Recenze hry Miitopia
Recenze Recenze hry Miitopia

Recenze hry Miitopia

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

Do party můžete vzít partnerku nebo komiksovou postavu.

Nintendo nám na hybridní konzoli Switch přineslo jedno z nejzajímavějších RPG, jaké jste si mohli doposud představit a to i navzdory tomu, že na konzoli najdete opravdu obrovské množství různých dalších RPG napříč všemi žánry a podžánry. Být ale originální je jednoduché, pokud máte v kapse ultimátní trumf. Tím se u Nintenda stalo zapracování Mii charakterů do samotného děje hry, takže i když nemůžete počítat s fotorealistickou grafikou a nejmodernějšími vizuálními efekty, dokáže Miitopia velice lehce vyniknout z haldy dalších akčních role-playing her.

A vůbec přitom nevadí, že hlavní záporák Dark Lord dobývá svět tím, že lidem krade obličeje a nutí tím lidi… no k čemu vlastně? Aby ukázal svou sílu? Aby tyto ukradené tváře nasadil na pekelné bytosti, protože to jediné Pán temnot vytvořit nedokáže? Nebo aby světem běhaly postavičky bez tváří (trošku jako Neo při prvním výslechu Agentů) a sklonily se před jeho mocí? Důvody mohou být na začátku příběhu jakékoliv, ale rozhodně je to zábava. Lehce infantilní, ale pořád neskutečná zábava.

• Platforma: Nintendo Switch
  • Datum vydání: 21. května 2021
  • Výrobce: Nintendo a Grezzo
  • Distribuce: Nintendo
  • Žánr: akční RPG, adventura
  • Dat ke stažení: 3 GB (Switch verze)
  • Herní doba: 35 hodin
  • Přístupnost: 7+
  • Prodejní verze: Krabicová i digitální
  • Cena: 1 299 Kč

V novém kabátu

Za téměř pět let od uvedení konzole Switch na trh, jsme se zrovna nedočkali velkého množství portů původních Nintendo her z kapesního 3DSka. Samozřejmě musíme počítat s navázáním na různé zavedené série jako je Mario Kart, Zelda, Pokémoni nebo Animal Crossing: New Horizons či Luigi’s Mansion, ale oproti jiným platformám je remasterovaných portům ještě relativně málo. A přitom si o ně Switch vyloženě říká. Takže jak si vede Miitopia vůči svému originálu?

Trumfem hry je přístupnost a otevřenost.

Na rozdíl od původní 3DS hry, který hráče omezoval hlavně co se týče tvorby a úpravy Mii postaviček, si můžete udělat hrdinu mnohem osobnějšího nebo naopak mnohem ulítlejšího, než bylo možné předtím. Úroveň přizpůsobení postavy může v Miitopii směle soupeřit s prakticky jakýmkoli starším RPG. Ze samotné podstaty postaviček nelze úpravy provádět v rozsahu Mass Effectu, ale to asi nikdo nečeká. Trumfem hry je přístupnost a otevřenost. Pro hráče tedy není problém vytvořit si vlastní, ryze osobní boj proti... třeba proti nenáviděnému sousedovi nebo učitelce češtiny ze základky. Díky možnosti importování již vytvořených Mii charakterů z konzole, dopadl na mého Dark Lorda obličej mé ženy. Jak jinak.

Za svého bratra v boji jsem si zase vzal Mii charakter mé dcery přímo z konzole, ale když na to přijde, můžete si stáhnout přes net daleko zajímavější ksichtíky. Takže je skupinka nakonec tak šílená, že se vedle rodinných příslušníků objeví bok po boku mistr Yoda, Spiderman nebo bývalý prezident Spojených států. Třeba. V nabídce jsou i klasické Nintendo postavy jako Link, Mario a Peach, ale ono je stejně vtipnější dát určitým postavám obličeje svých známých. Nicméně poměrně robustní sada pro vytváření vlastních postav je zaměřená prakticky jen na hlavy, je zábavná, ale sama o sobě by nestačila. Funguje to dobře pouze v tom případě, že je dobrá samotná hra. A to Miitopia určitě je.

Vraťte mi obličej!

Miitopia je solidním tahovým RPG, které v sobě spojuje několik různých věcí tím nejlepším způsobem. Záchranu obyvatel, souboje, bezpečné lokality a různá funkční vylepšení. Ty jsou tradiční jednorázové nebo trvalé a do bitev s bossy si můžete vzít s sebou předměty na jedno použití.

Miitopia využívá velmi jednoduchou herní smyčku.

A přitom všem Miitopia využívá velmi jednoduchou herní smyčku, překvapivě zábavnou, ale opravdu velmi jednoduchou. Prvním krokem je průzkum města, ve kterém se ani nemůžete ztratit. Pokecáte s obyvateli, když chcete, změníte jim podle svého uvážení obličeje, potom dostanete úkoly a vydáte se do boje s příšerami. A někdy přitom najdete i truhly s předměty a narazíte na hospody, kde si doplníte zdraví a odpočinete si. Tato myšlenka konstantního opakování, kdy po průzkumu města naběhnete do dungeonu a potom do hostince, funguje překvapivě dobře, ale z velké části za to může důraz, který je kladen na samotné postavy. Když se na ně podíváte, jednodušší charaktery si představit nemůžete, ale ta skutečnost, že členy skupiny i všechny NPC můžete doslova naplnit vlastní osobností, funguje v komplexním výsledku mnohem lépe, než by vůbec teoreticky mělo. Veškerým časem stráveným ve hře totiž mezi charaktery vytváříte vztahová pouta.

Na schůzku s Tony Starem, Gandalfem nebo Brumbálem?

Miitopia není jen o tahovém RPG, ale protože pochází z východu, podstatná část hry se zaměřuje na budování vazeb mezi hratelnými charaktery, takže je v tomto ohledu jde téměř o něco jako simulátor randění. Hráči si tyto postavy do jisté míry nadefinují a pak jim musí porozumět a nedělat si mezi sebou zbytečné problémy. Každému členovi skupiny si přiřadíte osobnost, která dokáže určit, jak bude mezi postavami fungovat jejich vzájemná chemie. Někdo, kdo je ve své podstatě laskavý, si dokáže dobře porozumět i s někým, kdo je energický, zatímco tvrdohlavý beran dokáže naštvat úplně všechny. Stejně tak sobecká postava může být méně odolná vůči poškození nebo se ani neumí soustředit na boj. Z dceřina Mii jsem udělal postavičku s hlavou v oblacích, díky čemuž se při útoku často zastavila a nakonec napadla úplně jiného nepřítele.

Zábavné je právě budování vztahů s ostatními pomocí překvapivě velkého množství různých vedlejších aktivit.

Samotný průzkum dungeonů a boj není dlouhý, ale úžasné a zábavné je právě budování vztahů s ostatními pomocí překvapivě velkého množství různých vedlejších aktivit. Základní vlastností je pobývat v pokojích v hostinci s další postavou a přesouvat je z místnosti do místnosti. Také si můžete udělat výlet, zajít si do knihovny nebo za rybařit. Všechny hodně přispívají k pohodě, uvolnění a zklidnění celkové atmosféry hry. Dost hodně mi to připomíná různá anime, které si jednou svou vážnou notu a občas narazíte na úplně ujetou scénu. Miitopia v sobě tak skrývá něco, co není na první pohled zřejmé a je docela snadné se v minihrách ztratit.

Každá postava, jejíž tvář zachráníte, vám něco dá. Tou nejcennější věcí jsou asi lístky do rulety nebo na hraní hry kámen, nůžky, papír. V ruletě můžete získat předměty nebo výbavu, ve hře zase peníze. Za ty lze upgradovat postavy pomocí lehce přizpůsobitelné výbavy. Občas se vám podaří získat i jídlo a pak můžete uspořádat párty a zvýšit tímto jídlem své statistiky. Bacha ale nato, co komu dáváte. Ne každý má rád motýlí med nebo gobliní šunku. Čím oblíbenější jídlo té které postavě naservírujete, tím víc si statistiky vylepšíte.

Nevážně a hlavně zábavně

Miitopia nabízí spoustu legrace i pro ty, kteří si chtějí hraní užívat bez většího uvažování. K dispozici je možnost automatických bitev, což docela zrychluje celkové tempo. Co ale možná může vadit lidem bez smyslu pro humor, jsou animace cutscén. Já osobně jsem se hrozně bavil, když se určité postavy sblížily a začaly spolu tančit. V určitých kombinacích to vyznívá opravdu komicky. Miitopia prezentuje lidi jako karikatury a samotná podstata hry je karikaturou na velké RPG. Jde jen o to, jestli máte smysl pro humor nebo ne.

Z hudebního hlediska můžete na Miitopii prakticky zapomenout, nic jako soundtrack neexistuje. Naštěstí je tu všechno veselé a časem narůstá intenzita a napětí takovým způsobem, aby vytvořily ideální podtón pro dobrodružství a připravili vás na velké boss fighty.

Miitopia je v prodeji v obchodech Xzone.cz a Gameexpres.sk.

Za hru Miitopia pro recenzi děkujeme společnosti Conquest.

Recenze hry Miitopia

Switch verze Miitopie je fantastickou konverzí 3DS a díky rozšířeným možnostem úprav z ní dělá takřka dokonalý zážitek pro všechny hráče, kteří hledají víc zábavu, než vážné téma. Největší výhodou je integrace Mii charakterů, jejich přizpůsobení a online výběr fanouškovských výtvorů. Díky tomu je příběh ještě víc praštěnější a zábavnější, než by se vůbec mohlo od pohledu zdát. Žánrově jde o úplně základní typ RPG, ale funkčnost jednoduchého bojového systému je dobře vybalancovaný a moderní vylepšení v podobě automatických bitev a rychloposunu vpřed, udržuje tempo hraní na dobré úrovni. Pokud máte rádi trochu jednoduché, místy až hloupé, ale zábavné RPG hry, je pro vás kupodivu Miitopia nutností.

možnosti úprav postav
vtipné dialogy
ideální pro krátké hraní