Recenze GRID – závodní vítr z Albionu
GRID Recenze Recenze GRID – závodní vítr z Albionu

Recenze GRID – závodní vítr z Albionu

Michal Jonáš

Michal Jonáš

9
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Nahlédněte do tváře vaší šílené Nemesis!

Reklama

Když před více než dvaceti lety vyšel oficiální simulátor britského mistrovství cestovních automobilů TOCA Touring Car Championship (podrobně o něm zde), načal tím kariéru jedné z nejznámějších závodních sérií, nyní již s tuctem dílů, posléze přejmenovaných na Race Driver, potažmo GRID. Aktuální novinka, prostě pojmenovaná jen GRID, vyšla 5 let po posledním titulu GRID Autosport, jenž právě dorazil i na Switch (naše recenze tehdejší PC verze 8/10) a i když se to zdá jako dostatečně dlouhý čas na tvorbu zbrusu nové hry, se svým předchůdcem nový GRID pojí daleko více, než sami tvůrci přiznávají.

GRID je již třetí a poslední letošní hrou od Codemasters po DIRT Rally 2.0 (recenze 8/10) a F1 2019 (recenze 7/10), což sice na první pohled může budit zdání, že Britové honí spíše kvantitu než kvalitu jako jejich kolegové z Milestone, ale trojici her během jednoho kalendářního roku zvládají vydávat již prakticky od svého založení, takže to není nic čeho bychom se měli bát. Daleko větší obavy budí spíše neblahý fakt z posledních her z Albionu, kdy Codemasters škudlí na obsahu, aby jej v některých odstrašujících případech postupně doplňovali za drahný peníz, viz sezóny v DIRT Rally 2.0 či poloprázdné propadáky ONRUSH a Micro Machines World Series.

 

  • Vyšlo na: PC (recenzovaná verze), PS4 , X1
  • Datum vydání: 8. října 2019
  • Žánr: závodní
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano (online 16 hráčů)
  • Dat ke stažení: 65 GB (PC)
  • Cena: 1199,- (PC), 1599,- (konzole)

 

Proti všem

GRID to na trhu bude mít velmi těžké, protože se musí popasovat s již zavedenou konkurencí v podobě Forzy Motorsport 7 (recenze 8/10), Gran Turisma Sport (recenze 8/10) a Project CARS 2 (recenze 8/10), protože to jsou poslední multiplatformové silniční závody. Do skupinky konkurentů ale neřadím nejnovější Assetto Corsa Competizione, jelikož to je podstatně užší simulátor jediné závodní série, který navíc vyšel jen na PC. Na dohled od těchto velikánů se ale GRID vůbec neukáže, protože má sám co dělat, aby obstál i vedle svého pět let starého bratříčka.

Závodní studia pro co největší přiblížení realitě u svých her běžně spolupracují s veličinami motorsportu i automobilového průmyslu, takže se silničními forzami Microsoftu pomáhá koncern Pirelli. S posledními gétéčky zase trojka KW, Nissan a Yokohama, načež na všechno dohlížel Carlos Sainz Jr. Zdaleka nejvíce to podchytili Slightly Mad Studios u svých projektů. Pro ten poslední angažovali rovnou celou partu jezdců, jako jsou Ben Collins, Chris Goodwin, Nico Hamilton, René Rast či Tommy Millner. A závodní tým Olsbergs MSE jako pojistku navrch.

A jelikož v žánru závodních her také platí to Nerudovské: „kdo chvíli stál, již stojí opodál”, ani GRID nemohl zůstat pozadu. Proto angažoval jezdce, který všechny výše zmíněné dalece přesahuje: Fernanda Alonsa. I když ho Codemasters tlačí všude možně, nevěřte tomu, že se na GRIDu nějak široce podílel, protože jeho nabitý program by to ani neumožňoval. Ano, oficiálně sice pracoval jako konzultant, ale fyziku si Codies stejně udělali po svém, přičemž Fernando slouží hlavně jako ambasador hry a herní boss při závodění, protože mu je věnována celá jedna kapitola zdejší závodní kariéry.

 

 

Dělníci vzadu

Něco podobného jsme viděli i u 3 roky starého Sébastian Loeb Rally EVO, ale tam se mohl alsaský rallye velmož doslova přetrhnout, ale dobrou hru z Italů zkrátka nevymámil. Codies jsou ovšem trochu jinačí liga, nicméně místo té slavné tvářičky tu nejčernější prácičku při vývoji hry odvedla Alonsova svěřenkyně s partou virtuálních závodníků z Fernandovy osobní stáje. Jamie Chadwick je mladá slečna, která všechny kolegyně totálně drtí ve speciálním šampionátu W Series F3 určeném jen pro něžné pohlaví, a jež dokázala spolu s chlápky vyhrát svoji třídu v rámci mistrovství Velké Británie sportovních automobilů.

Ostatně její Aston Martin najdete přímo ve hře, přičemž se tato závodnice snažila přenést něco z reálného chování vozů i na televizní obrazovky a monitory. Aby to všechno šlo nějak pohodlně virtuálně uřídit, to už mělo na starost trio jezdců z týmu FA Racing Esports Logitech, Diego Ruiloba, Kristian Kwietniewski a Tom Martinez. To jsou koně z vlastního Alonsova esport týmu, který se věnuje silničnímu soutěžení v Gran Turismu Sport, iRacingu, Project CARS 2 a rFactoru 2, takže mohou dobře porovnávat.

Ovšem jestli si pamatujete, jak se jezdí v GRID Autosport, tak ani tady to není o moc jiné. GRID si totiž nehraje na žádný simulátor, ale je to spíše arkádovější závodění, v němž s jedním prstem v nose a s tím druhým v zadku v pohodě na základní nastavení ukočírujete takřka jakoukoli situaci a s ovládáním drtivé většiny vozů nebudete mít vůbec žádnou potíž. A když si aktivujete všechny pomocníky od ABS po stabilizaci, dají se vyhrávat závody i s klávesnicí. Jamie se ale postarala o to, že když si naopak všechno komplet povypínáte a se silnými vozy dupnete na plyn, tak okamžitě uděláte tolik hodin, jako ani v práci ne.

 

 

GRID je ovšem v porovnání se zmíněnými konkurenty daleko větší arkádou, kdy se na nějaké akurátní chování vozů a přesnou fyziku moc nebere zřetel. Je také vidět, že se jako hlavní ovládací periferie berou ovladače, protože na volantu je sice řízení daleko přesnější a dá se dokonce konfigurovat i editací XML souborů, ale zpětná odezva je spíše nevýrazná a neurčitá.

Konkurenci ale GRID již tradičně zadupává do země svojí skvělou destrukcí a poškozováním, protože tak ochotně mačkací autíčka nemá nikdo z ní. Poškození přitom lze nastavit jak kosmetické, tak i fatální, že po jednom velkém nárazu okamžitě končíte. Nicméně až do té totálky nemají havárie na jízdu vůbec žádný vliv. U reálnějších her to automobilky jen nerady vidí, ale když se jedná o arkádovější titul, jak vidno s masakrem jejich plechových dětí najednou nemají problém.

 

Opět tenká náplň uvnitř

To, že letos Codies vyrobili již svůj třetí produkt, poznáte záhy. Hra je totiž ze všech tří letošních ostrovních titulů jasný levoboček s nejmenším obsahem. A v tomto směru je za konkurencí daleko pozadu. Těch pouhých 13 unikátních lokací s 82 variantami je jednak zoufale málo a jednak jsou některé rozkrájené na milion velmi podobných verzí, takže už po několika hodinách jezdíte stále to samé. Třináctka je na dnešní poměry naprosto směšné číslo, které bylo standardem před těmi dvaceti lety za dob první a druhé TOCy. Navíc jsou to vesměs jen znovu recyklované tratě ze všech tří minulých GRIDů, takže zbrusu nové jsou pouze 4: Havana, Sydney, Šanghaj a Če-ťiang.

 

 

Trapné je zejména umělé navyšování variant skrze obrácené reálné tratě, protože to je vyfantazírovaná zhůvěřilost, která v reálu neexistuje. Vždy mne fakt rozpálí, když musím jet třeba takové Brands Hatch v protisměru a startovat z opačně nalajnovaných bloků, kdy mám semafory za zadkem… Už i Gran Turismo Sport, které se na startu také pozvolna rozjíždělo, mělo zpočátku 17 tratí, Forza 7 měla 32 a Project CARS 2 dokonce 56. I starý GRID Autosport svého nástupce deklasuje 22 lokacemi ve 111 verzích. To je ale pěkná ostuda! Na rozdíl od forzy si ale můžete navolit denní dobu od úsvitu po noc, i počasí od sluníčka po liják úplně u všech tratí, nicméně dynamické počasí ani proměnlivou denní dobu GRID nemá. Nadto mokrá vozovka nemá na jízdu žádný vliv, přičemž občas hra do deště pošle vozy, které ani nemají stěrače…

 

Nejmenší ze všech

Podobně chudobná je i garáž, ale v této části neexceloval prakticky žádný GRID. 73 vozů (zčásti navíc smyšlených) je rozděleno do 6 tříd, což jsou také jednotlivé závodní série v kariéře. Jen pro příklad, jaký mají Codemasters progres, tak minulý Autosport a Gran Turismo Sport měly od začátku 88 aut, Project CARS 2 189 a sedmá Forza dokonce 572! Startovní rošt zůstal stejný co minule, tedy v závodu jede 16 účastníků, což je opět zdaleka nejméně. V Gran Turismu Sport jezdí 20, ve Forze 24 a v Project CARS 2 až 32 jezdců.

Ani po stránce režimů jízdy GRID, úplně stejně jako jeho předchůdci, zrovna nepřetéká. Když pominu volnou hru, zbývá jen ta kariéra a online multiplayer pro stejný počet 16 účastníků. Což znamená zase okleštění oproti GRID Autosport, protože ten má ještě rozdělenou obrazovku, kterou nyní tvůrci úplně vypustili. No, kariérou bych ten jediný déletrvající režim skoro ani nenazýval, protože se jedná vesměs o to samé pojetí řady postupně odemykatelných turnajů jako minule.

 

 

Před vámi se rozevře tabulka se 6 závodními sériemi, jež jsou všechny od začátku volně přístupné, což je fajn, protože si můžete kdykoli svobodně vybírat a nikdo vám nic nediktuje, co musíte jezdit. Z minulého dílu se vrací disciplína cestovních vozů Touring a vytuněných kár Tuning, zatímco těmi dalšími sérkami jsou jízdy proti Fernandu Alonsovi a jeho týmu, závody zámořských Stock Cars a kolonka Invitational, do níž si vozy nemusíte kupovat, protože vám je pouze v této sérii zapůjčí.

Každá tato jednotlivá série či třída aut obsahuje 13 turnajů s jedním až čtyřmi závody, Invitational má dvojnásobný počet podniků. Vaším kariérním cílem je kvalifikace do finální GRID World Series, což je přejmenovaný závěrečný turnaj GRID Legend Series z Autosportu, do něhož se kvalifikujete absolvováním alespoň kvarteta z půltuctu finálních podniků nazvaných Showdown. Kariéra tak obsahuje celkem přes 100 jednotlivých turnajů, což není vůbec malé množství, byť konkurenti jsou zase o řád jinde: samotná Forza 7 bez přídavků má 400 podniků a holé Gran Turismo Sport 420.

Zadarmo ni kuve

V jízdách střádáte zkušenostní bodíky, jež vám zpřístupní další turnaje, a také peníze zvané Gridy, které potřebujete pro nákup nových vozů. Do začátku máte na vkladní knížce sto tisíc gridů, za něž si koupíte dvě až tři nejslabší kárky, takže již od začátku můžete pilovat více sérií najednou. Později jsou silnější automobily, mezi nimiž hraje prim Alonsův monopost F1 Renault R26 ze sezóny 2006, už daleko dražší, takže se pozdějšímu luxování stejných podniků už nevyhnete, protože odměny na závod nejsou tak vysoké, abyste si potřebné miliony rychle vydělali. Dokonce i když si půjčíte auto v režimu volné hry, tak vám GRID z případné odměny za umístění strhne půjčovné 10% z výdělku, což je fakt velká svéráz, kterou jsem snad nikdy neviděl. Tady vskutku zadarmo nedostanete vůbec nic. Nová auta za každou vyšší úroveň jezdce, jak je jinde obvyklé? Zapomeňte!

 

 

Každopádně se mi líbí velká míra svobody kariéry, protože si kupř. můžete zajet jeden turnaj v cestovních vozech na permanentních okruzích a ihned se přesunout do center měst a projet se v klasických minících nebo amerických osmiválcích. V tom byl GRID vždy silný v kramflecích. Pokud jste ale namlsaní z přebohaté kariéry v F1 2019, tak rychle vychladněte, protože ta zdejší kariéra je daleko jednodušší až primitivní. Krom postupného odemykání nových turnajů dostanete již jen starou známou možnost najmout si do svého týmu ještě jednoho námezdního jezdce, jehož sice musíte platit, ale zase vám (možná) zvýší odměny za závod, tedy pokud dojede vysoko, což nemusí být pravidlem.

Tuto funkci tvůrci prakticky beze změn převzali z minulého Autosportu, ostatně jako valnou část celé hry, protože nový GRID se od svého předchůdce liší opravdu jen v detailech. Opět svého kolegu můžete řídit skrze dvojici příkazů „hobluj a padej dopředu” a „zdržuj za mnou ty šmejdy, co to jde”, ale dost často si kolega stejně dělá, co chce, případně je prostě neschopný, takže nemá moc cenu se jím rozptylovat.

 

Rychle pryč, jdou po vás!

Největší novinkou celé hry tak zůstává systém Nemesis. Když budete při nějakém závodě prasit jiného protivníka, uděláte si s něj svoji Nemesis. Jezdec se vytočí, naštve, zcvokne, rozlítí, vztekne, pomátne, bouchnou mu saze a tak dále, hra mu na chvíli zvedne rychlost i akceleraci, načež jeho jediným cílem bude se vám pořádně pomstít. Takže vás bude chtít za každou cenu dojet a pěkně to do vás napálit. Něco podobného jsme nedávno viděli např. ve Wreckfestu (Rivals), ale tady je to ještě lepší.

 

 

Hra má v kódu na 400 vzorců chování umělých jezdců, přičemž ostřejší jsou ti z vyšších pozic (potkáte tu známá jména ze všech dřívějších GRIDů) a nejostřejší jsou z arcilotrovského super týmu Ravenwest Motorsport, což je úhlavní nepřítel vracející se z minulého Autosportu. Je to vlastně zdejší obdoba Drivatarů ze série Forza. Proti vám se samozřejmě později objeví i Alonsův esport tým, ale to jsou beránci.

Musím říci, že tento systém při jízdě opravdu funguje, sice navztekaní piloti nejsou bůhvíjak nebezpeční a dost často vás ani nedojedou, ale je to pěkný detail, zvlášť když si své Nemesis dělají mezi sebou i AI jezdci navzájem. Zkuste to schválně naprat do vašeho týmového spolujezdce a sledujte, co se stane. Můžete si totiž jít po krku i v jednom týmu. Jenom škoda, že toto soupeření trvá jen proti jedinému protivníkovi a v rámci jednoho závodu nebo turnaje. Jak dojedete do cíle, tak jste zase nejlepší kamarádi, a co jsme si, to jsme si.

 

Tohle že je DX12 grafika?

GRID je sice postaven na stejném enginu EGO 3.0 jako F1 2019 i DIRT Rally 2.0, ale jako první hra studia na jeho nové DirectX 12 verzi, takže hru již nespustíte na Windows 7/8, ale jen na desítkách. Kupodivu to na grafice v porovnání s minulými dvěma díly není vůbec poznat. Zatímco auta jsou vesměs docela pěkná a slušně detailní, a to poprvé v sérii s interiéry a zrcátky u všech 6 kamer, okolí je hlavně díky použitému nekvalitnímu TAA vyhlazování hodně zastřené, rozostřené a zamlžené. Autosport, ale také i GRID 2, jsou nejen daleko ostřejší, výraznější a barevnější, ale novinka na rozdíl od nich nemá ani animovanou oblohu. Nevšiml jsem si ani žádných efektů hmyzu či ptáků, tolik patrných v Autosportu, což je hodně překvapující. Místo toho tu máte pouťové konfety a balónky... Navíc u velké části kabin se tvůrci ani nerozpakovali doplnit budíky, takže např. soutěžní Ford Focus či Aston Martin Vantage mají místo palubní desky jen hrubě vymodelované černé plochy a palubka je zcela statická.

 

 

Graficky tak nový GRID strčí do kapsy jakýkoli jeho konkurent a v porovnání proti nádhernému Project CARS 2 staronový GRID vypadá jako hra dobrých 5 let stará. Závodí se tu jinak zcela v intencích celé série GRID, takže startujete staticky i letmo, pořadí rozhoduje volitelná kvalifikace (tréninky ale letos chybí) a občas se nadějete i startu z otočeného pořadí. 5 stupínků AI schopností a až 5 přetáček času na závod je to samé jako v Autosportu, ale destrukční derby tu jako plnohodnotný závodní režim již nenajdete, protože slouží jen jako rozptýlení hráčů při čekání v lobby na spuštění multiplayerového závodu.

Jakkoli později jezdíte za vlastní tým, v kariéře na rozdíl od Autosportu nenajdete žádné sponzory a jejich výzvy. Úkoly jsou vypisovány jen pro závody, kdy pro úspěšně odškrtnutí musíte např. dojet do poloviny pole, případně na bedně apod. Ladění vozů je na kost zjednodušeno skrze kvarteto posuvníků, což ale u arkády tolik nevadí. Zcela chybí jakékoli vylepšování a modifikace automobilů, možná je jen změna laku a polepů. Celkově hra nabízí 250 různých designů.

 

Na závodech je pěkně živo

Přese všechno je ale GRID na trati v plném kalupu mezi tou navztekanou smečkou šestnácti vozů velkou zábavou. Jelikož se tu vůbec nedodržuje nějaká čistá jízda, tak to všichni do sebe valí o sto péro, z jedné strany vidíte slintání a rudé oči vaší Nemesis, zatímco na té druhé ostatní jezdci vytlačují své protivníky, sami neuvěřitelně bourají a vyjíždějí z trati. Každý druhý, třetí závod, byť jsou vesměs velmi krátké na pár kol, můžete jezdit někde jinde a s jinou károu. Navíc je příjemné, že i v těchto živelnějších a arkádovějších závodech se různá auta chovají a řídí trochu jinak. Silnice jsou obsypány hromadami živých diváků i na naprosto nemožných místech, v cíli létají barevné konfety a vůbec to kolem tratí není zdaleka tak sterilní jako všude jinde a pěkně to žije.

GRID se nakonec vyvrbil přesně tak, jak jsem očekával. Je to obyčejná kopírka předchozích dvou dílů s mrzkým a kardinálně ořezaným obsahem, který je na dnešní dobu až ostudný, a hra v totálně zjednodušeném pojetí s minimem herních režimů a funkcí (ani ten foto režim tu není). GRID je taková typická arkádička pro masy, z níž na sto honů čiší, že byla vyrobena tak, aby byla rychle hotová a moc to vývojáře nestálo (ale vás ano). Kromě jedničky jsou všechny minulé GRIDy stále daleko lepšími, pečlivějšími a hezčími hrami, stejně jako forzy, gétéčka i projekty. Těm nový GRID nesahá ani po kotníky, ale jeho cílovka je úplně jinde: jsou to nenáročné a živelné závody, v nichž se nikdo neztratí a které uřídí úplně každý. Na dnešní dobu je to ale setsakra málo.

 

GRID si můžete v digitální i krabicové verzi zakoupit na Xzone, kde k fyzickým verzím hry obdržíte zdarma i originální plakát a klíčenku s autíčkem:

 

 

 

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

 

GRID
PlayStation PlayStation 4
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Lehce předělaný Autosport, sice přetékající živelným závoděním plech na plech, ale postrádající jak širší obsah, tak i mnohé z minulých her své řady.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

solidní destrukce vozů
pohodový jízdní model
živá atmosféra na tratích
fungující systém Nemesys
závody proti Alonsovic rodince
ostudně malý obsah
průměrná grafika tratí
minimum jízdních režimů
od Autosportu nic nového
vzhledem k náplni hry vysoká cena
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama