Recenze Crystar - za mrtvou sestru!
Recenze Recenze Crystar - za mrtvou sestru!

Recenze Crystar - za mrtvou sestru!

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

Switch dokazuje, že zvládne i větší hry. Jen ne tak velkolepě.

Pokud jste se s hrou Crystar ještě nesetkali na jiné platformě než na Switchi, dovolím si začátkem trochu seznámení. Jedná se o akční RPG, jehož vývoj má na triku studio Gemdrops a v Japonsku ji původně vydala společnost již v říjnu roku 2018 pouze pro konzoli PlayStation 4.

Rovnou vám také prozradím, že nám Crystar vypráví velmi poutavý příběh středoškolačky Rei Hatady, která se snaží dostat zpět svou mladší sestru Mirai. Což je celkem problém, protože Mirai je jednoduše mrtvá. Ve hře se klasicky střádají mezi průzkumem dungeonů, akčním bojem a útržky vyprávění příběhu, který se ale ne vždy týká pouze vaší osoby. Zároveň narazíte v Crystar na sekvence, které fungují jako pauza mezi průzkumem a bojem, ve kterých si můžete odpočinout, nabrat síly a připravit se na další boj. Ale Personu opravdu nečekejte.í.

• Platforma: Nintendo Switch (recenzovaná verze), PlayStation 4, PC
  • Datum vydání: 1. dubna 2022 (30. srpna 2019 pro PS4, 27. srpna pro PC)
  • Výrobce: Gemdrops
  • Distribuce: NIS America
  • Žánr: RPG
  • Dat ke stažení: 4,2GB
  • Herní doba: 50 hodin
  • Přístupnost: 12+
  • Prodejní verze: krabicová/digitální
  • Cena: 1 399 Kč

Spánkem vzhůru do dungeonů

Konzole Switch je po právu celkově vnímána jako ne příliš výkonný kus herního hardwaru, takže má na svém kontě velkou spoustu her, které zde najde a patrně ani nepůjde spustit. Crystar ale dokazuje, že i větší kousky mohou na tomto konzolovém hybridu běžet velmi dobře. Fanouškům JRPG žánru to tak dává celkem slušnou šanci zahrát si svůj oblíbený žánr i mimo domov.

Zápletka jako vystřižená z brakové literatury se, ale ve své podstatě, moc neliší od ostatních JRPG.

Jak jsem již zmínil v úvodu, sledujeme ve hře osudy Rei, která v Purgatory pátrá po duši své sestry Mirai. Na toto tajemné místo se ale dostanete nedobrovolně díky tajemné Princess Revenant, nicméně s ní v kontaktu nezůstanete. Naopak vás osloví dvojice úplně jiných démonů jménem Mephis a Pheles, které vám tvrdí, že jsou místními správci. Díky nim získá Rei svého osobního strážce, zakovaného ve zbroji, a také zjistí, jak se postavit ostatním řadovým Revenantům a dalším velmi nepříjemným monstrům, které tady žijí svůj posmrtný život. Ale narazíte také na nevinné duše, které ve vás vyvolají úplně opačné pocity. Rei si zde také časem najde přátele a společně s nimi se samozřejmě vydá zničit Princess Revenant a dát tak Mirai druhou šanci na život.

Zápletka jako vystřižená z brakové literatury se, ale ve své podstatě, moc neliší od ostatních JRPG, které jsem, nebo jste, asi hráli. A pokud takových her za sebou již pár máte, může se vám příběh v některých částech zdát relativně předvídatelný. A opravdu se vám několikrát stane, že určité body zápletky odhadnete ještě dříve, než k nim dojde.

Holky táhnou za jeden provaz

Kromě sestru hledající Rei se vám “do rukou” dostanou i další dívky a za sebe přiznám, že mi povahově byly příjemnější než samotná unylá hlavní hrdinka. Každá dívka má totiž nějaký výrazný rys, což z ní dělá více okouzlující bytost a to ať už jde o víceméně samozvanou starší sestru Kokoro, velmi seriózní předsedkyni studentské rady Sen nebo úplně “prdlou” a zábavu milující Nananu. Navíc, pokud jste viděli anime, rychle se s postavami sžijete.

Pokud jste viděli anime, rychle se s postavami sžijete.

Crystar působí na první pohled velmi jednoduše, ale jde pouze o zdařilé mimikry, protože má skutečnou hloubku. Pokud k ní budete přistupovat tak, že vyloženě “vypnete mozek” a jenom budete probíhat dungeony a máchat kolem sebe mečem, může vám něco důležitého utéct. Navíc nejsou všichni nepřátelé stejní a to ani ti, kteří na první pohled vypadají stejně. Někteří toho snesou daleko víc a tento způsob nutí hráče nejdřív poznat za odolné nepřátele a jako první zlikvidovat snazší cíle.

Druhou možností je údery naplnit svůj Super měřák a jakmile je tento metr plný, může si Rei, nebo ostatní postavy, přivolat své strážce. Tento váš vylepšený stav přidává po omezenou dobu na síle útoku. V tomto stavu lze také spustit jeden ultimátní útok, který dokáže smést kupu slabších monster najednou.

Osobně se mi nejvíce vyplatilo kombinovat jednotlivé dívky. Silná Kokoro umí svými pěstmi trefit pouze jeden cíl, zatímco Rei a Sen nosí sečné zbraně. Ty nejsou tak silné, ale zasáhnou vše, co je v daném směru a Nanana je pak typ klasického rangera. Všechny holky mají ještě několik schopností, které spotřebovávají SP, ale jejich účinnost je buď opravdu markantní nebo naopak plošný. Úspěšnou kombinací všech možností vám zaručuji, že ani na největší obtížnost a velké přesile nepřátel, při boji neumřete.

Stíny v ráji… nebo očistci

Příjemné je, že souboje ani při použití speciálních funkcí, při plošných akcích, přesile nepřátel nebo všemu dohromady, nezpůsobovaly problémy technického rázu a framerate zůstával stabilní. Problémům se ale Switch nevyhnul při bossfightech. Při finálním úderu, po kterém bylo monstrum doraženo, se konzole lehce zasekla. Pauza byla v řádu desetin sekundy, ale byla vždy znatelná.

Co vadí více, je doskakování předmětů v okolí při průzkumu dungeonů Očistce.

Co vadí více, je doskakování předmětů v okolí při průzkumu dungeonů Očistce. A není jich zrovna málo. Nejvýraznější je to v oblastech bez zatáček, kdy často vidíte konec cesty, ale ona najednou pokračuje. Nebo se místo oblaků najednou objeví budovy a na prázdnou plochu přiskočí nepřátelé. Tato technika, kdy se nevykresluje vše najednou, se využívá velmi často, aby se snížilo zatížení systému. Obvykle je ale schována pomocí zdí nebo tmy, ale tady se pohybujeme v prosluněných oblacích, takže je vše daleko nápadnější.

Navzdory těmto problémům s výkonem si jsem jistý, že si Crystar najde na Switchi hodně zastánců. Zároveň ale hru doporučuji všem, kteří ji ještě nehráli na jiné platformě, kde došlo i k mírné degradaci grafických detailů. Zase ale máte za jednu investici všechny DLC.

Za poskytnutí hry Crystar pro recenzi děkujeme společnosti NIS America. Hru můžete také koupit v obchodě Xzone.cz.

Recenze Crystar - za mrtvou sestru!

Crystar nabízí opravdu poutavý příběh, skvělý původní i anglický dabing a skutečně vynikající hudební doprovod. Zpět ji trochu táhne průměrná hratelnost, která vás ale dokáže pohltit. Na Switchi sice došlo ke snížení vizuálních detailů a výkonu, ale to nemá žádný vliv na příběh. Výhodou Switch verze hry Crystar je získání všech DLC hned od začátku v základnu.

hlavní i vedlejší příběhy
charaktery postav
hudba