Opravdový konkurent pro sérii The Sims?
Když se objevily první zmínky o nově připravovaném “life simu” inZoi, na vývojáře z jihokorejské společnosti Krafton tak padl zrak snad každého fanouška videoher. Zaujala samozřejmě především fanoušky tohoto žánru, o hru se však začali zajímat i mnozí další. O inZoi se ihned začalo mluvit jako o velmi nadějném konkurentovi série The Sims od společnosti EA Games. Někteří však byli vůči inZoi naopak skeptičtí.
Jak tvůrci z Kraftonu sami uvádí, s inZoi vstoupili do žánru, se kterým dosud neměli zkušenosti. Krafton stojí například za velmi známým titulem PUBG Battlegrounds, tudíž hra jako inZoi pro ně byla a je novou výzvou. Dle jejich slov se rozhodli hru vydat v předběžném přístupu, aby měli možnost tento ambiciózní kousek sdílet s fanoušky co nejdříve. Zároveň si přejí spolupracovat s fanoušky na postupném vylepšováním hry a naslouchat jejich zpětné vazbě. Což se jim mimochodem alespoň prozatím daří, jak jsme již psali v článku zde.
- Platforma: PC
- Datum vydání: 28. 3. 2025
- Výrobce: Krafton
- Žánr: Simulátor života
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 22 GB
- Herní doba: Individuální
- Cena: 1000 Kč (Steam)
Stáž v AR COMPANY
Hráč se zde stává stážistou v AR COMPANY, což je společnost s virtuální realitou. Jejich náplní je spravovat sousedství virtuálních lidí, kterým se říká “Zoi”. Do hry je tak díky tomu implementován takzvaný systém karmy. Hráč, jakožto zmíněný stážista, má za úkol na všechny postavy dohlížet a vést je tak ke spokojenému a produktivnímu životu s ohledem právě i na jejich karmu. Je tedy jen na hráči, jak tyto postavy povede. Ať už cestou dobré karmy nebo té špatné. Špatná karma má však i své následky. Nemusíte se kvůli tomu ale zase stresovat. Když je potřeba, karma se dá celkem jednoduše vylepšit. Hráč si tedy v tomto virtuálním světě může vytvářet postavy, budovat jim domy a poté se starat o jejich potřeby, plnit jim přání, navazovat vztahy s ostatními a tak dále.
Hráč má za úkol jakožto stážista na postavy dohlížet a vést je ke spokojenému a produktivnímu životu.
Prostor pro kreativní vyjádření
Editor postav je jednoznačně největším lákadlem celého titulu. Alespoň prozatím. Díky Unreal Engine 5, kterým je hra poháněná, postavy vypadají velmi realisticky. Tvůrci si na editoru dali opravdu záležet. InZoi nabízí spoustu možností, jak upravit snad každý detail v obličeji postav. Účesy jsou propracované vlásek po vlásku, což jde skvěle ocenit i u verzí účesů s kudrnatými vlasy. InZoi v tento moment nabízí i uspokojující množství různorodých outfitů a kousků oblečení, které si opět můžete přizpůsobit jak se vám zlíbí. Kousky oblečení lze různě kombinovat, měnit jim barvu a texturu (i využitím generativní AI) nebo dokonce vytvořit své vlastní kousky. Stejně tak inZoi nabízí slušnou dávku různých charakterových vlastností. Tvorba postavy tedy není nijak omezující a je tak už i nyní možné v editoru vytvořit v podstatě kohokoliv.
Abych byla upřímná, já jsem v podobných hrách zaměřená právě spíše na tvorbu postav, než na budování. Když se většinou o nějaký výtvor pokusím, vypadá to tak nějak suše. Budovací mód v inZoi mi však připadá mnohem méně obsáhlý, než mód tvorby postav. Působí také zprvu celkem nepřehledně a zmatečně. S trochou cviku a šikovností však věřím, že si s tím někdo dokáže pěkně vyhrát.
Tvůrci si na editoru postav dali opravdu záležet.
Co zase ale musím vyzdvihnout je fakt, že každý pozemek má přednastavené možnosti, takže jedním kliknutím se dá změnit dispozice celého bytu nebo domu a rovnou i s plnou výbavou interiéru. Jak stavební mód tak i mód tvoření postav čeká postupně další obsah a vylepšení. Ještě poslední možností úprav je zde editor města. Zde si můžete upravit prvky jako stromy a keře ve městě, výskyt zvířat, billboardy, ale i prvky jako čistotu města, bezpečnost a podobně. I tady je možností víc než dost, takže to opět dává hráči prostor popustit uzdu fantazii.
A tak jde život
Po výběru ze dvou měst (pracuje se na třetím) a vašeho vysněného domu či bytu se konečně vrhnete do nového života. Prozatím je zde pouze možnost nastěhovat se do plně vybaveného domu, takže to zprvu úplně nemotivuje vydělávat hodně peněz na zakoupení lepšího vybavení. Dále je jen na vás, jaký příběh se pro vaše Zoie rozhodnete vybrat. Bude to život, kde je kariéra na prvním místě? Nebo naopak dáte přednost rodinnému životu? Zvolíte si cestu kriminálníka a dostanete se až do vězení? Či zvolíte dráhu umělce na volné noze? Všechno to a mnohem více je tu samozřejmě možné.
Lze si vybrat v celkem široké škále zaměstnání. Mezi nimi jsou jak takzvané “rabbit hole” práce, kdy vaše postava zmizí z pozemku a nemůžete ji ovládat, tak jsou zde i aktivní zaměstnání, při kterých lze postavu do práce sledovat a přímo ji v ní ovládat. Jak už to ale bývá samozřejmě i v realitě, úkoly které musíte v zaměstnání plnit jsou po chvíli repetetivní. Například v započaté kariéře v obchodě byla mou hlavní náplní každý den ráno v práci 5x po sobě vytřít podlahu, 3x zalít kytky a pak s postavou jen tak stát za pokladnou.
Lze si vybrat v celkem široké škále zaměstnání.
Obchod totiž není úplně funkční, ale je to spíš jen taková kulisa. Jiné postavy Zoi do něj chodí, ale nic si nekupují. Za chvilku to tedy dokáže omrzet. Na druhou stranu je zde na výběr aktivních zaměstnání dost a je možné tedy jedno po druhém vyzkoušet. Jinak se mi ale systém aktivní práce líbí a gameplay je díky tomu zajímavější. Sympatická je i možnost ovládat postavu pomocí kláves či z pohledu třetí osoby.
Interakce mezi postavami vypadají přirozeně a na výběr je spousta různých možností konverzace. Někdy až tolik, že jsem nevěděla co dřív vybrat. Co bylo ale potřeba upravit, byla rychlost, jakou bylo možné navázat důvěrnější vztahy s novými postavami. Ještě nedávno to bylo totiž dost urychlené a doslova během 4 minut jste mohli stát u oltáře se Zoiem, kterého jste sotva potkali. To samozřejmě nepůsobilo příliš realisticky a na základě zpětné vazby fanoušků tvůrci přidali možnost upravit si rychlost navazování vztahů v menu.
Celkově rychlost byla tím větším problémem. Postavy totiž také stárli velmi rychle a každá etapa života trvala jen pár in-game dní. Naopak při spánku čas zase plynul dost pomalu i když šla každá postava z domácnosti spát a nebylo tak za koho hrát. Nicméně na tyto zmíněné problémy se tvůrci již stihli zaměřit a hru v tomto ohledu upravili. A je to opravdu znát. To jen dokazuje jejich snahu vypořádat se s těmi nejvíce reportovanými problémy rychle a efektivně.
Hra je funkční, jen je nutné počítat s nedokonalostí a místy prázdným světem.
Uspokojující práce na předběžném přístupu
Po pár desítkách hodin jsem nebyla svědkem žádných velkých bugů, které by mi vyloženě překazily hraní. Šlo spíše jen o drobnější chyby, kdy se například neukazovaly správně provedené interakce potřebné ke splnění ambicí, postava místo chůze začala běhat, oblékala se do pracovního oblečení i mimo pracovní hodiny a podobně. Hra je celkově funkční, jen je nutné počítat s nedokonalostí a místy prázdnějším a nedodělaným světem. Jako příklad bych zde znovu uvedla absenci plně fungujícího obchodu, možnost uvařit jídlo pouze jako jednu porci, potřeba doma uklízet až moc často nebo nemožnost interakce s některými předměty, jako třeba výbava pro batolata.
Z mého pohledu jsou to spíše maličkosti (samozřejmě proto, že se jedná o předběžný přístup). Někdy jsou otravné, to přiznávám, ale pravděpodobně budou dříve nebo později opět eliminovány. Hra je v mém případě, kdy ji mám nastavenou na nejvyšší detaily, plynulá a ani se za celou tu dobu nestalo, že by mi hra spadla.
Ještě jen v rychlosti zmíním funkce AI, na které inZoi také lákají. Generativní umělá inteligence pro vytváření unikátních textur či potisků funguje dobře, stejně tak jako generování předmětů podle fotek (3D print). Tam však záleží na fotografii, kterou pro výtvor použijete. Hra má ještě obsahovat takzvanou funkci Smart Zoi, která má být průlomová. Po zapnutí této funkce by totiž v budoucnu postavy ve hře měly mít unikátní osobnosti, reagovat na různé situace dle jejich povahy a mnohem více. Schválně ale uvádím v budoucnu. V nějaké míře tuto technologii tvůrci již implementovali, ale je stále v experimentálním stádiu. Prozatím je možné si jen přečíst takové vnitřní myšlenky postav. Z mého pohledu to tedy zatím hru nijak znatelně neovlivňuje.
Funkce Smart Zoi je stále v experimentálním stádiu.
Hra i v předběžném přístupu plní svůj účel, funguje dobře a lze u ní strávit hodiny plné relaxace.Důležité je ještě zmínit zapálenost týmu, který na hře pracuje. Díky jejich častým hotfixům a jiným úpravám hratelnosti je prozatím vidět, že chtějí dostát svému slovu a nebrat tak předběžný přístup na lehkou váhu. Což je při hodnocení určitě velké pozitivum. Pokud jim toto tempo a zápal vydrží, titul inZoi má jistě na to stát se významným kouskem tohoto žánru.
Verdikt
Nelze říci, že by předběžný přístup nenabízel dost možností, každopádně je zde prostor pro zlepšení a přidání více obsahu. V tento moment hra působí spíše jako sandbox. To není samozřejmě úplně špatně, ale prozatím zde chybí nějaká výzva nebo popud plnit různé cíle. I přesto je však inZoi osvěžující novinkou v žánru, kterému donedávna série The Sims kralovala.