Recenze Mass Effect Legendary Edition - stará láska nerezaví
Recenze Recenze Mass Effect Legendary Edition - stará láska nerezaví

30

"Nikdo se nikdy nezamiloval bez špetky odvahy."

Opravdu jsem se snažil sehnat v redakci pro napsaní této recenze někoho, kdo Mass Effect ještě vůbec nehrál. Bohužel ale právě tyto týdny velká část našich autorů řeší spíše školní zkoušky a tak si trilogii schovali až na léto. Nezbylo mi tedy, než se zhodnocení vymodlené remasterované trilogie ujmout osobně. Je to pekelný úkol, protože na některé hry působí skoro nemístně nalepení jakékoliv známky. Jak jsem prohlásil na našem streamu ze hry, Mass Effect znamená pro dnešní generaci hráčů to samé, co pro minulou generaci znamenala filmová trilogie Star Wars: to nejlepší zosobnění sci-fi žánru. Těžko tuhle trojici her nějak důrazněji doporučit. Při hodnocení Legendární edice se tedy zaměříme spíše na zhodnocení remasteru a balení samotného, než původních her.

• Platforma: XSX (recenzovaná verze), PC, PS4, X1, PS5
  • Datum vydání: 14. 5. 2021
  • Vývojář: Bioware (USA)
  • Žánr: Akční RPG
  • Dat ke stažení: 88 GB
  • Herní doba: 70+ hodin
  • Přístupnost: 18+
  • Prodejní verze: krabicová i digitální
  • Cena: 1799,- Kč (Xzone)

Legendární trilogie

Můj osobní vztah se značkou Mass Effect začal ještě před vydáním prvního dílu touto upoutávkou:

Tahle upoutávka navzdory své krátkosti dle mého názoru dokonale vystihuje jádro a atmosféru série: v roli velitele unikátní vesmírné lodi a speciální úderné jednotky putujete galaxií, abyste zasahovali kde je potřeba a dělali přitom mnoho nesnadných voleb, se kterými pak musíte žít. Zatímco poznáváte jednotlivé mimozemské rasy a skládáte svoji družinu, na pozadí se přitom pomalu začne rozvíjet velmi zdařile dávkovaná ústřední zápletka, točící se kolem podezřele shodné mytologie mnoha vesmírných civilizací: prastaré záznamy vypráví o "božské" rase myslících strojů, které se v cyklech vrací "sklidit" organický život.

Je fascinující s odstupem sledovat, jak výborně všechny tři díly hry působí i po všech těch letech a dokonale zapadají do mozaiky jediného, dokonale navazujícího příběhu. Právě v téhle provázanosti spočívá i velká síla Legendární edice jako balení, protože nabízí snadnou možnost, jak si užít veškerý obsah hlavních her i jejich (často vynikajících či dokonce naprosto esenciálních) DLC přídavků, které byly pro tuto edici organicky začleněny přímo do hlavních her. A přestože je cítit velký pokrok mezi jednotlivými díly nejen po stránce výpravy či hratelnosti, ale také po stránce vyprávění příběhu, určitá naivita a starosvětskost prvního dílu vhodně kontrastuje se strhující osobní rovinou dvojky, aby vše vyvrcholilo absolutním válečným eposem v závěrečné trojce.

Částečná modernizace

Při hraní mi naskakovala husí kůže a emoce mnou lomcovaly úplně stejně, jako v letech 2007, 2010 a 2012, když jsem jednotlivé díly hrál poprvé. Je to kromě jiného poklona vynikajícímu scénáři, hereckým výkonům a také jedinečné hudbě, ze které speciálně skladba pro úvod třetího dílu "Leaving Earth" od filmového skladatele Clinta Mansella (filmy Requiem za sen, Fontána) mne dokáže rozsekat i při tisícím poslechu. Také díky ní je velkolepý "filmový" úvod ME3 dost možná nejlepším úvodem v historii videoher, přinejmenším pro někoho, kdo již zažil předchozí dva díly a má nějaký vztah k dění na obrazovce.

Úspěšně jsem ale tuto pasáž testoval i na nehráčích, co o sérii nic nevědí - a dojala je úplně stejně. Tímto příkladem chci dokázat, že ani v roce 2021 Mass Effect trilogie neztratila nic ze své vypravěčské síly. Legendární edice pomáhá kvality trilogie docenit unifikovaným ovládáním i rozhraním (UI), které samozřejmě nejvíce prospělo hratelnosti prvního dílu. Přesto nečekejte žádné zázraky: zbraně i "kouzla" jsou zábavné, ale nepřátelé příliš inteligence nepobrali a vaši parťáci občas spíše překáží.

Ani v roce 2021 Mass Effect trilogie neztratila nic ze své vypravěčské síly.

Bohužel po obsahové i technické stránce Legendární edice představuje "nezbytné minimum". Z technického hlediska je to údajně dáno tím, že hry vznikly na Unreal Engine 3 a jejich převod na čtvrtou generaci engine (nebo něco jiného či lepšího) by byl příliš náročný. Dočkali jsme se proto "jen" vylepšení desítek tisíc textur a modelů, díky čemuž hra (původně tvořená pro 720p a 30fps) vypadá dobře i na velkých 4K televizích - stáří její grafiky prozrazuje jen sporé prostředí starších dvou dílů, místy legračně toporné animace postav a absence moderních grafických efektů. Takhle napsané to zní hrozně, ale není - hra na moderních televizorech (sám mám více než dvoumetrovou úhlopříčku) vypadá opravdu pěkně a udržuje si svůj jedinečný, lehce retro-styl, inspirovaný filmovým remake Star Treku J. J. Abramse (ať žijí lens flary). Zásadní podíl na dobrém dojmu z grafiky i hratelnosti má přitom plynulost 60 fps (na Xboxu Series X dokonce až 120 fps, byť už ne tak stabilních) - viz. tradičně perfektní rozbor expertů z Digital Foundry:

Všemu tomuhle se samozřejmě mohou do jisté míry smát PC hráči, kteří jsou schopní se díky všemožným modifikacím apod. dostat s původními verzemi této trojice her dále, než se to povedlo oficiální Legendární edici. Ani oni by ale neměli podceňovat hodnotu jednoho příhodně uceleného balení pro nové hráče, kteří zkrátka nechtějí řešit všemožné mody nebo dohledávat všechna DLC a přemýšlet nad jejich pořadím. Všichni hráči ale nepochybně zapláčou nad obsahovými neduhy Legendární edice: v první řadě zde nenajdete žádné extra bonusy (např. speciální edice her měly ve své době přibalena skvělá "making of" videa), přestože si o to balení téhle kultovní trilogie vyloženě říká, stejně jako o nějaké působivější hlavní menu (na streamu jsem jako příklad uváděl Halo: Master Chief kolekci, která působí mnohem lépe).

Neměli bychom podceňovat hodnotu uceleného balení pro nové hráče.

Zůstala také plejáda všemožných (spíše kosmetických) bugů, díky kterým se občas nějaká postava zasekne v animaci nebo nasadí hodně nepřirozený výraz. A speciálně našinci pak mohou hořekovat také nad absencí češtiny. Tu sice komunita časem nejspíš vyřeší, ale pouze pro PC verzi trilogie. Ve výsledku tedy znovu smekám před kvalitou her v tomto balení, ale nemohu příliš tleskat Legední edici jako takové. Je super, že ji máme. Ale dokonalá není.

Pokud jste původní trilogii nikdy nehráli, zcela určitě si k hodnocení této edice přidejte bod nebo rovnou dva. Nabízí vám totiž zážitek, který dodnes v herním světě nenašel důstojného nástupce. Pamětníci si pohodlnou cestu vylepšeným a uceleným balením jejich milované ságy také užijí, ale těžko se zbaví pocitu, že si tohle naprosto mimořádné dílo zasloužilo ještě o něco větší péči.

Nejlepší sci-fi příběh generace
Postavy a vztahy s/mezi nimi
Ovlivňování příběhu volbami hráče