Recenze Dredge - rybaření s Lovecraftem
Recenze Recenze Dredge - rybaření s Lovecraftem

Recenze Dredge - rybaření s Lovecraftem

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Troufnete si rybařit v noci, v prokletých vodách?

Podobně jako Darkest Dungeon, také Dredge velmi atmosféricky kombinuje svéráznou vizuální stylizaci s extrémně ponurou inspirací v hororech Howarda Phillipse Lovecrafta. Pokud máte rádi poctivý kosmický horor, naplněný nepojmenovatelnými hrůzami z hlubin, přijdete si v téhle nenápadné indie hře od zcela nového, tříčlenného týmu z Nového Zélandu na své. Kromě parádně dusivé atmosféry a náležitě tajemného příběhu ale hra nabízí také promyšlené a vypilované herní mechaniky, díky kterým je zábava brouzdat tyhle nebezpečné vody i starat se o vybavení a náklad vaší bárky. Velmi pravděpodobně také dostanete při hraní chuť si okamžitě znovu pustit kultovní filmový horor Maják.

• Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, X1, XSX|S, Switch, PC
  • Datum vydání: 30. 3. 2023
  • Výrobce: Black Salt Games (Nový Zéland)
  • Žánr: rybářský survival horor
  • Dat ke stažení: 2 GB
  • Herní doba: 10+ hodin
  • Cena: 588 Kč (Steam)

Nepojmenovatelná hrůza z hlubin

Jako osamělý kapitán, tvořící jednočlennou posádku malé motorové bárky, se rozhodnete zkusit rybářské štěstí v okolí pětice prokletých souostroví. Vaše práce je zdánlivě jednoduchá - vyjet za úsvitu z přístavu, nalovit nějaké ty ryby a dovést je před soumrakem na odprodej do místního řeznictví. Ze získaných prostředků si pak můžete nakoupit vybavení pro zrychlení nebo zbytnění vaší lodi, případně pro rybaření ve větších hloubkách, abyste mohli vyrazit také dál na otevřené vody. Jen pozor na ten soumrak - v noci se na hladině i pod ní dějí divné věci, obzvláště, pokud padne prokletá mlha.

Jak se na Lovecraftovský horor sluší, všichni obyvatelé zdejších vesniček jsou poněkud podezřele neduživí a někteří z nich mají vyloženě závislost na mase podivně deformovaných ryb, žijících ve větších hloubkách. Pokud jim ale budete dovážet svůj výlov a občas i nějakou tu nalezenou cetku z vašich výprav, postupně se vám otevřou a povypráví zneklidňující příběh o té noci, kdy se záhadná mlha poprvé snesla na tuto oblast. Není náhoda, že se na zdejších ostrovech objevilo hned několik fanatických sekt a vyznavačů bytostí z hlubin. Otázka je, zda se proti nadcházející hrůze dá nějak bojovat.

V noci se na hladině i pod ní dějí divné věci.

Ačkoliv hra obsahuje jen minimum animovaných sekvencí a všechny dialogy jsou pouze textové, svůj minimalistický příběh vypráví velmi zdařile - jednotliví obyvatelé souostroví mají své osobnosti a jak postupně zjistíte, někteří z nich hrají také velmi klíčovou roli v událostech, které tuto oblast uvrhly do temnoty. Přestože jádrem zábavnosti této hry je průzkum a odhalování nových lokací v kombinaci s často adrenalinovým výlovem a závodem do doku před setměním, bylo zajímavé a příjemné objevovat tenhle svět s vědomím, že každý člověk v něm má svůj příběh - na konci se pak můžete rozhodnout pro "dobrý nebo špatný" konec, podle toho, jak dalece jste celou záhadu rozklíčovali.

Zábavná smyčka

Ačkoliv strašidelná atmosféra je velkým plusem hry, to nejzábavnější je samotná hratelnost - rozdělná mezi kormidlování vaší bárky po zrádných vodách, nápadité minihry související se spuštěním navijáků a výlovem, stejně jako proces vylepšování vašeho plavidla i organizování omezeného místa na palubě, které citelně připomíná organizování vašeho "kufříku" v Resident Evil hrách: zde ale musíte na palubu formou "tetris" skládačky naskládat motor, světla, navijáky a samozřejmě - váš úlovek, jednotlivé ryby, korýše či hlavonožce. Je to opravdu zábavné a radost budete mít i z toho, jak má každé vylepšení vašeho plavidla citelný dopad na jeho rychlost, ovládání nebo třeba vzdálenost, na kterou dosvítí vaše příďové reflektory.

Kromě toho je ale především radost objevovat tenhle svět. Zatímco zpočátku se budete opatrně vydávat jen na krátké výpravy do malé hloubky, postupem hrou se díky zkušenostem i vylepšením vašeho plavidla odhodláte na mnohem vzdálenější výpravy, včetně celonočních plaveb, kdy na hladinu sestoupí tajemná mlha zdánlivě plná šepotů i nelidských očí. Halucinace jsou velké nebezpečí, protože díky nim snadno přehlédnete útes a poškodíte nebo rovnou potopíte svoji loď. Nemluvě o některých obřích bytostech, vynořujících se v noci z hlubin. Podobně jako třeba v Subnautice, i zde vás čeká několik unikátních biomů s unikátními monstry a mechanikami. To vše je přitom rozvrženo do přiměřené délky a pestrosti.

Recenze Dredge - rybaření s Lovecraftem

Nenápadná indie hra dokáže velmi příjemně překvapit svou promyšleností, atmosférou i čirou zábavností herních mechanik. Objevování a průzkum odlišných biomů udržuje napětí i pestrost, zatímco vylepšujete výkon vaší bárky a sbíráte odvahu na celonoční výpravu. Skvělá jednohubka nejen pro fanoušky stylových hororů.

Náležitě strašidelná atmosféra
Zábavné herní mechaniky
Objevování nových biomů