Recenze Monster Energy Supercross 3
Recenze Recenze Monster Energy Supercross 3

Recenze Monster Energy Supercross 3

Michal Jonáš

Michal Jonáš

4
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Blbnutí na cvičišti s přáteli, nový závodní režim, ale jednodušší jízda.

Reklama

Italskému studiu Milestone z Milána to letos pěkně ladí. Právě s letošním rokem se věnují výrobě motokrosových her devátou sezonu a právě vydaný Monster Energy Supercross 3 je také jejich devátým bahnitým titulem v jedné stopě. Premiérovým byl MUD FIM Motocross World Championship vydaný v roce 2012, z něhož se vyklubala pětidílná řada MXGP a z ní se odvodila nyní třídílná odbočka Monster Energy Supercross, o níž si budete nyní číst především.

Aktuální třetí díl Monster Energy Supercrossu je prvním titulem studia, do kterého již mohli alespoň částečně mluvit noví majitelé z THQ Nordic, protože ti si Milestone koupili v srpnu minulého roku. Krátce na to vyšel doposud poslední MXGP 2019 a Monster Energy Supercross 3 byl ve vývoji necelý půlrok. Smlouva s americkým promotérem mistrovství USA v arénovém motokrosu Feld Entertainment byla podepsána s každoroční periodicitou, takže tu nyní skoro přesně na rok od dvojky máme nový třetí díl Monster Energy Supercross.

 

  • Platforma: PC (recenzováno), PS4, SW, X1, Stadia
  • Datum vydání: 4. 2. 2020 (SW později)
  • Výrobce: Milestone (Itálie)
  • Žánr: motocyklové závody
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano (online až pro 12)
  • Dat ke stažení: 10,4 GB
  • Herní doba: ∅ 20 hodin
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: digitální i krabicová
  • Cena: od 899,- (Xzone)

 

Pokud jste četli naši recenzi Monster Energy Supercross 2 (7/10), tak byste věděli, že dvojka je doposud nejlepší motokrosovou hrou z líhně Milestone, když oproti úvodnímu titulu opravila mnohé nedodělky a navíc i trochu zkrásněla. A tak není divu, že tvůrci u trojky zase krapet ubrali plyn, pročež za jízdy byste od sebe oba následovníky vůbec nerozpoznali. Úsporný vývoj a kopírování stejného základu na různé značky sice v Milestone dělají rádi a často, ale vzhledem k tomu, že Monster Energy Supercross 3 je jejich první letošní hrou a moc se na ní nenadřeli, tak je myslím nad slunce jasné, že toho letos na trh vypustí opět hodně.

 

 

Napřed zmíním nutné každoroční úpravy, aby to kopírování nevypadalo tak okatě: je tu nové menu, nová prezentace, nová hudba. Po simulaci ročníku 2018 nyní přichází virtuální zobrazení šampionátu tak, jak probíhal v kalendáři minulý rok. V uplynulé sezóně do závodů nastoupilo více jezdců než rok předtím, což bohulibě reflektuje i samotná hra. Nově si tak vyberete z 97 licencovaných jezdců + si samozřejmě vytvoříte i svého vlastního. Minulou hru bylo na výběr o 17 jmen méně. A letos je jednou z hlavních novinek možnost vytvořit si závodnici ženského pohlaví, s níž pak nastupujete proti mužům. Což je v reálu naprostý blud, protože ženy v tomto šampionátu vůbec nestartují.

Půltucet značek odpovídá minulé hře (Honda, Husqvarna, Kawasaki, KTM, Suzuki), stejně tak počet 17 tratí, umístěných výhradně do uzavřených arén či okruhů ve Spojených státech amerických se střechou i bez. Letos ovšem v nabídce nenajdete arény ve Foxborough, Salt Lake City, St. Louis a v Tampě, protože byly nahrazeny soutěžemi v Denveru, Houstonu, Nashvillu a v Rutherfordu.

 

Nic nového před vámi

Letos se na grafiku takřka vůbec nešáhlo, takže zůstala stejná s druhým dílem, resp. tratě jsou až na drobnosti typu reklam a drobně změněného povrchu zcela shodné s minulým titulem. Tvůrci prostě znovu vzali lokace, pozměnili reklamy, aby odpovídaly sponzorům sezóny 2019, trochu změnili barvy terénu, k tomu dodělali kvarteto nových tratí, zvýšili FOV ať je pohled trochu jiný a širší, nu a bylo hotovo. Z velké části tak jezdíte to samé co v obou dvou starších titulech.

 

 

Grafika lokací i závodníků postavená na Unreal enginu je tak bez jakýchkoli výraznějších změn, což znamená, že série již na dnešní poměry dost zastarává a pohled na tratě je značně ošklivý i na PC s nejvyšším nastavením grafiky. Déšť je pro ilustraci nadále vymodelován jako obyčejné padající bílé čárky a masa stejných diváků se společně jako jeden pohybuje v trhaných intervalech. Pro lepší obrázek potřebujete zvýšit škálování rozlišení alespoň na 150 %, ale to pak hra nejede plynule ani na silných počítačích. Však na maximum grafiky trojka ani neudrží trvalých 60 FPS, často se propadá k 54 snímkům, přitom minulý díl běží plynule a bez propadů.

Že do trojky moc nových věcí nepřibylo, dokazuje i velikost dat na pevném disku, když je novinka dokonce o 0,3 GB subtilnější než předchůdce. Jednou ze dvou letošních novinek, které mají opravdu smysl, je nový jízdní režim Výzev (Challenge), jenž se v sérii objevuje vůbec poprvé a nabízí v pěti kolonkách obří porci 150 různých soutěží a úkolů.

Jinak byla zbývající sestava jízdních a závodních režimů beze změny převzata z druhého dílu. Zajet si tak můžete jeden rychlý závod, pilovat své výkony lze v časovkách proti stínovým časům ostatních hráčů, ve stejné kariéře jako minule již můžete začít i ve vrcholných čtyřistapadesátkách a nechybí možnost absolvovat celé mistrovství v kůži skutečného jezdce znovu ve všech třech kubaturách 250 East/West a 450.

 

 

Volitelný a naštěstí nepovinný tutoriál má opět 6 lekcí, když vás v jedné interaktivní seznámí s ovládáním motocyklu na bahnité trati, a v těch zbývajících formou videa představí systém jízd a bodování, které severoamerická soutěž používá. Multiplayer je stále pouze internetový a stále pouze pro tucet jezdců s volbou jednoho závodu či turnaje, přičemž úplně stejně jako u předchůdců jej vůbec nikdo nehraje, takže na něj určitě nespoléhejte. V posledních dnech jsem několikrát zkoušel hledat seance, ale ve trojce a dokonce ani ve starší dvojce jsem nenašel ani jeden spuštěný závod či lobby. Tyto hry se online v zámoří prostě nejezdí. A ani nová podpora dedikovaných serverů na tom asi nic nezmění.

 

Rozšířený trénink i s kámoši

Minule to bylo stejné, takže i letos tvůrci svoji největší práci věnovali tréninkovému centru. Každá ze tří her Monster Energy Supercross tak má svůj unikátní a odlišný cvičební polygon na svobodné ježdění a pilování skoků, přičemž nyní je zdaleka největší. Můžete v něm samozřejmě drandit naprosto bez omezení, ale je na něm ještě vyznačeno 9 kratších i delších tratí (dvojka má jen 4).

Druhou velkou novinkou je možnost přes internet svolat partu kvarteta hráčů, kdy si můžete spolu na polygonu různě blbnout i proti sobě soutěžit. Tvůrci pro zpestření do multiplayeru přidali 3 nové typy závodů. Knock-out vždy vyhodí posledního v pořadí za určitý čas, dále je k dispozici závod na průjezdní body a orientační klání s hledáním a přejížděním pokladů na polygonu.

 

 

Raper závodníkem

Závody se zde jezdí minimálně na 5 minut + 1 kolo, maximum je reálných 20 minut s jedním kolem navíc, volitelné kvalifikace zaberou vždy minut 10. Na tratích se potkáte s 21 dalšími konkurenty, což je stejný počet jako v minulé hře a se stejně velkým roštem se jezdí i v reálu. Poradcem a ambasadorem Monster Energy Supercross 3 je americký motokrosař a raper Adam Enticknap, jenž vystupuje pod pseudonymem „7deucedeuce” a je jedním z účastníků šampionátu v kategorii 450 cm³. Nejedná se ovšem o nijak schopného jezdce, protože jeho maximem je 14. příčka z prvního závodu v Las Vegas. Jinak běžně dojíždí kolem 18. až 20. místa.

Adam pro hru nazpíval titulní píseň „Be One Of Us” (Buď jedním z nás) a samozřejmě ho najdete jako jednoho z jezdců také ve hře. Ani v novém supercrossu ovšem nečekejte, že by na něj měl opravdový závodník nějaký vliv, tvůrci si jej stejně udělali pěkně po svém. Z jasného arkádového zaměření série se nic nezměnilo. Fyzický model byl bez větších změn znovu použit z minulého dílu, ovšem nyní mají i silnější motorky oproti dvojce ubranou hmotnost, takže dále skáčou a podivně zvedají přední kolo na vrcholu svahu i ve velmi nízké rychlosti.

Při jízdě se můžete skoro opřít helmou do povrchu a stejně nespadnete. Navíc jsou motorky nyní výrazně klidnější a méně citlivé na otáčení řídítek než minule a jen velmi zvolna se náznakově boří a kloužou po povrchu, takže to chvílemi vypadá, jako byste jezdili po asfaltu a nikoli po řídkém písku, hlíně či bahně. To už minule byl pocit z ovládání motocyklu daleko reálnější. Možná si američtí hráči stěžovali, že je jízdní model moc náročný a tak jej kvůli tomu nyní tvůrci ještě více zjednodušili.

 

 

Stále se sice nabízejí dvě fyzické předvolby standardní a pokročilá, ale na tu těžší volbu jen motorka častěji spadne při stejných náklonech, jinak mezi nimi není žádný velký rozdíl. Nováčkům se ovšem bude znovu hodit přetáčení času či velmi praktická pomůcka tzv. Flow Aid, což je dynamická linka, která ukazuje kam správně doskakovat při jízdě, aby vás to nezbrzdilo a nerozhodilo. Tato užitečná funkce slavila premiéru minulý ročník hry. 5 obtížnostních stupňů umělých jezdců je rozprostřeno stejně jako minule. Plynulé a jemnější nastavení obtížnosti skrze posuvný jezdec se škálou 0-120 % se stále nekoná, přitom jej sousední série od stejných vývojářů již léta používají.

Vítaný je i tradiční editor tratí, takže by se časem mohly objevit nějaké zajímavé lokace. Nyní je ovšem uživatelských okruhů jen 5. I nadále bych ocenil podrobnější přizpůsobení ovladače než jen vlastní přiřazení tlačítek, na druhou stranu si nastavíte vzdálenost, výšku i náklon externích kamer podle sebe, což je veskrze praktická věc.

Po minulém více modifikovaném a docela povedeném díle se série Monster Energy Supercross, velmi podobně jako její dárce orgánů v podobě řady MXGP, opět vrací k vydávání jen kosmeticky vylepšených a upravených her, které svůj žánr nikam neposouvají. Rozlehlejší cvičiště čerstvě otevřené pro internetový multiplayer sice není zanedbatelný přírůstek, ale hra jako celek je až na pár drobností od minulého dílu prakticky k nerozeznání a je technicky i graficky stále zastaralejší. Proto když už se chcete vydat do amerických arén okusit trochu toho blátíčka na brýlích, raději se vraťte pro dvojku. A pokud již dvojku vlastníte, nevidím na novince nic tak zásadního, abyste do ní museli jít.

 


Monster Energy Supercross 3 – The Official Videogame si zakoupíte na Xzone.cz v krabičkových verzích za ceny od 899,-:

 

 


Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2019.

Recenze Monster Energy Supercross 3
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Třetí díl oficiální hry amerického mistrovství v arénovém motokrosu je pouze drobně občerstvený předchůdce, přičemž za jízdy na trati nenajdete žádných větších rozdílů. Potěší nový režim Výzev a rozšířené tréninkové hřiště, ovšem oproti minulému dílu se trojka vůbec nikam neposouvá a navíc jízdu ještě zjednodušuje, takže je pro jeho majitele naprosto zbytečná.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

více jezdců než minule
nový velký režim Výzev
volné nastavení kamery
jiná a větší tréninková oblast
online blbnutí na tréninkovém cvičišti
editor tratí s možností sdílení/stahování
i na silných PC se hra škube
ještě jednodušší chování motorek
stále chybí přizpůsobení ovladače
ošklivá grafika bez jakéhokoliv posunu
slabý multiplayer pro malý počet hráčů
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama