Vylepšený návrat k původnímu receptu.
Někteří hráči nejspíš zapomínají nebo podceňují velikost polského herního studia Techland. Pracuje v něm zhruba 500 vývojářů a na nejnovějším příspěvku do série Dying Light se během více než tříletého vývoje podle jejich vlastních slov podílelo okolo 300 z nich. Ačkoliv je tedy pravda, že se mělo původně jednat o pouhé DLC k druhému dílu série, během vývoje přerostl v mnohem větší projekt a vývojáři sami uvedli, že o něm uvažují prostě jako o “třetí hře v sérii”.
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), Xbox Series X/S, PC
- Datum vydání: 18. září 2025
- Vývojář: Techland (Polsko)
- Žánr: FPS survival horor
- Česká lokalizace: ano (titulky)
- Multiplayer: ano (kooperace až pro 4 hráče)
- Dat ke stažení: 36 GB (PS5 verze)
- Herní doba: 20+ hodin
- Cena: 1499 Kč
Před setměním domů
V hlavní roli se vrací hrdina původní hry Kyle Crane, který strávil poslední roky uvězněn Baronem, jenž na něm prováděl nelidské experimenty ve snaze využít jeho mutantní potenciál. Kyleovi se na počátku hry podaří uniknout z laboratoře, ale přísahá návrat a pomstu jeho vězniteli. Pro tento účel ovšem bude potřebovat jednak další spojence a také větší sílu. Spojence bude postupně nacházet mezi poschovávanými přeživšími v tomto regionu horského městečka a jeho okolí, zatímco sílu dodají infúze krve nejsilnějších místních monster.
Ačkoliv Kyle je v nové hře ve skvělé formě, jeho návrat není pro fanoušky původní hry tou největší atrakcí. Hvězdou hry jsou totiž ve skutečnosti zombie a monstra, na které se hra konečně zase pořádně soustředí, poté co si v druhém dílu “odskočila” spíše k politickému dramatu a válce mezi frakcemi přeživších. S tím souvisí také návrat opravdu děsivé noci, ve které prakticky není vidět na krok, ale rozsvícení svítilny má šanci rychle přilákat ty nejhorší příšery. Jakmile se tedy ve hře začnou prodlužovat stíny a obloha se potáhne červánky, přeběhne vám vždy ten správný mráz po zádech. V neposlední řadě je zpět také důraz na krvavost a brutalitu destrukce těl nepřátel, podpořený syrovější barevnou paletou.
Hra se konečně zase pořádně soustředí na zombie a monstra.
Hlavní příběh je relativně předvídatelnou cestou za pomstou, nicméně nějaký ten zvrat samozřejmě nabídne. Nejzajímavější momenty ale paradoxně nabízejí některé vedlejší mise, mezi kterými najdete například dojemné lidské tragédie, ale třeba i naprosto fascinující sestup do unikátního hnízda zombií, které s vámi místo boje budou telepaticky komunikovat. Pokud vám tedy atmosféra horského městečka sedne, určitě stojí za to nespěchat za dalším hlavním úkolem a pokusit se nevynechat žádnou vedlejší misi. Na druhou stranu jsou na mapě také některé nepovinné aktivity (například zprovozňování skrýší apod.), které už tak propracované a zajímavé nejsou, ale většinou nabízí užitečné odměny.
Nové hřiště
Herní mapa je tak akorát velká, aby obsáhla několik regionů, od uliček městečka zaplněných davy zombií přes silnice s postávajícími hloučky až po divokou horskou přírodu, kde si užijete i nějaké to lezení po skalách. Samozřejmě nechybí také jeskyně, podzemní bunkry a další speciální lokace. Ve hře není žádná forma “teleportu”, takže při cestování krajinou vždy musíte vzít v úvahu denní dobu a vzdálenost, aby vás během cesty nezastihnul příchodu soumraku. Přesuny mohou citelně urychlit vozidla, ale musíte se naučit hledat a šetřit kanystry s pohonnými látkami pro ně. Vozidlo také může být zničeno, takže se nevyplatí příliš nadšeně najíždět do monster po cestě, ačkoliv také tyto aspekty hratelnosti lze ovlivnit odemykáním relevantních vylepšení ve vašem stromě schopností.
Navzdory detailní grafice, detailní fyzikální destrukci těl nepřátel a jejich počtům, hra na konzolích běží velmi dobře po stránce plynulosti. Režim výkonu s dynamickým rozlišením (vyšším na PS5 Pro) cílí na 60 snímků, ale pokud máte televizi nebo monitor s podporou 120Hz, odemknutý framerate dosáhne i na vyšší hodnoty, obzvláště v interiérech. Prakticky nikdy se ale nepropadne pod svůj cíl. Režim kvality sice nabízí nativní 4K, ale za cenu cílových 30fps. Po technické stránce je jinak hra relativně dobře odladěná, kromě mimořádně hektické finální mise, kde občas AI i skripty zazlobí. Česká textová lokalizace je náležitě vulgární, jak se k tomu žánru hodí. Hudba je pro tentokrát o něco méně výrazná, do původní elektroniky se mísí akustické nástroje, což sedí k atmosféře horské přírody.
Verdikt
Po odklonění série směrem k politice a konfliktům přeživších v druhém díle se nyní Dying Light vrací k tomu, co umí nejlépe: zástupy zombií, strach ze stmívání a nelítostné noci plné monster. Syrovější barevná paleta a prostředí horského městečka tématu také pěkně sedlo, takže fanoušci původní hry si mohou dosyta užít porcování zombií, parkour po střechách i zajímavé vedlejší mise.