Recenze EA Sports WRC – nenaplněná očekávání
EA Sports WRC Recenze Recenze EA Sports WRC – nenaplněná očekávání

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

7

Rozporuplný přechod do nové etapy.

Po dlouhých osmi letech, kdy mělo licenci na herní sérii z prostředí MS v Rallye pod palcem vydavatelství Nacon a vývojáři z francouzského studia Kylotonn, přichází letos výrazná změna. Práva na sérii převzala společnost Electronic Arts a zkušení závodní specialisté ze studia Codemasters, kteří licenci získali ještě předtím, než se stali součástí EA. Jak tento pro sérii důležitý milník dopadl?

• Platforma: PS5 (recenzováno) PC, Xbox Series X/S
  • Datum vydání: 11. 2023
  • Výrobce: Codemasters (Velká Británie)
  • Žánr: závody
  • Multiplayer: ano (online)
  • Dat ke stažení: 95 GB
  • Cena: 50 eur/1230 Kč (Steam)

Nové pořádky v dlouholeté sérii

Mezi slabší oblasti starších dílů od Kylotonnu se řadila relativně úzká nabídka obsahu, která do velké míry spoléhala na obsah spojený s oficiální licencí MS v rallye. Ačkoli v tomto směru Francouzi zejména s dosud posledním dílem s podtitulem Generations přinesli znatelné zlepšení, tak se nešlo ubránit dojmu, že by se dalo z celého konceptu vytěžit více. Nový díl od Codemasters v tomto ohledu přináší očekávané zlepšení. Více než počet jednotlivých modelů, kterých hra nabízí celkem 78, je podstatná šíře a různorodost vozového parku.

Tu velmi dobře charakterizuje celkem 18 unikátních tříd, mezi kterými najdete aktuální modely, starší závodní náčiní z minulých dvou desetiletí i dnes už čistě historické kousky, které brázdily rychlostní zkoušky v 70 a 80. letech. U některých modelů autoři viditelně čerpali z obnovené licence, která byla původně využita v dvoudílné sérii DiRT Rally, díky čemuž ve hře najdete například Škodu Fabii WRC a další známé vozy z Dirtu. Za novým WRC i DiRT Rally ostatně stojí stejný vývojářský tým, takže toho obě hry sdílejí více. Z pohledu vozového parku ale není hře co vytknout a osobně mohu potvrdit, že jsem si jako fanoušek skutečné rallye přišel na své.

Na každé soutěži vás stejně jako ve skutečném rallye čeká trochu něco jiného.

Na pozitivní notě můžeme zůstat i při popisu zpracování tratí a nabídky různých prostředí. EA Sports WRC nabízí celkem 17 lokací, které v součtu čítají přes 200 rychlostních zkoušek se souhrnnou délkou přesahující 600 km. Hned 12 lokací kopíruje kalendář reálného MS v Rallye, přičemž je doplňuje pětice prostředí, kde se světová rallye v současnosti nejezdí. Tuzemské hráče bude bezesporu zajímat také novinka kalendáře v podobě Středoevropské rallye, která se zčásti uskutečnila v České republice. Tuto lokaci vývojáři slíbili přidat ve formě bezplatné aktualizace někdy po vydání. Kromě samotného počtu lokací a rychlostních zkoušet je zejména u rallye hry naprosto zásadní jejich zpracování z hlediska náročnosti, různorodosti a charakteristických aspektů každé soutěže.

V této oblasti jsem chválil už starší díly od Kylotonnu a mohu v tom pokračovat i u nového WRC od Codemasters. Na každé soutěži vás stejně jako ve skutečném rallye čeká trochu něco jiného. Někdy jde o charakter a rychlostní průměr jednotlivých erzet, jindy hraje prim povrch (asfalt, šotolina, bláto, sníh, led) nebo povětrnostní podmínky. Stejně jako u jiných pravověrných rallye her tedy i u nového WRC platí, že vaším hlavním protivníkem nejsou vaši počítačem ovládaní soupeři, ale samotné rychlostní zkoušky, které musíte bez výrazných chyb a v nejkratším možném čase dokončit. Obtížnost samozřejmě roste s délkou jednotlivých erzet. Vývojáři v tomto směru hráče vůbec nešetřili a kromě tradičních etap s délkou okolo deseti kilometrů připravili také přes 20 a dokonce i 30 km dlouhé rychlostí zkoušky, jejichž dokončení vám zabere i více než půl hodiny konstantní jízdy s maximálním soustředěním. Zkrátka závodní boss fight jak se patří.

Robustní jízdní model a náročné erzety

Od nabité garáže a náročných rychlostních zkoušek se můžeme přesunout k dalšímu důležitému aspektu v podobě jízdního modelu. Jeho základ tvoří osvědčený fyzikální model z již zmíněného DiRT Rally. Výsledkem je věrohodně zpracovaný jízdní model, který velmi dobře pracuje se změnou jednotlivých povrchů a umožňuje ovládání na volantu i ovladači. Ačkoli bych k hraní osobně doporučil právě volant, který hráče dokáže do celého dění o poznání více vtáhnout, tak mohu potvrdit, že se titul dá bez větších obtíží ovládat také na gamepadu. Díky přítomnosti řady asistentů i nastavení úrovně umělé inteligence si hru navíc může užít široká skupina hráčů. V jádru se však jízdní model nijak výrazně neliší od vzpomínaného DiRT Rally, staršího DiRT 4 nebo minulých dílů WRC od Kylotonnu.

Citelnou a bohužel značně negativní změnou je však absence propracovanějšího modelu poškození. Právě ten se řadil mezi přednosti rallye her od Kylotonnu, u kterých stačilo při zvolení náročnějšího nastavení i několik menších nárazů a byli jste rádi, že jste vůbec dojeli do cíle rychlostní zkoušky. Nic takového v novém WRC neočekávejte. Kromě relativně primitivního vizuálního poškození, které nepůsobí zrovna aktuálním dojmem, je největším problémem v zásadě chybějící mechanické poškození a opotřebení jednotlivých součástek. Ať už totiž budete bourat sebevíc, tak se to na jízdních vlastnostech auta podepíše naprosto minimálně.

Vývojáři vsadili primárně na kariérní režim.

Maximálně můžete očekávat o něco nižší výkon, poměrně časné defekty a v případě opravdu velkých nehod obrazovku, která vás upozorní na neopravitelné poškození a nutnost restartu nebo odstoupení. Přestože v servisu mezi jednotlivými erzetami opravujete různé poškozené součástky, tak má jejich stav na chování auta a jeho výkonnost natolik marginální vliv, že to v zásadě není podstatné. Hra je v tomto směru až nepochopitelně benevolentní a zastaralá, což by se dalo pochopit u čistě arkádových závodů. U rallye hry tradičního střihu jde však o jednoznačné upozadění jedné z důležitých mechanik, která je pro ty nejlepší tituly tohoto žánru charakteristická.

Navrhněte si vlastní auto

Pojďme se ale od hratelnosti přesunout k obsahu. Na poli herních režimů v zásadě neočekávejte nic překvapivého. Vývojáři vsadili primárně na kariérní režim, ve kterém se stanete jezdcem a týmovým šéfem v jedné osobě. Kromě samotných závodů se proto budete muset starat také o finance, najímaní jednotlivých zaměstnanců a plnění dílčích úkolů, které hra postupně předkládá. Je chvályhodné, že vás vývojáři netlačí do pevně stanovené struktury závodů, ale jejich výběr nechávají primárně na hráčích. V praxi si díky tomu můžete koupit několik aut preferované třídy a jezdit závody, šampionáty nebo kratší výzvy s nimi. Poté je není problém prodat a v případě dostatečně nabitého finančního konta virtuální garáž doplnit nebo postupně celou obměnit. Díky této volnosti si v průběhu kariéry naplno užijete početný vozový park. V porovnání s předchozími díly proto například historické modely nepůsobí jako pouhý méně využívaný bonus, ale jako plnohodnotná součást kariérního zážitku.

Už tak početnou nabídku aut navíc můžete doplnit vlastnoručně navrženým závodním speciálem. Právě na tento režim s názvem Builder vývojáři ve velkém lákali už před vydáním a osobně ho považují za příjemnou novinku, která není v rallye hrách běžná. V praxi to funguje tak, že vám hra dovolí z dostupných součástek navrhnout základní strukturu auta od uložení a zvolení konkrétního motoru, přes volbu převodovky, diferenciálu či chlazení až po tvar karosérie, výběr aerodynamických prvků a uspořádání interiéru. Ačkoli může navrhování auta znít na první pohled složitě, tak nejde o nic jiného než o jednoduše pochopitelnou stavebnici z jednotlivých komponent. Jedná se tedy především o zajímavou a netradiční funkci, kterou se nové WRC snaží odlišit od ostatních titulů žánru. Na druhou stranu však nejde o něco, kvůli čemuž bych si osobně nové WRC kupoval. Na to by možnosti v tomto režimu musely být přece jenom o kus propracovanější.

Split-screen byste v novince od Codemasters hledali marně.

Kromě kariéry hra nabízí další tradiční herní režimy ve formě rallye školy (funguje jako tutoriál) či rychlé rychlostní zkoušky, soutěže nebo celého šampionátu. Zajímavou dílčí novinkou je implementace rallye pravidelnosti, ve které hraje místo rychlosti prim přesnost při projíždění jednotlivých kontrolních bodů. V těchto herních módech si můžete dle libosti nastavit počasí a dokonce i roční období, ve kterém se konkrétní erzeta či závod odehraje. Pozornost si ještě zaslouží samostatný režim s názvem Moments, ve kterém jsou k dispozici různé krátké výzvy. Ty se vyznačují určitými „extrémními“ podmínky v podobě jízdy s poškozeným autem nebo závodu za extrémních podmínek.

Osobně jsem ale od tohoto režimu očekával výrazně více. Díky přítomnosti řady historických vozidel i licence na aktuální MS v rallye se přímo nabízí využití momentů z historie šampionátu, což je prvek, se kterým relativně úspěšně pracovaly minulé díly. Některé výzvy navíc vývojáři trochu nepochopitelně podmínili vlastnictvím předplatného EA Play, což nepovažuji na úplně šťastnou cestu, jak tuto službu propagovat. Režimy pro jednoho hráče dle předpokladů doplňuje online multiplayer pro až 32 hráčů, který podporuje cross-play a klubové závodění. Naopak gaučový split-screen, který nabízely předchozí díly, byste v novince od Codemasters hledali marně.

Někde se stala chyba

Už z přiložených obrázků jste si mohli udělat alespoň základní obrázek o grafice. Ta se ve starších dílech série díky využití letitého interního enginu od Kylotonnu rozhodně neřadila mezi silné stránky série. S přechodem značky pod Codemasters se v tomto směru očekával výraznější krok kupředu. Tento dojem navíc ještě zesílil potom, co vývojáři oznámili, že hra poběží na Unreal Enginu. Výsledek ale nejde označit jinak než jako zklamání. Nejen, že EA Sports WRC nevypadá lépe než poslední díl od Kylotonnu. On v některých aspektech graficky zaostává i za více než čtyři roky starým DiRT Rally 2.0.

Z pohledu technické stránky hra působí jednoznačně béčkovým dojmem.

Zatímco modely aut ještě působí uspokojivě, tak okolí tratí a celkové zpracování prostředí, nasvícení a dodatečných efektů už nikoli. Je zřejmé, že se někde stala chyba a vývojáři nedokázali ani vzdáleně využít potenciál Unreal Enginu. Jinak si nedovedu vysvětlit, jak je možné, že nové WRC vypadá dokonce hůře než starší hry od Codemasters v čele se sérií F1, které využívají už také pomalu zastarávající Ego engine. Nejde přitom pouze o samotnou grafiku. Hra překvapivě pokulhává také z hlediska prezentace, animací a celkového vizuálního dojmu. Aby toho nebylo málo, tak na tom nové WRC není nejlépe ani po stránce optimalizace. Na mnou testované verzi pro PlayStation 5 občas docházelo při průjezdu pasážemi s větším množstvím objektů k propadům frameratu, což rozhodně u hry tohoto typu nechcete zažívat. Nejde v tomto směru o nic výrazného, ale vzhledem ke grafickým kvalitám to není příliš obhajitelné.

Z pohledu technické stránky hra zkrátka působí jednoznačně béčkovým dojmem, který se může maximálně srovnávat s minulými díly série od Kylotonnu nebo hrami od italského studia Milestone. V případě nového WRC se ale bavíme o titulu od renomovaného studia Codemasters, které má se závodními a specificky i rallye hrami desítky let zkušeností. Studio se navíc může v posledních letech spolehnout na finanční zázemí vydavatelství Electronic Arts. Od této kombinace jsem zkrátka po této stránce očekával jednoduše více.

Je to škoda, protože to bude právě zastaralý vizuál, který jinak povedené závodní hře bude kazit reputaci. Pravidelní hráči série a hardcore rallye fanoušci novému dílu díky povedené fyzice i ovládání, nabité virtuální garáži a náročným rychlostním zkouškám tento neduh zřejmě odpustí. Sám jsem se ostatně při hraní bavil a navzdory zmíněným problémům jsem přesvědčen o tom, že se jedná o dobrou rallye hru. Nedokážu se však ubránit dojmu, že mají vývojáři ze studia Codemasters s podporou od Electronic Arts jednoduše navíc.

EA Sports WRC

EA Sports WRC je slušnou rallye hrou, která zaujme především povedeným jízdním modelem, bohatým vozovým parkem a velkým množstvím detailně zpracovaných rychlostních zkoušek. Přednosti hry ale zůstávají ve stínu zastaralé grafiky, slabé prezentace a celkově nenaplněných očekávání, které fanoušci závodních her od premiérového dílu od EA a studia Codemasters měli.

Jízdní model
Zpracování rychlostních zkoušet
Pestrý a početný vozový park