Co-op střílečka, která dokáže být vážně zábavná i velmi frustrující.
Finské studio Remedy si asi všichni spojíme především s velmi komplikovanými, všemožně propojenými příběhy z pera Sama Lakea. Přesto se tým, který má na kontě prakticky výhradně příběhové hry, pokud tedy nepočítáme jejich prvotinu Death Rally, před několika lety rozhodl pustit do neprobádaných vod online multiplayeru a vznikl nápad na FBC: Firebreak, který jsme dlouho znali pod kódovým označením Condor. Kooperativní PvE střílečka pro 3 hráče, jež zároveň značí několik „poprvé“ pro finské vývojáře.
Je to jejich první first-person střílečka, dosud byly všechny jejich tituly z pohledu třetí osoby. Jde o první hru, kterou si Remedy vydává zcela samo, bez jakéhokoli partnera. A v neposlední řadě, jak už tady padlo, je to jejich první multiplayer. Jde o další případ, kdy se vývojáři snažili naskočit na trend s vidinou vyšších zisků, nebo, jak Remedy ostatně slibovalo, skutečně studio do žánru přineslo něco svého?
- Platformy: PC (recenzovaná verze), PlayStation 5, Xbox Series X|S
- Datum vydání: 17. 6. 2025
- Vývojář: Remedy Entertainment
- Vydavatel: Remedy Entertainment
- Žánr: First-person co-op PvE střílečka
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ano, online co-op pro 3 hráče
- Velikost souborů: 18,8 GB
- Cena: 39,99 € (Steam), dostupné ve službách Game Pass a PS Plus Extra/Premium
PC sestava:
- Procesor: Intel Core i5-13600K
- RAM: 32 GB DDR5 6000 MT/s
- Grafická karta: Nvidia GeForce RTX 4080 (16 GB VRAM)
- Úložiště: Solidigm P44 Pro (2TB NVMe PCIe 4.0 SSD)
Fanoušci si přijdou na své
Začal bych u toho, co má hra společného s dalšími tituly od finského studia, a to je zasazení. Opět totiž navštívíme Remedy Connected Universe a úplně konkrétně Nejstarší dům, centrálu úřadu FBC, kde se odehrával také Control. Dlouhých 6 let po jeho událostech se budova stále nachází v lockdownu a Hiss pořád představuje velkou hrozbu. Byla proto zformována jednotka Firebreak, jejímž úkolem je se se všemi problémy vypořádat.
Přestože Firebreak není příběhovou hrou, o narážky a všemožné reference pro znalce RCU, a především tedy Controlu, opravdu není nouze. Ať už jsou to dokumenty během načítacích obrazovek nebo povídání mezi Hankem a Jerrym, jedinými postavami z řad zaměstnanců FBC, na které narazíte, protože ačkoli je několikrát zmíněná třeba ředitelka Jesse Faden, ve hře se bohužel přímo neukáže.
Materiálu pro fanoušky tady ale zkrátka není vůbec málo, a navíc je to vše doplněné o pro Remedy rovněž typický humor, který je tady vyhnán docela do extrému, protože prakticky celá hra se nebere příliš vážně. Není to tedy znát jen na oněch dialozích, ale také samotných misích, kde se finští vývojáři docela vyřádili.
Celá řada možností
Misí je celkem pět a každá z nich nepřináší jenom výrazně odlišnou lokaci, kde prozkoumáte známá i z hráčského pohledu neprobádaná místa Nejstaršího domu, ale hlavně i různorodé typy úkolů. Jednou tak musíte nahodit větráky a zastavit smrtící pec a jindy zase čelíte nátlaku nebezpečných poznámkových bloků či třeba sbíráte radioaktivní materiál, který následně musíte odvézt v důlním vozíku dál.
Celkovou různorodost navíc doplňuje i řada možností před vstupem do mise. Můžete totiž regulovat obtížnost (čtyři úrovně) a délku (tři úrovně), která ovlivňuje, kolik úkolů na vás čeká a jak dlouho hra potrvá. Je to skvělý systém, jak umožnit zahrát si třeba jen jednu krátkou hru, pokud nemáte moc času, ale zároveň mít možnost se pustit do delší, třeba víc než půlhodinové mise, kde projdete celou mapu. Kromě toho se vám pak po prvním dokončení odemkne „corruption“, což je v podstatě nastavení randomizace, jež upravuje lokaci klíčových míst, ale také do hry přidává Pozměněné předměty, které mohou třeba snížit úroveň gravitace či způsobit změnu teploty.
Svatá trojice
Firebreak se od začátku prezentuje jako co-op pro tři a opravdu byste k němu tak měli přistupovat. Během recenzování totiž samozřejmě byly možnosti omezené, a tak jsem se do hry několikrát pustil i sám. A přestože to titul umožňuje, určitě bych vám to nedoporučil, protože mi přijde, jako by tuhle možnost ve hře tvůrci nechali „aby se neřeklo“, ale ve skutečnosti na ni Firebreak vůbec není připravený. Množství nepřátel totiž zřejmě nijak upraveno není a sami jste proti nim téměř bez šance, hlavně jde ale také o výbavu jednotek Firebreak.
Ve hře jsou totiž tři sady nástrojů: opravný, kde díky velkému klíči může hráč rychle opravit rozbité sprchy či pojistky, elektrický, který je vhodný na, jak už název napovídá, zelektrizování nepřátel či rychlé nabití generátorů, ale umožňuje také vysoké skoky pro rychlejší přemístění, a nakonec vodní, díky němuž můžete rychle uhasit požár. Všechny tři sady jsou natolik klíčové pro celou hru, ať už samostatně, tak ve své kombinaci, že je prakticky nutné, abyste hru hráli ve třech a každý měl jinou sadu.
Přemýšlet se vyplatí
Nutno ale říct, že když se tohle povede, je Firebreak opravdu velká zábava. Nejde totiž jen o typickou střílečku, kde střílíte hlava nehlava, Remedy do hry přineslo řadu neotřelých prvků. Už jenom fakt, že místo lékárniček se sprchujete či pijete vodu z kohoutku, nebo že máte k dispozici ultimátní schopnosti v podobě Pozměněných předmětů, jako třeba trpaslíka, který sešle blesky všude kolem sebe, klidně i na vaše spoluhráče.
Ve Firebreaku musíte často přemýšlet, než něco uděláte, velkou roli tady hrají různé efekty, ať už je to oheň, mráz, radiace nebo třeba elektřina. Pokud uděláte chybu, můžete jejich kombinací zranit nejenom sebe, ale také oba vaše spoluhráče, naopak je ale také můžete chytře použít proti nepřátelům. A když se vám zrovna povede celou hordu Hiss zabít prakticky na jednu ránu, vyvolá to ve vás pocit zadostiučinění.
Celkově musím pochválit gunplay, který Remedy dlouhodobě umí, ale tady čelili výzvě v podobě přechodu na first-person pohled a zvládli to podle mě na jedničku. Pocit ze všech zbraní je velmi dobrý, a že jsem jich stihl vyzkoušet hned několik. Revolver, samopal, kulomet, puška či různé typy brokovnice, ve Firebreaku si vybere opravdu každý. V kombinaci s několika typy granátů a již zmíněnými schopnostmi jsou tak možnosti v souboji vážně velké.
Chaos
A taky je to potřeba, protože Hiss vás rozhodně šetřit nebude. Sypat se na vás budou hordy nejenom standardních nepřátel, které ještě celkem hravě zvládnete, ale také třeba známí létající vozíčkáři, neviditelná monstra či zcela nový typ jakýchsi velkých, obrněných stvoření, která lze zasáhnout pouze zezadu. A přestože většinou fungují dobře a jejich variabilita mi přijde dostatečná, mnohdy se může stát, že se stanete obětí naprostého chaosu.
Občas je množství nepřátel jednoduše tak velké, že i ve třech vám to dá hodně zabrat, a připadáte si, že už je to ze strany hry poněkud neférové. Obzvlášť, když vás pak taková horda nachytá v jednom z úkrytů, kde je prostor velmi omezený a proti silným nepřátelům prakticky nemáte šanci, protože na ně platí hlavně rychlý pohyb a obratnost.
Chaos ostatně dokonale vystihuje moje první pocity ze hry, protože i když jsem si později začal Firebreak užívat, prvních pár hodin jsem docela tápal. Je to způsobené jednak nedostatečným tutoriálem, který vám jen rychle představí menu a následně vhodí rovnou do hry, kde vám vše vysvětluje za pochodu a v tu chvíli nemusíte mít čas si text přečíst.
Technické nedostatky
Ještě větší problém pak ale může být nepřehledné UI, a to jak v menu, tak především přímo ve hře, kde nemusí být jasné, co se po vás vlastně chce. Ve výsledku jsem na všechno přišel spíš díky vlastní iniciativě, než že by mi hra něco vysvětlit chtěla, a přestože to může být zábava v singleplayeru, pro co-op hru to opravdu vhodné není a jde spíše o špatný design ze strany vývojářů.
Tady navíc narážíme ještě na jeden problém, a to je poměrně velké množství chyb. Není to u Remedy úplně novinka, ale tady jich bylo opravdu hodně, a podotýkám, že mi bylo zdůrazněno, že hraji už verzi s day 1 patchem, tedy váš zážitek by měl být prakticky stejný. Chyby se netýkají jenom už zmíněného UI, jež zkrátka občas nefunguje, jak má, ale jde také o různé vizuální glitche či momenty, kdy vás něco zraňuje a vůbec nevíte co, nebo neustále hoříte, i když se vší silou snažíte požár uhasit. Uprostřed chaosu takové chvíle opravdu nejsou ideální a mnohdy mohou bugy nastat i u nepřátel, byť tam se určité jejich záseky dají vzhledem k velkému množství očekávat, a většinou jejich AI funguje dobře.
Audiovizuál nezklamal
Kde naopak musím chválit, je vizuál. Remedy opět využilo svůj osvědčený in-house engine Northlight, ale místo špičkové grafiky se tentokrát víc zaměřilo na to, aby mohl titul běžet i na slabších strojích. I přesto hra dokáže vypadat velmi hezky, ať už jde o nasvícení, postavy či detaily prostředí.
Nutno ale říct, že na mé sestavě jsem při rozlišení 4K a maximálních detailech (ale bez RT) musel sáhnout po poměrně agresivním upscalingu Performance, abych dosáhl naprosto stabilních 60 FPS za všech okolností (a musel jsem použít externí uzamknutí FPS přes RivaTuner, protože ten ve hře má opravdu extrémně nestabilní časy mezi snímky). Pozitivní ale je, že grafika se dá výrazně škálovat oběma směry, takže přece jen by si měli moct zahrát i hráči na slabších sestavách. Hra je ostatně certifikovaná pro Steam Deck, tam jsem ale titul bohužel vyzkoušet nestihl.
Abych se ale ještě vrátil ke chválení, povedlo se také audio, se kterým už má Remedy bohaté zkušenosti, Zvuky od těch nejpodstatnějších, jako jsou zbraně či monstra, až po ty nejmenší detaily, jako je třeba rozbitá sprcha, zní naprosto skvěle. A do toho nechybí ani povedený, energický soundtrack, o který se opět postaral dvorní skladatel Remedy Petri Alanko a k této zběsilé akci opravdu sedí.
Překvapivě bezproblémový multiplayer
Stejně tak se povedlo prakticky vše ohledně té dost možná nejobtížnější stránky multiplayer hry, a to jsou servery a matchmaking. Se stabilitou serverů totiž žádný problém nebyl, vše fungovalo naprosto bez problémů, a matchmaking nabízí přesně to, co bych si představoval. Možnost rychlého skočení do hry (s pár předvolbami), nebo vytvoření vlastní hry, včetně možnosti vlastního týmu. Hra umožňuje crossplay a připojení k hráči na jakékoli platformě je mimořádně jednoduché, stačí jen zadat šestimístný kód.
A přestože Firebreak neobsahuje voicechat (kde to je ještě celkem pochopitelné a lze ho případně nahradit třeba Discordem) ani textový chat (kde už jeho absence přece jen trochu zamrzí), nabízí poměrně efektivní ping systém, díky němuž můžete označovat třeba sprchu ke spravení, nebezpečné nepřátele či jiná místa zájmu. Jenom tedy pingy nezmizí poté, co už nejsou platné (třeba když byla sprcha spravena), což může být poněkud otravné, ale vývojáři slíbili, že je to jeden z (mnoha) nedostatků, které napraví v budoucím patchi.
„Battle Pass“ a další progres
Na závěr jsem si nechal poměrně důležitou část celého multiplayer zážitku, a tou je samozřejmě váš postup, který se projevuje hned v několika formách. Díky celkovému levelu vašeho účtu se vám odemyká víc a víc perků, které mohou zásadně ovlivnit váš styl hry a díky případným vylepšením pomoct i vašim spoluhráčům. Level konkrétní sady nástrojů pak určuje, kolik perků si zrovna můžete aktivovat.
Hlavní část vašeho postupu je nicméně tzv. Requisition, což je de facto přejmenovaný Battle Pass, jenž je ale zcela zdarma a nemusíte jím procházet zcela lineárně. Jednotlivé odměny si odemykáte pomocí ztracených dokumentů, které v misích můžete najít v úkrytech nebo třeba při zabití silného nepřítele.
Requisition nicméně obsahuje jak herní výhody (lepší zbraně či výbava), tak čistě kosmetické předměty (brnění či spreje) a nevím, jestli je tohle míchání úplně vhodné, protože obojí si odemykáte za stejnou měnu, kterou můžete získat skutečně pouze hraním. K dispozici je pak také ještě dodatečná, placená Requisition, jež už však obsahuje pouze kosmetické předměty, které si odemykáte stejným způsobem. Žádné pay-to-win se tedy naštěstí nekoná.
Hlavní pochybnosti mám ale o celkové výdrži hry. Během recenzování jsem v ní strávil něco přes 13 hodin a za tu dobu jsem si stihl odemknout vše v 7 stránkách Requisition z 9. Jistě, ještě mi chybí spousta perků, ale upřímně si nejsem jistý, jestli budou mít hráči motivaci se do Firebreaku po prvotní dávce akce vracet. Přece jen, misí je i přes výrazné množnosti úprav jen 5 a Requisition dokončíte relativně rychle.
Pokud poté nechcete dělat to samé pořád dokola, nezbývá vám než si počkat na další velký update. A ačkoli Remedy už má plány na aktualizace přinášející nové zbraně či mapy, ještě si na ně nějakou dobu počkáme. A do té doby bude podle mě hráčská základna silně upadat. Na druhou stranu se Remedy musí nechat, že řadu rozhodnutí udělalo studio po mnoha přešlapech jiných týmů správně. Veškerý post-launch obsah ovlivňující hru bude zdarma a navíc bude titul už ode odne vydání k dispozici v Game Passu i PS Plus Extra/Premium, takže minimálně zpočátku by měla mít hra počet hráčů zajištěný.
Bude to stačit, myslíš?
A u toho bych rád zakončil i celou recenzi. FBC: Firebreak dělá spoustu věcí správně, ať už je to rozmanitost úkolů v misích, zábavný gunplay, kvalitní základy pro multiplayer či hromada narážek pro RCU fanoušky a všechny další podivnosti, které si Remedy pro hráče nachystalo. Tohle není jen nějaký další multiplayer, je to co-op střílečka s velkou částí DNA tohoto finského studia. Jenže ani to podle mě na vítězný koktejl nemusí stačit a důsledkem technických problémů i nedostatku obsahu Firebreak může poměrně rychle zapadnout. Je tedy na vývojářích, jak se k celé výzvě postaví, a zda dokážou opravit chyby a přidat obsah dřív, než bude pozdě.
Verdikt
Experiment Remedy se v mnoha ohledech povedl. FBC: Firebreak dokáže být v těch nejlepších chvílích vážně zábavnou co-op střílečkou, která se dobře hraje, pěkně vypadá a nabízí i řadu pomrknutí na fanoušky RCU. Technické problémy a nedostatek obsahu ale zážitek poněkud sráží a po dokončení toho, co titul momentálně nabízí, se budou nejspíš vracet jen ti nejvěrnější hráči.