Recenze deskové hry Dead by Daylight
Speciály Dead by Daylight Článek Recenze deskové hry Dead by Daylight

Recenze deskové hry Dead by Daylight

Vrah vs. přeživší.

U temných témat ještě chvíli zůstaneme. Po Zombie koťátkách a Zombicide: Živí nebo nemrtví tu pro vás totiž máme další text, který cílí na fanoušky děsu, hrůzy a hlavně spolupráce. Desková hra Dead by Daylight je totiž soubojem jednotlivce proti partě přeživších, která se obdobně jako ve videoherní předloze tohoto díla snaží uniknout z dosahu vraha. Jak tento kus funguje na stole, vám řekne naše recenze.

• Počet hráčů: 3 – 5
  • Herní doba: 60+ minut
  • Cena: 1079 Kč (Tlama Games)
  • Poskytnuto: Tlama Games
  • Věk: 15+

Entita je v Dead by Daylight hladová

Temná Entita touží po krvi nových obětí a tak vysílá na lov jednoho z vrahů. Proti němu se na herní desku postaví čtveřice přeživších. Smrt je jim stále v patách, za pomoci kooperace však mohou i oni uspět, což je jedním z hlavních faktorů tohoto díla. Nutnost spolupráce a také schopnost uvažovat trošku dopředu, jsou něčím, bez čeho se k únikovému bodu nikdy nedostanete. Podívejme se však na tuto hru pěkně popořadě. V základu si můžete vybrat jedno ze šesti „lidských“ monster, která jdou po přeživších.

Recenze deskové hry Dead by Daylight

Každý z těch, kteří touží po zabíjení nevinných lidí, do Dead by Daylight vstupuje se svou specifickou strategií a také mírou obtížnosti, kterou hraní za ně vyžaduje. Kupříkladu takový Přízrak je obratným zabijákem náročným na hraní, jehož speciální schopností je Přízračný zvon, díky němuž se dokáže přesouvat mezi lokacemi, které vyloženě nesousedí s místem, kde aktuálně je. Lehký je naopak Doktor. Ten mezi své oběti šíří šílenství, jež je dokáže zranit a navíc doktorovi poskytuje slevu na bonusový tah a jeden žeton krve za každého člověka, který je postižen šílenstvím. Celkově mi přijdou lovci slušně vybalancovaní.

Vedle základní schopnosti si do boje berou také trojici speciálních, jejichž aktivace stojí jednu akci a často také krev. Už zmíněný doktor například chová velkou nenávist k elektronice, takže při poškození generátoru má možnost zranit přeživšího a to nemusí ani ničit techniku, která byla opravena jeho potenciálními oběťmi. Děsivě vypadající Klekánice dokáže zcela znemožnit přeživším užívat určité karty pohybu, když sama danou kartičku odhodí, což je velmi nepříjemné.

Recenze deskové hry Dead by Daylight

Stejně jako zabijáci, tak i přeživší jsou vždy ve své podstatě v Dead by Daylight něčím unikátní. Hráčka počítačových her Feng Min je zdatnou opravářkou, která díky své bdělosti dokáže reagovat na to když vrah odklidí z cesty poškozenou zeďči paletu tak, že se pohne po některé z libovolných cest, což je super, když jde do tuhého. Nejedná se však o vůdčí postavu, tou je Dwight Fairfield, jehož schopnosti dokáží posílit společníky v jeho okolí.

Dead by Daylight se s vámi nemazlí

Cíle hry jsou v Dead by Daylight vlastně jednoduché. Zatímco zabiják musí své oběti obětovat, jejich úkolem je z místa vypadnout dřív, než se mu to podaří. K tomu, aby se jim otevřela cesta na svobodu, musí opravit čtyři generátory. Jakmile máte hotovo, otevírají se únikové východy a máte prakticky vyhráno. Po jedné ze dvou map se však nepohybujete jak se vám zlíbí, ale primárně za pomoci pohybových karet, s jejichž pomocí se přesouváte skrze lokace primárně v závislosti na tom, jakou kartičku aktuálně využijete. Ne všechny destinace jsou totiž přístupné, když třeba běžíte, nebo se naopak plížíte, protože proč byste se měli z horního patra slévárny dostat skrze užití kartičky plížení, když je třeba dolů prostě seskočit.

Recenze deskové hry Dead by Daylight

Vrah je naštěstí také limitován kartami, avšak v jeho případě mají, jak už bylo uvedeno výše, často také nějaký ten speciální efekt a navíc má po ruce kousky různě posilující jeho pohyblivost. V případě, že se monstru podaří s přeživším setkat a ještě na něj použít interakci, je oběť zraněna. Pokud hráče dokonce chytí, nastává část hry, kdy jej musí dostat k háku. A v ten moment přichází na scénu masivní kostky, které mají rozhodnout, zda se povede přeživšímu vysmeknout, nebo bude nasazen na hák ztvárněný rudým žetonem. Z toho mohou zraněného ostatní osvobodit, avšak není to jednoduché. Celkově bych si dokázal představit větší využití kostek, to je však zapříčiněno tím, že si prostě rád občas zaházím. Díky absenci výrazného užívání kostek je tento kus primárně o taktice a schopnosti kooperovat.

Tvůrci deskovky Dead by Daylight samozřejmě tak nějak počítají s tím, že se ne všem hráčům podaří sehnat k hraní celou sestavu. Není však nutné hrát tento kousek v pěti. Jsou zde také alternativy pro menší počet hrajících, v takovém případě však, podobně jako v Zombicide: Živí nebo nemrtví, musí hrající převzít kontrolu nad zbytkem přeživších, protože celek je prostě situován tak, aby v něm bojovala o život určitá část přeživších. Asi bych nevylučoval možnost hrát pouze ve dvou. V takovém případě se však přenáší na jednotlivce relativně velká zodpovědnost spojená s tím, že pokud by chtěl takto hrát, musí obhospodařit všechny hrdiny co nejefektivněji, jinak prostě neuteče. Pro sólové hraní tento kus příliš určen není, leda, že jste schopni vytvořit si herní AI a následně s ní aktivně pracovat.

Recenze deskové hry Dead by Daylight

Dead by Daylight je slušný masakr

Musím říct, že mi videoherní předloha Dead by Daylight nikdy moc neseděla, protože tematicky není úplně můj šálek čaje. Desková hra na motivy drsného titulu se však povedla takřka na jedničku. Máme tu drsné vrahy, osobité přeživší a dvě mapky, po nichž se mohou pohybovat. Herní mechaniky nejsou nikterak náročné a nečeká tu na vás ani záplava karet, či žetonů. Takže se hravě dokáže do hraní ponořit jak zkušený hráč, tak i nováček, nemající žádnou zkušenost s hraním tohoto formátu her.

Hodně zajímavou položkou je u tohoto kousku i cena. Ta je až překvapivě přístupná, takže ve výsledku dostanete za „pár“ stovek velmi slušnou deskovku, která dokáže zabavit na řadu hodin. V budoucnu je navíc možné počítat s tím, že bude rozšířena skrze obsah prezentovaný v Kickstartorové kampani. Celkově se tím pádem navyšuje její celkový potenciál, takže minimálně za mě je Dead by Daylight dobrá volba pro jarní večery.