Recenze Mass Effect 2 - RPG snů?
Blogy čtenářů Recenze Recenze Mass Effect 2 - RPG snů?

Recenze Mass Effect 2 - RPG snů?

Konečně je to tu. Udělal jsem si čas a dal dohromady článek o druhém dílu této epické série. Přeju vám příjemné čtení.

Část druhá

Pokračování Mass Effect nás zaujme hned na začátku. Normandy je napadena neznámou lodí s daleko lepší technologií. Jelikož jsou šance na vítězství prakticky nulové, je posádka přinucena k evakuaci. Při záchraně posledních členu vaší party je Shaperd vystřelen a mizí v atmosféře planety. Příběh by asi neměl začínat smrtí hlavního hrdiny. Naštěstí jsme ale v budoucnosti, takže bude neohrožený kapitán za pomoci technologie oživen. Jenže nic se neděje jen tak. Korporace jednoduše potřebuje Shaperda k tomu, aby přišel na to, kdo unáší lidské kolonisty. Znovu vás čekají fantastické momenty, které vám doslova vezmou dech. Čím dále v příběhu postupujete, tím víc odkrýváte tajemství vaší posádky a hlavně nepřátel, kteří proti vám stojí.

Příběh jako takový má něco do sebe. Krom toho se zde nabízí mnoho vedlejších misí, které znovu dávají možnost volby, kterou na této sérii tak milujeme. Mass Effect 2 nabízí pár mini her, které vám dají možnost si přivydělat, popřípadě získat slevu na zboží u určitého obchodníka. Pro příklad bych uvedl planetu Tuchanka, kde můžete sázet na zápasy místních mazlíčků. Pro ty, které nebaví se jen dívat, je tu možnost lovit škůdce, kteří jsou tu značně přemnožení. Podobných nabídek jak investovat svůj čas je v tomto vesmíru mnoho.

Vývoj postavy

Poté, co jste znovu postaven na nohy, máte znovu, jako v předchozím dílu, možnost si nastavit svůj vzhled a povolání. Hlavní třídy se výrazně nezměnily. Pro mě je tu stále Adept, který se stal použitelnou postavou. Rozdělování bodů se znovu značně zjednodušilo, již zde nejsou schopnosti jako šarm či zastrašování, ale jen šest primárních vlastností a jako bonus jedna, kterou dostanete po vylepšení vztahu s členy vaší posádky.

Rostoucí kolos

Vesmír Mass Effectu se rozrostl o mnoho planet a dává vám možnost zavítat na domovské světy snad všech známých ras. V novém dílu jsme ale v tomto směru zaznamenali mnoho změn. První novinkou je to, že již nemusíte jezdit po povrchu planety vyhledávat zdroje a budovy, ale vše máte zahrnuto do skenování planety. Většinou hledáte místa, kde se buď na planetě vyskytuje určitá ruda či plyn anebo základnu, která by vám mohla posloužit k přistání. Tvůrci se asi snažili vyhnout stereotypu, který vznikal při dlouhém projíždění planety. Jeden z objektů, který mě zaujal minimálně jménem, byla zelená planetka Pragia.

Cesty vesmírem nejsou již tak jednoduché jako předtím. Můžete k nim samozřejmě využívat vysílače hmoty, které vás přemistují na extremně velké vzdálenosti. Mezi souhvězdími budete však muset občas cestovat i bez jejich pomoci. V ten moment bude potřeba použít palivo, které vám vystačí většínou maximálně na cestu tam a zase zpátky. Nesmíte zapomenout na sondy, které vám pomáhají s průzkumem planet, bez nich prakticky poletíte zbytečně.

Dobrý team

Rozvoj vás i okolních postav je nyní více ovlivněn rozhovory, které s nimi vedete. Každý z charakterů má svůj příběh, který se časem posouvá dál. Ale to jen za předpokladu, že plníte mise členů posádky a řešíte jejich problémy a starosti. Musím říct, že jsem si všechny úkoly, jenž se týkaly posádky, skutečně užil.

Celkově se vaše parta rozrostla o pár nových jmen, škoda jen, že někteří starší členové odešli. Některé z nich skutečně v misích postrádam. Místo nich ale dostanete nové hrdiny a odpadlíky, kteří s vámi půjdou zachraňovat vesmír. Podle mě je jednou z nejzajímavějších postav nájemný vrah Thano. Uchvátí vás hned na první pohled. Jako bonus dostáváte jeho spiritualní názory a skutečně poutavý příběh jeho života.

Rozhodnutí mají význam

Volby v Mass Effectu 2 znovu mají velký význam. Zajímavé je, že hru ovlivňují i rozhodnutí z přechozího dílu. Každý tím pádem může po importu postav dostat naprosto odlišnou hru. Někteří z nás jsou stále spektrou a pozvedli lidstvo na jeho zasloužené místo. Jiní zas šli jinou cestou a některé události je nepotkají. Možnost volby nás jednoduše svazuje. Důsledek nemusí přijít hned, ale třeba až v příštím díle hry.

A jak začínal Mass Effect pro mě? Jelikož jsem šel cestou dobra a snažil se dělat hlavně dobrá a logická rozhodnutí, tak mě po příletu do Citadely uvítala rada, která mi oznámila, že se mohu vrátit do své pozice spektry. Později potkávám starého přítele Wrexe, kterého jsem naštěstí nezastřelil. A jako poslední potkávám svou starou lásku Ashley, ale ta není zrovna moc dobře naladěna. Takto ovlivnil první díl můj ME. A jak to bylo u vás?

Stále je zde cesta ochránce a rebela. Nyní ale mizí z tabulky vlastností šarm či zastrašování. Rozhodnutí v rozhovorech dávají body k jedné ze stran. Čím dale jste, tím více možností vám hra dává. Nabízí dokonce fast eventy, při kterých je třeba si rychle zvolit, jak chcete jednat. Občas může jediný moment někomu vzít či dokonce zachránit život.

Prázdný zásobník

Zbraně a soubojový systém dostali nový kabát. Likvidace nepřátel je nyní daleko víc dynamická a zábavná. Některé postavi mají daleko víc využití. Například adept se konečně stal užitečnou třídou a ne jen panáčkem s pistolí, jehož síly měly zbytečně dlouhé CD, takže v souboji byla jejich použitelnost naprosto mizivá. První díl za tuto classu jsem odehrál skutečně hlavně a jen se střelnou zbraní. Druhý díl mě totou změnou příjemně překvapil a popravdě jsem si hru více užil. Ovládání sice bylo stále trošku neohrabané a postava si občas dělala co chtěla, ale znovu jsem si zvykl.

A jaká změna se stala v úpravě zbraní a munice? Již nemáte nekonečno nábojů a bez potřebné vlastnosti nemáte ani možnost střílet jiné kulky než ty obyčejné. Později, když buď vy anebo jedna z vašich postav vylepší perk na upravené náboje na maximum, dostává je celý team. Do té doby si o nich můžete nechat jen zdát. Celkově je potřeba všechna vylepšení a úpravy najít či vyzkoumat. Na vývoj je potřeba vždy určité množství surovin, které těžíte na planetách.

Dobývání zámků a hacking se konečně posunul na trošku lepší úroveň. Již to není jen o tom dostat se do středu kruhu. Celkově tato činost dostává logický kabát. Do dveří a trezorů se dostáváte pomocí spojování bodů na schématu. Jednotlivé cesty dáváte dohromady pomocí znaků, ty jsou vždy v páru, po propojení se zvýrazní. Hacking je trošku náročnější. Před vámi pluje text, vašim úkolem je najít věty, které jsou totožné s tím, co máte na obrazovce. Je nutné najít tři části, po jejich nalezení se vám data aktivují.

Příběh ještě nekončí

Další díl této série je za mnou. Co o něm říct? Byl jsem znovu nadšen. Znovu jsem zažil fantastický zážitek. Příběh byl naprosto bezchybný, postavy zajímavé a hlavně atmosféra vtáhla do děje na desítky hodin. Popravdě jsem tento díl znovu prošel na jeden nádech. Prožitek jsem si umocnil zvýšenou obtížností, která ze hry dělala dokonalou šachovou partii, každá chyba znamenala rychlý konec. Zbývá už jen pár hodin a vrhnu se na třetí kontrovertní díl. Snad se mi bude líbit stejně, jako jeho předchůdci.

Recenze Mass Effect 2 - RPG snů?

Druhý díl Mass Effectu považuji za jedno z nejlepších RPG které jsem měl možnost prozatím hrát. I přes pár chybek je to skutečný klenot. Rozhodně všem mohu jen doporučit.

Epický příběh