Recenze Like a Dragon: Infinite Wealth - parta čtyřicátníků na Havaji
Like a Dragon: Infinite Wealth Recenze Recenze Like a Dragon: Infinite Wealth - parta čtyřicátníků na Havaji

26

Japonská "odpověď" na Baldur's Gate 3.

Baldur's Gate 3 nastavila novou laťku pro žánr RPG her a zcela právem se této laťky někteří konkurenční vývojáři obávali. Nebude totiž zas tak moc tvůrců a firem na světě, co si v nejbližších letech budou moci dovolit dosáhnout na podobnou úroveň, například v rámci audiovizuálního zpracování, v čele s modely a animacemi postav. Přesto jsme se již loni jednoho důstojného "nástupce" dočkali (Phantom Liberty) a nyní přichází druhý takový, tentokrát z Japonska. Infinite Wealth je hra tak obrovská, propracovaná a působivá, s příběhem i postavami natolik svéráznými a originálními, že vás donutí znovu přehodnotit celý žánr.

• Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, X1, XSX|S, PC
  • Datum vydání: 26. 1. 2024
  • Výrobce: Ryu Ga Gotoku Studio (Japonsko)
  • Žánr: JRPG
  • Multiplayer: ano (pouze minihry, pro dva)
  • Dat ke stažení: 82 GB
  • Herní doba: 60+ hodin
  • Cena: 1739 Kč (Steam)

Rozmáchlé dobrodružství

Výchozí zápletka je náležitě velkolepá již sama o sobě, ostatně sami tvůrci hru nazývají svým "Opus Magnum" nebo "tak velkou, že zabírá obě strany Tichého oceánu". Přesto ale platí, že si můžete troufnout do hry naskočit zcela bez znalosti předchozích her v sérii. Na začátku vám hra nabídne stručné shrnutí klíčových událostí z minula a v jádru lze relativně snadno příběh pochopit i v případě, že jeho hrdiny ani jejich dosavadní cestu neznáte. Oba hlavní protagonisté jsou bývalí členové Yakuzy, přičemž jeden se vydává z Japonska na Havaj, aby po mnoha letech odloučení našel svoji biologickou matku, zatímco ten druhý protagonista se pomalu ale jistě musí vyrovnat s tím, že čelí pokročilému stádiu rakoviny.

Jak už to ve velkých RPG dobrodružstvích chodí, na své cestě hrdinové potkají nové přátele a spojence, ale také narazí na několik různých skupin protivníků... a než se nadáte, jsou vtaženi do brutální války mafiánských gangů, japonských i amerických, starých i nových. Zdaleka nejvíce unikátní a obdivuhodná vlastnost celé hry je způsob, jakým kombinuje relativně tradiční elementy RPG dobrodružství s naprosto všedními rekvizitami našeho současného, reálného světa. Díky tomu mají postavy ve vaší družině jakožto RPG povolání nikoliv kouzelník či válečník, ale třeba barmanka, uklízečka nebo bezdomovec. Jelikož je jim zároveň většinou přes 40 let, jedná se o jeden z nejdospělejších příběhů s postavami, do kterých je pro odrostlé hráče opravdu snadné se vžít.

Nejvíce obdivuhodná vlastnost hry je způsob, jakým kombinuje RPG dobrodružství s všedními rekvizitami našeho současného světa.

Tento unikátní kontrast zasazení a žánru nicméně pohromadě s japonskou DNA hry vede také k docela ostrému kontrastu jednotlivých částí příběhu. Některé pasáže vás zamrazí svojí naprostou realističností a lidskostí, zatímco jiné jsou naopak absurdně teatrálně přehnané. Zároveň mi bohužel připadne, že se tvůrci nechali poněkud unést celkovým rozmachem hry a obzvláště ke konci se jim to spřežení poněkud vymklo z rukou, protože příběh během posledních kapitol několikrát poněkud na sílu změní směr a některé jeho zvraty jsou buď příliš absurdní nebo naopak překvapivě ploché. Nic to ale nemění na tom, že stejně jako již mnohokrát v minulosti série, i tentokrát vám hra nabídne několik naprosto nezapomenutelných scén, které vás díky scénáři i hereckým výkonům odzbrojí a dojmou.

Poctivé JRPG (se špetkou GTA)

Skutečnost, že se tohle mafiánské drama poprvé odehrává v USA (ačkoliv nechybí ani části hry zasazené tradičně do Japonska) a že je zase graficky o něco pokročilejší, než jeho předchozí díly, mne během hraní vedla k docela zajímavým asociacím. Když se tak procházíte turistickým centrem Honolulu City, se všemi těmi jeho obchody, turisty v havajských košilích a dalšími rekvizitami, dostaví se citelně odlišná atmosféra, než na kterou jsme u Yakuzy zvyklí. Nejsem si jistý, zda to je dostatečně poznat třeba ze screenshotů, ale během hraní jsem často měl pocit, že se procházím spíš jedním z měst v GTA, než v pokračování Like a Dragon série. Samozřejmě tenhle dojem okamžitě zmizí, jakmile začne boj.

Souboje sice probíhají na tahy, ale jak je v posledních letech u JRPG bohužel stále častěji zvykem, báli se zřejmě tvůrci úplně sebrat "akčnost" a nechat prosti sobě jen vyčkávat dvě stojící skupiny bojujících, než jim rozdáte pokyny. Podobně jako ve Final Fantasy VII Remake je tedy bojový systém jakýmsi hybridem realtime akce s tahovým systémem, kdy sice všechny postavy vyčkávají na váš výběr konkrétní akce, ale během toho můžete neustále měnit pozici svých bojovníků a stejně tak se neustále hýbou i nepřátelé. Jelikož bojový systém nově pracuje s věcmi jako jsou sražení dvou nepřátel úderem do sebe, nemáte tedy nikdy tak docela klid na rozmyšlenou a musíte neustále s pozicí vašich bojovníků pracovat, abyste z polohy i načasování úderu vytěžili maximum.

Bojový systém je mixem realtime akce s tahovým systémem.

Co si rozhodně zaslouží potlesk, to jsou všemožné další vrstvy RPG mechanik, díky kterým je vyloženě radost se socializovat s členy vaší družiny (abyste zlepšovali váš vztah a odemykali jim nové bojové schopnosti), stejně jako nakupovat "brnění" či vyrábět a vylepšovat zbraně, případně odemykat a následně levelovat nová povolání, která nabízejí pestrou škálu od samurajů s katanami až po pistolníky nebo "surfaře". Japonské i americké lokace postupně nabídnou také mnohapatrový generovaný dungeon, pokud chcete nebo potřebujete "grindit" extra úrovně a předměty. Jen si dejte pozor na to, že příběh vás bude postupně nutit střídat postavy i lokace, takže občas nebudete mít volné ruce v tomto ohledu. Hra ale obsahuje endgame fázi, kde už máte odemknuto a zpřístupněno vše zároveň.

Animal Crossing, Pokémon a další "minihry"

Dondoko Island je jedním z největších překvapení celé hry. Z upoutávek jsme věděli, že se bude jednat o "minihru", ve které se budete starat o vlastní malý ostrůvek, abyste jej z tropického "smetiště" proměnili v luxusní turistický resort. Navzdory slibům vývojářů jsem byl ale stejně zaskočen tím, jak propracovaný a zábavný tento herní režim je. Můžete do něj odcestovat prakticky kdykoliv od určité kapitoly příběhu a je pouze na vás, kolik času zde strávíte. Když jste na ostrově, čas ve zbytku herního světa se zastaví. Pokud jste naopak mimo ostrov, stojí čas na něm. V praxi se tak jedná o oddělenou druhou hru, do které si můžete odskočit na jak dlouho chcete. A je to hra vynikající, včetně stavění budov, rybaření, pečování o turisty a dokonce i s unikátními bojovými sekvencemi. Zároveň si z ní můžete odnést nemalé získané finance, které pak využijete v hlavní příběhové kampani.

Jedná se o druhou hru, do které si můžete odskočit na jak dlouho chcete.

Podobně bezednou "minihrou" je také Sujimon, neboli místní varianta na Pokémony. Stejně jako v sedmém dílu série, i zde budete moci "sbírat" všemožné nepřátele, abyste je následně "trénovali" a posílali do bojů proti dalším trenérům, v menších pouličních soubojích, ale také ve větších turnajích na tajných "stadionech". Podobně jako Dondoko Island si vypůjčil valnou většinu prvků ze série Animal Crossing, i zde najdete skoro všechny klíčové prvky ze série Pokémon. Jestliže vás takhle složka hry chytne, snadno v ní můžete utopit desítky hodin, stejně jako na ostrově, v hlavním příběhu nebo v generovaných dungeonech (z nichž ten poslední je ale bohužel schován v placeném DLC, stejně jako New Game Plus).

Kromě těchto dvou hlavních atrakcí mezi "minihrami" je ale Infinite Wealth nabitá nespočtem dalších, i když přeci jen o něco menších. Najdete zde třeba variantu na Pokémon Snap, kde budete za jízdy z turistických autobusů fotografovat "úchyláky". Zcela samostatnou kapitolou je pak online seznamka, kde budete se slečen "tahat" skutečné fotografie (nikoliv herní grafiku). Pochopitelně nechybí klasický obsah, jako jsou karaoke písně nebo minihry typu Mahjong, které lze případně hrát i ve dvou hráčích online. Osmý díl série zároveň zase vypadá o něco lépe, než ty předchozí - ať se to týká herního prostředí, postav či filmových sekvencí. Na PS5 celá hra běžela zcela hladce, bez technických chyb, s plynulými přechody mezi městem a interiéry, případně s bleskovými nahrávacími časy během rychlého cestování.

Like a Dragon: Infinite Wealth

Slavná mafiánská sága svým přechodem do amerického prostředí nabrala zbrusu novou atmosféru. Díky obsazení staršími postavami zároveň citelně míří na odrostlejší hráče. Výsledkem je mimořádně dospělá, rozmáchlá, výpravná a příběhová hra, která snese srovnání s velikány žánru a více než důstojně posouvá celou sérii do nové éry.

Naprosto mimořádná výprava
Role a schopnosti postav
Japonsko i Havaj