Recenze Mass Effect - RPG co zaujme
Blogy čtenářů Recenze Recenze Mass Effect - RPG co zaujme

Recenze Mass Effect - RPG co zaujme

Je tu léto, čas na staré dobré tituly, které oslovili srdce nejednoho hráče. V těchto parných dnech jsem usedl k prvnímu dílu oslavované série Mass…

Je tu léto, čas na staré dobré tituly, které oslovili srdce nejednoho hráče. V těchto parných dnech jsem usedl k prvnímu dílu oslavované série Mass Effect. Líbil se mi nakonec, anebo si další díly již nezahraji?

Začáteční rozpaky

Ze začátku příběh vypadá jako klišé. Popravdě jsem nebyl v první půl hodině hraní moc zaujat.  Mise, při které měl být váš hrdina povýšen do řad Spekter, se překvapivě nezdaří a jako bonus si z ní odnese podivnou vizi plnou krve a mrtvých. Hlavní dějová linie se točí hlavně kolem lovu na zrádce z řad Spekter turiana Serena, který plánuje hodně ošklivé věci a lidská rasa není pro něj na prvním místě v žebříčku oblíbenosti. Je tedy jen na vás, jak jej zastavíte. Čeká nás snad každý z WoW momentů, který si dokážete představit. Takže příběh zde na mě působí skutečně výborným dojmem. Človek neznalý her by to přirovnal k Velkofilmu.

Hodně pěkné je, že hra dává skutečně obrovský prostor a prakticky hráče do ničeho nenutí, za což jsem jí já osobně vděčný. Nemám rád RPG tituly, kde musím běhat z jednoho místa na druhé a prakticky nemám dost prostoru, abych si pořádně vychutnal prostor, který mi hra nabízí. Můžete zde buď jít po stopách Serena, anebo jednoduše dělat vedlejší mise, které se točí jak okolo vaší posádky, tak i peněžních transakcí.

A jak je na tom tvorba postavy? Celkem hodně dobře, ze začátku si můžete vybrat buď přednastavený charakter, anebo si vytvořit svůj vlastní podle vlastních představ. Znovu stejně jako u jiných her zde máme na výběr mezi cestou síly, techniky a určité formy magie. Každá z tříd má své výhody, ale i omezení, takže volte obezřetně. Rozhodnutí padne i při výběru pohlaví.

Jak velký je vesmír?

Vesmír Mass Effectu je obrovský. Různorodost planet je skutečně krásný aspektem hry. Škoda jen občasné prázdnoty a nezaplněnosti. Ale pro ty, co rádi jezdí autem, to zas takový problém nebude. Celkově je prostor, který nám autoři dávají, využit tak na půl. No snad to bude v dalším díle vyřešeno trošku lépe.

Hned poté, co lidé opustili svou domovskou planetu, bylo nutné seznámit se i s ostatnímy obyvateli vesmíru. Mezi jedny z členů rady a také nejvýznamějších ras patří Asarianky, Turiané a Salariani. Každý z druhů má své kultůry, zvyky a zájmy, jedno však mají společné. Berou lidskou rasu jako podřadný druh, takže je názory vašeho národa moc nezajímají. Časem jim snad ukážete, že je potřeba brát váš domov vážně. Temnou stranu síly zde budou představovat gethové. Ti byly vytvořeni kvariany, ale časem se jejich projekt trošku vymkl z rukou. Nyní je tento národ inteligentních robotů jednou z hlavních hrozeb galaxie.

Složení posádky Normandie je skutečně pestré. Někteří z členu dokonce bojují s určitou formou rasismu a nevoli vůči návštěvníkům. Časem se s tím však jednoduše budou muset vyrovnat. Na palubě máte krogana Wrexe. Jeho druh je skutečně nebezpečným protivníkem, s kterým si není radno zahrávat. Dalším z party je technicky zdatná kvarianka Tali. Následujícím pomocníkem je turian Garrus, který sloužil v C-Sec, ale rozhodl se, že se připojí k Shaperdovy, aby s ním dostihl Sarena. Poslední mimozemskou obyvatelkou lodi je asarianka Liara, ta vyníká hlavně ve vědeckém směru. Lidské parťáky tvoří Ashley a Kaiden. Každý z nich má svůj příběh, stačí je jen trošku lépe poznat.

Je těžké rozhodnout

Hra je plna zajímavých rozhodnutí, které vám občas skutečně dají zabrat. Co byste například dělali v moment, kdy k vám promlouvá obří brouk skrz mrtvé tělo a žádá vás, aby jste mu dali svobodu? Nevím proč, ale já osobně jsem si vybral to, že mu dám i přes jeho zrůdnost svobodu. Asi je to mou slabostí k netvorům a experimentování.

Nejsou zde však jen rozhodnutí ve vedlejších úkolech či hlavní linii. Duležité jsou i rozhovory s postavami vaší posádky, s kterými Shaperd rozvýjí svůj vztah. Můžete si z nich vytvořit výborné přátele či dokonce oponenty, protože v určitých názorech či myšlenkách spolu nebudete souhlasit. Ale musím říct, že poznávat jednotlivé kultůry a názory členů vašeho teamu může být skutečně fantastické. Někdy ale lepší poznaní může vést až k celkem prekerním situacím. No nerad bych spoileroval, takže popojedeme dál.

Rozhodnutí ovlivňují i misky vah vaší postavy. Jednotlivé volby mohou Shaperda přivést jak na stranu dobromyslného ochránce, který se řídí právem a snaží se vše držet v mezích zákona, anebo naopak se z něj stane rebel, pro kterého nebude problém při řešení problémů jednoduše použít zbraň místo dlouhé rozmluvy. Já osobně jsem si vybral cestu dobra a moralních rozhodnutí. Je dobré být zlý, ale tady mi to na hlavní charakter jednoduše nesedlo, takže asi proto ta cesta světla.

Obchod

Důležitou součástí soužití ras ve vesmíru je jistě obchod. Ten je v Mass Effectu skutečně zajímavou složkou hry. Prodavači nabízejí různé zbroje, zbraně a vylepšení. Nabídka arzenálu je tu skutečně pestrá, takže si vaše postava má z čeho vybírat. Hlavně díky řadě zbrojních korporací, které na trh valí své zboží skutečně ve velkém.

Na začátku zvolená třída může ale nosit jen určité typy zbraní, díky tomu nejsou například pro jiné povolání tak účiné či jsou pro ně dokonce k ničemu. Každá z vašich hraček má ze začátku dvě vylepšení, jedno je určeno pro úpravu zbraně a to druhé slouží jako určitý typ zásobníku, do kterého určujete munici. A které pušky ve výbavě najdete? Jsou zde pistole, brokovnice, ostřelovací pušky a samozřejmě kulomety. Výběr skutečně není malý. A kterým by to nestačilo, je tu ještě mnoho zbrojí pro různé rasy. Hra se v tomto směru nemá za co stydět.

První krůčky

Do tohoto světa jsem přišel jako nováček. Zprvu na mě působil trošku nezáživně a orientace dosahovala prakticky bodu mrazu. Po pár hodinách jsem ale této hře přišel skutečně na chuť a musím říct, že mě Mass Effect začal skutečně bavit. Poznávání posádky, epické momenty a spousty dalších prvků, které tato hra obsahuje, prostě hráče vtáhnou a nepustí. Těším se, jak se již za pár hodin pustím do dalšího dílu.

Recenze Mass Effect - RPG co zaujme

Hra je výborným začátkem fantastické série. Je tedy povinností každého fanouška RPG si jí zahrát. Ze začátku se možná budete nudit ale později vás Mass Effect skutečně zaujme natolik že se budete hned po dohrání těšit na následující díl.

Příběh na úrovni velkofilmu
Výborné postavy
Zajímavé vedlejší úkoly