Videa Kirby and the Forgotten Land Recenze Recenze Kirby and the Forgotten Land – zábava pro každého

Recenze Kirby and the Forgotten Land – zábava pro každého

1

Nenápadná plošinovka vás možná překvapí svou kvalitou.

Recenzi jsme pro vás připravili také ve formě videa, které naleznete výše.

Dlouholetou sérii Kirby vám určitě nemusím představovat. Přestože se neřadí mezi ty úplně nejpopulárnější značky na konzolích od Nintenda, malá růžová kulička si dokázala najít spoustu fanoušků. A nyní, 30 let po vydání prvního dílu, jsme se dočkali opravdové revoluce. Kirby and the Forgotten Land je vůbec prvním velkým titulem z této série, který je ve 3D.

• Platforma: Nintendo Switch
  • Datum vydání: 25. 3. 2022
  • Vývojář: HAL Laboratory
  • Vydavatel: Nintendo
  • Žánr: Plošinovka
  • Multiplayer: Lokální kooperace
  • Dat ke stažení: 5,7 GB
  • Herní doba: 15+ hodin
  • Cena: 1 599 Kč (Xzone)

Když propracovaný příběh není potřeba

Jeho premisa je opravdu jednoduchá. Kirby se vinou trhliny dostane na jinou planetu, kde se odehrála jakási apokalypsa, a snaží se zachránit své kamarády Waddle Dees. Po stránce příběhu zde nic složitějšího nehledejte, protože prakticky jediné události, které se ve hře stanou, jsou začátek a konec. Samotné finále mi ve výsledku přišlo poměrně zajímavé, ale pokud si potrpíte na propracovaný příběh, tak vás tato hra příliš neuspokojí.

Kirby je hlavně o hratelnosti a u tohoto dílu to platí dvojnásob. Většinu herní doby strávíte v klasických levelech, které jsou rozloženy v 6 velmi odlišných a hlavně krásně zpracovaných světech. Musíte porážet různorodé nepřátele, dostat se na konec a ideálně během toho zachránit skryté Waddle Dees či splnit různé výzvy. K boji zde Kirby využívá svou klasickou schopnost, kdy nasaje nepřítele, aby mohl kopírovat jeho útoky. A že jich je na výběr opravdu spousta. Pro nalezení některých secretů sice občas potřebujete nějakou specifickou schopnost, ale jinak v jejich výběru máte naprostou volnost, a to je jedna z velkých předností této hry. Povedený level design navíc napomáhá celému zážitku a procházet jednotlivými úrovněmi je opravdu radost.

Přece jenom jsem zde ale našel jeden nedostatek, a ten se týká nejasné komunikace ze strany hry. Jednotlivé úrovně se neobejdou bez načítacích obrazovek (ačkoli velmi krátkých) a když přes některé projdete, už nemusí být cesty zpět. Občas se mi tak nechtěně stalo, že jsem minul secret, protože jsem myslel, že se k němu ještě dostanu, ale poté se mi cesta zablokovala. Později ve hře už jsem se však designu přizpůsobil a nečinilo mi to takový problém. O něco horší už je nepřehlednost týkající se kamery. Občas je dění na obrazovce poměrně chaotické a trvalo mi dobrých pár sekund, než jsem malého Kirby dokázal najít.

Hra přístupná úplně všem

Zpátky ale k soubojům. Už v preview jsem říkal, že bojování s nepřáteli není příliš náročné, a to platí i v pozdějších fázích hry, kromě posledního světa, o kterém bohužel nesmím mluvit. Nutno říct, že se obtížnost postupně zvyšuje, ale stále jde o titul, jenž je naprosto vhodný jak pro hardcore hráče, kteří si chtějí trochu oddychnout od náročnějšího hraní, tak pro absolutní nehráče.

Ovládání je totiž velice snadné na pochopení a pokud by vám i přes velmi nízkou obtížnost dělaly souboje problém, není nic jednoduššího než si ji snížit v nastavení. Případně si můžete zahrát i ve dvou, protože titul umožňuje lokální kooperaci. Pořád si stojím za tím, že příliš nízká obtížnost v prvních světech je spíš na škodu a přece jenom by mohla být na výběr alespoň jedna úroveň navíc, ale ve výsledku mi to celkový dojem hry tolik nezkazilo.

Trochu větší výzvou jsou bossové, kteří jsou postupně také čím dál tím těžší na poražení. Nečekejte žádný Elden Ring, to opravdu ne, ale přece jenom vás tito silní nepřátelé občas potrápit dokážou, což byla vždy příjemná změna po projití relativně triviálních úrovní.

Dále ve hře najdete tzv. treasure roads, v nichž si zabojujete proti času. Musíte se totiž dostat do cíle ve stanoveném limitu a zároveň můžete použít pouze schopnost, jež vám hra určí. I tento režim jsem si neuvěřitelně užíval a ukázal se jako skvělý doplněk klasických levelů. Časové limity jsou většinou poměrně štědré, tedy alespoň ty základní. Každá treasure road má ale ještě bonusový, mnohem kratší časový limit, a vejít se do něj už je opravdová výzva.

Zdaleka největší předností titulu je však Mouthful mód, o kterém je už od oznámení plný internet. Kirbyho schopnost pohltit různé předměty a v podstatě se na ně přeměnit je neskutečně zábavná a přináší do hry potřebnou variabilitu. Vývojáři ho dokázali využít velmi originálními, občas až absurdními způsoby. Ale to k této hře zkrátka patří.

A ani tady studio HAL Laboratory s obsahem neskončilo. Nad rámec velké porce úrovní je ve hře ještě vesnice, do níž se budete v průběhu hraní často vracet. Můžete si zde vylepšovat schopnosti, odpočinout si, nakupovat předměty, bojovat v aréně a hlavně si zahrát hromadu miniher, u nichž můžete klidně strávit i nižší jednotky hodin. Ať už si vyberete rybaření, obsluhování zákazníků v bufetu či něco jiného, můžu vám zaručit, že se budete dobře bavit.

Hudba hodná ocenění

Výborný zážitek navíc ještě umocňuje nesmírně povedený soundtrack. Každá skladba, jež ve hře zazní, se mi líbila, a některé jsem si rád pustil i mimo hraní. Co mě příliš nepotěšilo, je absence zvuků v cutscénách, ačkoli chápu, že jde o určité dědictví série. A právě hudba tyto situace často zachraňuje.

Po grafické stránce je na tom hra poměrně solidně, a to především díky povedenému vizuálnímu stylu, který si pochopitelně nejvíc užijete na OLED modelu. Anti-aliasing ale není úplně ideální a i v handheld režimu jsou ostřejší hrany znát. Výkon Nintenda Switch už ani zdaleka nedosahuje dnešních standardů. Ostatně, musíte se smířit s pouhými 30 FPS, ale naštěstí jsem si na to velice rychle zvykl a po zhruba hodině hraní už mi to vůbec nečinilo problém. Snímková frekvence je navíc stabilní a propady jsou pouze výjimečné.

Podtrženo, sečteno, Kirby and the Forgotten Land nejenom že naplnil má očekávání, ale dokonce je i nemalým způsobem předčil. Pokud hledáte hluboký příběh a nějakou větší výzvu, tohle opravdu není hra pro vás. Jestli se ale chcete pořádně bavit a užít si různorodé mechaniky, s Kirbym určitě neuděláte chybu.

Kirby and the Forgotten Land

Co se původně jevilo jako další z řady lehce nadprůměrných plošinovek na styl série Super Mario, se ukázalo být neuvěřitelně zábavnou hrou s hromadou originálních mechanik, skvělým level designem a výborným soundtrackem, která se bez problému může měřit s velikány tohoto žánru. Díky její přístupnosti si ji navíc může užít opravdu každý.

Zábavné a originální herní mechaniky
Výborný soundtrack
Skvělý level design