík

1
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

Návrat známého spisovatele je lehkým zklamáním.

Je to tady. Po deset let dlouhém čekání se vrací známý spisovatel Alan Wake… Anebo ne? No, jak se to vezme. Na plnohodnotné pokračování si nejspíš ještě nějaký ten pátek budeme muset počkat, ale i návrat prostřednictvím rozšíření pro úspěšnou hru Control není vůbec k zahození. Nutno říct, že poslední hra od finského studia Remedy se zkrátka povedla a velmi dobře na tom bylo i první DLC s názvem Foundation, ve kterém jsme se dozvěděli více informací o budově Oldest House, v němž se Control odehrává. Na druhé rozšíření jsme si museli počkat až do srpna, ale už od začátku bylo jasné, že tentokrát to bude něco velmi speciálního, což potvrdil také první trailer. Hry Alan Wake a Control se totiž odehrávají ve stejném vesmíru a je skvělé, že jsme se v druhém DLC dočkali propojení těchto dvou značek.

• Platformy: PC (Recenzováno), Xbox One, PlayStation 4
  • Datum vydání: 27. 8. 2020
  • Vývojář: Remedy Entertainment
  • Vydavatel: 505 Games
  • Žánr: Akční adventura
  • Herní doba: 3 hodiny
  • Cena: 299 Kč (EGS)

Už samotný název leccos napovídá. Zkratka AWE znamená „altered world events“, což jsou zdánlivě nevysvětlitelné události, které se ve světě Controlu odehrávají. V rámci tohoto rozšíření se tak podíváme do vyšetřovacího sektoru FBC, který už je nějakou dobu opuštěný, a postupně prozkoumáme tři takové události, jež se v minulosti staly. Není žádným tajemstvím, že právě jednou z nich je vpád temnoty do městečka Bright Falls, o čemž pojednává hra Alan Wake z roku 2010. Samotný spisovatel se v tomto rozšíření však objevuje pouze zřídka a navíc jen prostřednictvím hologramu.

Zábavný gameplay zůstává...

Co se týče hratelnosti, můžete se těšit na klasický Control s pár vylepšeními. Tím prvním je nová zbraň v podobě granátometu, jehož střely lze odpálit na dálku. Po chvíli zkoušení se z něho stala moje prakticky hlavní zbraň, protože je opravdu velice účinná. Druhou novinkou je potom používání světla na temnotu, která zde funguje jako překážka. To už známe z Alana Wakea, tady je to ovšem velice zjednodušené a prakticky je to jen o tom, najít nebližší zdroj světla a namířit ho na danou překážku. To není nutně špatně, Control je koneckonců spíš o akci než o puzzlech, ale nějakou větší výzvu bych rozhodně uvítal. Ani tady ale výčet novinek nekončí. Přibyl nový typ nepřátel, nový kostým pro Jesse a v neposlední řadě speciální herní automaty, na nichž si můžeme znovu zabojovat proti bossům, které jsme už jednou porazili.

A když už jsem u těch bossů, právě souboje s nimi musím pochválit. Tedy přesněji souboje s jením konkrétním bossem. Celou dobu totiž budete nahánět fanouškům Alana Wakea dobře známého doktora Hartmana, který zmutoval do velice podivného stvoření. Ve tmě je silný, ale světlo ho zraňuje a okolo toho jsou veškeré střetnutí s ním postaveny. A zatímco na základní překážky v podobě temnoty jsem si stěžoval, musím říct, že hrátky se světlem a tmou u bossfightů s Hartmanem jsou udělané opravdu dobře a jsou to asi ty nejlepší části celého rozšíření.

...Ale příběh už ne

Na co asi čekáte nejvíc, je ale příběh. Je tady vysvětleno, co se stalo s Alanem Wakem? Velice rád bych řekl, že ano, ale bohužel rozšíření AWE nám dává víc otázek než odpovědí. Je vidět, že Remedy se snaží vytvořit komplexní příběh s velice bohatým lorem. A nutno říct, že se jim to daří. Pokud si rádi čtete jednotlivé dokumenty nebo posloucháte audionahrávky rozházené po budově FBC, budete nadšení. Příběh jako takový je na tom však výrazně hůř a v podstatě se nic moc nedozvíte. Rozšíření není ani příliš dlouhé a dohrajete ho za pár hodin, nicméně i tak by se tam dal zakomponovat propracovanější příběh s lepším vyústěním. Takto totiž AWE působí jen jako několikahodinový teaser na potenciální budoucí hru z tohoto univerza. A myslím, že to není něco, co fanoušci chtěli. Na druhou stranu dává nám to naději, že se Alan za nějakou dobu vrátí znovu a tentokrát trochu velkolepěji. My už tak můžeme jen doufat, že to bude konečně plnohodnotné pokračování, na které už tak dlouho čekáme.

Recenze Control: AWE

Control: AWE si stále udržuje své kvality po stránce hratelnosti. Přináší pár zajímavých novinek a rozšiřuje už tak dost bohatý lore. Samotný příběh však zůstal daleko za očekáváním a rozhodně nejde o plnohodnotný návrat spisovatele Alana Wakea, který bychom si všichni tak moc přáli. Po výborné základní hře a skvělém prvním DLC je toto rozšíření mírným krokem vedle, i přesto se ale během hraní budete bavit.

Zábavná hratelnost
Nová zbraň a nepřátelé
Víc než dostatečné rozšíření už tak bohatého loru