Recenze deskové hry Marvel Zombies: Odboj superhrdinů
Speciály Článek Recenze deskové hry Marvel Zombies: Odboj superhrdinů

Zombie opět útočí.

Zombicide je silnou značkou s řadou alternativních verzí. Pro hráče, kterým nesedí sledovat osudy obyčejných lidí, válečníků bojujících o své životy ve středověku, nebo kovbojů, mají tvůrci této série nyní Marvel Zombies: Odboj superhrdinů. Myšlenka hrdinství v tomto díle získává úplně novou úroveň a v následujících odstavcích se podíváme nejen na jeho protagonisty, ale také monstra, jimž budete muset čelit.

• Počet hráčů: 1 – 4
  • Herní doba: 45 – 60 min
  • Cena: 1269 Kč (Tlama Games)
  • Poskytnuto: Asmodée-Blackfire
  • Věk: 14+

Hrdinové se v Marvel Zombies: Odboj superhrdinů vrhají do útoku

Obyčejné hrdiny běžných životů nahradila v Marvel Zombies: Odboj superhrdinů parta superhrdinů z vesmíru Marvel. Ano, zahrát si můžete za Spider-mana, Hulka, Black Panthera, nebo Wasp. Každá z postaviček se vrhá do boje za záchranu lidstva se specifickou paletou schopností. Třeba takový Hulk je v boji s obyčejnými zombíky nezastavitelnou silou, protože mu nejsou schopni ublížit. Black Panther naopak dokáže redukovat odolnost svých protivníků. Celkově je zpracování jednotlivých postav zajímavým faktorem, který rozhodně má pro toto dílo velký význam.

V rámci fáze hráčů se můžete těšit na vcelku tradiční schéma. Zaměřit se během svého tahu můžete na přesun po mapě, jehož náročnost je definována počtem zombie. Když nemáte ve svém okolí žádné nepřátele, spotřebováváte bodíky pouze na přesun samotný. Jakmile ale dojde na vyhýbání se nemrtvým, je nutné k posunutí na další pole využít dodatečné body akce za každého neklidného umrlce. Vedle pobíhání po mapě máte možnost za pomoci akčních bodů otevřít obyčejné dveře. Jakmile ale zatoužíte rozrazit vrátka se specifickou barvičkou, už bude třeba mít splněný stejnobarevný cíl. Ne, že by samotné otevření bylo něčím příjemným, protože za vrátky často leccos čeká. Neschází tu ani „hledání“.

Obyčejní smrtelníci v této sérii získávají při hledání většinou zbraně nebo nějakou tu výstroj, kterou mají možnost spotřebovat. Zde získávají postavy superhrdinské schopnosti. Celkem u sebe každý z hrdinů může nést dva kousky, které ho mohou určitým způsobem posílit. Je však nutné pracovat s tím, že se jedná pouze o jednorázové kartičky, takže po zahrání je nutné je odhodit, což je trošku škoda, protože bych si dokázal představit, že třeba schopnost Rychlík bude mít má postava permanentně. Je však možné, že by to značně narušilo balanci, takže je vlastně pochopitelné, proč si speciální dovednosti nelze nechat. Jak už navíc bylo řečeno, je možné mít po ruce pouze dvě superhrdinské karty. Jakmile si doberete další, musíte si vybrat, která půjde z kola ven.

A pak je tu samozřejmě také útok. Co by to taky bylo za Zombicide hru, kdyby v Marvel Zombies: Odboj superhrdinů scházela možnost to nepřátelům pořádně naložit. Úspěch útoku definují samozřejmě hodnoty na kostkách spojené s případným použitím speciálních schopností. Jakmile je ale nepřítel zničen, hrdinové si přičtou bodíky, kterými si otevíráte nové schopnosti. Oproti jiným zástupcům známé značky tento kus nepracuje s komplexnějším vývojem. Jakmile máte s vašimi postavami odehráno, nastává čas zombie. Nejprve se pohnou ti, kteří tu už jsou, načež oživíte novou várku, se kterou bude třeba bojovat. Její objem je určen tím, jak daleko jsou vaši hrdinové. Čím dále je jejich vývoj, tím tvrdší jsou nemrtvá monstra.

Ve Marvel Zombies: Odboj superhrdinů se na scéně objeví i superzombie

Zatímco ve většině jiných Zombicide her jsou zombie prezentovány jakožto plastové modely, tady máte namísto nemrtvých, které si lze vymalovat, kartonové figurky. Je tu samozřejmě základní verze pomalu se pohybujících chodců, rychle se pohybující běžkyně a také zombie ranaři, jejichž těla dokáží snést větší míru poškození než v případě obyčejných nemrtvých. Namísto impozantních zombie monster známých z jiných variant této hry v Marvel Zombies: Odboj superhrdinů najdete nakažené superhrdiny. Tedy přesněji řečeno čtveřici kultovních postav. Nenakažení se budou muset postavit Kapitánu Amerikovi, Doktoru Strangeovi, Scarlet Witch nebo Ironmanovi.

Jednotlivé postavičky se od sebe neliší pouze vizuálním zpracováním, ale primárně tím, jaké mají speciální schopnosti. Ano, jelikož se jedná o superhrdiny, tak každý z nich disponuje nějakou tou super dovedností, kterou se nebojí proti vašim hrdinům použít. Když se kupříkladu na bojišti objeví Scarlet Witch, tak si všichni hrdinové musí po svém hodu znovu hodit, což po úspěšném hodu není úplně příjemné. Doktor Strange se zase dokáže přenést k některému ze svých protivníků, kvůli čemuž si nemůžete být nikdy zcela jistí, že jste v pohodě.

Vedle umrlců a nemocí zasažených superhrdinů se v Marvel Zombies: Odboj superhrdinů nachází také karty Pomocník v nebezpečí! Jakmile se vám takový kousek dostane do rukou, umístíte na mapu pomocníka a začnete k němu pomaličku sunout všechny nemrtvé. Když tato postava podlehne nemrtvým, přijdete o hrdinskou kartu a také o superenergii potřebnou k provádění speciálních útoků. Pokud se vám ale podaří přeci jen pomocníka zachránit, vezmete si jej k sobě a tak svého hrdinu posílíte. V případě, že k sobě přiřadíte třeba Wonga, můžete po útoku na blízko za pomoci superenergie přehodit všechny kostky symbolizující neúspěch, což se občas vyplatí. Každý pomocník má něco, takže je třeba si najít toho, který vám pomůže nejvíce.

Marvel Zombies: Odboj superhrdinů fanoušky Zombicide dokáže překvapit

Tématika Marvel je v Marvel Zombies: Odboj superhrdinů zpracována nadmíru dobře. Postavičky jsou originálně navržené a vystihují vlastnosti, které mají ve filmové sérii. Skrze zombie se prosekávají ve velkém, a nakonec při troše spolupráce dokáží k zemi srazit i ty z řad superhrdinů. Samotné scénáře navíc dokáží oslovit svým návrhem. Přestože je základní myšlenka dost podobná tomu, co už většina fandů Zombicide zná, Marvel Zombies: Odboj superhrdinů si přináší pár zajímavých inovací, díky nimž má rozhodně smysl mu věnovat pozornost.

Vlastně bych se nebál říct, že hra dokáže novinkami opravdu zaujmout. Další faktor, kterým může oslovit, je cenovka. Ta je oproti většině zástupců značky nižší, což je způsobeno hlavně skutečností, že namísto hromady modelů tu jsou pouze kartonové figurky, vedle nichž se objevují superhrdinové z plastu, s čímž si ale vlastníci normálních setů hravě poradí. V případě, že máte rádi tématiku Marvelu, nebo prostě jen hledáte levnější cestu, jak se pustit do lovu zombie, asi bych se nebál na tuto deskovou hru vsadit.