Recenze Kena: Bridge of Spirits - hra jako pohlazení
Kena: Bridge of Spirits Recenze Recenze Kena: Bridge of Spirits - hra jako pohlazení

Recenze Kena: Bridge of Spirits - hra jako pohlazení

Martin Zavřel

Martin Zavřel

49
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 PlayStation PlayStation 4

Herní indie scéna opět posouvá laťku.

Reklama

Kena je hrou, která snad úplně každého zaujala od první ukázky, prvního obrázku. Málokterému dílu se povede být natolik vizuálně výjimečné a zároveň líbivé, že na první pohled okouzlí doslova každého. Kena to ale dokázala, velmi pravděpodobně proto, že ačkoliv jde o první hru 14-členného amerického studia (se sídlem v Los Angeles, vedle Hollywoodu) Ember Lab, jednotliví tvůrci mají mnoho let zkušeností s počítačovou grafikou a animací v rámci neherních projektů. Výsledná hra je ve skutečnosti po vizuální stránce snad ještě působivější, než jak ji slibovaly upoutávky. Jak dobře se ale hraje?

  • Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, PC
  • Datum vydání: 21. 9. 2021
  • Výrobce: Ember Lab (USA)
  • Žánr: akční adventura
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 17 GB
  • Herní doba: 10+ hodin
  • Cena: 1399 Kč (Xzone)

Jako pohlazení

Herní svět, do kterého vstoupíte, je neskutečně nádherný - nejen po technické stránce, ale hlavně po té estetické. Otevře se před vámi rozlehlá krajina s horami, lesy, mýtinami, vodopády a několika líbeznými vesničkami. Celé je to citelně posunuto do asijské oduševnělosti, připomínají třeba budhistické chrámy a komunity. Nádherná příroda kolem vás přímo vyzývá k meditaci, pohromadě s nádhernou, ale vždy umírněnou hudbou působí prakticky každá pasáž (mimo boj) jako procházka rájem. Není těžké najít v dnešní době hry, které jsou velmi působivě zpracované vizuálně. Je ale těžké najít hru, která zároveň působí takhle příjemně. Z tohoto světa se vám prostě nebude chtít odejít.

Takhle mimořádnému prostředí muselo být těžké vytvořit ústřední postavu "na míru", tak aby zapadla do té jedinečné atmosféry. I to se ale tvůrcům jednoznačně podařilo, protože samotná hlavní hrdinka Kena je jednou z nejsympatičtějších a nejmilejších osobností, s jakou jste se za dlouhou dobu ve hrách setkali. Kromě jejího okouzlujícího vzhledu a pohnuté historie "průvodkyně duší" na tom má určitě obří podíl také herecký výkon, za nějž je zodpovědná Dewa Ayu Dewi Larassanti, dcera ředitelů hudebního a tanečního uskupení z ostrova Bali (podílejícího se také na hudebním soundtracku hry), pro kterou se jedná o první velkou roli. Možná i proto je tak přirozená a lidská, což z ní pohromadě s povoláním "té, která pomáhá ztraceným duším najít cestu" činí jednu z nejmilejších videoherních postav za dlouho dobu.

Herní svět, do kterého vstoupíte, je neskutečně nádherný.

Trávit čas v takhle nádherném světě s takhle sympatickou hrdinkou je pak vyloženě radost, takže není divu, když se řada hráčů místo honby za příběhem přepne do módu prohledávání a užívání si každičkého kouta tohoto mimořádného prostředí: za což jsou odměněni nejen zlepšením jejich postavy (meditační místa zvyšují zdraví, extra body můžete investovat do většího energetického štítu nebo pokročilých schopností Keny) ale hlavně nacházením "Kazíků", roztomilých černých potvůrek, které vás budou doprovázet a z hrstky postupně vyrostou na vydatné hejno (v celé hře je jich schovaných přesně 100), které můžete oblékat do roztomilých kloboučků. Ne nadarmo bývá hra přirovnávána k nádhernému anime filmu Cesta do fantazie. Pokud se rozhodnete prozkoumat a najít každý kout jejího světa, snadno průchodem hry strávíte dvojnásobek její běžné herní doby, tedy dvacet hodin místo deseti.

Opravdový boj

V kombinaci s výše napsaným je o to větší úspěch, že se vývojářům zároveň povedlo přijít s bojovým systémem, za který by se nemusela stydět žádná mnohem větší a dražší videohra pro dospělé. Najdete zde spolehlivý mix silných úderů, rychlých úderů, krytí i protiúderů, stejně jako komba, speciální kouzla a nebo střelbu z luku či vrhání energetických bomb. Vše je přitom přehledné a skvěle se ovládá, i když může chviličku trvat, než si zvyknete na specifické tempo stylizované animace postav. Díky dobře dávkovaným bojům s poměrně pestrými druhy nepřátel si budete boje opravdu užívat, samozřejmě s ohledem na vámi zvolenou obtížnost hry. Pro méně zkušené je zde nejsnadnější ze čtyř obtížností, zatímco na tu nejvyšší se mohou zaseknout i odrostlí veteráni.

Kde akční hratelnost ale opravdu exceluje, to jsou souboje s bossy. Opět platí, že tam, kde celá řada mnohem větších a dražších her ostudně selhala, Kena dokázala nabídnout hned několik bossů, kteří vás překvapí svým vzhledem i chováním a z jejich porážky budete mít stejně dobrý pocit, jako z vyřešení zábavné hádanky. Snad největší poklona, kterou mohu této "rodinné" hře vyseknout je, že u některých bossů jsem si vzpomněl na Returnal nebo dokonce Dark Souls. Důležitou součásti bojové dynamiky je využívání vaší družiny Kazíků, čímž si dále budujete a posilujete vztah s nimi, velmi důležitý pro příběhovou pointu hry. Kromě nádherného zážitku a zábavné akce totiž Kena nabízí i jednoduchý, ale velmi povedený příběh o lidském souznění s přírodou a respektováním přirozeného řádu věcí, včetně života a smrti.

Akční hratelnost exceluje v soubojích s bossy.

Recenzi přinášíme poněkud později, protože samotné recenzní kódy dorazily později. Měl jsem tedy čas mezitím zachytit reakce některých hráčů a občas jsem se nestačil divit. Někteří hře vyčítají, že jde v zásadě o tradiční šablonu akční adventury, jak je v žánru známe už celé dekády. Nerozumím tomu, co je na tom špatného: tohle je zcela očividně hra určená primárně dětem a mladším hráčům, kteří nemají tolik zkušeností s videohrami: co odrostlejším může připadat okoukané, pro ně bude výborná lekce. Kombinování tradičního skákání, šplhání a boje mi přišlo rozhodně lepší, než očividně zaseklý vývoj nádherné konkurenční hry Everwild, která si "zakázala" používat tradiční herní mechaniky a boj. Když už bych hernímu designu něco vytknul, bylo by to občasné bloudění díky tomu, že navigace na mapě sice ukáže cíl, ale cesta k němu vede nečekanou oklikou. Případně by se mi líbilo dozvědět se víc o minulosti samotné Keny, která paradoxně nemá ve hře tolik prostoru, jako zápletka a minulost ostatních postav. Možná i proto někomu připadal příběh nedostatečně uzavřený. Co z kritiky některých hráčů ale chápu úplně nejméně, to je výčitka směrem ke krátkosti hry. Na to, že se jedná o indie titul malého nezávislého studia, navíc jejich prvotinu, je naprosto neuvěřitelné, jak výpravný a vypilovaný titul jsme dostali.


Kena: Bridge of Spirits
Windows PC
PlayStation PlayStation 5
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Odzbrojující nádhera místního světa dokonale ladí s oduševnělým vyprávěním o pouti průvodkyně duší. Mimořádné audiovizuální dílo těží z osobité stylizace, ale zároveň nabízí spolehlivě zábavnou hratelnost, určenou především mladším hráčům. Navigace občas trochu zazlobí a hlavní hrdinka možná zůstane zbytečně tajemná, nicméně tyto drobnosti nic nemění na jedinečnosti a síle celkového zážitku.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Nádherný svět k prozkoumání
Zábavný bojový systém
Nutkání vysbírat všechny předměty
Herecký výkon hlavní hrdinky
Pestré nastavení obtížnosti
Nápadité souboje s bossy
Propracovaný foto režim
Jedinečná hudba
Občasné bloudění
Nedořešená minulost protagonistky
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama