Recenze Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Recenze Recenze Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Veselé dobrodružství s příchutí banánů.

Donkey Kong se vrací. Charizmatický opičák se svým posledním dobrodružstvím míří na nejnovější konzoli japonské společnosti Nintendo. Zaboduje Kong i na Nintendu Switch?

Gorily v mlze

Pokud vám název Donkey Kong Country: Tropical Freeze připadá povědomý, nemýlíte se. Tento titul, jenž mají na svědomí vývojáři z Retro Studios, původně vyšel roku 2014 pro platformu Wii U. Nintendu ale zřejmě potenciál tohoto opičího hrdiny přišel nevyužitý, a tak jsme se o čtyři roky později dočkali portu pro Switch. Než ale probereme rozdíly mezi oběma verzemi, pojďme si v rychlosti nastínit, o co vlastně v Donkey Kong Country jde.

Celkově Donkey Kong Country nabízí 6 světů, v nichž se budete muset probít zhruba 60 jednotlivými úrovněmi, než stanete tváří v tvář závěrečnému bossovi.

Začíná to idylicky. Kongova rodinka si užívá poklidnou narozeninovou oslavu, když jejich bezstarostné chvíle náhle ukončí vikingské galéry v čele s mrožím kapitánem, který zjevně Kongovi nepřiplul blahopřát. Naopak svou magickou troubou (myšleno hudebním nástrojem) vyčaruje ledové tornádo, jež v mžiku ještě nedávno prosluněný tropický ostrov zahalí do ledové pokrývky a Kongovy rodinné příslušníky rozhází po okolních ostrovech. Vaším úkolem je samozřejmě všechny zachránit a náčelníkovi Vikingů nakopat jeho rohatou helmu. Toť základní příběhové pozadí.

Příběh je jednoduchoučký, slouží ale jako dobrá záminka pro cestování, což v konečném důsledku vede k častým změnám prostředí a rozmanitému level designu. Kong tak své pátrání začíná na tropickém ostrově, během svých cest ale zavítá na savany rovníkové Afriky, do deštného pralesa plného šťavnatého ovoce, do evropsky vypadajících lokací, pod mořskou hladinu a na spoustu dalších míst. Nejvíc jsem si z vizuálního hlediska užil úrovně odehrávající se ve zmíněné Africe, kde jsem se z prvotních zelených planin plných listím obrostlých baobabů dostal až na požárem zachvácenou, depresivní savanu. Ta postupná proměna atmosféry v rámci jednotlivých levelů byla prostě fascinující, ale ani zbytek hry vizuálně nijak nezaostává.

Herní režim ale vybírejte s rozvahou, do konce hry už nejde změnit a zejména v pozdějších částech je Donkey Kong Country: Tropical Freeze skákačka, co nic neodpouští.

Celkově Donkey Kong Country nabízí 6 světů, v nichž se budete muset probít zhruba 60 jednotlivými úrovněmi, než stanete tváří v tvář závěrečnému bossovi. Levely jsou nápadité a dostatečně variabilní, takže na stereotyp si v této hře rozhodně stěžovat nebudete. V každé úrovni navíc můžete krom obligátních banánků či penízků sbírat i dílky puzzlů či písmena K, O, N, a G, což často není nic jednoduchého. Pokud si ale dáte práci a objevíte úplně všechny, na konci hry na vás čeká nějaký ten bonusový obsah navíc.

Výborný dojem ze hry pak ještě podporuje krásně detailní grafika hýřící barvami. Vizuální zpracování oproti Wii U verzi poskočilo o slušný kus dopředu a opravdu vypadá mnohem lépe. Textury jsou o poznání ostřejší a Donkey Kong Country tak na Switchi vypadá skvěle jak v handheld, tak i v TV módu.

Skákačka do morku kostí

Největším rozdílem mezi verzí pro Wii U a Switch je jednoznačně přítomnost dvou herních režimů - Original a Funky. Original nabízí nijak neupravenou Wii U verzi hry (samozřejmě s updatovaným vizuálem), zatímco Funky mód zde vlastně supluje lehčí obtížnost. Hlavní opičí hrdina v tomto módu oplývá více životy, a navíc máte na výběr i mezi dvěma hratelnými postavami: klasickým Donkey Kongem a jeho kámošem Funky Kongem - frajerským surfařem, který je na rozdíl od DK schopný krátkého plachtivého letu a vydrží pod vodou bez nutnosti nadechnutí. Herní režim ale vybírejte s rozvahou, do konce hry už nejde změnit a zejména v pozdějších částech je Donkey Kong Country: Tropical Freeze skákačka, co nic neodpouští.

Za zmínku stojí i skvělé boss fighty, které na vás čekají na konci každičkého světa a prověří vaše skákačkové schopnosti na maximum.

Prvních několik úrovní je sice příjemně jednoduchých, což vás může ukolébat falešným pocitem bezpečí, postupem času si na vás ale Donkey Kong Country připraví regulérně obtížné pasáže, u kterých si budete rvát vlasy a budete jen zoufale pozorovat mizející životy. Postřeh a precizní načasování je zde často klíčovou záležitostí a pokud se skákačkami nemáte tolik zkušeností, doporučuji pro začátek raději zvolit Funky mód.

Přeskakování, šplhání, překonávání pastí, houpání se na liánách a skákání na hlavu nejrůznějším druhům nepřátel bude v Donkey Kong Country vaším denním chlebem. A i když je hratelnost v podstatě pořád stejná, tvůrcům se daří ji průběžně obměňovat natolik, aby stále působila svěže. Kong tak musí překonávat nové a nové nástrahy a když už máte pocit, že vás nic nepřekvapí, přijde další z mnoha změn prostředí či závodní pasáže, ve kterých na svém vozítku uháníte kupředu a vyhýbáte se všemožným překážkám na trati.

Za zmínku stojí i skvělé boss fighty, které na vás čekají na konci každičkého světa a prověří vaše skákačkové schopnosti na maximum. Samotní bossové jsou vizuálně naprosto unikátní a na každého platí zcela jiná taktika. Některé souboje zpočátku vypadají téměř nehratelně, jakmile ale člověk okouká bossovy útoky a přijde na to, jak uhýbat a kdy útočit, má téměř vyhráno. Nebudu ale zapírat, že mi určité boss fighty s životy zacloumaly více, než by mi bylo milé. A když už jsem ty životy nakousnul...

Žijeme len raz

S životností vašich charakterů je to trošičku složitější. Všechny hratelné postavy mají určitý počet životů v podobě malých srdíček. Každá srážka s nepřítelem či libovolnou pastí vás o jedno srdíčko připraví. Pokud přijdete o všechny, vracíte se k poslednímu checkpointu. V takovém případě ovšem přijdete i o červený balonek, které vlastně představují počet zbývajících oživení. Pokud stav balonků klesne na nulu, můžete zapomenout na všechny checkpointy a inkriminovaný level začínáte od úplného začátku.

Balonky se tím pádem velmi rychle stávají vzácnou komoditou, jejíž aktuální počet budete sledovat velmi bedlivě. Naštěstí se k těmto cenným předmětům můžete propracovat hned několika způsoby - lze je volně odchytit v přírodě, směnit 1 balonek za 100 nasbíraných banánků (děje se tak automaticky), nebo případně prostě vytáhnete opičí šrajtofli a vyrazíte do obchodu.

Zde si můžete za penízky nashromážděné průchodem jednotlivých úrovní pořídit všemožné užitečné předměty, které vaše putování mohou výrazně ulehčit. Zakoupit si tedy můžete banánový džus zaručující chvilkovou neporazitelnost, zelené balonky chránící před smrtelným pádem, životy navíc a tak podobně. Což je podle mého názoru super a jsem rád, že tato možnost v Donkey Kong Country: Tropical Freeze existuje.

Jen je trochu nešťastné, že obchod se nachází přibližně v polovině každého světa a musíte k němu v případě potřeby pokaždé cestovat. Pokud jste řekněme stále v první třetině druhého světa, balonky potřebujete jako sůl a obchod ještě nemáte odemčený, musíte se zdlouhavě vrátit do světa předchozího a mapou proskákat přes všechny již prošlé úrovně až do obchodu. Tam si nakoupíte, co srdce poroučí a stejným způsobem se zase vrátíte. Je to opravdu hrozně, ale hrozně otravné a nechápu, že tvůrci nepřišli s nějakým elegantnějším řešením.

Jestli rovnou začnete hru ve dvou, na žádný problém asi nenarazíte. Pokud se ale váš partner rozhodne připojit třeba v polovině úrovně, má tak trochu smůlu.

Podobně krkolomně je bohužel navržen i mód pro dva hráče. Jestli rovnou začnete hru ve dvou, na žádný problém asi nenarazíte. Pokud se ale váš partner rozhodne připojit třeba v polovině úrovně, má tak trochu smůlu. Nebo spíš vy. Musíte z levelu úplně vyskočit a přes Options povolit dalšího hráče, se kterým už začínáte kolo znovu od začátku. Podle mého názoru se jedná o zbytečně komplikovaný princip, který zbytečně brzdí tempo hry. Krom těchto dvou malicherností jsem se ale po celou dobu hraní skvěle bavil, ať už sám, či s dalším hráčem po mém boku.

Sklenka banánového džusu na závěr

Celkově vzato je ale Donkey Kong Country: Tropical Freeze po čertech zábavnou skákačkou, kterou i přes několik drobných nedostatků nelze nedoporučit. Dobrodružství tohoto sympatického opičáka vás chytne a nepustí, a i když v některých složitějších pasážích možná budete trpět, Donkey Kongova pouť za záchranou vlastní rodiny a domova za to určitě stojí.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze koupíte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze původně vyšel před několika lety na platformě Wii U, vylepšená verze pro Nintendo Switch ovšem slavnému opičákovi ostudu v žádném případě nedělá. Jedná se totiž o výbornou skákačku, která potěší každého fanouška žánru.

zábavná hratelnost
krásná grafika
spousta levelů