Recenze Lost Ark
Lost Ark Recenze Recenze Lost Ark

Recenze Lost Ark

David Bernard

David Bernard

45

Konečně pořádné MMO.

Poslední roky zažíváme v žánru MMORPG her velkou stagnaci. Kdysi velký král v podání World of Warcraft čelí značnému úpadku a jeho místo loni vystřídala stálice Final Fantasy XIV. Loňský pokus o útok na trůn v podání New World od Amazon Games Studio se i přes velká očekávání nezdařil, především díky značné nekompetentnosti tvůrců. Vodou žánrové scény zahýbalo až vydání Lost Ark. Korejské MMOARPG z roku 2019 se po více jak dvou letech konečně podívalo na západ, kde trhá rekordy a slaví obrovský úspěch jak na Steamu, na kterém vyšlo, tak i co se týče sledovanosti na Twitchi. Když k tomu přidáte fakt, že se jedná o hru zdarma, máme tu kandidáta, který má velmi solidně našlápnuto k tomu, aby soupeřil s již zažitou konkurencí. Od minulého úterý jsme Lost Ark v redakci úporně testovali, abychom vám mohli přinést recenzi na počin, který se jen tak nevidí. Vydejme se společně do Arkesie, která se pro mnohé stala novým domovem.

• Platforma: PC
  • Datum vydání: 11. 2. 2022
  • Výrobce: Smilegate (Jižní Korea)
  • Žánr: MMOARPG
  • Multiplayer: Ano, masivní
  • Dat ke stažení: cca 55 GB
  • Herní doba: Neomezeně
  • Cena: Zdarma (Steam), mikrotransakce

Odvěký souboj dvou sfér

Příběhy v MMO hrách nebývají jejich příliš silnou stránkou. Samozřejmě čest výjimkám (koukám na tebe, Final Fantasy). V případě Lost Ark je kvalita příběhu diskutabilní. Setkáme se s mnohým klišé, které známe ze současné i minulé popkultury. Děj se navíc pořádně rozjede až po několika hodinách. Nejedná se o žádné terno, ale hra rozhodně neurazí. Pojďme se tedy společně podívat na základní premisu. Bůh Regulus stvořil řád a světlo, aby vyvážil síly temnoty a chaosu. Vytvořil dva světy - Arkesii a Petranii. Řád světla disponuje sedmi částmi archy, které jsou rozděleny mezi sedm bohů napříč Arkesií. Když se v minulosti oba světy téměř zničily válkou, bohové vytvořili Guardiany, kteří měli za úkol udržet mír.

Recenze Lost Ark

Zatímco díky archám Arkesie prosperovala, Petranií zmítal chaos. Ovšem pouze do doby, než se objevil Kazeros, který zde nastolil temný řád. Vytvořil Rudý měsíc místo slunce, pozabíjel většinu démonů a vytvořil vlastní armádu. Proroctví o další válce se pomalu začalo naplňovat. Jelikož bohové na Arkesii již nedohlíželi, Sacrianský řád si dal za úkol najít všech sedm částí archy. To rozpoutalo válku a probudilo Guardiany, kteří dostáli svému slibu, obnovili mír a potrestali Sacriány i jejich spojence. Díky válce se ale začaly objevovat trhliny z dimenze chaosu a Kazerova invaze mohla začít. Temný pán v Arkesii na nějakou dobu nastolil řád chaosu, ale archa byla nakonec použita k jeho uvěznění v hlubinách pod vulkánem. Jakmile zavládl mír, části archy byly opět rozmístěny napříč kontinenty Arkesie. Následky Kazerovi ničivé invaze byly nedozírné. Svět se ale začal postupně léčit a vznikly nové národy a frakce, vedeny obdivovaným válečným hrdinou Luterrou. Díky arše se objevila vzácná surovina Arkesium, která se rychle stala zdrojem pro tvorbu zbraní. Po následujících pět set let panoval na Arkesii opět mír.

Právě v tomto okamžiku přicházíme na scénu my, hráči. Mír je opět ohrožen. Pradávné a zapomenuté zlo v podobě Kazera se zase stává realitou. Vulkán, pod kterým je uvězněn, hrozí erupcí a celý svět je na pokraji jednoho z největších konfliktů, který Arkesie zažila. A že jich nebylo málo. Klišé je zde zcela evidentní, ale jak se říká, tak všechny podstatné příběhy byly napsány již v antice. Osobně mne zaujaly spíše menší příběhové linie, které nejsou navázány na hlavní děj, ale jakmile se příběh rozjede, tempo je poměrně vražedné a Arkesia se stane vaším revírem, do kterého se budete rádi vracet. Budete totiž zvědaví na to, co se bude dít dál. Pokud ale patříte k hráčům, které zajímá pouze endgame obsah, nemusíte se bát. Příběh je sice solidní, ale žádný scénář hodný Oscara se nekoná. Obyčejné vedlejší (žluté) questy jsou navíc opravdu generické, což je docela škoda.

Na první pohled Diablo, v jádru čistokrevné MMO

Když jsem před mnoha lety viděl první obrázky z Lost Ark, okamžitě se mi vybavilo Diablo. Jak by také ne. Izometrický pohled, který hra využívá, je diablovkám vlastní jako střílečkám pohled do zaměřovače. Je tedy Lost Ark ARPG? Pouze částečně. A to i přes zmíněnou kameru. Jádro hry lze spíše přirovnat ke hrám typu World of Warcraft či FFXIV. Co se týče soubojového systému, tak ten je žánru ARPG velmi podobný. Vaše postava disponuje poměrně velkou škálou dovedností, které si postupně odemykáte a vylepšujete. Je tak možné vytvářet unikátní buildy, které sednou vašemu hernímu stylu. Ani Lost Ark se nicméně nevyhýbá tzv. meta, která určuje buildy pro daný obsah. Všechna povolání jsou ale velmi dobře vyvážena. Vaše dovednosti můžete kdykoliv upravovat a měnit, takže si každý najde to své. Jelikož jsou tyto úpravy zcela zdarma, nic nebrání experimentování. Efekty dovedností jsou naprosto parádní a souboje přímo spektakulární.

Aktuálně hra disponuje třemi tiery, které rozdělují obsah. Toho je extrémní množství. Hra na vás chrlí mechanismy takovou kadencí, že vám z toho pravděpodobně půjde hlava kolem. Po dosažení padesáté úrovně a dokončení první části příběhu, se vám odemkne endgame smyčka, která vás následně bude provázet prakticky celou hrou. Základním herním systémem je vylepšování vaší postavy. Přesně jak to známe z jiných MMORPG titulů. Budete sbírat materiál, který následně použijete na upgrade vybavení. Tento systém je zcela jistě blízký všem příznivcům východních online her. Oproti titulům, které hrajeme na západě, se zde tolik nesetkáme s klasickým dropováním předmětů tak, jak jej známe. Po většinu času vylepšujete jeden z několika setů brnění a padají vám pouze jeho alternativy a šperky.

Vaše postava disponuje velkou škálou dovedností.

Materiál lze získat mnoha způsoby. Mimo questy jsou dostupné tzv. Chaos Dungeony, Abyssal raidy, Cube dungeony, Guardian raidy a mnoho dalších. Do většiny můžete vkročit jednou či dvakrát denně, případně jednou týdně. Dalším systémem, který je na první pohled velmi komplikovaný, jsou tzv. engravings. Zde mi dovolte zastavit. Vysvětlení tohoto systému by vydalo na samostatný článek a tak vám pouze doporučím použít strýčka Google či YouTube. V jádru se ale jedná o pasivní bonusy, díky kterým můžete svou postavu posunout na zcela novou úroveň. S určitými engravingy se z vašeho avataru stane pocitově naprosto jiná postava, než jakou jste hráli během levelování na padesátou úroveň. Tzv. minmaxing (dovedení charakteru k dokonalosti), je sice záležitostí až opravdového endgame v tieru tři, ale čím dříve systémy pochopíte, tím lépe. Za zhruba sedmdesát hodin, které jsem v Lost Ark od vydání nechal, jsem se sice naučil mnoho, ale stále objevuji nové a nové věci. Hra je v tomto poněkud méně přístupná a pokud se ze začátku budete cítit jako vrženi do chaosu a zmatků, tak nezoufejte. Projít si tím musí opravdu každý. Oproti západním titulům se nicméně jedná o násobně komplexnější záležitost. Hra je sice zaměřena převážně na PvE obsah, ale nabízí i PvP. A to ve formě zápasů 3v3 v malých arénách či soubojů guild - GvG. Jelikož hra na západě vychází pod křídly Amazonu, který vlastní streamovací platformu Twitch, je docela dost možné, že se Lost Ark podívá i do sféry Esportu.

Od Berserkera po Artilleristu

Mnoho hráčů je v "mmočkách" zvyklých na tzv. Holy Trinity. Tedy trojici tank, healer a damage dealer. Tu v Lost Ark nenajdeme. Až na výjimku dvou povolání, jsou všechna ostatní damage dealeři. Povolání můžeme vybírat z pěti hlavních tříd (Warrior, Martial artist, Gunner, Mage a Assassin), z nichž každá obsahuje podtřídy. Warrior se dělí na neohroženého Gunlancera, který je ze všech class nejblíže tradičnímu tanku. Berserker se ohání obřím mečem a Paladin, jako jeden ze supportů, chrání své spolubojovníky. Martial artist obsahuje Strikera, Wardancera, Scrappera a Soulfista, kteří se zaměřují na boj pomoci pěstí a magie. Pro hráče, které zaujala třída Gunner, nabízí Lost Ark Gunslingera, Artilleristu, Deadeye a Sharpshootera. Většina se zaměřuje na boj z dálky za pomoci menších či větších palných zbraní. Mage sestává ze Sorceress a Barda. Sorceress je klasickým mágem a Bard nosí titul druhého supporta ve hře.

Výběr je tedy více než solidní. V zahraničních verzích hry je k dispozici povolání ještě více a je jen otázkou času, kdy se objeví v té naši. Co zamrzí je ovšem to, že některá povolání jsou tzv. gender locked. To znamená, že např. Gunlancer, Berserker a Paladin jsou k dispozici pouze jako mužské pohlaví. V Koreji se nicméně chystá vydání ženské verze Berserkera a já doufám, že tato vlaštovka nebude pouze ojedinělou záležitostí. Jsem přesvědčen, že si každý najde oblíbenou postavu. Spíše se domnívám, že jen málokdo zůstane u hraní pouze jedné z nich. Navíc když hra přímo vybízí k tzv. altům (sekundárním postavám) a za jejich hraní vás odměňuje formou materiálů, které lze poslat na váš hlavní charakter, který následně můžete posunout dále. Za různorodost povolání tvůrcům prostě a jednoduše tleskám. Bravo!

Sbírej mořeplavče, sbírej!

Samotnou kapitolu recenze si zaslouží mořeplavectví, vlastní ostrov a tzv. Adventure tome. V Lost Ark existuje několik oceánů, které jsou doslova posety menšími či většími ostrovy, z nichž každý nabízí svůj vlastní příběh či aktivity. Ostrovů je více jak stovka a jejich objevování vás bude bavit. Ve hře se neustále něco děje. Každou chvíli se objeví událost, za jejíž splnění jste odměněni. Nic tedy nebrání tomu, abyste se neohroženě vydali na některé z lodí, které si postupně vylepšujete, vstříc horizontu. Z výprav se budete vracet na váš osobní ostrov, který sice poněkud připomíná mobilní hru, ale velmi vám pomůže při cestách za dobrodružstvím. Ostrov postupně vylepšujete za pomoci nasbíraných surovin, jakými jsou např. dřevo či ruda. Stavíte nové budovy a upgradujete ty stávající. Prostředí lze navíc dekorovat dle vašich představ.

Ostrov postupně vylepšujete.

Adventure tome - sběratelská kniha, dělí své kapitoly na každý z kontinentů Arkesie. Během kompletace dané kapitoly postupně získáváte odměny jakými jsou např. skill body, mounti, karty atd. Karetní balíčky jsou dalším endgame systémem, který naplno využijete až ve třetím tieru. Já vím, je toho opravdu hodně. A to jsem nezmínil Mokoko semínka, které jsou rozesety napříč celým světem a je jich více jak 1200. Sesbírat je všechny vám zabere opravdu dlouhou dobu. Pokud byste chtěli splnit vše, co Adventure tome nabízí, připravte si moře času. Naprostý masakr a pro sběratele splněný sen.

Krása střídá nádheru

I přes to, že je Lost Ark ve vývoji již roky, nic mu to neubralo na nádherném vizuálu a ještě lepšímu designu prostředí. Ve hře je snad každý biom, který vás napadne. Rozlehlé pláně, hluboké lesy, mrazivé hory, vyprahlé pouště, temné kobky, paláce, velká města, a již zmíněné oceány plné ostrovů. To a mnohem více. Na hře je ihned vidět, s jakou láskou k ní tvůrci přistupují. Efekty soubojů jsou, jak jsem již zmínil, výborné, ale dost často se mi stávalo, že jich v případě skupinových aktivit, bylo na obrazovce prostě příliš. Naštěstí se dají v nastavení omezit, případně lze zapnout fotosenzitivní mód, který dá vašim očím odpočinout. Během putování po Arkesii jsem nejednou žasl, co se pod taktovkou vývojářů ze Smilegate urodilo. Tolik originality jsem velmi dlouho neviděl. Hra si mimo asijskou mytologii propůjčuje mnoho věcí i ze západních koutů našeho světa a vy tak nebudete mít pocit, že hrajete tuctovou asijskou online hru.

Efekty soubojů jsou výborné.

Co se týká optimalizace, tak ji nemohu označit za bezchybnou. Hra se k nám dostala již s podporou DirectX 11, který byl implementován v Koreji teprve nedávno, ale i přesto stále dochází k propadům snímků za vteřinu, a to převážně ve skupinových aktivitách, kdy se na jednom místě sejde klidně třicet hráčů. To je ale problém snad všech MMORPG her. Co ale zamrzí je fakt, že dost často po loadingu doskakují textury a zhruba deset vteřin po teleportu do některého z velkých měst, se váš framerate bude zmateně měnit. Od mé sestavy s Ryzenem 5600x, RTX 3070 Ti a 16 GB Ram bych čekal více. Grafická karta bohužel není téměř nikdy plně využita. Lost Ark je krásnou hrou, jen by mohla běžet o něco lépe.

Hoří servery, něco si přejte

Abych na Lost Ark nepěl pouze slova chvály, je čas podívat se na odvrácenou stranu mince. Amazon Games Studio nemá příliš dobrou reputaci. Když jsem se loni dozvěděl, že bude hru na západě vydávat právě tato gigantická společnost, polilo mne horko. Po fiasku s New World jsem se obával, že se situace bude opakovat. Tedy alespoň co se týče vydání hry a stavu serverů. Bohužel na mé obavy došlo a připojit se odpoledne do hry je prakticky nemožné. Fronty dosahují téměř třiceti tisíc čekajících a pokud jste si na vydání nevzali dovolenou, bylo prakticky nemožné si zahrát. Situace je v Evropě natolik kritická, že Amazon hodlá spustit zcela nový region, který ale nebude provázaný s tím aktuálním. Postupné přidávání serverů stav nezlepšilo. Zoufalé řešení.

Fronty dosahují desetitisíců.

Na problému nepřidává ani fakt, že údržby serverů neberou v potaz naši časovou zónu. Výsledkem jsou odstavené servery během hlavního herního času. Katastrofálním rozhodnutím byla např. údržba, která byla spuštěna 11.2. ve 14:00 a měla trvat do 18:00, tedy času, kdy hra vyšla pro všechny zájemce. Samozřejmě došlo k problému a hrát bylo možné až zhruba od půlnoci. Dle mých informací je situace v Americe znatelně lepší a fronty nedosahují takových hodnot. Zítra tomu nicméně bude týden od přístupu pro vlastníky některého z Founders packů a nic nenaznačuje tomu, že by se něco mělo v dohledné době změnit. MMORPG hry jsou sice krkolomnými starty známé a často se po opadnutí počátečního hypu vše ustálí, ale s tím, jak nevídaný úspěch Lost Ark slaví, mám docela obavy. V jednu dobu současně hrálo přes milion a čtvrt hráčů a na Steamu se tak jedná o druhý nejhranější titul v jeho historii. Hned za Battle Royale PUBG. Nezbývá nic jiného než jen čekat a modlit se. Hra může být sebelepší, ale není to k ničemu, když se do ní nemůžete připojit.

Opravdu Free to Play?

Velkou obavou většiny hráčů Free to Play her je způsob monetizace. Asijské hry mají pověst tzv. Pay to Win, tedy situace, kdy si za reálné peníze koupíte výhody. Lost Ark je naštěstí případem, kterého se to příliš netýká. Ano, za peníze si můžete koupit výhody, ale spíše takové, která urychlí váš postup hrou, než že byste si mohli zakoupit nejsilnější meč co ve hře je. Aby byl rozdíl opravdu markantní, bylo by nutné investovat statisíce korun. Domnívám se, že 95% procent komunity Lost Arku se k tomuto kroku neuchýlí a jediné peníze, které budou lidé ochotni investovat, budou směřovat na nákup kosmetických předmětů.

Bylo by nutné investovat statisíce korun.

Problémem je pouze GvG obsah, který oproti normálnímu PvP není normalizovaný. Za vysoké obnosy si tedy můžete postavu "vytunit" do takových výšin, že budete protivníky doslova krájet. Opět ale mluvíme o horentních sumách. Tvůrci si za to, co vytvořili, rozhodně zaslouží pár vašich euro a pokud se vám například líbí některý z nabízených skinů, nevidím důvod, proč je tímto způsobem nepodpořit. Chceme přeci, aby hra prosperovala a byla tu s námi dlouho. Odrazuji ale od nakupování materiálů na upgrade vašeho vybavení. Pokud s tím začnete, tak se ani nenadějete, utratíte majlant a ve výsledku to nebude stát za to. Ale každému to jeho.

Herní klenot

Recenzovat MMORPG titul je opravdový oříšek. K těžkému obsahu se průměrný hráč dostane až za několik týdnů až měsíců. Často vycházejí updaty s novými raidy a dungeony, jejichž kvalita samozřejmě kolísá. V tomto žánru se osobně považuji za matadora, který za posledních dvacet let vyzkoušel drtivou většinu titulů a zažil jejich nástupy i pády. Lost Ark je unikátním počinem, který zažívá obrovský boom. Zaslouženě. Extrémní porce obsahu, široké spektrum hratelných tříd, zábavný soubojový systém, nádherný a rozlehlý svět Arkesie, solidní příběh a postupem času opravdu náročný endgame obsah. To vše dělá z Lost Ark klenot mezi MMO hrami. Samozřejmě že nic není dokonalé, ale pro fanoušky žánru se jedná o počin, který má k dokonalosti velmi blízko. Nebýt diskutabilní optimalizace a problémů se servery, udělil bych hře své vůbec první ultimátní hodnocení od začátku mého působení zde na Zingu. Když k tomu připočítáme fakt, že je Lost Ark zdarma, není vůbec co řešit. Do Arkesie se ale nevydávejte s očekáváním Diabla či Path of Exile, jedná se totiž o čistokrevné MMORPG. A to zatraceně dobré.

Recenze Lost Ark

Názor Ondřeje Partla

Západní vydání Lost Arku mi bylo zpočátku zcela lhostejné, jelikož jsem snad nikdy nenarazil na ARPG, které by mne bavilo. Avšak pokud máte tak "otravného" kamaráda, jako je tady kolega Bernard, který do vás v podstatě několik měsíců hučí, jak to bude skvělé, kdy navíc ujišťuje, že se nejedná o ARPG v pravém slova smyslu, tak dříve či později pookřejete a lhostejnost se pozvolna promění v upřímné natěšení. A ve výsledku jsem opravdu rád, že mě do toho David dostal. Lost Ark totiž nabízí vyloženě parádní "závislácký" koktejl s překvapivě výpravnou příběhovou linií, výborným soubojovým systémem a hromadou aktivit. Tím hlavním ale je, že titul je ve skutečnosti velice dobře optimalizován pro sólové hraní, takže pokud nemáte kamarády, případně ti nemají příliš času na hraní, tak se stejně dokážete vyblbnout (případně většinu věcí dáte jenom ve dvou).

Lost Arku mi bylo zpočátku zcela lhostejné.

Samozřejmě je ale třeba přijmout trochu bláznivý asijský styl, který konformního Evropana může poněkud odradit. Ale zároveň mi nepřijde, že je to tak agresivní, jako třeba v případě Final Fantasy XIV. No a samozřejmě se zde nachází nepříjemné porodní problémy, kdy fronty na server jsou opravdu nepěkné a reálně se může stát, že budete déle čekat než hrát. Avšak i přes to se přiznám, že už je to dlouho, co mě takhle něco pohltilo, kdy aktuálních 70 hodin na Steamu mluví za své. Takže opravdu upřímná královská zábava a trochu se začínám bát, že začnou trpět jiné povinnosti. Protože se aktuálně nemohu odtrhnout.

Recenze Lost Ark

Názor Pavla Leňka

Když jsme s kamarády před spoustou let viděli první trailery z Lost Arku, tak jsme měli jedno společné - čelist na podlaze. A teď když je hra konečně u nás na západě, nezbývá než se radovat. Tedy ze hry, ne z toho, kdo si na ni koupil licenci. Hra je totiž výborná. Je to takový méně hardcore kolega Black Desert Online, který se více přiklání k týmovému hraní. Hru jsem v rámci přípravy na launch u nás, hrál chvíli v Ruské mutaci přes VPN, a tudíž jsem věděl co mě čeká. Věřím, že podobné dojmy a názory má i David a nemá smysl se zde opakovat. Co bych zmínil já, je právě ona licence. Tedy ten, kdo si ji pořídil pro západní vydání. Amazon Game Studios pár měsíců po vydání New World ukazuje, jak to vypadá, když někdo nemá nejmenší ponětí co dělá, ale má spoustu peněz na rozhazování.

Nezbývá než se radovat.

Osmihodinové fronty na přihlášení do hry po týdnu od headstartu, hloupý hotfix v den vydání, který celou hru shodí a trvá pak deset hodin, než servery naběhnou a objeví se další problémy nebo nefunkční “cash shop”, jsou jen špička ledovce. Hlavně poslední zmíněný problém s cash shopem jen zvýrazňuje neschopnost Amazonu jako vydavatele hry - ani zásadní funkce, která ve F2P mmo hrách vydělává peníze, jim nefunguje - jestli to není jasný ukazatel toho jak mimo Amazon je, tak už nevím co. Vše je o to horší, že nejde říct jen tak “kašlu na to”. Lost Ark je totiž opravdu výjimečně zábavné MMO s tunou obsahu a velmi chytlavými mechanikami. Dokonce i příběh je od určité fáze dost zajímavý. Opravdu největší zápor je tedy právě jeho západní vydavatel. Pokud jste odhodlaní se přihlašovat mimo herní špičku, nebo vydržet dlouhé čekání ve frontě, tak směle do toho, čeká vás pecka. Pokud ne - vydržte, a snad za pár dnů nebo týdnů (moc důvěry AGS nebudí) bude situace lepší.

Lost Ark

Žánrový klenot, který aktuálně hýbe herním světem. Roky čekání se vyplatily. Pokud vás neodradí porodní komplikace a složitější herní systémy, nabídne vám svět Arkesie úžasné dobrodružství, které se jen tak nevidí. Na scénu přichází vyzyvatel dominujících stálic a všem příznivcům žánru hru doporučuji devíti prsty z deseti.

Obrovská porce obsahu
Výborný soubojový systém
Náročné dungeony a bossové